Brev till landstingsrådet
Jag hörde på radion att Västernorrland återigen hade hamnat långt ned på listan över kvalitet i diabetesvården så jag skrev ihop ett litet brev till landstingsrådet. Inspireras gärna!
"Hej Eva!
Jag hörde dig på radion idag och kom på att jag borde skriva till dig om diabetesvården i Västernorrland. Jag har själv inte diabetes men jag har en bekant som har det och han bara blir sämre och sämre av den "vård" han får. Njurarna håller på att lägga av bl.a. men det ingår i det som numera kallas "naturalförloppet" eftersom alla diabetiker förväntas att bara bli sämre och sämre av de råd de får av dietister. De får veta att de kan äta i stort sett som vanligt bara de ökar på medicineringen. Sedan får de nya mediciner för alla biverkningar och sedan är den onda cirkeln igång.
Detta är inget ovanligt för så här ser det ut över hela landet. Tyvärr lyssnar inte min vän på mig när jag försöker berätta för honom att det finns alternativ eftersom han litar på att vårdpersonalen vet vad som är bäst för honom. Alternativet är det som fungerade fram tills insulinet uppfanns, nämligen att utesluta kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt eftersom kolhydrater är socker och som du kanske minns så hette diabetes faktiskt sockersjuka tills sockerindustrin via sina lobbyister lyckades ändra på det.
Jag har själv läst om hundratals diabetiker som på eget bevåg kunnat minska rejält på medicineringen eller t.o.m. sätta ut en eller flera mediciner inom några dagar bara genom att lägga om kosten. Nu när Socialstyrelsen har beslutat att denna metod är överensstämmande med vetenskap och beprövad erfarenhet (fallet Annika Dahlqvist i Njurunda) så skulle Landstinget i Västernorrland kunna vara föregångare inom kostbehandling av diabetes typ 2.
För referenser kan du läsa om Karlshamnsstudien eller besöka t.ex. Annika Dahlqvists blogg eller kostdoktorn.se
Med friska hälsningar
XXXXXX XXXXXX
Sundsvall"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Oj vad bra skrivet. Jag har en manlig bekant som fick diabetes för några år sedan efter en stark behandling med Cortison. Han injicerar insulin nu. Han äter gärna feta produkter, men också massor av grönsaker och tar gärna söta efterrätter och kakor. Hans hustru är pensionerad sjuksköterska och jag vet inte hur fast hon är i den nygamla bahandlingen. Nu är det så, att jag är lite feg och har inte vågat förmedla den här kunskapen om LCHF, men jag skall nog skicka Din insändare till dem, om det är OK för Dej.
Det får du gärna göra men skicka även med berättelser från diabetiker som har blivit friskare. Det finns såna här, hos Annika och hos Kostdoktorn.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

OK Jag har ju läst en hel del här och skall nog hitta några. Jag har också en systerdotter 47 år, som nu i sommar har fått diabetes typ 2. Har försökt att introducera henne i den här maten, men hon vägrar - vill inte vara utan socker. Hon tar hellre insulin. Jag blir sååå frustrerad, när hon kan bli så mycket bättre med den här kosten. Visst är det som en Religion. Jag är helsåld.
Jo jag känner igen det för jag har stångat mig blodig jag med när min kompis vägrar att ens prova några dagar för att se vad det gör med blodsockret. Han har fått en av Annikas böcker och massor av annan information men nu ska han få hemdialysutrustning eftersom han bara har 15% njurfunktion kvar. När han bara har 10% kvar har han vunnit ett par nya njurar i Landstingslotteriet…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

SJUKT tycker jag.
Jag har skickat mail med information till mina bekanta. Vet inte ännu hur De tar det, men hoppas ju att det kan så ett frö.

Mycket bra initiativ av dig maxiq!
Jag tror att detta är ett av påverknings-medlena vi har…maila dessa stackare till ansvariga tills de fattar vad de borde göra istället för att följa "mobben".
Det jag tycker är kämpigast och vet inte om man törs ge sig in i en debatt med är SKOLAN!
Jag skulle verkligen vilja få upp ögonen i vår lilla kommun om detta med rätt fett och det överflöd av kolhydrater som florerar.
Har redan en föraning om att min yngsta dotters överflöd av energi är ett resultat av allt hon får på dagis i form av bröd, ris, potatis, pasta. Å andra sidan äter hon inte särskilt mycket av det här hemma så hon kanske bojkottar det även där. Något jag får ta reda på + hur man gör om man vill att ens barn ska undvika vissa födoämnen.
Någon som gått igenom detta kanske?

Jag tycker att du ska kämpa på om skolmaten i din komun. Vill du ha stöd så pushar vi härifrån!
Jag tryckte på till mina ansvariga i komunen men fick tyvärr ett typ SLV-svar…ge inte upp för det stånga pannan blodig om det skulle krävas :-)
Eller hur!?
men, för att förebygga njurproblem för diabetiker brukar de ju försöka lösa genom att sänka blodtrycket, åtminstone sa min sköterska det, när jag frågade varför jag fått blodtrycksmedicin, jag hade högt Blodtryck innan jag fick insulin, fast det sjönk så skrev läkaren ut medicinen, för att skydda njurarna mot framtida problem.

Maxiq, skicka även ditt brev till lokaltidningen. Har du tur engagerar sig någon journalist i ärendet.
Då ska jag ha en jäkla tur för journalisterna i den här staden är inte intresserade av granskande journalistisk utan de skriver hellre om en handduk som blivit stulen i en tvättstuga… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#11 - Då har de legat av sig de senaste ca 20 åren, för när jag bodde i stan tyckte jag att det fanns i alla fall ett par journalister på ST som var bra… 
I alla fall tycker jag att det var suveränt bra skrivet av dig, ett mycket bra initiativ!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Då har de gått i pension eller blivit chefer för nu är det långt mellan de kritiska frågorna i för folket viktiga ämnen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Trist tycker jag, en lokaltidnings främsta uppgift borde ju vara att hjälpa "vanligt folk" att ryta till mot "etablissemanget"!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jo man kan tycka det. 80% av de som går på journalisthögskolan har vänstersympatier och vill förändra världen men när de kommer ut på tidningarna som ägs till 90% av borgare så blir de slagna av verkligheten när de ständigt skickas på "katt i träd"-reportage för att inte hitta på något som kan stöta sig med tidningens annonsörer.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
För att återvända till landstingsrådet som jag skrev till så har jag inte fått något svar men jag hörde att hon har varit med i en fyramånaders viktutmaning mot en politisk motståndare. Hur det gick får vi höra i morgon men det var synd att hon inte fick höra talas om LCHF tidigare för enligt förhandsrapporterna så har motståndaren minskat mer.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Nu har resultatet kommit:
Den manlige utmanaren från Centerpartiet hade börjat äta frukost, minskat på sockret, druckit mindre öl och tagit två istället för tre potatisar. Han hade gått ned nästan 10 kg.
Det kvinnliga landstingsrådet hade provat att äta ägg och bacon till frukost men hon "tyckte inte om det" så hon gick tillbaka till sina mackor. Hon hade gått ned 8 hekto…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är iofs en giltlig anledning; frågan är varför hon inte var beredd att prova t.ex. turkisk yoghurt med nötter till frukost, och sedan fortsätta med en LCHF-aktig mat.
Förmodligen fettskrämd.
Förmodligen. Om jag får ett svar av henne på mitt mail så ska jag erbjuda mig att bli hennes personliga kostcoach.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Usch, vilket öde. Bli itvingad vispgrädde, lagrade ostar, creme fraiche, ägg, kött, färskost, lax och massa grönsaker. :(
Vill man bli fin får man baske mig lida pin!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Har många gånger fått frågan om de studier som Annika mfl baserar sig på -hur är det i överlag? Är det främst utomlandsstudier eller?
Min vän ansåg att WHO kan man ju ändå inte "bara" bortse helt ifrån eftersom de arbetar med forskning m m. (slutade lyssna då…).
Vad ger man för motargument? Och någon som på rak arm har koll på någon studie med lågkolhydratkost under en längre period (10 år) eller liknande?
Jensten,
Vad sägs om 2'000'000 år, minus de senaste 10'000 då vi började med jordbruk?
mikaelj: hehehe ja jag kan ju försöka med den :P
Har du lust att hjälpa mig räkna lite på mitt intag??? (Se medlemsrubrikerna).

Om du kan anklaga landstingsrådet för att slösa med skattemedel när hon behandlar diabetes med dyra läkemedel isf med "mat som inte kostar något extra" 
En liten skandal kan kanske intressera tidningen?
Eventuellt på insändarplats?
#21 *asgarv*
Jo, det är ju sant ibland. svårigheten med att testa LCHF är att folk ofta är låsta i sina gamla vanor och att en del har inte så lätt för att äta ägg och bacon till frukost, det är mäktigrt även för mig.
Jag hade tack och lov inget problem med att hitta frukost-mat på LCHF. Redan under gymnaisetiden åt jag målen som jag ville, varm "middags"-mat till frukost, något frukostliknande till kvällsmat, så jag har inte haft det omställningsproblemet som en del verkar hänga upp sig på.
Bra att du erbjuder dig att bli hennes kostcoach! Gör det även om hon inte svarar. Hoppas hon nappar!
Man kan ju äta turkisk yoghurt med grädde och nötter till frukost. Inte optimalt, men funkar.
Konstigt nog blev jag fortare hungrig med turk.yoghurt + ca 0,5 dl grädde (+linfrö) jämfört med 2 tunna delikatess linfrö +smör +2 skivor ost på varje…Jag vet ju att yoghurten är att föredrag….
#28 Du kan vara känslig för mejeriprodukter. För en del triggar det sug.
Menar du att Meze-yoghurten triggar suget så jag blir hungrig igen?

Landstinget tillhör väl knappast de stora annonsörerna i lokaltidningen?
På många håll är landtinget och kommunen lovligt villebråd. Kommunfullmäktiges julbord, nedskärningar i äldreomsorgen och årskurs fems studiebesök på biblioteket brukar vara populära ämnen.
Kör hårt Maxiq.
#25: Ja det är märkligt när man läser om besparingar i landstinget var och varannan dag. Tänk så mycket vettigare saker de kunde syssla med i vården om de slapp alla diabetiker och alla andra som har kostrelaterade sjukdomar.
Jag ska börja med den mjuka vägen så får vi se vad det ger. Jag är bekant med en annan politiker inom landstinget så jag kanske får utnyttja den "bakvägen" till makten.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag läser till informatör och har just börjat med LCHF, kanske borde infiltrera mig i kommunen under min praktik och släppa en bomb sen? :P
Gör det! Smyg in lite propagande på deras hemsida! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

maxiq - Jag hade visst missat denna tråd, läste den först nu. Skitbra skrivet!:-)
Tydligen inte tillräckligt bra eftersom jag inte fått något svar än…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
maxiq: Då slänger du ut brevet i Fria ord i tidningen ;) Det brukar ge viss respons.
Jag ska prova med en kopia till min bekant inom landstinget först. Sedan blir det tidningarna!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Annika D skriver om läget i Dalarna… borde kunna intressera ett landstingsråd… 
"still lost in space and time"
Tack för tipset! Jag läste Annikas inlägg men jag gjorde aldrig kopplingen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag tror att jag ska tipsa landstingsrådet (s) att även hennes Kamrat Göran har valt den rätta vägen!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se