Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1144 ggr
Dina-Lisa
0

Grädde vs Äggmjölk/grädde

Många använder äggmjölk/grädde istället för riktig grädde. Jag undrar varför? Grädde har jag ju tillsatt för att öka upp fettmängden i mitt dagliga intag. Gick från te med mycket honung till te med pyttelite honung och en skvätt grädde. Är det fel att använda grädde? Varför ska man undvika det.

Att man ska undvika mjölk för mkölksockret vet jag med det är ju inte samma sak med grädden, eller???

Konfunderad och i behov av hjälp.

[Sias]
0

ÄGGMJÖLK är en fet & proteinrik - MYCKET MÄTTANDE dryck, som smakar grädde.

Men ÄGGMJÖLK används inte  i stället för riktig grädde, används inte på samma sätt som grädde. Äggmjölk kan inte användas i matlagning.

Passar bra - och smakar gott - att ha i te/kaffe istället för riktig grädde och att dricka naturell - varm, eller kall. Eller smaksatt,  med t ex kakao.

Gjord av färska ägg/äggulor, osaltat smör+ kokhett vatten, som mixas.  Sök på äggmjölk här, så hittar du massor av recept och tips.

Wildrat
0

De som dricker många koppar kaffe eller the om dagen och som har grädde eller mjölk i dricker för mycket kolhydrater. Det är då enkelt att byta ut grädden eller mjölken mot äggmjölk som inte innehåller kolhydrater alls och på det viset minska intaget. Men det behöver man ju bara göra om det är ett problem.

Jo det är mjölksocker i både mjölk och grädde, vissserligen mindre mängd i grädden men vissa behöver hålla mängden låg. Dessutom är en del känsliga för mjölkproteinet.

Dina-Lisa
0

ok, tack då. Har testat det i teet nu på morgonen men tyckte inte det var nån höjdare men det är väl en vanesak som så mycket annat. Ska ge det en rejäl chans iaf och se om det kan underlätta min viktnedgång.