????
lchf verkar passa mig bra eller…?
Jag är nybörjare som försöker förstå. Men oj vad komplicerat. Varför är det bättre att äta fet yoghurt än mager? När jag läser näringsdeklarationen är det lika mkt kolhydrater i alla sorter. Hur mycket kolh. kan man äta? fett? Och tusen andra frågor. Var finns det information för dummies? Undrar om det här inlägget hamnar rätt…
Ja, ni ser själva jag behöver all hjälp jag kan få…
Hej!
Kika på Andreas Eenfeldts site Kostdoktorn.se, specifikt Lågkolhydrat / LCHF för nybörjare!
Där hittar du mer information. Är det något som ändå är oklart, fråga här! Se till att ta dig tid till att läsa igenom infon där, dock!
I praktiken är det inte så svårt. Du kan äta hur mycket kött, ägg, smör, kokosfett och fisk du vill, nästan hur mycket ost som helst, en hel del 40%-grädde och fullfett-creme fraiche, och lite grönsaker som krydda.
Hej C1trus!
Om du ser på vänsterkanten så finns det en avdelning för nybörjare. Läs allt du kan där.
Men börja med den här artikeln!
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Tack för tipsen! Jag har läst båda artiklarna men förstår ändå inte varför det är bättre att välja fet yoghurt med vispgrädde i än vanlig yoghurt. Jag ska kanske läsa ännu lite noggrannare.
Låter fint dock att kunna äta mycket kött, ägg och ost.
Tack igen för hjälpen!!
Vanlig yoghurt innehåller 3% fett och 3,5% kolhydrater. Turkisk yoghurt innehåller 10% fet och 3,5% kolhydrater.
Vilket ger mest fett i förhållande till kolhydrater?

Det finns många produkter så det gäller att göra det till en vana att alltid läsa… Rent allmänt kan man dock säga att magrare produkter oftast innehåller mer kolhydrater. Dessutom innehåller de annat jox för att beté sig och smaka någorlunda "normalt" som man kanske vill undvika av andra skäl än att det är lolisar …
Medarbeterare på Kost

# jag tycker personligen att de fetare produkterna håller dig mättare längre än lightprodukter med samma kolhydratmängd :)