????
lchf verkar passa mig bra eller…?
Jag är nybörjare som försöker förstå. Men oj vad komplicerat. Varför är det bättre att äta fet yoghurt än mager? När jag läser näringsdeklarationen är det lika mkt kolhydrater i alla sorter. Hur mycket kolh. kan man äta? fett? Och tusen andra frågor. Var finns det information för dummies? Undrar om det här inlägget hamnar rätt…
Ja, ni ser själva jag behöver all hjälp jag kan få…
Hej!
Kika på Andreas Eenfeldts site Kostdoktorn.se, specifikt Lågkolhydrat / LCHF för nybörjare!
Där hittar du mer information. Är det något som ändå är oklart, fråga här! Se till att ta dig tid till att läsa igenom infon där, dock!
I praktiken är det inte så svårt. Du kan äta hur mycket kött, ägg, smör, kokosfett och fisk du vill, nästan hur mycket ost som helst, en hel del 40%-grädde och fullfett-creme fraiche, och lite grönsaker som krydda.
Hej C1trus!
Om du ser på vänsterkanten så finns det en avdelning för nybörjare. Läs allt du kan där.
Men börja med den här artikeln!
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Tack för tipsen! Jag har läst båda artiklarna men förstår ändå inte varför det är bättre att välja fet yoghurt med vispgrädde i än vanlig yoghurt. Jag ska kanske läsa ännu lite noggrannare.
Låter fint dock att kunna äta mycket kött, ägg och ost.
Tack igen för hjälpen!!
Vanlig yoghurt innehåller 3% fett och 3,5% kolhydrater. Turkisk yoghurt innehåller 10% fet och 3,5% kolhydrater.
Vilket ger mest fett i förhållande till kolhydrater?

Det finns många produkter så det gäller att göra det till en vana att alltid läsa… Rent allmänt kan man dock säga att magrare produkter oftast innehåller mer kolhydrater. Dessutom innehåller de annat jox för att beté sig och smaka någorlunda "normalt" som man kanske vill undvika av andra skäl än att det är lolisar …
Medarbeterare på Kost

# jag tycker personligen att de fetare produkterna håller dig mättare längre än lightprodukter med samma kolhydratmängd :)
ja, det ska väl vara den 10%-iga då
men alltså jag äter ju lika mycket så kolhydratintaget bör ju ändå inte skilja sig mellan de båda alternativen. Om det inte är så att fettet på ngt vis neutraliserar kolhydraterna. Kan det vara så?
Tja, du kan ju förstås välja den med mindre fett och ha i kokosfett.
Det hela handlar om att du har bytt ut din huvudsaklinga energikälla från kolhydrater (pasta, ris, …) mot fett. Och är inte maten fet nog måste du tillsätta mer fett, annars blir du ju hungrig! För du kan inte äta en macka eller frukt till…
okej, så det är alltså fett istf kolhydrater. Och det handlar att bli ordentligt mätt, som fler av er har varit inne på. Det är så annorlunda att tänka på fett som en huvudsaklig ingrediens när man är van vid att fett ska vara så nära nollstrecket som möjligt. Jag tror att det börjar ljusna
skönt! Tack för tålamodet!

Aldeles riktigt.. tanken är att vi minimerar kolhydraterna och ersätter energin från dessa med fett.. helst animaliskt fett!
Protein äter vi normal mängd utav minimum 1gram/kilo men gärna upp till 2 gram/kilo!
Angående den där youghurtdiskutionen ovanför.. det är samma mängd kolhydrater men mer fett i den riktiga.. som regel äter du mindre av den feta, alternativt håller du dig mätt längre!
Med slopandet av alla lättprodukter kommer som regel protionerna att krympa av sig självt.. likaså matkssarna!
Näringstät mat innehåller mer näring per volym!
Hur absurd är hela iden med lättprodukter egentligen, om man tänker effter??
Om man behöver äta något mindre med energi så är det betydligt rimligare att äta mindre portioner av riktig mat, än att släpa hem kassar med utspädd lättmat med alla dess kemikalier!!??
"Med allt mindre fett i maten krävdes mer socker för att någon skulle vilja äta käket.
Och sen krävde man mindre socker i maten också.
I princip inget fett och helst inget socker i maten överhuvudtaget.
Det dansar inga smaklökar can-can av.
Så i den här nedåtgående spiralen grep industrin tag i tillsatsbunkarna och stänkte i så mycket av sötningsmedel, smakförstärkare, aromer, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel och emulgeringsmedel som behövdes för att få ihop något som liknar mat."
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article2423152.ab
"Men det sorgliga är ju att svensk livsmedelsindustri lyckas sabba allt mervärde i de svenska råvarorna genom sin förbenade tillsatshysteri.
Jag läste Coops medlemstidning där deras chefsdietist beskäftigt lät meddela att tillsatser minsann inte är giftigt som "somliga" får det att låta.
Nej, det är nog ingen som hävdar att alla tillsatser är giftiga men frågan är varför vi måste ha dem i mängder i vår mat."
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article2565147.ab
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.