Storkok
Ja det har det blivit idag…Jag har gjort;
*Stekt fläsk i löksås, (stekt fläsk & stekt lök som fått puttra i grädde)
*Levergryta (stekt nötlever och stekt lök som fått puttra i grädde)
*Margaretas Kycklingleverpastej (mousse)
*Janssons Frestelse på Rättika istället för potatis
Så nu har jag lite mat att ta til när jag blir hungrig:-)
Mycket gott där.. 
Jag brukar t ex storkoka:
- Kycklingklubbor, minst två kg-påsar samtidigt. Ugnsteka eller koka. Marinad/kryddor. Rensar och delar upp i lagoma laddningar.
- Helstekt karré, minst 1,5 -2 kg åt gången (kall karréskiva - så gott när man blir tvärsugen - brukar marinera köttet ordentligt innan stekningen).
- Gulasch på högrev - delas upp coh fryses in.. Supergott att äta med fet cr fr i en klunsch i mitten.
M m..
- Cole slaw gör jag mycket när jag gör..
- Tomatsalsa - räcker länge för jag tar väldigt lite per portion..
Storkok är bra! Man sparar mycket tid och disk.
Nu senast rökte jag en skinka (vi har ett rökskåp i vår grill på gården) och skivade upp den med min skärmaskin, på samma gång röktes fläskfilé som också fick åka in i frysen, köttfärsjärpar med ostfyllning (Elefantbullar) är kanon att göra av typ 1 kg köttfärs, diverse köttfärssåser brukar jag också göra i lass och frysa in. Det är bra att försöka utnyttja extrapriser, som t ex billig vitkål som man kan gräddstuva med örter och frysa in. Mums!
Åh, snälla berätta hur det smakade med Jansson på rättika! Jag är verkligen supernyfiken på det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#2 Hur fungerar rökskåp i grillen? Färdigköpt eller byggt?
# 1 vill också höra hur janson med rättika smakar. Var inte så förtjust i potatisgratäng på d:o.

Ja man kan ju inte förvänta sig den vanliga smaken.
Men måste säga att det var helt ok.
"Tvingade" gubben och 9 årngen att smaka nu och de sa:
-Ja det gick att äta, men de tyckte den var lite blöt….
Kan ju varit att jag kokade det för länge innan jag tillagade det.. men detta är ju första gången jag gör något överhuvudtaget med rättika.
Men nu gjorde jag den på två stora rättikor som jag kokat först, låtit rinna av, sedan:
smör i formen
i med hälften av rättikan
i med ansjovis + spad & salta och peppra
i med resten av rättikan
salta och peppra
på med grädden
in i ugnen 200grader tills den börjar få färg
ut blanda runt lite:-) på med folie
glöm den i ugnen
Ta ut och se hur all grädden har sugits upp fint
sedan tog jag faktiskt lite ost…(ja istället för skorpmjöl för fin yta)
in i den stängda ugnen och glöm bort den igen
Rökskåpet är inbyggt i grillen (se bild). Vår förening köpte en argentinsk grill. Jag tror att den kom i delar så vi fick anlita några att sätta i hop den + gjuta grund och sätta ihop stenarna. Den är kanonbra att använda, men det verkar inte som så många har insett det fantastiska med rökskåpet, typ jag och två till…
Har även tittat lystet på ett eldrivet rökskåp för kallrökning (och varmrök förstås, men det behöver jag ju inte), men det är väl inte och tänka på när man bor i lägenhet…!
Det var extrapris på köttfärs på Ica Kvantum så idag har jag gjort 5 kg köttfärsbiffar. Tog tid, men det kommer det vara värt. Receptet kommer ursprungligen från en av Litsfeldts böcker men numer höftar jag bara.
Jag brukar ta 2 st, en bit brie samt några gröna ärter (för syns skull) ur frysen på morgonen och lagom till lunch har det tinat när det ligger i väskan.
Till ca 16 st:
Ca 1 kg köttfärs
1-2 dl grädde
1 msk salt
2 msk krossade linfrö
2 msk stekt lök
Kryddning (se nedan)
Blanda allt till en smidig färs. Forma biffar. Stek fina i smör i stekpanna på bägge sidor. Efterstek klart i ugn ca 10 min i 200 grader.
Kryddningar jag testat:
- 3 hackade soltorkade tomater+1 dl smulad feta+oljemarinaden fetaosten kom i att steka i samt sila kryddor ur
- 2 msk smulad torkad trattkantarell+1 msk stött grönpeppar
- 1 tsk torkad dragon+1 tsk torkad oregano+1 tsk örtsalt+2 msk fryst persilja
- 2 stjärnanis+1 kanelstång+4 nejlikor+en bit torkad chili stött i mortel, kokat i 1 dl vatten och reducerat till 1/2 dl
- hackade, stekta, champinjoner+vitlök+persilja