Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2892 ggr
LatMask
0

Min stenålderskropp - tack, Greensis!

Hittade till din dagbok för ett tag sen och började fundera på det här med stenålderskropp - jag tar mig friheten att knycka din text:

Jag har en stenålderskropp!

torsdag 01 maj 2008 09:05

Nu menar jag inte att jag ser ut som de feta Venusstatyetterna som grävts fram kors och tvärs i Europa. Nej, inte ett dugg, jag menar ämnesomsättningen. Det är bara det att jag har lärt mig att min kropp agerar och reagerar på ett sätt som varit bättre med lite tuffare vilkor.

När jag får lite mat och är mer stilla går min förbränning ned. Kroppen drar sig för att släppa ifrån sig depåer och bygger lager av minsta extra gram näring. Bra att ha vid magra årstider, mindre bra nu.

Om jag rör på mig mycket går förbränningen brant upp. Äter jag då kolhydrater bevarar jag lagersaldot, äter jag i huvudsak fett är ställningen konstant eller sjunkande. Bra funktion när det finns mycket mat tillgänglig, även om man får knata och slita för att få tag i den.

- Ja, det där resonemanget har jag använt mig av, rört mig lite mer - jag startar från en vääldigt låg nivå - och dessutom käkat lite kokosfett - och jajamän, de där sista sega kilona har börjat smälta så smått…Yes! Skrattande

missaz
0

Måste nog börja röra på mig mer jag åxå, iaf lägga in promenader varje dag (eller så ofta det går…) Börjar bli less på att i 5 veckor nu (nästan) stått stilla i vikt efter att de 2 första veckorna gått ner 4kg. Är ganska säker på att det skulle hjälpa med en aningens motion.

greensis
0

Skrattande Kul att du fann min lilla fundra tänkvärd.

Jag vill inte utlova att det hjälper och gäller alla. För mig är aktivitetsnivån i alla fall väldigt hårt knuten till förbränning. Det spelar inte så stor roll vad det är, promenader, cykel, trädgårdsarbete, lek med barnen, gympa osv osv. Vilket gör att rör jag på mig ofta och i vilken form som helst går jag lättare ned i vikt än om jag sitter still.

Jag menar alltså inte alls att jag förbränner de kalorier jag äter, jag menar att ämnesomsättningen kickstartar.

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
0

Jepp, det där med kickstarten kan jag instämma i, det är på rätt låg nivå, men i alla fall över den där "vila-på-soffan-hela-helgen"-nivån som jag ägnat mig åt tidigare.

Mer fett + mer rörelse = viktnedgång!

greensis
0

Instämmer med fett och rörelse.  

Det lustiga i sammanhanget är att bara jag får igång ämnesomsättningen går jag faktiskt ned i vikt även på tallriksmodellen, dvs av typen hemlagad mat, inkl fullkorn & rotfrukter, men inte så fettskrämt och inga svältportioner. Däremot går det trögt som attan och absolut inga gratis hälsovinster. (OK, jag VET att det är att svära i kyrkan att säga det här, men det är faktiskt sant)
När jag har på sådan kost testat att skära ned kalorierna (sallad eller yoghurt till lunch, tex), tvärstannar förbränningen och viktnedgången nödbromsar - alltså oavsett om rör mig eller ej.

Det verkar också (en teori, funkar det så för dig också, LatMask?) att när man väl chokat igång förbränningen så går det att underhålla den med rätt lättsam mängd daglig rörelse, bara man gör någonting, det behöver inte vara ett par timmar på gym+spinning 7 dagar i veckan.Glad

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
0

Absolut, jag gympar en gång i veckan, och i övrigt räcker det med promenader och cykelturer. Det är den dagliga rörelsen som gör det!

LatMask
0

Hittade den här gamla tråden, den kan kanske vara av intresse i den pågående motionsdebatten?

Leifemil
0

Denna sida tycker jag sammanfattar ganska bra stenåldersperspektivet(på engelska). Först skriver han om 10 förhållanden i stenåldern och sedan försöker han översätta dom till aktiviteter i nutid. Jag försöker tillämpa dom efter bästa förmåga.