Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 1534 ggr
Jennix
0

En liten varning

Senaste tiden tycker jag mig läsa fler och fler kommentarer om människor som mår väldigt dåligt och som tror att det har med kostombytet att göra och det kan ju vara så att man kanske överdriver i text och att problemen går över MEN snälla, snälla NI som faktiskt har allvarliga och långvariga problem med er hälsa:

TA KONTAKT MED SJUKVÅRDEN! Förvånad

Gå inte och vänta vid magsmärtor, blödningar eller annat som faktiskt kan vara allvarliga sjukdomar!

Visst har vi några med sjukvård/läkarutbildning här på sajten men dom är rätt upptagna och kanske inte alls "råkar" läsa det ni skriver.

De flesta övergångsproblem är relativt lätta och går över efter nån vecka, det är INTE meningen att man ska må fruktansvärt illa eller ha smärtor i flera månader!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[apriljox]
0

Bra talat! Jag blir också orolig ibland när jag läser inlägg.

Lisabet
0

Håller väl med i princip, men det tar ju emot att besöka VC tillslut, efter att bara få höra alla gånger tidigare, att de inte kan hitta något, att alla prover är så bra, det finns inga fel, osv osv.

evasch
0

Jättebra att du skriver de Jennix. Och jag tror att det är väldigt viktigt att samtliga som svarar här har det i åtanke, är det här en person som jag kan hjälpa, eller behövs det profissionell hjälp. Och så fall tala om det för personen i fråga.

Margareta
0

Bra skrivet Jennix

Numer pensionär i Nynäshamn

[Sias]
0

Jennix!    

Har också reagerat!

Så bra att du tar upp det här - och att det förs vidare. Så att de som har symtom/besvär blir lyhörda för dem - inte skapar en förutfattad mening om att ALLA besvär som dyker upp hör ihop med LCHF-kosten! Tar besvären på allvar - tar itu med dem! Söker läkar-hjälp! 

Av egen erfarenhet vet jag att det är väldigt lätt att skylla alla besvär på "en utsedd bov". 

Som i mitt fall, när jag fått diagnos fibromyalgi. Det var så lätt hänt, att tro och intala sig själv att orsaken till ALLA gräsliga symtom/besvär var att jag hade fibromyalgi. Bara för att jag fått den diagnosen

TYVÄRR var det ju också så, att många av de läkare jag genom åren stötte på, som kände till den diagnosen (eller jag nämde den)  automatiskt kopplade ihop vart enda besvär med "diagnos fibromyalgi".  

Därför - låt göra en grundlig läkarundersökning där  besvären/ symtomen är det som gäller. Nämn ingenting om LCHF  ändrade kostvanor, etc. Annat än OM - när - den som undersöker kommer fram till att de besvär som sökts för har med kosten att göra. Inte mist med tanke på att många fortfarande - även läkare -  är skeptiska till "Fet mat - bra mat".

PS. Orsaken till besvären/symtomen jag hade under många år - något helt annat än fibromyalgi!

Wenn
0

Jättebra Jennix !

Maia
0

Håller med alla. Själv är jag en sådan där som hellre ställer tusen självdiagnoser istället för att gå till doktorn, men just sådana som jag behöver den där sparken i ryggslutet för att faktiskt ta mig i kragen. Vad har de annars utbildningen för?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Babz
0

Väldigt bra skrivet, Jennix!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Medlem
0

Håller helt med dom andra, bra skrivet!

Frihet07
0

Samma här!

Jennix
0

Bra att så många har läst tråden… Det tål att upprepas.

Det är lätt hänt att man är så fokuserad på maten och kostförändringen att man inte tänker utanför det och faktiskt undersöker vad problemet är.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

bertina
0

Jennix, som du ser är vi över 400 som läst din tråd. det är bra att du väcker dessa tankar. vi kan inte skylla alla åkommor på kosten. är vi sjuka ska vi givetvis söka tradisionell vård… men vi andra som bara har kilona emot oss, låt oss fröjdas. och smörjas.

Mervi
0

Jag håller med alla andra. Bra skrivet och viktigt att ta upp. Hoppas att ännu fler läser.

magma
0

Absolut en tankeväckande tråd, bra att du tog upp detta Jennix!

Libbe7
0

Hehe…jag tänkte på detta tidigare. Har inte varit med här så länge men redan hunnit läsa en hel del inlägg om eventuella sjukdomar. Nu ska jag inte skriva här vad jag tänkt om det, men jag hoppas ju verkligen att alla som känner sig manade att söka hjälp på riktigt. Annars kan man ju börja med ett telefonsamtal i alla fall.

Bra att du skrev detta   Foten i munnen

uzie
0

Håller med! Själv har jag diagnostiserats med PCOS och det tillhör de sjukdommar som skall förbättras med denna kost. Slutade med p-piller och fick tillbaka månadseländet i vintras, men redan efter några månader på den här kosten försvann det igen. Har inte tänkt på att söka för det men skall nog ta en ny dust med sjukvården om det efter ha läst detta.