Vätskebrist?
Hej!
Vad jag kan läsa mig till anser inte t ex Annika Dahlqvist att kroppen behöver så mycket extra vätska att det motiverar alla vattenflaskor folk brukar gå runt med i tid och otid. Det känns logiskt, biologiskt sett har vi naturligtvis inte gått runt och druckit vatten i enorma mängder någon gång i vår utveckling (undantag när vi levde i havet, möjligen).
När jag började äta lchf tappade jag snabbt vikt, det första kilot är förmodligen vätska lärde jag mig. Detta eftersom kolhydrater binder vätska. Nu undrar jag - behöver man dricka mer om man går på ganska strikt variant av lchf? Med tanke på att man inte har så mycket kolhydrater i sig som binder vätskan?

Har ingen aning. Men vet däremot att de första månaderna för min del så var vätske balansen viktig för att inte få huvudvärk. Har som tur väl passerat det stadiet för länge sedan.

Lite mer vatten brukar man behöva dricka om man t.ex tidigare har ätit väldigt mycket frukt och vattniga grönsaker. Eller om man tidigare brukade dricka läsk och mjölk och sånt så får man förstås tänka på att byta ut dem mot samma mängd vatten.
Som Aniara säger - man kan behöva dricka mycket för att man itne får i sig så mkt via maten, som man fick förut med all kokt pasta, m m.
Första månaderna behövde jag dricka jättemycket ca 1,5 liter, annars fick jag diverse krämpor.

Jag dricker ungefär 2 liter vatten per dygn annars blir jag supertörstig och får huvudvärk. Det är ändå mindre än jag drack innan… så jag vet inte riktigt heller.
"You just have to belive…"

Jag har vanan från Spanien att alltid ha en vattenflaska i bilen och jag tror att det är viktigt att få tillräckligt med vätska. Förr drack man ju mycket annat och nu när jag håller mig till vatten, te och kaffe behövs det vatten hela dagen.
Tack, då ska jag försöka stå ut med huvudvärken ett tag till och dricka lite mer vatten! Av någon anledning dricker jag mer kaffe nu än tidigare, det smakar inte gott med the alls. Förmodligen driver kaffet en del av vattnet också.