Elöverkänslighet
Jag har bekanta som lider av elöverkänslighet. Finns det någon som har blivit bättre genom kostomläggning till LCHF eller hört talas om någon?
Nej, jag har inte hört talas om att LCHF skulle ha inverkat på just det, tyvärr.
Elöverkänslighet erkänns inte riktigt av vetenskapen och anses ha "okända" eller psykologiska orsaker. Det finns inget belägg för att det beror på el.
Är det psykoligiskt så är ju LCHF något som många upplever hjälper den psykiska hälsan?

Jag googlade lite och hittade följande:
"Den 6 maj 1998 ringde Ann-Britt Åström, Umeå. Hon är sjukpensionerad p.g.a. svår elallergi med alla kända symtom som tillhör denna sjukdom, t.ex. ödem, trötthet, rodnad i ansiktet. Det var omöjligt för henne att stå bredvid spisen utan att bli sjuk.
Nu berättade hon att hon hade lånat boken "Nu räcker det!" på biblioteket, försökt basallergidieten, alltså uteslutit mejeri- och spannmålsprodukter, jäst och glutamat och blivit frisk efter en och en halv dagar."
För inte så många år sen trodde man inte på överkänslighet för amalgam heller… Och inte på energibanorna som akupunktörerna hävdade fanns. För inte så länge sen kunde forskare mäta svaga elektriska strömmar just där energibanorna skulle finnas.
Jag tycker att man måste respektera att det finns de som är överkänsliga mot det ena och det andra. Se bara på kolhydrater!
Jag har själv råkat ut för hur det hettade i ansiktet, det kändes som om jag hade solat för mycket, när jag satt i ett rum med många datorer och lysrör i taket. Om det sen berodde på att jag var i början av klimakteriet vet jag inte. Obehagligt var det i alla fall. Har i hela mitt liv instinktivt undvikit lysrör i mina arbetsrum.

Det kan finnas många förklaringar till upplevelser som man har, och jag tror man kanske ska leta efter andra orsaker än elallergi.
Man har ju en förmåga att vilja hitta anledningar men ibland hamnar man fel
När jag sitter länge framför datorn kan det exv hända att jag blir grusig och röd i ögonen.
Istället för elallergi är det troligare att det blir en skillnad i spänning mellan skärmen och mitt ansikte och då virvlas dammpartiklar upp och kan hamna i ögonen.
I blindtester har folk aldrig kunnat avgöra om lysrör är på eller av trots att dom varit bombsäkra
men är det så att fenomenet trots allt finns så måste det ju vara väldigt handikappande..
Dina bekanta kan bli de första som testar och det kommer förmodligen att bli till det bättre, misstänker jag.

Inte LCHF (eftersom det här var många år innan jag och mor hittade hit), men mamma led av elallergi i ett par år. Hon blev bättre när hon började gå hos en zonterapeut som använder Ersdalsmetoden. Dessutom hjälpte Reikihealing henne en del.
Nu är hon helt frisk. Det här måste ha varit… 10 år sedan? Nej, mer. Men i de slängarna, 10-15 år sedan.
Jag har en god vän som lider av detta. Det är faktiskt absolut inte psykiskt. Tydliga fysiska symptom visar sig när hon utsätts för el, även om hon inte vet om att det finns något i närheten. Ska rekommendera henne att läsa om basallergi, tack för tipset.
Det finns regler för kor och el, men inte för människor och el.
Sverige och Litauen är för övrigt de enda länderna i världen som har nåt speciellt elsystem. Kommer inte ihåg hur det skiljer sig…