Magnesium
Det verkar som om det är många här som tar Magnesium som tillskott, är det någon som blir "risig" i magen av det? Jag började med det för ca två veckor sedan, 500 mg en gång per dag, men har sista dagarna fått tillbringa morgonen och förmiddagen på toaletten
. Någon som vet? Kanske 500 mg är för mycket?
Detta är en känd biverkning av Mg för många. Du kanske ska ta halva dosen och se om det fungerar bättre?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
På 500 mg Mg (haha) är det pest, på 375 mg perfekt! För mej, alltså.
Magnesium och kokosfett kan ge diaree. Hur stora doser som skapar det hela verkar vara individuellt och lite beroende på vilken sorts magnesium man använder.

Skit också,
. Jag köpte kapslar på hälsokostaffären, de går ju ej att dela, men hade minst tillsatser. Kanske man vänjer sig?
#4 Ta varannan dag då istället, kanske funkar…
Ja, magnesium verkar funka bra för många som har förstoppning!
Vad behöver vi magnesiumtillskott till om vi inte har förstoppning eller kramper? Nån som vet?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Myrkrypningar. Ångest. Stress. Har magnesiumet hjälpt mig med iaf.

#6 Hjärtrusningar och hårt klapper vid kolhydratskärpning. Funkar för mig i alla fall.
Fabricati diem, pvnc!
#8 Ok, men om man inte har några såna problem så kanske man inte behöver ta tillskott egentligen? Jag funderar för egen del alltså, känns så onödigt att äta om man inte har några problem…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Magnesium behövs precis överallt i kroppen. Varenda cell använder magnesium för att producera energi. Dessutom behövs det som ett komplement till kalcium för att bygga skelett. Vi får vanligtvis i oss alldeles för lite magnesium jämtemot kalcium och det kan vara en av anledningarna till osteoporos.

Hur mycket magnesium behöver vi per dag? Någon som vet?

Behövs för:
Nerv- och muskelfunktionerna samt för ett stort antal av de enzymer som behövs för att cellerna ska fungera.
Brist:
Koncentrationssvårigheter, förvirring, depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning, diarré
Rekommenderat dagligt intag:
Män: 350 mg
Kvinnor: 300 mg
Gravida kvinnor: 450 mg
Ammande: 450 mg
Finns i:
Framför allt gröna grönsaker, ärter och bönor med också i fisk, kött och spannmål.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd magnesium
per portion, mg
Spenat
100 g
88
Mangold
100 g
65
Banan
135 g
45
Gädda
125 g
44
Havregryn
30 g
43
Brysselkål
85 g
25
Nötkött, innanlår
125 g
23
Gröna ärter, djupfrysta
75 g
18
http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/mg.htm
l
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#11 RDI är 300mg, mer kan du läsa här: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm
#12 Utifrån den där tabellen skulle jag dra slutsatsen att de flesta äter för lite magnesium.

Ja, risken är att vi alla får i oss för lite, med tanke på hur utarmade våra marker är på mineraler, man kan vara rädd för att de mängder som livsmedel innehåller i tabeller ej stämmer då det finns så lite mineraler kvar i icke ekologiska produkter.
Jag äter magnesium för hjärtklappning.
Tack för alla svar på min fundering.

Jag fick diaree i början men det gick över efter en burk så kämpa på!!
500 är en ganska stor dos. Vi brukar rekommendera 400 till dem som inte testat innan och även det kan vara för mycket för magen om man är ovan.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej
Jag undrar vad de kostar. Och är det på hälsokost affären man köper dessa tabletter.
De kostar lite olika beroende på styrka. Själv köper olika styrka, för att kunna kombinera efter behov. Googla, så kan du jämföra priser själv. Priset tenderar nog att vara lägre på nätet än hos hälsokosten. Tips: frakten kan vara dyr på vissa ställen och ibland slipper man frakt ifall man handlar för si och så mycket. Själv har jag handlat på t ex e-vitamin.se (skitställe !!), shopping4net och bodystore.

Det finns så många olika magnesiumvarianter,
-Magnesium Citrate
-Magnesium Malate
-Magnesium Ascorbate
-Magnesium Oxide
-Magnesium Chloride
-Chelated Magnesium
Vilken sort är egentligen bäst lämpad för mänsklig konsumtion?
Denna sidan är i förövrigt den billigaste jag hittills funnit vad gäller Magnesium (förutsatt att det inte är någon sorts sk!t magnesium de säljver där :D)