Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2226 ggr
Miyu
0

Stevia

Är det 100%  korrekt att allas vårt beloved Stevia inte är blodsockerhöjande? Satt och funderade på det och vilken dold miljonuppfinning det då egentligen är.

Tar det flera gånger om dan, till frukost, i teet, i bakverk om det blir sådant, etc.. Det där med "knivsegg" fattar jag inte alls, jag puffar i flera små högar pulver i teet. Antagligen blir det väl så att man blir mer och mer van vid det söta och behöver mer. Dock har jag märkt att tar jag lite för mycket så blir det för sött och äckligt. Men knivsegg, vem har kommit på det och varför? O_o

mikaelj
0

…de flesta har vant sig av med sötsmaken och blir väldigt känsliga?

MimLan
0

Dosering varierar starkt mellan olika stevia-produkter.

En undran, hade du inte problem med att hålla sötsuget i schack?

Thea
0

Var i hela friden köper man stevia? Hälsokost? Vilken produkt är att föredra? Har googlat lite och insett att det finns flera olika varianter!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

helvete
0

I gamla recept fanns beteckningen "knivsudd" innan vi fick standardiserade mått. Man kan säkert ta en "nypa" eller ett par "kryddmått.

Jennix
0

Ren Stevia är ju jättestarkt! Åtminstone är mitt det, jag kan knappt ta några korn innan det blir för sött.

Så jag vet inte om det kan vara utblandat med nåt annat?

För mycket Stevia ger dessutom en besk bismak, så man måste ha jättelite i.

Lustigt, de flesta brukar reagera på smaken… Det är därför jag undrar lite, Miyu, var har du köpt ditt Stevia? Är det verkligen rent Stevia?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sigrid1970
0

*puff*

Jag undrar också var man kan hitta stevia? Är det i pulverform eller finns det andra varianter. Vad är bäst? Har idag hittat ekologiskt vaniljpulver. Många nya produkter blir det i skafferiet, men å andra sidan så har jag ju rensat ut minst 80% av de gamla…

Lynxx
0

Brukar köpa hos Cayote
De har div. varianter.
Ex. på flytande: 6 ml 45 kr - 60 ml 175 kr - 120 ml 279 kr.
Billigare än hos stevia.se
Mvh - Lynxx

Miyu
0

Japp, jag köpte också hos Cayote och det är ren Stevia, ingen kopia. Fick med lite småsamlings av annat med, grön stevia och ett speciellt te.

Har inte större problem med sötsug än andra, dessutom har jag ju Stevia så ser ingen fara med det heller. Planerar inte att bli kvitt det utan att leva med det, tycker sött är skön variation och gillar sött te. Det är kul med LCHF-bak och ger kul krydda till kosten vi valt. Håller inte med om att Stevia är 3000 gånger sötare än socker, tar ju samma mängd stevia som jag skulle tagit socker och sockret är mycket sötare.

MimLan
0

#8 Tror inte du köpt rent Stevia. Det är verkligen übersött. Ha det i bakhuvudet om du köper en annan variant.

Miyu
0

Hrm.. Nyfikenvital-sajten testade Stevia-produkterna från just Cayote:

Testet

Har mailat de och frågat sen får man väl hoppas att de är ärliga också och att de kan spåra leverantören.

Jennix
0

Ja, antingen är det utspätt eller nåt annorlunda med det ELLER så är det så att ditt smaksinne kanske inte är känsligt för det, som för många andra. Det kan ju vara så också. Glad

För jag skulle aldrig kunna ha mer än några korn Stevia i, aldrig så mycket som med vanligt socker! Och jag tror att det brukar stå på förpackningen att det ska vara mycket drygare än vanligt socker…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!