Flikkans Nya Tråd!
Nu börjar jag på en ny tråd och hoppas på att det går bättre denna gången. Är jätteglad över alla peppningar jag fick i min förra tråd men lite annat var inte lika roligt. Denna gången hoppas jag att det kan respekteras att jag är vegetarian, fast jag äter ägg och mjölk.
Jag började med lchf i början av september och det är först nu jag känner att jag börjar få lite kläm på det hela. Det absolut svåraste var att sluta med mjölken! Från att ha druckit 2-3 liter om dagen så har jag sen den 19 sept. inte druckit en droppe! (Idag har jag alltså varit utan mjölk i 1½ dag!)
Jag är 175 cm lång och väger 93 kilo men tänker gå ner till ungefär 70. Tror jag i alla fall, det kan ju hända att jag tar ett annat mål på vägen men jag ska inte gå under det. För ungefär 7 år sedan blev jag frisk från min anorexi och ökade snabbt i vikt när jag unnade mig allt det jag inte ätit på nästan sex år. De första 20 kilona behövde jag alla de andra kom med sen på köpet. Jag är bipolär (manodrepressiv) och har ätit mediciner som ökat hungern och gjort det lätt att gå upp i vikt och om jag dessutom har mycket ångest så ökar sötsuget ännu mer.
Men så hamnade jag här på något sätt och tänker testa detta och än så länge känns det helt okej även om det är mycket att hålla reda på. Har lite svårt att få upp proteinet bara. Ska testa ett proteinpulver och se hur det kan gå.
"You just have to belive…"
Hejhej i den nya tråden!
Grattis till att du klarat dig såhär långt med mjölken!
Jag rekommenderar starkt att du väljer ett delmål (typ "under 90") så har du snart något att fira!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej Flikkan!
Gratulerar med ny tråd!
Och gratulerar med beslutet att sluta med mjölken. Det är inte enkelt, är själv väldigt lätt-triggad av mjölk, så där måste jag ta det försiktigt. Äter själv all mat, men mjölk är ju så gott…
Du har väl hittat till recepten på sidan här för vegetarianer? Och, om du skulle ha missat den, Raringens blogg om vegLCHF?
Minns själv att jag blev mycket tryggare på mig själv förra hösten då jag åt lchf, och alla tendenser till ångest och Depression var stort sett helt borta. Det är erfarenheter som flera LCHF'are har berättat om, som jag kan minnas. Hoppas att också du får uppleva en förbättring genom kosten!
Och jag håller helt med Maia, delmål är ett måste, att bara satsa allt på det STORA målet blir för tufft.
Lycka till 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
En måhända dum fråga, men varför inte mjölk?
För många är mjölk något som ganska kraftigt triggar en att äta mer och då gärna kolhydrater… I tillägg kan mjölken hämma viktminskning i sig. Kan bero på mjölksockret.
Förlåt Flikkan, men måtte bara svara…
Önskar inte kapa din tråd!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

#1 Ja, det är ju smart faktiskt. Har svårt att dela upp saker i delmål, jag vill helst vara klar igår med saker jag gör. Men 90 är ju "bara" 3 kilo bort.
#5 Och när du har nått ditt första delmål så firar du att du har valt ett nytt sätt att tackla viktändring på, och att det är riktigt, laga någon riktigt smarrig LCHF-dessert och njut!
Även om det "bara" är tre kilo…
Du är ju på gång då!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

#2 Jag tror inte jag är så lättriggat på något alls. Bara det att mjölk har jag alltid druckit, hellre det än saft och läsk och sånt. Vatten är så tunt men jag börjar lära mig! Och varma drycker har jag väldigt svårt för vad det än gäller.
Kul att höra att det kan ske förbättring psykiskt med, är heltidssjukskriven sedan 7 år tillbaka och jag ska "bara" fylla 31 i höst. Det är både lite skönt och tråkigt. Det går ju att utnyttja dagarna på andra sätt när man jämt är ledig.
Du får gärna kapa tråden och svara så där. Har inte riktigt lärt mig alla bra svar än.
Raringens blogg hag jag hittat, men glömmer alltid att lägga till den bland favoriter så jag blir lika glad varje gång någon rekommenderar den.

#6 Känner jag mig ganska laddad överlag nu. Börjar få lite mer kunskap om vad jag ska äta och inte. Fast precis nu känns det som om det är väldigt mycket "inten"… men jag tror att jag kommer att klara av det här!
Tror jag ska börja leta upp efterrättsrecept sen så jag har något att se fram emot!
Ytterligare fråga, är det bara till maten det handlar om eftersom grädde är med i såmånga recept? Kan tilläggas att jag dricker vatten till maten, men av smakskäl. Har inte på några år druckit mjölk så det känns konstigt att starta.
Inte för att vara sån, men om det nu är maten som är problemet, så kanske det inte är en alldeles klockren idé att belöna dig med mat? Det blir liksom lite av en ond cirkel.
Tänk på en fin mössa, någon olja att ha i badet, eller annat som inte har med mat att göra.

#10 Tror jag kan klara av en god efterrätt men det ligger lite i det du säger. En mössa till vore inte fel, jag är mössoman! Skulle kunna ha mängder bara för att jag tycker om dem.

#9 Vet inte hur det är med mjölk i maten faktiskt, hoppas någon annan kan svara dig!
Mitt problem var att jag inte kunde låtabli att dricka den. Men om jag inte tänker på det, öppnar kylskåpet och blundar när jag köper grädde så går det bra.
#10 Du har ett bra poäng där
Men om man vill kan man ju både fixa god mat OCH köpa ny fin mössa!
#9 Det är nog mest mjölk som man dricker mellan måltiderna som skapar problem, alltså att man helt enkelt dricker för många kolhydrater. Och att detta mjölksockret kan ha en tråkig effekt i form av viktökning eller att man inte alls går ner i vikt. Därför ska man vara medveten om att det för en del personer kan vara problematiskt, men alls inte för alla!
#12 Jag var likadan, måtte bara till kylskåpet för att ha mjölken. Detta även om jag egentligen var mätt. Men suget blev för stort, så nu har jag tagit bort mjölken från min kost tills vidare.
Lycka till med maten!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Ha! Idag så blev det bara 18.33 och proteiner kom upp på 61.37. Inte alls illa för att vara jag. Behöver ju få i mig mer protein men det här är en stor ökning ändå. Bättre än inget!
Och det är första gången som jag kommit under 20 kolhydrater!
Börjar tycka om att sitta och pussla ihop mat på MinMat. Det tar lite tid men snacka om exakta recept till en annan dag! Jag som annars brukar höfta till det åt alla håll.
Har upptäckt att kokosfettet blandar sig ganska dåligt med resten av maten. Finns det någon lösning på det? … sen har jag problemet att katterna bara älskar min mat nu. Har fyra stycken som svansar runt mig så fort jag sätter mig med en tallrik och sen slåss de om att få slicka den. Idag äter de spenat med c.f. och kokosfett och lite quornbitar till.

18.33 kolhydrater då alltså, men det förstod ni säkert ändå. Ville bara skriva det en gång till… 
Vi är flera som har lite problem med beroende och mat, och vi har diskuterat om just det, att försöka belöna sig med annat än just ätbart för att få bort beteendet. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Grattis till att ha kommit undet 20 g kolydrater under en dag! 

#13 Ja, varför begränsa sig. Mössa och efterrätt låter helt okej! Idag åt jag en jättegod efterätt. Vispade lite grädde ganska lätt och rev ner lite 86% choklad. Supergott och jag lyckades göra lagom mycket med. Tycker det är lite jobbigt ibland när alla andra fikar med bullar och kakor och sånt…

#16 Jo, det är vettigt tänk att inte belöna sig med mat. Men blir det både mössa och något lite extra gott så tror jag det blir bra. Har ju dessutom inte gått ner de där kilon än… och inte har jag kommit på vad jag skulle bjuda mig själv på för extra gott heller. Mössor har jag däremot börjat titta på! En idée som passar mig perfekt.
Grattis till en god efterrätt idag! Är helt enig i att det är jobbigt när andra smaskar på sina kakor och bullar och vill gärna ha något sött jag också!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

#17 Tack!! Är så stolt!
Kom under 20 idag med, 17.29 för att vara exakt. Nu attans är flikkan på gång!

Jag får också lyckönska till framgången med kolhydraterna.
bra jobbat!
Om du gillar att tävla lite mot dej själv… så grattis till vinsten!

#20 Ja, just det där tycker jag är svårt. Kan känna mig lite oartig när jag ska äta annat än de andra. Fast är det någon som ansträngt sig väldigt mycket så "syndar" jag lite ändå. Inte alla som förstår det här med lchf. Men oftast så klarar jag av det, hittills i alla fall.
#22 Tack så jättemycket!

Idag blev det bara 12.66 kolhydrater… men så har jag haft ångest hela dagen och inte velat äta. Mest blivit c.f. och bär, kunde visserligen peta i mig några ägg i morse. Proteinet tänker jag inte ens tala om vad det är…
Konstaterade en sak idag och det gav mig en mindre chock. Det finns andra som är tjockare än vad jag är. Har inte förstått det tidigare.
Wow, det är bra du har kommit så bra ut på kolhydraterna idag.
Men väldigt trist att du har slitit med ångesten istället, det är verkligen inte roligt. Hoppas dagen i morgon blir bättre!
Skickar styrkekramar!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

MillisB Tack! Idag ska det vara en bra dag. Det har jag bestämt!
Hejsan flikkan!
Hur har dagen idag (eller igår, när jag nu ser på klockan…) varit?
Hoppas att det blev en bra dag för dig 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Hej Millis!
Jotack, det var en ganska bra dag! Köpte massa blomlökar som jag ska plantera någonstans i trädgården. Blev lite mycket lökar bara, 100 stycken. 
Hur går det för dig?

Då hoppas jag att det här också blir en bra dag för dig!
Tackar som frågar!
Jo, det går finfint med mig, lite sent uppe idag bara, men tar igen det…
Hoppas att dagen idag blir en fin dag också för dig!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Jag var uppe vis 7, gick och la mig igen vi 8.30 och vaknade vid 12. Så jag var vaknade också sent. I alla fall andra gången.
Nu äter jag resterna av blomkålsgratäng med c.f. och ost på. Den var god i går och godare idag!

Måste berätta ju! Jag har nästan börjat äta bacon. Jag kan göra min omelett i stekpannan som min man stekt bacon i. Får ju i mig fettet och lite av smaken. Ganska gott som omväxling!
Vad kul att du ville låta äggen få smak av baconfettet!
Baconfett ger verkligen god smak på äggen, men jag (som ju äter gris…) äter ju också själva baconet
Men ägg ger ju fullvärdig näring för dig som är veg. Så det finns ingen grund att tro att jag vill ha dig över på kött 
Kramar,
Millis
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
vilken toppenidé! Jag tror jag stjäl den rakt av! Jag får inte äta mer än hälften av vanliga dosen dagsprotein eftersom jag har diabetes, men älskar bacon. Så jag kan göra min omelett efter makens baconfestival (han älskar också bacon) och få fett och smak. Lägg till kokosfett och toppa med ost och några tomatskivor. Oj, nu blev jag hungrig…

#34 Fast vem vet… jag kanske blir en baconätande vegetarian. 
#35 Nää, inte stjäla mina idéer! Fast jag tror jag stjäl din om att ha kokosfett på.
Visste inte att proteinet kunde bli begränsat när man är diabetiker. Vad händer om du äter för mycket av det?
Det höjer blodsockret. Det är också proteinet i mjölkprodukter som höjer blodsockret, inte mjölksockret (lika mycket).
#36 Är det viktigt för dig att kalla dig vegetarian fastän du inte är det?
Mjölksockret är den huvudsakliga orsaken till att blodsockret höjs, dessutom höjs det av mjölkproteinet som till största delen består av vassle. Vassle tas upp väldigt snabbt av kroppen.
Generellt: överskott av protein (det som inte används för cellreparationer och ev. muskeltillväxt) ombildas till glukos, ca 1,6g protein till 1g glukos.

#38 Jag är lakto-ovo vegetarian. Fast nu har jag ätit tonfisk en gång och baconfett en gång. Så jag får väl omvärdera mina värderingar. Egentligen så äter jag kanske kött bara jag slipper själva köttet… eller nått… Smaken på omeletten med baconfett var ganska god men baconbitarna ser otäcka ut. Smakade på en liten bit och det var segt och konstigt. Är inte så fanatiskt vegetarisk att jag inte kan tänka mig att smaka lite på något jag inte ätit på en massa år. Ibland smakar jag ju på grönsaker/frukter jag inte ätit förr så då kan jag lika gärna göra det med annat också. Är det inte gott så äter jag det inte igen helt enkelt.
#39 För att helt byta ämne. Om jag nu skulle köpa ett proteinpulver, är det då bättre att köpa ett utan vassle? Ur lchf synpunkt då. Har konstaterat att jag inte får i mig tillräckligt med protein så lite får jag nog tillföra.

#40 OM du ska använda proteinpulver ska det vara ett med kasein, inte vassle, om du inte bara ska ta det i samband med träning. Det stora problemet är att nästan alla såna pulver innehåller sötningsmedel, som många försöker undvika. Du har sett tråden om proteinpulver va?
#39 Jag försöker hålla mig väldigt ajour med nya rön i detta område, eftersom jag är diabetiker, som från att medicinera gått till att kostbehandla och därmed slippa mediciner. Här kan du läsa om hur även de lärde noterat att det finns undantag från de regler som de själva ställt upp:
Därmed inte sagt att det absolut är så, för det har vi lärt oss med tiden, att även det som är skrivet i sten kan förändras med nya rön. Vissa lär sig i alla fall, kanske också SLV.

#41 Nä, den tråden har jag givetvis inte sett. Vad är det som är farligt med sötningsmedel? Hänger inte riktigt med där. Jag triggas inte att äta mer sött bara för att något smakar det, så det är jag inte känslig för.
Man tror att det räcker att maten smakar sött för att orsaka insulinutsöndring.

#44 Aha, det är ju inte så bra förstås. Ska alltså försöka hitta ett proteinpulver med kasein och utan sötningsmedel och som dessutom är gott. Det sistnämnda verkar nästan svårast…

Vägde mig i dag och på en vecka har jag lyckats gå ner 1.5 kilo! Känner mig riktigt duktig.
Grattis till framgången flikkan!
Nu är du på G 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Bravo, Flikkan77! Nu svarar kroppen visst!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jättegrattis!! Fantastiskt!
Jag har vägdag imorgon!

Tack allihop!
Känns så skönt när jag ser att det fungerar! Har dessutom hittat mitt andra par byxor som innan satt bra men som jag nu tappar. Upptäckte det när jag handlade i förrgår och kände mig lite lustig när jag gick runt med en korg full med grädde, fet ost, c.f och ägg i ena handen och höll i byxorna med andra. Men det bjöd jag på!
Härligt att det kommer sig flikkan! Snart måste du ut och handla nya kläder…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Ska i alla fall ut och leta mössa, bara 1.5 kilo kvar till den magiska gränsen 90. Också måste jag hitta en god dessert jag vill göra med och fira med min man. Han är jättestolt över att det går så bra fastän han äter choklad och annat gott ibland. Och han tycker att denna sidan verkar super eftersom jag får så mycket stöd!
Tack alla!!!
Vi är bara glada att det går så bra!
Hoppas att du hittar den rätta mössan nu bara 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Idag har jag ätit kokospannkaka, supergott! Men jag blev jättekonstigt trött efteråt. Är helt seg i kroppen, varm och kall samtidigt och ögonen går nästan i kors.
Tror väl inte det beror på maten i sig men det var ett lustigt sammanträffande! Är glad att jag har återupptäckt min kokos. Tycker det är nått av det godaste som finns. Fast det tycker jag om rätt mycket…
Sen blev jag utan vatten i förmiddags, skulle bubbla det och då tog kolsyran slut. Ve och fasa! Fick åka de 2.5 milen för att köpa ny. Passade på att titta på proteinpulver med. Hittade ett som är gott och utan vassle i alla fall, fast med ganska mycket kolhydrater i. Men jag orkade inte leta mer så det fick bli det ändå. Dessutom var det på extrapris och just nu är jag inte så jätterik. Bättre än inget i alla fall! Men nu ska jag kolla runt på nätet, och här, lite till och se vad jag ska köpa nästa gång.

Hmm, upptäckte till frukosten att grädde, ägg, c.f. och sista biten av min ost är slut. Vad äter man då till frukost?? Blev helt ställd och kom inte på något alls. Hur kan man göra något sånt!!?

Sen letade jag lite extra i frysen och hittade kycklingfileér. I brist på annan mat så testade jag faktiskt, tre tuggor. Folk som äter kyckling brukar säga att quorn smakar ungefär så. Vet inte om jag håller med… kyckling är inte alls lika gott! (För att lugna vissa köttätare nu så har jag inget emot att ni äter kött, inte alls, bara jag slipper.) Nu har jag i alla fall smakat.
Ska snart åka och handla så jag får frukost!

Hoppas att du fått i dig någon frukost nu. Jag brukar faktiskt köpa på mig ganska rejält med ägg… hellre mer än för lite i kylskåpet. Min man tror inte jag är klok…. Jag har inte ännu lärt mig hur mycket som går åt men jag vet ju att äggen kommer att ätas upp förr eller senare!
Jag gjorde kokopannkakor igår kväll också som jag skall ha till lunch idag. Jag la majonäs och ost och lite sallad i dem och rullade ihop, vi får se hur det smakar.
Dina besvär efter pannkakorna låter mer som övergångsbesvär. Hade mycket skiftningar i temperatur i början. Nu är jag snarare varm hela tiden, förutom någon enstaka gång då jag ätit för lite….
Hej Flickan!
Jag har varit mer eller mindre veg, hela mitt liv.
Tycker inte om köttsmaken och får problen när jag tänker på vad det är, detta har inneburit att jag alltid ätit för lite protein.
Sedan jag började med LCHF så äter jag kött varje dag, och det går hyfsat, men jag använder mycket kryddor!!!
De dagar när jag inte vill äta så mycket kött så blir det proteinpulver. I köttväg äter jag: riktigt knaperstekt bacon, kyckling file, korv (bockwurst), entrecote och egna gjorda pannbiffar, allt detta mycket välstekt, välkryddat och med goda såser.
Jag har fått mer muskler sedan jag började äta mer protein och det är verkligen possitivt, trots att jag vet att det är nyttigt vägrar jag att tvinga ner mat som jag inte tycker om.
Så om du nu vågar på dej att smaka kött ibland, så är mitt råd använd kryddor och goda såser 

#56 Brukar också köpa massor ägg, ungefär 30 per gång eller så, men sen har lillasyster kommit in i en omeletteperiod och äter upp mina ägg när jag inte ser! Helt plötsligt är de bara slut. Fast vi funderar på att så småningom skaffa egna höns så då bör ju det problemet vara ur världen.
Hittade lite broccoligratäng längst in i kylskåpet som ingen sett. Så nu har jag ätit frukost i alla fall. Så nu fryser jag, det gör jag jämt efter jag har ätit och har gjort det så länge jag kan minnas. Är en sådan person som fryser nästan jämt så jag väntar på att bli varm med denna kosten. "Alla andra" blir ju det. Jag använder redan långkalsonger (även inomhus), minst två tröjor och duntofflor utanpå raggsockorna. 

Hej Basta-ya
Det är köttsmaken och koncistensen jag inte gillar med kött men jag har inga moralisk aspekter. Kan vara med och slakta och stycka utan problem.
Har faktiskt funderat på att testa bacon, kan göra omelett i fettet när min man ätit det. Fast jag tror jag tycker som, den ska vara knaperstekt. Tycker att kött kan vara lite segt och otäckt. Kanske ska testa nästa gång min man äter bacon. För jag får i mig alldeles för lite protein, trots proteindrink.
Fast det tar emot lite psykiskt att börja äta kött, det är liksom inte jag, men jag kanske kan komma över det. Är det dessutom något jag tycker om så är det såser!
#59 Något värt att tänka på, ifall du skall försöka äta kött framöver, är att du isf bara testar på bra kvalitetskött. Även vi köttätare kan absolut tycka att det är segt och otäckt om vi sätter tänderna i vanligt kött. :) Jag blir gladast om jag får biff på mörat naturbeteskött, det är fint och så lättuggat att det smälter i munnen.
Dock skall man inte missta segt kött för att det alltid är dåligt, det beror på vad det är för bitar också. T.ex. högrev är fint för grytor, där man kokar det länge så att köttet blir mört. Och många kan för den delen inte tillaga kött alls, utan steker sönder det.

#60 Det där är ju ett problem… hur i hela världen tillagar man kött? Jag har inte stekt ens en köttbulle sen hemkunskapen i nian. Bacon är nog det enda jag kan steka för det har jag gjort åt min man, annars äter han inte så mycket rent kött han heller. Där är det mest korv och hamburgare.
Hur vet man om köttet är kvalitetskött? Svårt det här!

Kom på en sak nu när jag ätit kokospannkaka. Äter jag inte upp allt jag räknat ut att jag ska äta så måste jag räkna om för att det ska stämma. Attans vad jobbigt det blev! En sats pannkaka är för mycket, jag orkade bara 3/5 idag, var i alla fall så smart att jag mätte smeten som blev kvar innan jag hällde ut den. Annars hade allt blivit alldeles galet!

Oj! Jag har ätit bacon!
Har ibland lagat omelett i baconfett när min man stekt bacon men idag gick jag steget längre och åt lite bacon med. Ungefär ett fjärdedels paket slank ner, men attans vad salt det är. Fast lite gott med, det får jag ju erkänna. Tror att jag nog kan våga mig på det en gång till…
Hejsan Flikkan!
Om du tycker att det är för salt med bacon så går det fint att vattna ur det några minuter innan du ska steka det. Så blir det lite mindre salt!
Men det är roligt att du testar kött 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Ska testa att vattna ur det lite nästa gång då. Tack för tipset!
Har testat lite kött då och då genom åren men nu var det nog 2 år sedan jag smakade sist. Men smaker ändras ju, så det kan vara värt att testa igen! Är inte sämre än att jag kan ändra mig. Bara jag får göra det lite i smyg.

.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
1639,30
Energi kJ:
6854,98
Proteiner:
75,04
Fiber:
0,90
Kolhydrater:
8,51
Vatten:
268,72
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
147,05
Kolesterol:
1211,73
E-mättade:
44,27
Mättade:
61,95
F-mättade:
10,66
Vitaminer:
A:
1093,32
B1:
0,40
B2:
1,30
B3:
1,28
B6:
0,36
B9:
126,03
B12:
4,79
C:
61,50
D:
3,97
E:
11,35
Mineraler:
Fosfor:
1010,92
Järn:
4,95
Kalcium:
818,23
Kalium:
559,38
Magnesium:
74,34
Natrium:
3135,41
Selen:
68,74
Zink:
4,22
30Gram Paprika gul
91Gram Ost hårdost 31% fett
10Gram TwinFast
30Gram Smör 80% fett
20Gram Vispgrädde 40% fett
35Gram Bacon gris
18Gram Vispgrädde 40% fett
94Gram Ägg stekt
15Gram Vispgrädde 40% fett
140Gram Ägg stekt
35Gram Feta, euro shopper
40Gram Glada kossan ost
Idag var det en bra matdag! Det är värt att spara.
Klart du ska testa det i smyg! Ingen idé att outa det om det smakar illa… 
Men det ser väldigt bra ut på fördelningen i MinMat. Du är duktig du!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Nä, precis min tanke med, alla behöver ju inte veta vad jag äter. Har precis fått vissa i min mans släkt att förstå att jag är vegetarian ju!
Ja, igår saknade jag bara 15gram protein. Väger ju 91.5 så lite mer protein behöver jag ju, fast om jag räknar på det jag vill väga sen så är det perfekt!

Det där ser ju jättebra ut! Det går verkligen framåt för dig! 

Attans också! Gått upp 0.3 kilo sen förra veckan, fast det är ju egentligen inte så mycket och jag hade känt det på mig. Så det var ingen stor överraskning och 0.3 är inte så mycket heller. Denna veckan ska bli bättre!

#70 Tyvärr blir man frustrerad över sådant.
Jagsjälv har tyvärr fått lägga ner mitt ägg-ätande, då jag faktiskt tror att min mage inte klarar riktigt så många ägg…
Idag försov vi oss dessutom, så det fick bli en väldigt snabb frukost bestående av c:a 1dl turkisk yoghurt och en smält smörklick i det. Skall nu sätta i mig några skivor ost också till fikat här på morgonen så skall det nog gå vägen.
Lunchen var som tur var iordning och det blir kokospannkakor med turkiskt yoghurt och hallon idag. Alltså undviker jag "nästan" ägg idag….
Man tager vad man haver….

#71 Jag skulle behöva tips på att smaksätta omeletten på olika sätt. Har börjat göra med lite bacon i men annars är det ju mest ost… eller inget alls. Idag har jag ingen riktigt planering på vad jag ska äta idag. Åt en avokado (skriver nästan alltid advokat först
) och en bit brieost och faktiskt lite gravad lax till frukost. Blev ganska mycket kalorier, men gott var det. Fast laxsmaken sitter i lite än.
Får leta runt lite i frys och kylskåp och se vad jag har sen. Nu ska jag ta några ostskivor med smör på innan vi ska gå ut med vovvarna.
Min bästa omelett, efter många försök, består av endast äggulor (eller åtminstone mest äggulor). Knepet är att inte låta omeletten bli brun, den ska bara vara gyllene. Vispa ihop ägg och lite grädde och häll i en liten omelettpanna. Klicka i rikligt med Filadelfia-ost. Den är godast, men har en del E-nummer. Det finns varianter på färskost av andra fabrikanter som nog kan anses nyttigast. Men godast är Filadelfia! Peta lite i kanterna på omeletten, så att ostelnad äggsmet rinner ut och när omeletten ser hyfsat färdig ut (går fort!!!) så lägger man en klick smör i mitten och viker omelettn på mitten. Då mjuknar garanterat osten och smöret börjar smälta. Upp på tallriken och komplettera med ekologiskt backon som du stekt med några lökbitar för den perfekta smaken!
Denna frukost har vi inte lessnat på under de senaste tre månaderna! Himmelskt gott. Men omeletten får, som sagt, inte bli brun, vilket den lätt blir om man har äggvita i. Men jag är lite snål, så jag vill inte alltid slänga dyr ekologisk äggvita. Kanske man kan spara den till nåt? Nån som har tips?

Höll på att säga att du kan göra maränger av äggvitan, men det säger jag inte. 
Har inte testat att göra omelett på bara äggulor men det kan det ju vara värt. Håller med om att Philadelfian är godast! Har inte haft den i omlett än men jag vet att lillasyster köpte sånt för inte alls länge sen. Kanske kan knycka lite där. Ska testa ditt tips när jag köpt en lök, den jag köpte sist såg fin ut i affären men var dålig i mitten. Suck!

Hmm, har krasch i mathjärnan. Kommer inte på något att äta! Jo, omelett kommer jag på men sen då? Vad äter man? Ost åt jag alldeles innan och helt ärligt är jag inte så förtjust i ost men äter det ändå. Besvärligt det blev!
Nu är ju inte detta något nytt problem utan så här kunde det ju bli när jag åt mer kolhydrater också. Det känns bara mer besvärligt nu, fast det behöver ju inte betyda att det också är det. Dessutom så var det så länge sen jag åt att jag faktiskt knappt kan tänka alls. Äta bör man, men ändå dör man!

Har bara skummat tråden, Jag mår inte så bra idag. Men på tal om belöning, när jag når delmål om 2 kg sådär. tänker jag antingen köpa mig en ny guldring eller göra en ny tatuering. båda är liksom bestående. Den tatuering jag har skaffade jag mig för 2 år sedan, strax efter att jag börjat här. så då blir det nog som en markering. jag tänker dock inte ha mer än 2 tatueringar, jag vill inte bli sedd som en vandrande tatuering.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#76 Hoppas du mår bättre snart!
En tatuering var en mycket bra idé! Ska tänka på det till ett lite större delmål. Just nu är det en ny mössa som hägrar om 1,7 kilo. Har börjar tjuvkika i affärer för att se om jag hittar någon jag vill ha. Jag har redan en tatuering på min ena arm men jag skulle vilja ha tassavtryck efter mina hundar tatuerade på låret. Som minnen av dem.

Idag har jag blivit bjuden på fika av grannen när vi körde honom till stan för att han skulle hämta sin bil. Jag kan inte! säga nej i sådana situationer. För mig är det som att inte ta emot en present. Det är ett sätt för honom att visa uppskattning och jag kan inte neka till det. Givetvis blir resultatet av fikan ett väldigt dåligt samvete för att jag inte kunde säga nej ändå. Åt en polyne och smakade på min mans morotskaka. Inte hela världen egentligen och gott var det och enda sättet jag mår dåligt på är psykiskt.
Ja, ja… gjort är gjort…
Du ville ha omelett-tips:)
En period hade jag pippi på att äta denna omelett, ibland flera gånger om dagen!
Jag skakade ihop (i en shaker, eller mixade med mixerstaven) 2-3 ägg, några msk grädde eller creme fraiche och ett par msk vatten, lite salt och torkad dill.
Stekte detta på låg värme i en massa smör, och när den nästan stannat på ovansidan bredde jag ut majonnäs och ovanpå majonnäsen räkor… (Brukade använda räkor o spad, som jag sköljde av i ett durkslag först.)
Vek ihop och åt, verkligen gott!

#79 Omelett-tips är alltid välkomna!
Tycker ditt tips låter gott, fast kanske utan räkor, dillen däremot har jag glömt. Använde den till en gratäng förut men nu äter jag ju inte potatis längre.
Aha, hade glömt att du var vegetarian! Sorry:) Då behöver man inte vara så försiktig med saltet, när jag har räkor i omeletten så ger ju det en hel del sälta trots avsköljning.
Vilken trevlig tråd! Varför har jag inte sett den förut - blind?? Vi har ju råkats i en annat tråd - 80/80/20-tråden, där jag tjatar på dig om proteinerna.. ;)
Vill också säga att jag beundrar dig. Din inställning och ditt slit med att "få till det". Duktigt!
jag har oxå problem med kött speciellt rött kött. har inte ätit sådant kött sedan jag flyttade hemifrån för 9 år sedan. har ätit fisk och kyckling men ibland har jag mått illa även av det. men nu efter en vecka har jag provat en hel del kött men det är mest nöt kött jag kan äta utan att tycka illa om det. men det är ju dyrt oxå. så jag försöker med fläsk och det går bättre och bättre. köpte sidfläsk och de är ju mycket fett på det så jag mådde rätt så illa. men jag försöker. och du gör ett jättebra jobb som prövar.

#81 Äsch! Inte kan du komma ihåg vad jag äter! Lite roligt det där med saltet förresten. Sen jag började äta lchf så saltar jag inte på maten alls. Tycker att allt smakar salt ändå. Innan saltade jag hur mycket som helst men nu har jag inte rört saltburken på flera veckor, eller ja i alla fall tre veckor.
#82 Vet allt att du är den där tjat-tanten
. Om inte annat så minns jag din presentationsbild, den är bara så underbar! Blir glad av att se dig.
Tack för allt stöd jag får av dig både här och där!
#83 Jag åt inte kött ens som liten. Kunde äta en korv om den var liten och brödet jag fick den i var stort. Fast bacon kunde jag smaka på och det jag tyckte bäst om var blodpudding. Var ett konstigt barn! Bästa kvällsmörgåsen var rostat knäckebröd med inlagd gurka på.
Kyckling funderar jag på att testa igen, kanske köpa en färdiggrillad kyckling. Då slipper jag kruxet med att tillaga den. Det är det som är det svåraste, hur lagar man kött? Vill jag testa något så vill jag göra det lite i smyg och det ska gå fort att laga så ingen märker vad jag gör. Är knäpp när det gäller mat!
Du är duktig som testar kött du med ju!
#84 Vill du testa lite för dig själv är ju färdiggillat enklast. Köp en liten bit, gör t.ex. någon grönsakspytt med små bitar kyckling i. Det är ju enkelt att krydda som man vill då också. Eller en majonnäs-röra med curry kanske tillsammans med krispiga grönsaker med ett salladsblad om.
Vill du ge dig på att laga till en hel kyckling eller en köttbit, så finns det hjälp att få här också. Bl.a. finns Mona-Stina och hennes fina beskrivningar med bilder som gör vilket matlagande som helst lätt. Ur ekonomisk synvinkel är det rätt billigt att köpa hela bitar av kött eller kyckling än att köpa mindre bitar. Jag säger det bara så att du kan hojta till här om du känner att du kommer så långt, vare sig det handlar om att du skall laga åt dig själv eller andra.
#84 flikkan - hm, min presentationsbild togs på morgonen på min 40 årsdag, typ en halv sekund efter att jag vaknat… Därav frisyr och förvirrat/förtjust ansiktsuttryck… Kul att folk inte blir allför skraja av den… 
Tufft att du försöker börja äta kött. Man får prova sig fram när det gäller konsten att överlista sig själv…
Själv har jag stora problem med att stå ut med rå lever… Det liksom bara inte vill sig. Kycklinglever går bättre än annan och tillagad är den betydligt trevligare… försöker hålla detta i minnet för jag tror att jag verkligen behöver äta det ibland. 

#85 Det är sånt här som gör mig så glad! Få tips och råd utan att jag ber om det. Ingen som tjatar utan jag får ta det i min takt. Majonnäsröra med curry låter supergott! Ska se om jag vågar köpa en kyckling sen någon gång. Har ju både make, lillasyster, 4 katter och två hundar som kan hjälpa mig att äta det jag inte gillar. 

#86 Du äter väl inte rå lever? Jag brukar torka lever som godis till hundarna och jag tycker att koncistensen är lustig. Som någon konstig gele. Lever var en sådan sak jag gillade att äta när jag var liten, också blodpudding. Jag var helt enkelt inte som andra barn.

Idag är jag trött på det här. Jag är sugen på rostad smörgås med smör, fil och flingor, coca cola, vaniljyoghurt, ugnsbakad potatis, oboy, spaghetti och köttfärssås (quorn då), ris och falafel…
Men nä! jag tänker inte ge efter. Jag vägrar! Är envis och ska fortsätta detta. Har dessutom haft en väldigt bra matdag idag.
Energi kcal: 2054,43 Energi kJ: 8585,91 Proteiner: 67,65 Fiber: 4,05 Kolhydrater: 9,40 Vatten: 533,23 Alkohol: 0,00 Fetter: Fett: 195,79 Kolesterol: 1619,55 E-mättade: 68,55 Mättade: 92,64 F-mättade: 15,25 Vitaminer: A: 1425,71 B1: 1,01 B2: 1,68 B3: 4,70 B6: 0,74 B9: 374,91 B12: 5,84 C: 108,00 D: 5,61 E: 13,73 Mineraler: Fosfor: 1008,74 Järn: 7,88 Kalcium: 370,54 Kalium: 1218,65 Magnesium: 101,61 Natrium: 2954,66 Selen: 86,98 Zink: 3,49
70Gram Bacon gris
150Gram Broccoli fryst
62Gram Crème fraiche 34% fett
34Gram Vispgrädde 40% fett
160Gram Ägg kokt
10Gram Majonnäs 90% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
15Gram Glada kossan ost
70Gram Bacon gris
40Gram Vispgrädde 40% fett
31Gram Smör 80% fett
140Gram Ägg stekt

Vad konstigt rörigt det där blev. Gick ju så bra förra gången jag klippte in från MinMat. Dumt!
#86 Nej jag äter inte rå lever, s´å "cool" är jag inte. Men den är ju rå innan den är tillagad..
Inte min favoritupplevelse. Tycker det luktar äckligt också. Blää!
Men - väldigt gott när det är tillagat, mums!!
Duktigt att stå emot skrot-mat-suget!!
Kommentar till ditt diagram m m ovan: Du verkar få i dig bra med mat. Duktigt!! Ligger ordentligt högt med fett och det mättar ju bra.
Hoppas att du mår bra också!

#91 Skönt att höra! hade du ätit levern så så hade jag börjat undra. 
Stå emot mat är jag väldigt bra på sen min anorektikerperiod. Fast då gällde det ju all mat nu får jag ju faktiskt äta ändå. Bara jag väljer rätt saker.
Jag känner att jag börjar få kläm på det här nu, proteinet ligger kanske lite väl lågt men det är mycket bättre nu när jag börjat äta bacon.
Och jo, jag mår bra! (I alla fall om man räknar bort biverkningar från vissa mediciner, och det gör jag. För de räknas inte.)

Heja dig!
Är just nu inne i en lite svacka och känner mig inte så nitiskt. Dock försöker jag äta som "vanligt" och undviker att komma över 20g när det gäller kolhydraterna.
Jag känner mig dock lite frustrerad över att viktminskningen står stilla, jag hade så hemskt gärna viljat gå ner i vikt inför min Thailandresa om en månad, men det är väl inget att göra åt det helt enkelt och just nu orkar jag inte räkna i Min Mat heller…

#93 Svackor är aldrig roliga vad de än beror på och ibland beror de inte på något alls utan är bara en svacka i sig.
Du kanske hinner gå ner lite till inan Thailandresan och sen så ksa man ju visst kunna krypa i omfång utan att minska i vikt. Det är ju inte fel det heller.
Tack för peppningen! Jag hejar på dig med!!

Energi kcal:
1362,70
Energi kJ:
5700,31
Proteiner:
93,97
Fiber:
2,69
Kolhydrater:
6,50
Vatten:
290,08
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
106,95
Kolesterol:
433,34
E-mättade:
35,58
Mättade:
56,37
F-mättade:
8,36
Vitaminer:
A:
482,51
B1:
1,21
B2:
0,87
B3:
31,97
B6:
1,16
B9:
65,31
B12:
2,08
C:
0,00
D:
4,74
E:
6,91
Mineraler:
Fosfor:
964,33
Järn:
4,96
Kalcium:
148,65
Kalium:
1242,35
Magnesium:
130,99
Natrium:
1960,80
Selen:
47,69
Zink:
10,77
56Gram Quorn svampprotein färs bitar filé
70Gram Bacon gris
94Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Kyckling höns kokt grillat stekt ospecificerat
59Gram Kyckling höns kokt grillat stekt ospecificerat
11Gram Cocosa
Någon ser något ovanligt? (för att vara jag då.) 

Någon som ser något ovanligt ska det ju stå! 
Så ser du något ovanligt??
Kyckling!!!! du…, bäst du tar "tempen" kanske du har feber
fniss!

Helt rätt! Jag kunde! Fast de där bitarna som sitter på benen är lite mysko, geléiga på nått sätt… men bröstet var rätt gott.
Och jag lever fortfarande och kan tänka mig göra om det. I smyg!

#96 Jösses vilken rivstart! Du är imponerande!
Av ren nyfikenhet, klarar magen av kycklingen utan att protestera? Det är ju ändå en omställning även för magen.
Håller med om att kycklingbröst är trevligare, även om röda köttet är fetare.
Kycklingsallad är så sanslöst gott nu när man har börjat ha i ordentligt med fett (tillagat kycklingbröst, hackat i små bitar, majonnäs/cf, hackad sallad & gurka).
Jag äter bara bröstet, bra konsistens.
Något som är smaskens är att steka i bitar, blanda i kokosmjölk och krydda med curry och lite salt. Jag bukar blanda i lite grönsaker och toppa det hela med några salta jordnötter, MUMS!
Jag tycker det är spännande (och lite läskigt) att prova ny mat, så i smyg utan hejarklack känns lugnast
!
Hälsningar från matfegisen 

#99 Magen är lite i uppror nu men jag har ju ändå småbörjat med först baconfett och sen bacon och nu kyckling så jag tycker att den borde vara lite förberedd ändå. Jag kanske åt för mycket kyckling på en gång bara. Det vara bara så många aspiranter på kycklingen att jag fick skynda mig. Svårt att smyga med varm grillad kyckling… lukten drog till sig en make, en lillasyster, två hundar och tre katter.
#100 Tja, kycklingsallad kanske inte är helt fel det heller! Jag har sparat lite av det "konstiga" köttet på en tallrik i kylen och ska testa om det är godare kallt. Det är ju lite slemmigt men det är väl fettet då kan jag tro.
#101 Har precis bytt min favorit krydda muskot mot curry så det där tipset kom helt i tid! Håller med om att det kan vara lite läskigt att testa ny mat. Folk som ser på ska alltid fråga vad man tyckte och hålla på. Det är rätt jobbigt. Jag vill hellre testa själv och sen tala om vad jag har ätit.
Fast det gäller nog mest när det är kött inblandat. Vet jag att det bara är vegetariskt så äter jag i stort sätt allt. Kommer inte på något jag inte äter…

Har sovit 4 timmar sammanlagt i natt och nu är jag inte det minsta sugen på något varmt och fett. Blev vispad grädde men riven choklad och kokosflingor. Inte den bästa frukosten kanske men nått måste jag få i mig. Mår ofta illa när jag sovit dåligt och då brukade en rostad smörgås hjälpa men nu testar jag med detta istället.

Energi kcal:
1904,71
Energi kJ:
7956,96
Proteiner:
64,83
Fiber:
9,73
Kolhydrater:
16,60
Vatten:
503,67
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
175,55
Kolesterol:
679,60
E-mättade:
50,71
Mättade:
103,67
F-mättade:
7,98
Vitaminer:
A:
1054,40
B1:
1,66
B2:
0,93
B3:
16,87
B6:
1,35
B9:
160,10
B12:
3,20
C:
54,00
D:
2,65
E:
5,25
Mineraler:
Fosfor:
832,63
Järn:
4,28
Kalcium:
316,73
Kalium:
1406,84
Magnesium:
131,72
Natrium:
1663,50
Selen:
43,17
Zink:
8,44
17,5Gram Kokosflingor torkade
22Gram Smör 80% fett
41Gram Vispgrädde 40% fett
53,5Gram Ägg rått
57Gram Quorn svampprotein färs bitar filé
140Gram Bacon gris
50Gram Crème fraiche 34% fett
150Gram Vitkål
150Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Kycklingbröstfilé u skinn
På siffrorna ser det ju okej ut, men i mitt huvud känns det fel. Börjar tvivla på om det här kommer att gå. Är det verkligen jag som äter allt det där köttet?
Sen att siffrorna ser bra ut betyder inte att jag tycker att de är bra. Vill ha ner kolhydraterna mer, hade inte grädden kokat ihop sig så mycket i kålen jag stekte så hade det ju gått åt mindre grädde idag men den andra maten tog längre tid och jag ville ha sås. Blir lite trött på att jag inte får till det som jag vill. Vet inte vad jag ska äta längre allt ger så många siffror…
Lägger in en bild för att pigga upp min. Min kaninhanne Lusegrisen!
Jag tycker du skall ta det lungt! Du behöver lära dig att inte racka ner så mycket på dig själv, negativa tankar föder negativa känslor och reaktioner.
Det finns inget negativt, fel eller dumt med 16 ynka kolhydrater. var glad och stolt över att du haft en bra ätdag!
Intala dig själv att ditt fokus är att bli frisk. Både i kroppen och mentalt. Sen kommer exakt allt annat på köpet.

Har gått ner 1.1 kilo sen i torsdags!
#105 Har väldigt lätt för att tro att jag inte gör saker tillräckligt bra, att alla andra är mycket bättre. Sen finns ju mitt problem när det gäller sånt här, fina flickor är duktiga om de inte äter. Är totalt hjärntvättad på sånt även om jag börjar lära mig. Får lite bakslag nu när jag börjar jaga siffror igen bara.
Ska försöka att inte tänka så mycket på siffror och se till att jag äter bra och lagom och rätt istället!
Också behöver jag någon som du som säger till mig ibland. Tack!

#106 Jag tycker också dina siffror ser jättebra ut. Inget att klaga på. Så länge du ligger under 20 g kolhydrater så är det ju inte galet.
Och du går ju ner i vikt dessutom, Jippi!
Jag har ju min vägdag på fredag, men jag försöker intala mig själv att vad som står på vågen är oviktigt utan jag går på vad måttbandet säger istället. Det är ju trots allt bättre att kroppen bygger muskler och allt blir fastare än att man blir smal och inte har några muskler kvar. Det är ju centimetrarna runt om som avgör vilken storlek på kläder man kan ha även om man väger 100 kg…
Förresten, vilken jättesöt kanin.

Ja, jag är egentligen rätt nöjd, ska bara intala mig själv det med.
Har ändrat vägdag från torsdag till onsdag. Lugnare hemma på onsdagar och jag vill väga mig i smyg. Måste börja mäta mig också, är inte alls lika bra på det, men byxorna växer i alla fall. 
Min lilla Lus till kanin är en söting. Han har legat och sovit på mig när jag låg och såg på film i soffan nu. Han får inte vara ute helt själv för han hittar på så mycket bus då. 

Du gör ju helt otroliga framsteg! Det är jättekul att läsa om någon som bestämmer sig för och genomför ett sånt projekt som du håller på med, med din bakgrund. Du äter bra med protein nu och håller kolhydraterna under 20 g.
Jag blir nästan lite inspirerad att försöka ge mig på att äta ost, som jag alltid avskytt. Fast näääeej… det känns lite för läskigt fortfarande! 
Flikkan - jag tror att det är just då man INTE är särskilt sugen på fett, kanske mer sugen på nåt lätt-sött, det är då man VERKLIGEN ska äta nåt fett, inge mycket, bara en liten ostbit eller så.
Det blir liksom en liten knäpp på nosen åt hjärnan som jäklas med en…
Har märkt att det funkar på mig i alla fall.
Senste dagarna har jag haft en tendens till att vilja knapra paprika och ta små nypor av mörk choklad.. Samma dagar har jag haft en lätt huvudvärk.. Tänker bli mer noggrann och se vad som händer med huvudvärken.. Idag har jag startat upp på kyckling och fet creme-fr. INGA grösaker/sötsaker!!!
VÄLDIGT söt Lusegris!! 

Aniara4: Tack, de där orden blev jag nästan lite rörd av.
Det är läskigt med ny mat, man får smaka lite i taget.
Idag blev det inget kött alls för mig så proteinet hamnar inte så bra men jag ligger ändå under 20 på kolhydraterna. Quornprodukter är lite luriga.
Äter du inte ost alls eller går det bra på typ gratänger och sånt? Hade n kompis en gång som inte åt varm ost men kall gick bra. Jag åt nån medicin med där jag inte fick äta ost och försöka beställa pizza utan ost är nästan omöjligt! Extra ost går bra men inte utan…

kaisakavat: Det kanske du har lite rätt i, det svåra tycker jag kan vara att mycket som är fett också är salt. Har blivit jättekänslig för det sen jag började med lchf. Innan saltade jag på allt men nu behövs det inte längre.
Cocosa får jag bara i mig i te och det är ju varmt. Det är faktiskt ett framsteg det med, har aldrig tyckt om att dricka varma saker, inte ens varmchoklad. Te går därmot rätt bra nu!
Håller med dig om saltet.
Creme fr är inte salt! Inte naturella nötter heller.. Många ostar är rätt lite salta..
Oj, känner att jag blir hungrig. 

Nötter har jag inga hemma, tänker köpa det varje gång jag läser det här men minns det aldrig i affären. Har till och med skrivit upp det på en lapp, som jag glömde hemma. Blir minnet bättre av lchf? 
Till kvällsmat idag blir det två quornfileér med sås av smör och grädde… och kanske lite ost i med. Nu blev jag också hungrig men äter jag för tidigt så vaknar jag vid 3 och är superhungrig. Har lätt för att vakna just klockan tre och är jag då hungrig blir det ännu lättare.

Suck! Hade "bara" 0.6 kilo att gå ner denna veckan (från i onsdags) för att jag skulle få köpa min mössa som belöning. Så vägde jag mig idag och har bara gått ner 0.3. Jag vill ju ha min mössa!
Nu står jag i valet och kvalet. Tjura och ge upp och tröstäta att som finns i skåpen eller få lite jävlaranamma och kämpa på så jag kommer igång igen. Kan inte äta frukost förrän jag bestämt mig förrän om jag ska kämpa på eller om jag ska ta påsen med kakor…
Du kan köpa mössan ändå, för att du faktiskt går framåt i dina mål och för att du är värd det. Du kämpar med mer än bara viktmålen, tänk på det.

#117 Nja… det skulle kännas som fusk. Kan ju inte få ett pris innan mållinjen. Fast du har förstås rätt i det du skriver, du är en väldigt klok människa.
#118 Rent krasst, om målet får dig att allvarligt fundera över om du skall äta kakor istället för riktig mat, så förfelar målet hela sitt syfte. Därför kan du överge fusk-tänkandet. Belöningar och mål på det här sättet _kan_ vara fel sätt att fortsätta på inslagen stig.

#119 Attans vad du ska vara vettig! 
Ska fundera på saken, ibland är jag lite för envis för mitt eget bästa samtidigt som jag kan ge upp för lätt. Men ska jag nu se det positivt så har jag ju gått ner 2.7 kilo på lite mer än fyra veckor och det är ju inte fy skam det heller.
Blir ost och bacon till frukost, inga kakor! 

Efter att ha ätit helt normalt i i alla fall en vecka så vaknade jag i morse med en sådan där dum matinställning som jag kan ha:
"Nä, idag är jag nog inte hungrig. Dessutom så går man ner fortare i vikt om man inte äter, hungern går över på någon dag och sen är det lugnt."
Så nu sitter jag här och har min kamp mot mig själv. Äta eller inte äta? Någon av mig måste ju vinna och det visar sig så småningom. Jag hoppas dock att det är förnuftet som tänker ta hem vinsten. Vet ju att jag mår så mycket bättre då.
Äter du inte tillräckligt med protein kommer dina muskler användas för det istället, vilket sänker din snittförbränning. Vid svält/stress kommer kroppen dessutom aktivt försöka förhindra fettförbränning för att spara på energi.
Fett passiv vävnad (spara på!), muskler aktiv vävnad (äter energi, bli av med!).
Kort svar: äta.

Jag kan till viss del förstå dina tankebanor då detta inträffar mig också ibland om än i mindre utsträckning.
Jag har ju fortfarande inte gått ner något utan ligger på mina 2,4 kilos uppgång istället…. Vet snart inte riktigt vad jag skall ta mig till…

#122 Så tänker den logiska delen av mig. Jag mår bättre av att äta och det var jag egentligen. Bara det att jag vet också hur fort jag kan gå ner i vikt om jag slutar äta och när jag råkar bli fixerad så är det svårt. Fast sen vet jag också hur fort det kan gå att gå upp i vikt igen efter att jag ätit dåligt. Tänker bara inte så långt fram.
Har ätit 50 gram brieost i alla fall. Det är en start!

#123 Nä, det är svårt det där. Jag tror att man egentligen inte ska vara fixerad vi vågen, men det är lättare att säga det än att göra det. Sen har jag trots allt gått ner nästan 3 kilo sen jag började och det är jag ju nöjd med. Hade jag varit i din sits vet jag inte heller vad jag skulle ha gjort.

Halloj… har just börjat med LCHF igen. Tänkte ge dig ett tips på detdär med att belöna sig själv.Jag har nära 40 kg att gå ner så det är så långt att vänta, man behöver lite uppmuntran på vägen så man kommer ihåg vad man håller på med. Jag delade in i 5kgs-mål, så det fanns något att sukta efter…
Mina mål var:
-5 massage 60 min för att skämma bort mig (det var härligt)
-10 nya tapeter i vardagsrummet (det blev så fint!)
-15 ny massage 60 min (längtar så efter den… har 4 kg kvar)
-20 maken har lovat mig en ipod när jag nått hälften
-25 massage 60 min
-30 nya skidor (tycker om att åka, men det jag har är inte så bra)
-35 nya kläder
-40 MÅLET… en resa med familjen!
Som du ser har jag valt bort att belöna mig själv med mat eller godsaker mest pga att jag är en sån fruktansvärd sockerjunky… jag måste komma bort från mitt ätbeteende.
Lycka till med din viktminskning!
zunshine90 - vilken fin delmåls-belöningslista! Jag blir inspirerad..
Flikkan - å vad jag känner igen de där tankarna du beskriver i # 121. Sådär verkar mitt huvud funka när jag svälter mig. Tidigare i samband med VV-metod och allmänt när jag önskat kontrollera min vikt. Numera när jag drog ner på maten med 80/80/20-metoden. Usch! En sorts ond cirkel..
Det där med vågen, är kluven inför användandet av den. Sedan en tid har jag mer övergått till att kolla att jag inte går upp, istället för att hela tiden förvänta mig att det ska minska. För uppenbarligen är det ingen idé att bli otålig, min viktnedgång tar sin tid vad jag än tycker om det.
Så jag har typ ett fredsavtal (eller i alla fall vapenstillestånd) med vågen, tills vidare.. Men - jag använder den!
(Är detta kvalificerat hyckleri??)

zunshine90: Vilken bra delmålslista! Jag kämpar med mina tre första kilon tills jag väger 90 just nu. Då ska jag köpa en mössa. Trodde jag skulle ha klarat det tills i onsdags men det saknades 0.3 kilo. Ytterst retligt!
kaisakavat: Huvudet vill ibland helt andra saker än vad jag vill. Just nu har "vi" kompromissat lite jag åt en bit ost och nu har jag belönat mig med ungefär 3 gram choklad. Vet att det är dumt att använda mat som belöning men det kan fungera ibland.
Det kvalificerade hyckleriet med vågen tycker jag låter bra! Kanske också ska börja göra så, efter att jag gått ner till 90. Sen ska jag nog se till att jag inte hamnar över det igen och går jag ner på kuppen så tar jag det som en bonus!
Jo, typ så försöker jag tänka!
Ost = Inte fusk
Choklad 3 g = lite väl liten mängd för att kallas fusk
Men jag vet, det kan bli några 3-grammare.. Har själv fortfarande choklad hemma, men en sort som inte är lika god! 

#129 Ja, man får lura sig själv lite ibland. Så det gäller att inte vara dum! Köpte 86% choklad idag men på något sätt smakar den salt. Mysko!

Har fått i mig en hel del mat idag i alla fall! Skönt!
Energi kcal:
857,96
Energi kJ:
3585,72
Proteiner:
63,93
Fiber:
0,77
Kolhydrater:
5,00
Vatten:
250,90
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
65,10
Kolesterol:
289,14
E-mättade:
17,87
Mättade:
39,69
F-mättade:
2,82
Vitaminer:
A:
603,06
B1:
0,40
B2:
0,78
B3:
22,42
B6:
1,89
B9:
122,00
B12:
1,88
C:
3,60
D:
1,58
E:
5,41
Mineraler:
Fosfor:
770,48
Järn:
2,14
Kalcium:
651,38
Kalium:
773,10
Magnesium:
87,04
Natrium:
665,04
Selen:
30,28
Zink:
4,31
50Gram Brieost vitmögelost 34% fett
4Gram Sötmandel torkad
40Gram Huvudsallat
178Gram Kycklingbröstfilé u skinn
70Gram Brieost vitmögelost 34% fett
Problemet är, som många sett, att är kroppen van vid att svälta så lägger den på sig fett.
Ju mer du slarvar med maten, desto svårare blir det för dig själv.
ÄT! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Heja heja, käka på!
Jag känner igen de där tankarna, de kan poppa upp hos mig också i obevakade ögonblick trots att det är mer än 15 år sen jag en dag bestämde mig för att lägga ner min ätstörning eftersom jag helt enkelt var färdig med den (ja, det var verkligen så enkelt, för just mig, just då!). Jag har svårt att äta på morgonen, och ibland är det plötsligt eftermiddag innan jag ens fått i mig frukost, och då är jag extra sårbar. Kan få för mig att jag är "duktig" då - samtidigt som jag blir mer och mer sugen på dåligheter och mindre och mindre sugen på riktig mat…
#112 Mitt ost-ogillande gränsar nog till en fobi. Jag vägrar äta cheesecake för att det HETER ost, trots att jag vid de fåtal tillfällen jag känt mig tvungen att äta lite av sociala skäl kunnat konstatera att det ju inte smakar det minsta som ost. Så nej, ingen form av ost någonstans. Jag beställde alltid pizza utan ost innan jag slutade med pizza, och det var bara ibland som de stirrade på mig och undrade om jag menade allvar…

#132 Det låter så himla förnuftigt och vettigt när det sägs och jag behöver höra sånt om och om igen för att få in det i min felprogrammerade hjärna.
Det dumma är att inte äta ger en snabb viktnedgång och jag blir på något sätt hög på hungerskänslorna. Vilket i sig är en rätt skön känsla och jag blir lätt beroende av den.

#133 Idag har jag ätit en ostbit och ett salladsblad så det börjar bättre än igår. Känner mig också "duktig" när jag inte ätit på ett tag men framförallt är det den där känslan när jag nästan är hög som jag kan vilja komma åt. Jag vet inte hur jag kom ur min ätstörning men det var nog lite som du, jag fick nog och började äta. Faller tillbaka lite väl lätt ibland bara.
Jag tycker faktiskt att pizza utan ost är godare än med. Fast så gillar jag kanterna bäst också vilket blir svårt nu när det är just dem man inte ska äta. 
Mitt köttätande är nog lite småfobiskt också. Jag är rädd att det ska vara brosk eller andra konstiga saker i det. Rensar till och med kycklingfileérna som jag börjat äta nu. Det finns sånt som ser konstigt ut på dem med. Det är det jag tycker ommen grönsaker, det finns inget konstigt på dem och konsistensen är likadan genom hela. Inga mysko bitar som är annorlunda. 
#134 Så bra skrivet - rakt på! 
"…och jag blir på något sätt hög på hungerskänslorna. Vilket i sig är en rätt skön känsla.."
Precis så har jag också känt, men nog inte lyckats formulera det i ord. Undrar vart det kommer ifrån, från kroppskemin (bortdomning av hjärna p g a svält) eller från hjärntvätt p g a evig bantning??
Insikten om att nåt är prilligt i detta drabbade mig nyligen när jag började äta enligt 80/80/20-modellen och plötsligt kände mig jättehungrig/småsvag för första gången på länge. Det var ju obehagligt men samtidigt fick jag den där uppskruvade känslan i kroppen och huvudet började mala, typ: "Hungrig=underbart=smal - hungrig=underbart=smal…" En sorts lyckokänsla. Sjukt!
Tror jag kommenterade det i den tråden, men du slog huvvet på spiken här.

#136 Jag är rätt bra på att sätta fingret på mina egna känslor och skäms inte för att dela med mig av dem.
Funderar också varifrån de där sköna känslorna kommer ifrån när man svälter sig. Tycker det är lite konstigt för det borde faktiskt vara bara obehagligt, hade ju varit lättare att få i sig mat om man inte mådde bra när man är hungrig. Sen kan jag få någon känsla som påminner om när man druckit för mycket alkohol. Lite lullig och tänker lugnare och känner inte så mycket längre. Håller med dig om "hungrig=underbart=smal" tänket också. Det är så inprogramerat på mig så det nästan är pinsamt.
Det som är mest irriterande är jag vet så attans väl att jag måste äta för att kroppen ska må bra men jag trycker undan de känslorna så väl ibland. Har dock fått i mig ett helt paket bacon till lunch. Är glad att jag har börjat äta det så jag får i mig protein.
kaisakavat,
Hemligheten ligger väl i att aldrig vara jättehungrig, eller jättemätt. Det förra leder till att kroppen inte ger ifrån sig fett, det senare leder till att kroppen inte behöver ge ifrån sig mätt.
Följer man bara kroppens signaler så skall allt funka naturligt, förutsatt att kroppen är normalt funtad. (något man lätt kan åsidosätta med socker, men knappast något "vi" behöver oroa oss för, eller hur?)
#134 Ja, hoppas du ser att jag förstår hur du känner det och förstår vilka problem du har, även om jag TJATAR på dig att du ska äta. 
Har du provat nån slags KBT? Eller sån där Emotional Freedom Technique?

Jennix:
Jag tål att tjats på och behöver det ibland. Skulle kanske ha någon som bankar in det i mitt huvud med en slägga eller så.
Är väldigt tacksam för alla som tjatar på mig att äta. Nu ska jag vara duktig och gå och steka kyckling, har till och med tänkt att äta den sen!
För mina matproblem har jag inte haft någon terapi för när jag skulle få det så kom de på att jag var för sjuk (deprimerad) för att ta till mig det och sen har det inte blivit av. Dessutom så är jag väldigt bra på att dölja det, som de flesta med ätstörningar är.

Hej du lilla
Mitt intag enl calcounter är idag
21% protein
74% fett
5% kolhydrater
o 1549 kalorier
hoppas på ett minus i morrn bitti när jag ställer mig på vågen

Hej Jobi!
Vad duktig du är! Håller tummarna för dig att det visas på vågen med. Själv hoppas jag på att jag väger minst 90.0 på onsdag så jag får köpa min efterlängtade möss och vantar. Börjar bli kallt om händerna nu. 

Jag har fått en "craving" (finns det något svenskt ord för det?)
Vitlök! Vill ha vit lök i allt och skulle kunna äta bara stekt vitlök med lite grädde på. Kokospannkaka med lite stekt vitlök till är jättegott och kyckling utan vitlök går inte alls. Ge mig mer vitlök!!

tack du lilla……
ja begär skulle jag kalla det men kokospannkakor med vitlök nja det vete sjuttan
#140 NU är jag ingen expert på terapi, men jag började i terapi när jag var mer deprimerad än man kan bli, så jag tycker kanske det är ett konstigt argument från deras sida… Det är inte så att dom tyckte det var för dyrt för att ge dig då? Om det är via landsting/kommun alltså och inte privat?
Sen är det väl också så att VILL du inte ha terapi så är det nog ingen bra idé…men jag tror du skulle kunna förändra dina tankemönster med just KBT, om du vill. Även annat än mat alltså.
Men som sagt var, jag är ingen expert, det kanske är så att KBT bara funkar om man är på en grundnivå… Tycker bara det är konstigt eftersom jag själv var så långt ner man kan komma och terapin funkade superbra för mig. 

Lite nyfiken.. Hur gör man de här kokospannkakorna? Det låter ju gott:-)

#144 Vitlök passar till allt just nu! För två veckor sen var det muskot. 
#145 Vitlöksrecepten mottages tacksamt! Fattar inte vad det tagit åt mig. Okej att jag haft hysteriska godissug förr så just det känner jag igen, men vitlök??

#146 Problemet med mig och terapi var att de inte hade någon kvinnlig terapeut (stavas det så?) ledig och jag fixar inte manliga läkare, blir totalt låst, och det var inom landstinget och de har väl sina köer och annat. Sen blev jag inlagd och matad med mediciner och fick elchoksterapi så jag tappade ett eller två år ur minnet. Så terapi just då hade kanske inte fungerat i alla fall. Jag minns inte exakt själv men det är vad jag fått berättat för mig. Fast det hade varit kul så här i efterhand om jag hade fått terapi och testat om den fastnat i minnet efter att jag tappat allt annat. Det undermedvetna finns ju ändå.
Är inte helt säker på hur mottaglig jag hade vari för terapi när jag mådde som sämst heller, jag var mest upptagen med att försöka sluta leva. Jag är inte stolt över att jag gjorde saker som jag gjorde men jag skäms inte över dem och klarar av att prata om dem. Nu går jag på utvärderingssamtal hos en psykolog för att se om jag behöver samtalsterapi. Fast mat har jag inte vågat prata med henne än, det är lite för känsligt innan jag litar på henne och jag har bara träffat henne sju gånger.

Så här gör jag mina kokospannkakor:
Mixar 1dl kokos med 30-50gram smör. Detta är mest för att min mixer inte delar kokosflingorna så bra utan mest vispar runt dem men också för att jag upptäckte att det blir ruskigt gott med smör i smeten. Sen häller jag i 1dl grädde och mixar till en jämn smet och tillsätter 2 ägg och mixar så det blandar sig. Låt smeten stå i minst 30 minuter för att den ska svälla, annars blir pannkakorna svåra att vända.
Sen steker jag dem på ganska hög värme i en liten teflonpanna. Har svårt att få till dem när de är förstora. Oftast är det ändå den sista pannkakan som blir bäst i form och storlek. 
Jag gör allt i mixern så slipper man diska så mycket men det beror ju på vad man har förredskap.
Lycka till!!

Idag har jag ätit bra!! Fick till och med upp kalorierna i vettiga siffror. Just nu är jag nöjd med att de siffrorna är över 1000 och det är de ju med råge. För att inte tala om proteinerna. Jag är duktig jag!
Energi kcal:
1700,43
Energi kJ:
7099,87
Proteiner:
100,25
Fiber:
1,20
Kolhydrater:
9,75
Vatten:
364,49
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
141,08
Kolesterol:
429,88
E-mättade:
44,98
Mättade:
71,86
F-mättade:
7,45
Vitaminer:
A:
742,23
B1:
1,02
B2:
1,06
B3:
28,99
B6:
2,21
B9:
136,05
B12:
3,96
C:
3,06
D:
2,36
E:
7,94
Mineraler:
Fosfor:
1290,08
Järn:
3,44
Kalcium:
1014,87
Kalium:
1191,02
Magnesium:
151,32
Natrium:
1903,80
Selen:
47,26
Zink:
7,46
66Gram Ost hårdost 26% fett
34Gram Huvudsallat
77Gram Brieost vitmögelost 34% fett
140Gram Bacon gris
200Gram Kycklingbröstfilé u skinn
6Gram Sötmandel torkad
4Gram Premium Choklad 86%
10Gram Premium Choklad 86%
5Gram Sötmandel torkad
Nån som minns hur många kalorier man minst bör äta på en dag? Jag är 175 och väger, förhoppningsvis, 90 kilo på onsdag. Sitter rätt mycket på dagarna eller jobbar lätt i trädgård eller promenerar med hundarna.
Suverän dag!! Bara för den tycker jag du är värd mössan. Det här är relevant framsteg i mina ögon. Hoppas att du ser det också!
Runt 1300-1500 kcal är en bra siffra för att inte äta för lite.

#152 Jo, det här känns som en bra matdag! Var lite rädd att jag skulle ha ätit för lite kalorimässigt men det klarade jag ju också. Jätteskönt!
Ska göra om det imorgon!
… och på onsdag blir det mössa och vantar vare sig jag väger 90 eller inte! Får belöna mig för att jag äter också. 
Tack alla för all stöttning allihop!! Är så glad att jag har er.

Tack för receptet, måste jag prova! Och visst ska man belöna sig för att man äter också, det ska jag göra
det är ju inte helt självklart, eller hur?

Nä, det är inte alltid självklart att äta, dumt nog. Så det gäller ibland att vara glad över det man lyckas peta i sig. Idag åt jag en bit ost och ett salladsblad till frukost klockan sex så nu är det dags att försöka peta i sig nått igen. 

Attans också, bubblorna till bubbelvattnet tog slut helt utan förvarning! Och vårat vatten är inte särskilt gott såefter att ha ätit vitkål och bacon så drack jag ett glas mjölk med hälften grädde i. Blir så sur! … men attans vad gott det. Fast det ställer ju till alla dagens siffror.
#%&&$, *(¤#&?§, £$&§*&%#!!!
Så, nu har jag svurit lite också, känns mycket bättre… eller inte.
Varför blir du sur? Bli stolt över att du valde att få i dig näring idag och inte hade en dålig ätardag.
#156 Jag tycker det är BRA att du drack ett glas med mjölk/grädde i, det ger mer energi. Du ska fokusera på att äta, inte på att begränsa dina kalorier eller nåt.
Dessutom tycker jag att det gott kan ingå i din LCHF-kost. Det är rätt lite kolhydrater i mjölk och grädden ger ju mer fett.

# 157 Det kändes så fel att dricka mjölk när jag kämpat för att inte dricka det ett tag nu. Men du har rätt i att jag faktiskt ska vara glad över att jag åt nått och jag kunde ju valt något sämre att dricka än mjölk, saft tillexempel… om jag nu hade tyckte om det. 
# Ja, alltså med tanke på att du har svårt att få i dig mat ibland, så kan du inte äta annat så försök att ta ett glas med fet mjölk + grädde, gärna så fett du kan. Det är absolut bättre än att inte äta alls! 
Och mycket mycket bättre än frukt, saft eller godis!

#158 Gräddmjölk är ganska gott att dricka med. Kanske ska återinföra ett litet glas på kvällen till mina mediciner. För svälja piller med bubbelvatten är lite jobbigt. Det är så svårt att låta bli att räkna bara.
Kom på nu att jag kan låtbli att räkna in gräddmjölken på kvällen. Räkna på det jag äter på dagen och sen dricka gräddmjölk på kvällen och njuta av det. Ska fundera på saken för det skulle nog kunna gå att göra så. Måste ju lura mig själv lite bara!

Hmm, vitlök ger stora siffror, fast det är kanske inte så ofta jag kommer att äta 4 vitlöksklyftor med lite c.f. och en bit ost till kvällsmat. Är helt tokig i smörstekt vitlök just nu!!
Tittar jag på siffrorna ser det ju bra ut, tittar man sen på mängden mat så vet jag inte om det är lika bra. Det är inte direkt jättemycket. Men ändå en bra dag för att vara jag.
Energi kcal:
1523,04
Energi kJ:
6368,34
Proteiner:
66,02
Fiber:
2,70
Kolhydrater:
17,44
Vatten:
371,89
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
133,18
Kolesterol:
326,91
E-mättade:
40,98
Mättade:
76,31
F-mättade:
5,43
Vitaminer:
A:
739,15
B1:
0,73
B2:
0,81
B3:
4,74
B6:
0,37
B9:
145,72
B12:
4,13
C:
44,82
D:
1,32
E:
2,72
Mineraler:
Fosfor:
1176,26
Järn:
2,07
Kalcium:
1419,93
Kalium:
1057,10
Magnesium:
105,98
Natrium:
1849,92
Selen:
34,99
Zink:
7,50
36Gram Huvudsallat
80Gram Ost hårdost 28% fett
100Gram Vitkål
140Gram Bacon gris
40Gram Mjölk 3% fett
18Gram Vitlök
35Gram Crème fraiche 34% fett
75Gram Ost hårdost 26% fett

Jag älskar vitlök i mat men om jag skulle äta smörstekta vitlökar då skulle de reagera på jobbet den saken är klar
o inte med glädje precis

Nä, man får väl tänka lite innan man äter sånt. Min älskade make har dåligt luktsinne så för han går det bra. 

Köpte mössan och vantarna idag, väger mig inte förrän på onsdag men helt plötsligt fanns det bara en sån mössa kvar i affären så då var jag ju tvungen att köpa den. Har dock lovat min man att inte använda dem förrän på onsdag. Bör ha gått ner de där retliga 0.3 kilona då… och har jag inte det så använder jag dem ändå för att jag kämpat bra för det! 

Håller tummarna stenhårt att det ska gå bra för dig på onsdag o att du får använda din nya mössa

Grattis håller mina tummar med för dej. Lycka till 

Personligen tycker jag du har varit duktig nog för att få använda mössan också. Jag definierar inte duktighet i hur många kilo man väger utan hur mycket man ansträngt sig för att äta på ett riktigt sätt. Och du har ju verkligen gjort ett hästjobb!
Jag tycker du är värd att använda din mössa ändå, även om du inte gått ner de där hektona. Man kanske kan se det som en liten uppmuntran oxå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det var så länge sen jag gjorde upp mitt -3 kilo mål, det vill säga att väga 90. Och det var då jag bestämde mig för en mössa som belöning så även om jag vet att jag faktiskt är värd min mössa redan, tack vare alla er som stöttar mig, så väntar jag tills på onsdag och ser vad som hänt då.
Annars tänker jag använda både mössa och vantar ändå! (Delvis för att jag inte hittar några av de vantarna jag hade i vintras
)

En hyfsat bra dag i dag med. Kanske lite lite mat men inte helt tokigt ändå! Börjar bli lite för förtjust i sallad bara men jag känner mig så lagom mätt på det.
Energi kcal:
1286,06
Energi kJ:
5376,57
Proteiner:
81,22
Fiber:
2,88
Kolhydrater:
9,55
Vatten:
505,76
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
103,08
Kolesterol:
696,01
E-mättade:
30,67
Mättade:
47,57
F-mättade:
5,28
Vitaminer:
A:
642,94
B1:
0,95
B2:
1,21
B3:
21,51
B6:
1,78
B9:
253,16
B12:
3,59
C:
20,48
D:
2,75
E:
6,75
Mineraler:
Fosfor:
989,64
Järn:
5,40
Kalcium:
622,43
Kalium:
1604,06
Magnesium:
130,73
Natrium:
1086,33
Selen:
55,39
Zink:
5,16
100Gram Huvudsallat
70Gram Crème fraiche 34% fett
5Gram Sötmandel torkad
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn
50Gram Huvudsallat
8Gram Vitlök
80Gram Bacon gris
101Gram Ägg rått
50Gram Huvudsallat
40Gram Feta, euro shopper
40Gram Ost hårdost 26% fett

Hmm, så var det dags för frukost igen. Det är helt klart det jobbigaste målet på dagen. Så fort jag kommer på något jag skulle kunna äta så är jag givetvis inte alls sugen på det. Ost och sallad är det som låter bäst, men till och med jag inser att jag kan inte leva på sallad!

Det kan hjälpa att planera frukosten dagen innan, se till att den finns färdig (t.ex. kokta ägg eller kalla rester i kylen), och helt enkelt inte ge dig själv nåt val. Det funkar i alla fall för mig, som oftast är helt väck på morgonen och har fullt sjå med att få till alla moment i kaffebryggningen i rätt ordning, och inte lämna köket förrän den faktiskt är igång… Att i det läget börja fundera på om jag ska ställa mig och steka bacon eller göra nåt annat är överkurs!

Ett tag så gjorde jag kokospannkakor på kvällen och åt hälften på morgonen. Det var helt okej! Bara värma i micron med smör på. Fast sen har jag inte ätit så mycket pannkaka och nu är äggen slut. Ve och fasa! Måste skaffa höns till våren.
Du låter lite som min man är på morgonen innan första koppen kaffe. Bara att han kan få till kaffet är ibland ett under och jag har varit med om alla roliga sortes fel. Oboy istället för kaffe till exempel… 
Funderar på att äta quorn till frukost, det var länge sen och ät gott! Håller mig länge på det med. Nackdelen är att det måste tillagas. Fast klockan är faktiskt snart 10 och jag har varit vaken i lite mer än 2 timmar så jag ska sätta lite fart.
Den här tråden börjar bli lite lång och seg att ladda nu. Jag tycker att du skapar en ny tråd, och börjar den med att lista alla framgångar och förändringar du upplevt. Läs dina trådar och se alla steg du tagit sedan du började, det är mycket som hänt! Så får du även en återkoppling i helheten som kan vara svår att se när man tar dag för dag.

MimLan:
Jag satt just och funderarde på när man kan starta en ny tråd. Vill ju inte starta trådar i onödan men har också kännt att den börjar bli seg. Ska starta en ny någon dag här nu! Tack för att du sa till mig.

Nu har jag startat en ny tråd.
Flikkans Tråd Nr 2
Tack för all hjälp i denna tråden hoppas vi ses i nästan. 
OBS! Jag låser denna tråd nu, kommentera i Flikkans nya tråd.
Jennix, medarbetare