Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2133 ggr
istiden
0

Är det farligt i längden me denna mat?

Hej

Jag har hållt på i mer än 1 vecka och jag har gått ner 5 kilo…
Mina vänner tycker det verkar "skumt" och säger att det inte kan vara bra.

Men efter som jag e ny på detta så har jag inga arrgument att komma med..
Dom säger att allt fett kommer täppa igen depåerna och att det måste vara farligt.
Och jag är ju faktisk ganska svag och det måste ju vara för att jag inte äter kolhydrater och får energi…

Kommer jag alltid vara klen/svag eller får jag energi så småningom?!!

Snälla hjälp mig..
ÄR det farligt i längden ??

mikaelj
0

Nej! Det är tvärtom bra för dig!  Att du känner dig svag är ett övergångsbesvär som en del drabbas av de första 1-3 veckorna.

Genom att undvika kolhydrater slipper du riskera typ 2-diabetes och annat otyg i framtiden. Animaliska fetter förbättrar dina kolesterolvärden och leder till skillnad från vegetabiliska oljor inte att du blir förkyld och försämrar din läkförmåga.  Människan är köttätare, annars hade vi kunnat tillgodogöra oss näringen från gräs -- men vi är inte kor eller får.

Se Andreas Eenfeldts (kostdoktorn.se) artikel Sanningen om Paulun och länkarna därifrån om hur det egentligen ligger till med kolhydrater och fett.

(och om du inte litar på honom och hans artiklar kan du gå till Livsmedelsverkets hemsida och själv läsa att kolhydrater inte behövs - däremot är fett och protein essentiellt…)

Pasi
0

Lita inte på mikael….det är klart det är livsfarligt!
Se bara på alla våra förfäder som åt liknande kost, idag är allihop döda.Flört

Närå, det är bara en tidsfråga innan du känner dig starkare och piggare än någonsin….och det som fyller igen ådror och fettdepåer är varken fettet du äter eller uteslutandet av kolhydrater.
Det känns lite knepigt att äta precis tvärt emot kostråden, men ganska snart kommer det kännas som den mest naturliga sak i världen.

mikaelj
0

:(

Will
0

#0 För vissa kan det ta ett tag att få energi. För mig tog det låång tid (kanske 2-3 månader). Men då var jag redan trött och klen innan jag startade med LCHF. Så jag började på minus kan man säga. Idag är jag skitnöjd med min kropp, orkar träna 3ggr/vecka och har lyckats sluta snusa (utan viktuppgång!).

Zepp
0

Om du vill ha en hint om vad som är den stora anledningen bakom hjärtkärlsjukdommar så kan du läsa dessa länkar;

"Glukosstörning bakom merparten av alla hjärtinfarkter"

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Och vad det anbelanngar fettet;

"Fettintag och kardiovaskulär hälsa - är vi helt felinformerade?"

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

Eller vad Pauluun har kommit fram till om du känner till honom bättre;

"Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte."

http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=124

Hoppas detta lugnar dig något?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0

Glömde Reimers nätbok, den borde alla som tvivlar det minsta läsa, den finns under artiklar uppe till vänster, där finns annat bra att läsa oxå;

http://www.kolhydratiker.se/dokument/jenny_reimers.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

En kortare länk är http://www.primavi.se/maten.pdf

Kan inte nog rekommendera sidorna 27-28.

finntroll
0

Hej på dej istiden! Efter två veckor blev jag pigg och har varit det sedan dess. De två första veckorna hade jag huvudvärk och yrsel. I början var jag också orolig, bokade tid till en läkare för att få bekräftelse att det inte finns någon orsak till oro med den här kosten, och det fick jag bekräftat! Mår bättre än på flera år.

kaisakavat
0

Var inte orolig, de allra allra flesta vittnar om hur de mår bättre på denna mat än den s k normala. Och det är definitivt inte farligt.

Skulle nog kunna påstå rakt av att det är betydligt farligare att äta s k normalkost, med kolhydrater och konstiga fetter. Många "tål" normalkosten, men långt ifrån alla och kanske inte ens de som verkar tåla den mår bra av den egentligen.

Du har fått bra svar ovan. Din trötthet kommer att ge med sig.

Häng kvar på denna sajten, du kommer att samla argument, jag lovar. Här finns många som är väldigt kunniga och erfarna. Om du känner dig osäker när det gäller att diskutera, så vänta ett tag. De får ge sig till tåls i omgivningen.

Lycka till. Skrattande

elize-l
0

#2 HAHAHA var tvungen att läsa högt för min familj när dom undra vad jag hade så kul åt. Tänk att alla våra förfäder äe döda trots den bra kosten =)

missaz
0

#2 SHIT! Jag som äter denna kost för att slippa dö! Den ÄR ju verkligen livsfarlig när förfäderna DÖTT av den! Förvånad Flört

dufva
0

Hej och välkommen!

Jag har hållit på snart 5 år med den här kosten.

Jag mår alldeles utmärkt (har eg aldrig mått bättre)

Har hur mycket ork som helst både till träning och vardag.

Testade nyss mina blodfetter mm.

Inget att anmärka på, och dom förbättras hela tiden..

Jag äter inte kosten för att gå ner i vikt i första hand utan för att må bra och det fungerar verkligen  Skrattande