om att kanske äta för lite?
Hej alla!
Jag har inte skrivit nåt inlägg förut. Däremot har jag läst och läst massor av era och fått massor med tips och pepp av bara farten:) Tack för det.
Lite fakta: Lchf i ca två månader, -7 kg, 40 kg övervikt…
Anyway. Det jag nu undrar över är om jag äter för lite, och vad det innebär mer exakt? Jag mår lite illa och har huvudvärk. Och även om jag går ner så hände det mesta de första två veckorna och sedan är det segare. Jag har läst att många skriver att de åt massor i början. Och att många som har problem får rådet att äta mer.
Och fast jag vet att det är individuellt och allt det där så ville jag ändå fråga: Hur mycket är för lite? (Idiotisk fråga kanske, men ändå;) En vanlig dag får jag i mig ca 80g protein, 150g fett och 1700 kcal. Under 20g kolh. Ungefär. Är det "för lite". Skulle illamående minska och viktminskning öka om jag vräkte i mig lite mer? Och är det fett eller protein jag ska öka i så fall? Och hur mycket är "för mycket"
Jag har väldigt svårt, som evigt överviktig, att få in i huvudet att jag skulle kunna äta för lite!
Hoppas ni erfarna har tålamod med lite dumma frågor och kan komma med nån klok tanke :)
Tack och bock, enanna.

Hej, Det är nog väldigt individuellt takten på viktminskningen, men jag tror defintivt att illamåendet och huvudvärken går över om du äter mer fett.
Jag har haft mycket huvudvärk förra veckan och illamående och det blev definitivt betydligt lindrigare när jag la till ytterligare fett i maten. Jag tar en klick smör till exempelvis broccolin så får jag i mig lite extra.
Så kanske du ska prova att lägga i lite mer fett i varje fall och prova dig fram och se när viktminskningen slutar… Jag hade också 40 kg övervikt när jag började i maj, fram till början av juli var jag 10 kg lättare (sedan föll jag tillbaka och åt kolhydrater (godis) under några månader), startade om igen onsdag förra veckan och har hittills gått ner 3 kg (men åt som sagt för lite fett denna gång).

Du kan förmodligen öka lite på proteinet, och även fettet. Har du 40kg övervikt låter det lite i underkant med 1700 kcal, även om det för en mindre person skulle vara helt ok.
Som du själv säger, men inte riktigt inser, är det individuellt. En del behöver ligga på din nivå, andra får inte igång viktminskningen förrän de äter mer fett, osv.
Ät mer, testa hur det känns. Illamåendet är ju snabbt och enkelt att utröna genom att äta mer eller av att utesluta något. Det finns _INGEN_ som kan svara på vad som gäller för dig annan än du själv.
1700 kcal är på den lägre skalan, men det är förmodligen inte för lite.
Det är fullt normalt att man går ner mest de första veckorna eftersom vattnet släpper, eller förväntar du dig att vattenkilona skall gå av dig om och om igen? Var hellre tacksam att du går ner långsamt, då minskar riksken för att huden inte hänger med i minskningen. Ditt sätt funkar ju! Det enda du behöver fundera över är ditt illamående. Det kan vara övergångsbevär, det kan vara något i kosten du egentilgen inte tål, etc.

ok. Tack för svaren. Jag inser ju att det är som ni säger…det är individuellt och jag får prova mig fram. Men det kändes ändå skönt att formulera frågan och se om svaren skulle bli "Är du inte klok människa!" eller nåt… ;)
Jag provar vidare helt enkelt.
Tjing.
1g protein per kg kroppsvikt och fett tills du är mätt är en bra riktlinje.

Jag har samma funderingar, men det där med 1 g protein/kg var ju intressant. Jag har kollat tillbaka i mina listor och jag har bara 2/3 som högst av proteinet. Kan det vara orsaken till noll viktminskning?
Min övervikt är 20 kg och kaloriintaget brukar ligga mellan 1200-1500. Kolhydratintaget för det mesta under 10. 80-115 g fett.
jag tror att jag har läst något om 1 gram protein per ÖNSKAD kroppsvikt, någonstans, men det är alltså fel då? Det ska vara minst 1 gram per nuvarande kropssvikt?

"puff"

Man kan göra det där hur komplicerat som helst, egentligen är det antal gram per muskelvikt som avgör men det ´ju lite bökigt att mäta o räkna ut hurmycket ens muskler väger under all hud o bindväv o fett o sånt!
1 gram per kilo kropssvikt är ett absolut minimum, 1,5 gram är på säkra sidan, 2 gram om du tränar eller rör på dig mycket, osv.. men över tre gram har man inte sett gör någon effekt annat än på kroppsbyggare!!
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#0: Roligt med en till i de skrivandes skara!
Jag skulle nog vilja säga tvärtom än en del av svaren du fått- jag mår illa om jag äter väldigt lite kolhydrater och mycket fett, alltså åt fakirhållet vad gäller fördelningen. MEN jag mår också illa om jag äter för lite, men då brukar jag oftast känna hunger först- och om jag ignorerar hungersignalerna då mår jag illa efter en stund. Om du tränar och/eller är aktiv så kan 1700 kcal vara för lite.
Hur just du fungerar måste du prova dig fram. Om du ökar fettet och matmängden och fortfarande mår kymigt, så kan du ju alltid prova att äta lite mer salladsblad, gurka och dylikt till maten och minska fettmängden litegrann under några dagar för att "felsöka".
Lycka till!
Zepp,
Riktigt intressant studie! Tack för länken!
När Viktväktarna var LC på 70-talet rekommenderade man 150g färdiglagat kött/fisk/fågel till lunch och 200g av samma till middag.
Omräknat till protein är det minst 70-75g, troligen mer eftersom det är färdiglagat plus det man åt till frukost som kunde vara tex 1 ägg eller 25-30g ost.
Jag minns man tyckte det var STORA portioner eftersom det var färdiglagat.
Visserligen tillsatte man inte fett som vi gör, men mätt blev man ändå och på den tiden gick jag ner i vikt även med VV.
Numer pensionär i Nynäshamn
tycker också att det är svårt med matmängden. Har testat mig fram rätt mycket eftersom jag har problem att gå ner i vikt. Jag börjar må illa både om jag äter för lite och för mycket samt har för låg kolhydratnivå.
Så jag försöker äta när jag är hungrig och äta tills jag känner mig nöjd varken mer eller mindre. Jag ligger på mellan 20-50g kolhydrater/dag. Ibland så äter jag 7ggr/dag små portioner och ibland blir det bara 3 ggr/dag. Allt efter vad min kropp säger till mig. Oftast mår jag bättre av att äta fler ggr men mindre portioner.
Har efter många om om men insett att jag måste släppa min viktnoja och helt fokusera på att MÅ bra och just hitta den balansen matmängd och kolhydratmängd som jag mår bra av.Så jag struntar helt i antal kalorier och ev. viktnedgång för tillfället.
Vet inte om det hjälper dig, men ville dela med mig av min erfarenhet.

numera äter jag oftast mellan 15-20 kh och runt 1200 kalorier.. fettet ung 80 g, inte förrns jag kom ner i dessa mängder började kilona släppa och jag mår bra! har gått ner 6 kilo nu sen i slutet av maj och det är bra för att vara jag! har 10 kilo kvar..