Kaffe
Hej alla!
Jag har förstått att Kaffe är på förbjudna listan, eller i alla fall kaffe med koffein. Hur gör ni andra med det? Jag har så svårt att avstå från just det. Sånt där koffeinfritt smakar ju inget vidare.
VArför är kaffe förbjudet?
Sitter just nu med en kopp
Hur är det då med te?

Tydligen så ska kaffe trigga insulinproduktionen. Står i boken Fettskrämd.

Jag dricker kaffe… Så länge man går ner i vikt (om man nu vill det) tror jag inte man måste vara petnoga.

Jag dricker också kaffe, numera med grädde
då slutar jag med kaffe ett tag eftersom jag vill bli av med insulinpåslag och jag måste ner i vikt
vet ni något om te?

Jag dricker kaffe med grädde och cocosa

Förbjudet? Attans. Jag som har druckit det varje dag. Lika mycket kaffe som äggmjölk i en jättekopp, så har man frukosten avklarad. Har inte märkt något negativt.
Jag dricker oxå kaffe var dag. Även det troligen sämre Nescafet (får ingen innehållsdeklaration från Nestle!) det är nara 100% kaffe. Tar gärna en skvätt grädde i numera. Är chaffis så kaffet är ett måste. Jag har minskat 7 kg på 5 veckor med detta är jag nöjd.
Det är nog väldigt olika hur kaffe påverkar. Men om man inte går ner i vikt (och behöver göra det) så kan det vara läge att dra ner på alla möjliga triggrar och sedan återinföra dem en i taget när viktnedgången satt igång för att se vilken eller vilka det var som påverkade.
Jag drack Nescafé i våras när jag gick ner, men upplevde en viss skillnad när jag drack vanligt kaffe. Men det går inte att utesluta att ev. utebliven viktnedgång inte var relaterad till kaffet utan till de stressfyllda veckor då jag drack den typen av kaffe.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag kolkar kaffe hela dagarna och har tappat 20 kilo… Tror kaffe e bra jag :).

Vaaa.. inget kaffe.. näe det kan väl inte vara sant.. det e ju halva födan.. o tänk på alla antioxidanter o fibrer man får i sig.. eller nja kanske inte såå mycket fibrer om man inte käkar upp kaffefiltret!
Men antioxidanter iallafall!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har tidigare läst texter på det vida internätet, och det enda jag egentligen minns är att jag avfärdade problematiken, för kaffe i sig spelar ingen roll, men det fungerade som en hävstång om man samtidigt intog kolhydrater.
Om det är sant eller rimligt i något reellt perspektiv vet jag inte. Tycker inte det spelar så stor roll, man får likväl testa och se vad som funkar för en.

OM det nu har någon betydelse (antagligen väldigt individuellt), så kan det väl vara ett tips att antingen ha grädde eller kokosfett i. Detta anses ju mildra effekterna av insulinpåslag… Min gissning är väl att det är VÄLDIGT FÅ som har problem med kaffe när det gäller INSULIN… Någon som har någon annan uppfattning!? Annat är det väl när det gäller KOFFEINET…
Summan av våra laster är ju konstanta, eller hur ordspråket lyder… Stämmer nog bra det - på MIG… Samtidigt som jag trappat ned och minimerat knarket av kolhydrater och annat, så har jag trappat upp konsumtionen och beroendet av KAFFE. Blir väl en c:a 10 stora koppar om dan…
Efter kl. 18 på kvällen, så är det dock bara koffeinfritt som gäller. Jag tycker inte att koffeinfritt av "instant"-kaffe, smakar så mycket sämre än annat. Å framförallt med grädde i, så känner då i alla fall jag ingen som helst skillnad… Nackdelen med att börja med koffeinfritt, är ju att man kan dricka kaffe ända in på småtimmarna… Detta är väl delvis förklaringen till att jag ökat mitt intag av kaffe så… Dock tycker jag inte att jag lider så mycket av det. Med skvätten grädde och en klick smör i, inbillar jag mig att det nästan bara är BRA… :-)
#10: Roligt att se ett livstecken från dig Bookjones!
Vad jag vet så drack Skaldeman kaffe dagligen när han gick ned i vikt, och inte så lite kaffe heller. Om man har svårt att gå ned i vikt och har slutat med andra eventuella bovar som nötter, grädde/creme fraiche/fil/yoghurt, grönsaker, bär o.dy då kanske det kan vara läge att prova utan kaffe under en tid för att se om det blir någon skillnad. Annars? Njaa…

Man kanske skulle som sista utväg testa med att sluta andas innan man lägger av med kaffet????
Hjälper inte det kan man sluta med kaffe för gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp TEN POINTS 

Jag mår dåligt av kaffe pga av adrenalinkicken, får svettningar och darrningar (jag tål inte vanlig tandläkarbedövning heller pga adrenalinet). Därför har jag just nu lite svårt att motivera att jag dricker minst en mugg kaffe om dagen… Är ju inte ens trött?
Att nikotin höjer blodsockret visste jag sen innan (är tacksam för varje dag jag inte börjar röka igen) men jag har dock aldrig satt kaffe i samband med insulinnivåer men det kanske triggar där med? Jag tror att hur stort utslaget blir beror på hur ens egen biokemi fungerar, så man får helt enkelt känna efter själv.
Och jag är övetygad om att känsligheten beror på hur mycket man misshandlat sin kropp med olika stimulantia som socker, nikotin, och koffein. Min kropp är nog söndermisshandlad på insidan är jag rädd. Och då måste jag också vara mer försiktig med vad jag stoppar i den.
En helt annan och mycket svårare fråga är varför man misshandlar sin kropp med stimulantia - är man extra känslig från början så att man därför fastnar, eller blir man extra känslig pga sitt beroende?

Hellre sluta andas. Fast jag känner mig som en miljöbov, transporter, alla stackare som inte får tillräckligt betalt, osv. Jag erkänner, jag är kaffepundare.
Jag har också läst boken "Fettskrämd" och om jag inte mins fel så är det i ATKINS DIETEN som det är förbjudet med kaffe. Inte om man äte LCHF-kost. Har aldrig hört att kaffe skall trigga insulinproduktion. Tror att de har svartlistat det för att kaffe kanske ofta hör ihop med kaffebröd och annat som deffinitivt inte hör hemma i en låg kolhydrat kost.

Hehe…kaffe har insulinindex 11 el nåt liknande….bland det lägsta av alla livsmedel. En biff ligger på 38, har jag för mig.

Fast kaffe (och nikotin) ökar väl utsöndringen av stresshormonet kortisol i blodet vilket i sin tur ger förhöjda glokoshalter?
Jag dricker kaffe varje dag, morgon o eftermiddag.
Detta har jag gjort hela tiden och jag har gått ner 20 kg.

#21 Kaffe lär öka adrenalin och framförallt dopamin. Har aldrig märkt att det höjer blodsockret, snarare tvärtom (iallafall på mig).
Om det nu ökar kortisol så har det hitills inte haft någon negativ verkan på mig, som jag märkt av…..så jag fortsätter dricka mina dagliga liter.

Då fortsätter jag att njuta av mitt kaffe! Det är så gott med Grädde i

Grädde kan ju däremot vara ett problem för vissa, men för många går det bra. Själv försöker jag sluta, men kaffet är inte GOTT utan! 

Om jag kommer rätt ihåg är det under induktionsfasen kaffet är "förbjudet" i Atkins dietprogram. Det gäller nog för var och en att komma till sin egen lösning.
Jag dricker kaffe och snusar en dosa om dagen. Mitt b-glucos ligger mellan 3,6-4,5 oavsett när jag kollar det (är inte diabetiker, bara nyfiken). Borde det inte ligga högre om kaffe och snus ger kortisolpåslag?
Ååå..
Tack alla ni som talar varmt för kaffet! Läser selektivt - ser bara det som talar för en ordentlig konsumtion. 
Jag tror Atkins menar att vissa är känsliga för koffein, för att det höjer nånting i kroppen. Minns inte vad… Men det är som med mycket annat, man får testa vad som funkar för en. Går man inte ner i vikt så kan det vara många olika saker som påverkar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!