Erfarenhet av kokosfett
Jag har nu använt kokosfettt (cocosa) i snart 1 månad och det jag upplever är att mitt matsug dämpas på förmiddagen när jag lägger 1 matsked i frukostteet (+ att mina läppar är mjuka som sammet nu förtiden). Jag har dessutom med mig det i en liten plastpåse, då jag är mycket på resande fot och det är ju bara att konstatera att det är inte alltid jag lyckas att hitta rätt sorts mat när hungern slår till. Nu är jag jättenyfiken på vad ni andra har för upplevelser gällande kokosfett + hur använder ni det i vardagen. Ja, jag har sökt men eftersom jag är lat, så skulle det vara bra med upplevelser på 1 ställe:-)Glömde även säga att jag upplever att magen sköter sig bättre när den får kokosfett som smörjmedel.

Jag har också varit mycket nöjd med kokosfettet. Tar varje morgon 2 tsk och det hjälper magen att fungera. Använder också kokosfett mot herpesinfektion vid läppen, mot torr hud och andra små blessyrer.
Jag tycker jag blir varm av kokosfettet. Ibland håller dock inte värmen så länge men det är skönt medans det varar…

Duger silverpaketet?

jag har en liten burk med på jobbet. Tar en tesked i teet. Håller mig varm och go! Hoppas på att det ska hålla infektioner borta!
Kokosfett i teet funkar bra, (en tsk) och läpparna blir underbart mjuka. Testade en litet större mängd(ca 25 g) i äggmjölk, nog fick det igång magen alltid litet väl mycket för min smak. Tycker mig ha läst i andra trådar att ett par tsk är nån slags gräns för många.
Jag använder kokosfett i té ibland och det fungerar bra. Märker inte några direkta effekter….kanske att jag blir lite bättre i magen när jag haft kokosfett i té, men det är inte säkert.
Har precis börjat steka i kokosfett (då det i silverpaket) + smör och det fungerar kalasbra! Smöret har jag enbart pga att jag älskar smörsmak!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag har cocosa i mitt the och min mage fungerar mycket bättre 

Stek med det silverpaketerade och ta de dyra på burk som kosttillskott!
DEt är samma fettsyror i alla förpackningar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#8 ÄR det verkligen det? Skulle vara jätteskönt då jag inte har råd att köpa hälsokostvarianten hela tiden…
Nej. Zepp sade det bara för att lura dig.
(Jo, det är det)
#10 man måste ju få ifrågasätta :P har ju hört/läst folk som skyr silverpaketen lika mycket som margarin, man blir ju rädd!
men ska nog köpa ett paket idag, om inte annat kan jag ha den till hudvård
Det var inte ett ifrågasättande. Det du sade nu däremot var ett ifrågasättande, och hade du frågat något mer specifikt direkt så hade det varit vettigare.
Dialogen var liksom lite komisk:
- "så här är det"
- "är det verkligen det?"
- "nä"
:-)
har cocnutcream-mjölk samma egenskaper ??

Allt cocosfett är mer eller mindre lika vad gäller fettyror.. vad som kan skilja är övriga näringsämnen men framförallt hur det är processat!
Om du ändå tänker steka i ocosfettet kan du lika gärna ta det silvriga!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har mitt cocosa i teet, i min äggmjölk samt i Chokladmousse när jag är på efterättshumör. Sedan har jag det som nattcreme också…
Jag tycker mina leder känns mindre stela, mina läppar är mjuka och jag har en hy som är jämn och fin i hudtonen och inte det minsta torr ;)
/L

#13 Nej. Kokosmjölk (även fet sådan) innehåller kolhydrater. Det är inte samma sak som rent kokosfett.

Kung Markattas feta kokosmjölk innehåller 1,5 kolhydrater och är ett gott alternativ till mjölk, grädde och liknande.

#17 Precis, det är ett bra alternativ till mjölk eller grädde, men inte ett alternativ till kokosfett!
Personligen är jag väldigt förtjust i det kokosfett som faktiskt smakar kokos, men däremot får jag kväljningar av den kokosmjölk som finns att köpa på Ica…
Jag som är rätt ny på LCHF, men gammal på naturlig hudvård, säger att kokosfett/kokosolja eller vad man vill kalla den är världens bästa för hud och hår. Smörj inhela kroppen efter duschen medan du är lite blöt. Har du långt hår så dra en droppe kokosolja över topparna.
Eftersom jag har använt den på huden så länge, känns det lite avigt att äta den, även om mitt motto med hudvård är att jag inte vill ha något på huden som jag inte vill ha i kroppen. Jag har en kallpressad ekologisk olja. Kanske jag skulle skaffa en deodoriserad som är utan kokoslukten och smaken för att lättare få ner den.
Sen funderar jag på om andra celler än hudcellerna kan tillgodogöra sig allt det fett jag smörjer på utifrån? Det kanske rent av är mer effektivt för huden att smörja inifrån, så slipper jag ett moment i duschen.
Är i alla fall övertygad om att det är något av ett mirakelmedel på många sätt.

Jag kan inte begripa alla som är så kära i kokosfett… Jag tror varken det är nyttigare eller tycker det är godare än SMÖR! Tror ni eller tycker ni verkligen det!? Är kokosfettet en mellanstation som man inte gärna överger, innan man helt gett upp det här med det vegetariska, för det riktiga och animaliska!?
Bengt-Olov,
Kolla upp laurinsyra, MCT och temperaturtålighet.

Laurinsyra - OK, vad säger att rönen som säger att vi "vita" behöver så mydket av detta, stämmer!? Visst, så kan man ju resonera kring det mesta. För mig känns det bara så suspekt när alla är som GALNA av det här kockosfettet. Var är källan till denna hysteri!? MCT, nä, jag vet inget om det heller. Hjälp mig! :-)

http://www.toppformhalmstad.com/Kokosfett.pdf
Kolla länken ang kokosfett
Jag kollade på huvudsidan och där gör dom reklam för något de kallar Metabolic Typing. Längst ner på sidan finns en referens från någon som gått igenom det. Han har diabetes typ 1 och har kunnat dra ner på insulinet. Kan det vara LCHF fast man valt ett annat namn?
[">Metabolic typing](<a href=)

Jag smälter drygt 150 gram kokosfett och bryter ner ca 30 gram 70 % choklad. Tar mig en bit då och då. Lättare att äta på det vistet och smakar inte bara fett.
Slutade med formarna utan har det i en burk i stället 
Köpte Biofoods kokosfett igår på hälskokosten till ett bra pris, hittade det på nätet också men då var det försent. Här kommer länken…
http://www.alpas-shop.se/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=166&zenid=3ee0123fabfbfbda675c7455bd1bd50b

Var köper ni koksfett och vilken sort?
Jag tänkte köpa med smak för att ha i the… hittade Cocosa på hälsokosten men den burken kostade 218kr! Lite mycket tyckte jag.

Ja, 218:- är lite i överkant. Man bör kunna köpa den för under 200:-. Men det beror kanske också på var man bor, är det en liten ort med bara en hälsokostaffär kan de väl ta ut vilket pris de vill nästan!
Gymgrossisten säljer för 145:- vilket är extrembilligt, men å andra sidan är det slut där hela tiden…

Jag steker min frukostomelett med bacon i 1½ msk kokosfett(ca), jag tycker det smakar fräschare än smör sådär på morgonen. Och så älskar jag kokossmaken!
Agneta