Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1185 ggr
flikkan77
0

Kaninlycka!

Vid lunchtid i dag så tittade jag till kaninerna och gjorde rent lite och allt var som vanligt. Men fyra timmar senare så hade Skuttan fått 4 ungar. Två var visserligen döda men de som levde är helt underbart… fula? Oskyldig De sprattlar och piper i alla fall och det är än så länge huvudsaken. Det är Skuttans och min första kull så vi får se hur det går. Fast jag kan inte göra mycket mer än hålla tummarna!!

"You just have to belive…"

Maia
0

Lycka till till mor och barn!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Åååååh,Skrikandes jag som trodde du lagat till den perfekta kaningrytan eller nåt. Vad besviken jag blev!Flört

flikkan77
0

#2 Har för få kaniner för att göra gryta av dem än… och för små också. Knappt 2kg levande kanin är det nog inte mycket kött på. Men en liten gryta kanske… Flört

AnnaCathrina
0

Vad gulligt med kaninungar. Kan du inte sätta in en bild på dem?

Hoppas allt går bra för både mamma och bäbisar.

flikkan77
0

#4 Ska gå ut och titta till dem snart, har inte hunnit ta någon bil av dem än. Och just nu är de rätt fula. Oskyldig Ser ut som grå nakenråttor ungefär.

parsley
0

Varför tänker alla på mat så fort man säger ordet kanin? Kaniner är oerhört trevliga och sociala sällskapsdjur, förutom att att de är vackra.

Katti
0

Du har en rolig tid framför dig! De blir bara sötare och sötare i flera månader nu! Men sedan blir de fulare igen (vem blir inte det Flört). Jag har ca 100-150 ungar om året, men det är ändå alltid lika fantastiskt att stoppa ner handen i ett nygjort och alldeles varmt litet kaninbo!!!

"Döda" ungar är inte alltid döda. Man kan ofta få fart på dem genom att stoppa dem i fickan (om man har löst sittande byxor!) eller i BHn Cool.

flikkan77
0

#6 Ja, min kaninhanne är helt underbart mysig! Honorna tog jag över som vuxna nu i sommras och de har knappt varit hanterad innan så de är väldigt skygga.

#7 Tror dessa ungarna var väldigt döda faktiskt… de hade börjar stelna redan. Jättetråkigt!! Men det ska bli roligt att följa de levandes uppväxt nu. Tror att i alla fall en unge kommer att stanna i släkten sen och det blir extra kul! Längtar tills de börjar kravla ur boet så jag kan titta på dem oftare. Nu vill jag inte pilla på dem mer än en gång om dagen bara.

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag nu gjorde rätt så är här en bild på en av mina 3 veckors kaninungar. Den andra ser exakt likadan ut så jag vet inte om det är honan eller hannen…

fj-100
0

Vilken fin bild Den skulle passa på "OT-Hösten i bilder"

flikkan77
0

#10 Då ska jag lägga in den där med. Kul att du gillade den!

flikkan77
0

Så, nu har jag fått 4 levande kaninungar till! … och en som nog är död, just nu ligger den på min mage så får jag se om den kvicknar till men attans vad kall den är.

Autoimmun
0

Verkligen en helt ljuvlig liten unge! Stort grattis!

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man blir tjock på att dricka mjölk, här har jag det helt ovetenskapligt bevisat. Flört

… eller så har den svalt en golfboll.

Katarina2
0

Åh..så "söt"…Har själv 26 kaniner, BARA till sällskap!

Kaninungar är det sötaste som finns…speciellt när dom börjar gå runt i buren.

www.ljungdalsgarden.se

….om någon vill se.

flikkan77
0

När jag flyttade till gård i juli så fick jag med mig tre kaniner från vänner och bekanta. När jag gett bort en av ungarna så har fem kvar… de är ju så underbara!

Liten fråga också. Hur mycket har du ute dina kaniner när det småregnar?

Katarina2
0

Mina bor i en ladugård….väggfasta burar…så dom är bara ute på sommaren(dagtid om det är fint väder) eller i koppel under andra årstider.

Det är ett himla bärande på sommaren…först ut med alla på morgonen och sedan in igen innan det blir mörkt och innan myggen kommer.Flört

Vi startade med en…som sen fick en kompis…och sen flyttade grannarna…och då fick vi 4 av dom…och sen har folk från när och fjärran hört av sig och vi har tagit emot kaniner som annars skulle ha gått en otrevlig väg till mötes…Jag kan aldrig säga ifrån, en gång när jag skulle köpa mjölk i affären kom jag hem med 2 liter mjölk och en kanin(det satt en lapp på anslagstavlan som talade om att om ingen kunde ta hand om kaninen skulle den avlivas!!Förvånad)

Men jag ångrar inte en enda kanin, dom är underbara!

flikkan77
0

Katarina2: Läste att du har angora med, en sådan skulle jag också vilja ha sen i framtiden. Hade en sådan när jag gick i gymnasiet och han blev som unge efter varje klippning. Supersöt!

Jag har mina honor i uteburar medans hannen bor inne. Han har jag haft sen har var liten men honorna var 1½ år när jag fick dem och är högst otama. Den ena funderar jag på att ta bort för hon är jättenervös och springer och gömmer sig bara hon hör att vi kommer. Hon verkar dock vara en bra mamma, det är hennes unge på bilden här ovanför.

Honorna och de två äldre ungarna, fem veckor, får vara ute i rasthagen så gott som dagligen. Är det riktigt busväder så får de vara inne men det har det knappt varit än. Idag regnade det lite mer än vanligt men ungarna verkade mest tycka att det var lite roligt. Är lite rädd arr de ska bli förkylda bara.

Den rädda honan är dock bara ute när det inte blåser för annar är hon så nervös.