Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1017 ggr
Musiken
0

Periodare?

Ar det nagon mer an jag har som ar periodare, eller har varit? Skulle behova lite tips pa hur man kommer ifran det hela, eller blir periodare pa nyttiga saker.

Just nu ar jag i en mork choklad-period. Det MASTE finnas choklad hemma, jamt. Och sa fort jag ar hungrig eller sugen, maste jag unna mig minst en bit. Finns det inte sa ater jag inget annat heller.

Tidigare har jag periodat allt som finns kanns det som; chips, glass (ett tag var det sa illa att jag at en liter glass till frukost, och en liter glass till "kvallsmat". Och garna lite smaatande daremellan), fisk, makrill, ost, riskakor, te, pasta, vitkal, frukt, notter, geisha-choklad, kina-mat, chili osv osv.

Det ar verkligen jobbigt nar man har en period pa ngt man inte far ata, och allt man vill ar att ata just det.

Sa ngt tips pa hur jag ska bryta det har? Det spelar ingen roll om jag ar hungrig eller matt, ar jag i en period sa finns bara det specifika livsmedlet i mitt huvud, och ingenting annat smakar gott. Vill verkligen lyckas med den har kosten, men maste forsoka bryta mina perioder eftersom det ar sallan jag har agg-perioder eller liknande. Ibland har jag lever-perioder, stek-perioder och kalpuddings-perioder, men tyvarr allt for sallan.

lizaohman
0

Sug efter choklad kan botas med magnesiumtillägg. Läst det både här och där och lyckades själv med konststycket. Och tro mig, det var en konst! Numera ligger den mörka chokladen i kyskåpet och samlar damm, jag är inte det minsta sugen. Jag gjorde också reflexionen att ett tag in på LCHF-banan så drabbade suget mig hårt, väldigt hårt, så jag har dragit slutsatsen att jag fick en större magnesiumbrist i och med viktnedgången. Det stämmer också med vad andra sagt här, Margareta diskuterade urlakning av mineraler vid viktnedgång i någon tråd. För övrigt brukar det naturliga fettet vara effektivt vid alla slags begär.

Orange
0

Jag är helt klart också periodare. Jag får "dille" för vissa saker och kör stenhårt på det.. har också haft chokladperioder, och är nog inte helt ute ur den :P men jag undviker att köpa choklad nu för tiden. Jag kan inte låta bli att titta efter sockerfri choklad varje gång jag går och handlar, och jag sitter ofta och suktas på hemsidor som säljer sockerfria produkter. Faktum är att jag föll för frestelsen och beställde från en hemsida för inte så länge sen, men har bestämt mig för att allt det godiset får ligga i lä tills jag slutat fakira! (men jag erkänner att jag smakade ett par godisar… )

MimLan
0

#0 Äter du strikt LCHF? För en del kan väldigt lite kolhydrater räcka för att underhålla olika begär och sug. Är själv periodare men inte så att det stör i vardagen, jag får det mot riktig mat.

Musiken
0

#3 Nej, sa strikt ater jag inte. Ater gronsaker (broccoli, minimajs, vitkal och brysselkal) och mjolkprodukter. Har funderat pa fakir, men det kanns inte riktigt som ngt for mig. Men kanske borde prova en vecka eller tva och se om det fixar till sig med suget..

#1 Ska ga till affaren och se om de har magnesium! Tack :)