Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5424 ggr
Haraaz
0

Dubbelmoral?

Är det inte lite dubbelmoral att sköta om insidan av kroppen men inte utsidan? Hur många av er här använder schampoo eller hudvårdsprodukter? I dessa vanliga kosmetiska grejer finns gott om cancerframkallande ämnen, gifter som går in i blodet, silikoner som kapslar in huden och inte låter den andas m.m… Jag tycker ju att om man tror 1tsk uppvärmd olivolja kan skada en så borde man också ta en koll på sin schampooflaska och se vad den innehåller för ämnen.

Haraaz
0

Obs, inte menat som kritik utan endast en tankeställare… För jag själv tycker man ska värna om både insidan och utsidan och inte prata om att en sak skadar så mycket om man äter den (t.ex uppvärmda olivoljan), men sen ändå tillämpa nåt liknande som skadar kroppen (genom att smörja in sig med nån kemikalieproppad hudvårdsprodukt). :-)

Så… skulle vara intressant med vad ni tänker om detta. Är inte utsidan av kroppen lika viktig att behandla väl?

dufva
0

Jag har också funderat på hudvård, fast vilka alternativ finns?

Är olivolja det bästa, eller kanske kokosolja vore bättre?

Kanske skulle man mätta en lösning med havssalt och använda det vid skrubbningenObestämd?

Aniara4
0

Man kanske inte orkar ta mer än en sak i taget?

Men kokosfett är en alldeles ypperlig hudkräm, och jag har just börjat fundera på om det inte borde funka som intimtvål också - gynekologerna brukar rekommendera barnolja eller jordnötsolja, så det borde kunna funka minst lika bra med kokosfett! (Fast i så fall tar jag nog silverpaketet och inte tvåhundrakronorsvarianten…)

Haraaz
0

Finns många alternativ, olivolja är jättebra om man orkar använda sig av bara det, men det finns även naturkosmetik utan tillsatta kemikalier som är jättebra. Om man vill köra typ no´poo så kan man tvätta håret med ägg, havre, bikarbonat… finns masa alternativ. Skrubb så går salt, socker, bikarbonat och havre jättebra för. Havre gör även huden jättelen och är porsammandragande.

Haraaz
0

Intimtvål så är mandelolja och olivolja bäst…mandeloljan är inte kladdig som olivoljan men olivoljan kan man ha på innan man duschar så skyddas huden mot uttorkning av vattnet.

Raring
0

"Alla kan inte göra allt men alla kan göra något" heter det ju.

Kommer iaf att tänka på No-poo (dvs no schampoo och inget annat). Saxar info från annat forum:

Metoden kallas oftast för ''no poo'' (no shampoo) och kan inkludera flera metoder. -- Det ursprungliga no poo metoden är att endast tvätta med Bikarbonat (jo det funkar!) och ÄppelCiderVinäger. -- WO (water only) där använder man sig endast av vatten och hårborstning. -- Men sen finns också en metod som egentligen kallas CO-wash (Conditioner Only) -- Sen också metoder där man tillverkar sitt eget schampoo av diverse ätabara produkter så som honung, bikarbonat, ägg etc.

Först av allt vill jag understryka hur otroligt viktigt det är att man MASSERAR hårbotten ordentligt och grundligt med fingertopparna i minst 2 minuter (gärna mer) när man ''tvättar'' håret för att på så sätt gnugga bort smutsen.

---------------------------------

_
SJÄLVA TVÄTTEN!_

****NO-POO**** (tvätt med ägg eller ägg mix)

två tre stycken ägg som jag vispar ihop och sen häller över i en gammal schampo flaska för att appliceringen ska bli enklara. Ibland så blandar jag i lite annat, lite honung (mjukgörande och rengörande) lite citron (rengörande och ph balanserande), lite bikarbonat (grov rengöring) när jag vill få bort producter, ev. lite rosmarinolja (rengör och stimulerar hårväxt) det är bara att prova sig fram. :)

Jag masserar in ägget i hårbotten, noga noga. Torrt hår ska det vara. jag brukar luta mig fram i handfatet och änvända pipen på shampooflaskan för att komma in i hårbotten över hela skalpen.

Sen låter jag det sitta i en kvart -- eventuellt längre. sen sköljer jag ut det i SVALT (obs!) vatten. Häver i balsam som vanligt och sköljer o så.

_
****CONDITIONER ONLY****
(när jag tvättar med balsam gör jag så här)_

Jag rekomenderar ett lätt balsam, typ ''för flygit hår'' eller ''för oljigt hår'' (på mig funkar vad som helst men för en del blir det för tungt)

VIKTIGT! -- att balsamet INTE innehåller silikoner. Det är alltså allt som slutar på "-cone" eller "-conol" i innehållsförteckningen. anledningen till detta är att silikon torkar ut håret samt täpper igen hårbotten samt bildar ett konstigt ''beläggning'' på hårtrået. Oftast är det de billigaste balsamena konstigt nog fri från dylikt!

Jag masserar in MASSOR av balsam i håret. (ibland i bara hårbotten, ibland i hela håret. man får prova vad som funkar bäst för en själv!) dränker in håret i balsam. Kan göras i torrt eller fuktigt hår, det väljer man själv. (när jag gör det på torrt hår så spär jag balsamet med lite vatten) (påminner om massagen igen) låt sitta i så länge du önskar, men inte mindre är tio minuter. Skölj ut och balsamera sen övrigt hår som vanlig om det behövs.

_
-------------------_

****ÄppelCiderVinäger Skölj**** (varför ska man göra det? Jo fr att ÄCV återställer hårbottens ph värde, stärker hårbotten och förebygger problem samt gör håret glansigare.)

Späd en del ÄCV med tio delar ISKALLT vatten. Jag brukar späda i en stor burk som jag sen doppar håret i om och om igen tills det e riktigt genomsköljt av ÄCV'n. Sen avslutar jag genom att sakta skölja hårbotten med vattnet. Kan lukta lite mysko, men det går bort när håret torkat.

Vet inte om detta är något för mig men det tål ju att läsas…

Haraaz
0

Man kanske inte orkar ta mer än en sak i taget? Nej det må nog stämma men isåfall tycker inte jag att man heller ska agera Gestapo och förkasta dem som använder olivolja till stekning till exempel och oja sig över hur mycket cancertumörer som måste frodas och växa där inne, heheh…Tungan ute

För isåfall är det dubbelmoral eftersom att man själv sedan smörjer in sig med massa kemikalier som orsakar kroppen skada.

odezza
0

Du har så rätt, Haraaz… men det som har hjälpt mitt yttre mest, är ju att börja äta rätt! Det har gjort underverk för huden!

Självklart försöker jag tänka på att använda så miljövänliga produkter som möjligt, och hudkrämer o d har jag ju helt kunnat sluta med, sedan kostomläggningen. Crearomes ekologiska kokosolja funkar de få gånger jag behöver smörja mig… eller till en hårinpackning…

Men om du undrar över varför vi inte diskuterar detta så mycket här på forumet, så beror det nog främst på att detta först och främst är ett forum för LCHF-kost…

Det är ju bra att du skriver att ditt inlägg är tänkt som en tankeställare… för nog tycker jag att tonen i #0 antyder att du har lite förutfattade meningar om alla andra medlemmar på detta forum. Flört

"still lost in space and time"

Haraaz
0

Om förutfattade meningar syftar till att jag antar att de flesta här använder hudlotions och schampoo, så ja då har du nog rätt. Hur som helst tycker jag att många här är rentav  otrevliga som tror att de vet bäst och mest och att man inte ska äta eller ha ditt och datt i maten eftersom det kan göra skada. När man själv  använder nåt minst lika dåligt?  Det är ju en tankeställare eftersom jag tycker det är lite missvisande. Ungefär som en som säger sig vara nykterist men när nyårsafton kommer dricker han ändå.

MimLan
0

#9 Jag känner inte igen mig i det du skriver om deltgarna här. vanligtvis diskuteras inte schampoo här, men hudkrämer har det funnits flera tillfällen om, och då är det många som tipsar om kokosolja, samt varnar för innehållet i vanliga hudkrämer som köps på apoteket, etc. Du kanske inte vill se att de diskussionerna finns för att de inte passar in i din synvinkel?

Med tanke på att jag hittills inte sett någon som bestämt deklarerar att de köper vanligt schampoo oavsett åsikter om matens innehåll, så har jag svårt att se att dina slutsatser är kopplade till forumet.

odezza
0

#7 Du verkar ha hängt upp dig på uppvärmd olivolja!

Ingen tvingar dig till att tro på teorin att enkelomättade, och fleromättade fetter inte är bra att steka i, då de inte är lika stabila som mättade fetter…

Du skriver: "Nej det må nog stämma men isåfall tycker inte jag att man heller ska agera Gestapo och förkasta dem som använder olivolja till stekning till exempel och oja sig över hur mycket cancertumörer som måste frodas och växa där inne, heheh"

Kan du visa var något sådant har skrivits? På det sätt som du beskriver?

Dessutom tycker jag att du har ett konstigt sätt att argumentera på… dvs du har reagerat på olivoljan, men istället för att hålla dig till sak, och argumentera om huruvida det är farligt eller inte, så väljer du att angripa oss för något annat… dvs dubbelmoral.

Detta forum är till för dom som vill diskutera LCHF-kost. Vi accepterar inte att någon kommer hit och talar om för oss att vi är dumma i huvudet.

Den som är intresserad av LCHF, och vill diskutera det, eller ställa frågor, är däremot välkommen.

ingrid-in-sweden
0

#9 Citat; Hur som helst tycker jag att många här är rentav  otrevliga som tror att de vet bäst och mest och att man inte ska äta eller ha ditt och datt i maten eftersom det kan göra skada. När man själv  använder nåt minst lika dåligt?

Låter som Du tagit anstöt av detta och försöker ge igen.

Nayel
0

Väldigt spännande med alla recept på naturliga hårschampoon. Ska absolut testa något!

Själv har jag hittat mitt favoritschampoo av det svenska märket Rapsodine som gör produkter på kallpressad rapsolja. Eftersom jag inte är någon expert på vad som är "bra" och "dåliga" produkter i schampoon så är det ju svårt att avgöra om det faktiskt lever upp till den "naturliga" stämpel man satt på produkterna, men i vilket fall som helst är det fantastiskt för i alla fall mitt hår…och det är inte (påstått) testat på djur vilket är ett plus för mig :)

Nån expert som vill göra ett utlåtande?

Rapsodine schampoo innehåller det här:
Aqua, sodium laureth sulfate, cocoamidopropyl betaine, glycerin, kokosdietanolamid, parfum, citric acid, konserveringsmedel.    

Rapsodine balsam, det här: 
Vatten, rapsolja, E-vitamin, cetylstearylkalkohol, isopropylmyristat, polyquaternium 7, parfymolja. 

Varför innehållsförteckningen för schampoot står på engelska när produktern är svensk, är dock ett mysterium….

hejhopp!

raphanus
0

Det finns ju miljö- och hälsovänliga produkter även på hygienområdet, så man behöver inte hemfalla åt dubbelmoral. Sen är jag visserligen själv av den åsikten att det är insidan som räknas. Flört

Haraaz
0

#13, "sodium laureth sulfate" är en väldigt stark tvätttensid, den skadar och torkar ut vid långvarig användning. Den hör inte hemma på huden… cetylstearylkalkohol är en alkohol, inte heller så bra dvs… de andra ingredienserna är varken bra eller dåliga.

Ni andra (uppenbarligen ni som tagit åt er)… Suck alltså. Man vill diskutera något och då blir det påhopp och psykologisnack direkt. Svara inte om ni inte har något att tillföra, tack… :-)

Aniara4
0

Jag tar mig friheten att formulera om #0 lite, och föreslå ett annat sätt att uttrycka det jag gissar att Haraaz vill säga:

"Hej. Ni som skriver här verkar vara intresserade av hälsa och att undvika onaturliga ämnen och gifter, så därför vill jag tipsa om något som inte har direkt med kost att göra men som ändå kan vara bra att tänka på. Schampoo och hygienprodukter innehåller ofta ämnen som inte är bra för kroppen och rentav kan vara cancerframkallande. Här kommer några bra länkar med information om vad hygienprodukterna innehåller och varför man kanske bör undvika dem. Tack för ordet."

Jag lovar att ett inlägg som det ovan skulle ha framkallat helt andra reaktioner!

Och diskussionen om olivolja förs lämpligen i en annan tråd som handlar om just olivolja!

Haraaz
0

Tack Aniara du förstod ju precis vad jag menade med inlägget iallafall. Kyss

Dessi101
0

#0: Jag äter 21 gånger på en vecka, och tvättar håret 3. Gissa vad jag tycker är viktigast?

raphanus
0

I Västmanlands Nyheter den 9 oktober står det om Åke Sandin, som gör eget schampo av ringblommor, och det är säkert miljövänligare än Åhléns flaskschampo. Prova gärna ringblommeschampo, Haraaz, och tala gärna om först efter det om du känner dig påhoppad eller psykad.

Josp
0

Jag håller med dig helt Haraaz om att det är viktigt att tänka på vad man får in i kroppen genom hud & hårbotten. Vill tipsa om Dermanords produkter som är ekologiska & helt kemikaliefria. De är jättebra. Ok, de är dyra, men de är dryga. Kan även tipsa om kristallstensdeodorant i stället för "vanlig" deo med aluminium i. Har provat hälsokostens alu-fria deosar, men inte hittat något som funkar bra där. Håller fast vid min sten i stället (finns även som spray).

odezza
0

Sedan jag började med LCHF så har jag slutat med deo helt och hållet…

Kalle-B
0
maxiq
0

#6: Jag kör med NO-AIR-metoden (No Hair alltså). Enkelt och billigt!

Skrattande

korseett
0

jag uppfattade inte ditt inlägg i #0 som något provocerande så visst fattar vi saker och ting olika. Men nu till kärnämnet. Ja jag kör så rent som möjligt men så jobbar jag ju med att hjälpa andra med sina hudproblem och komma ur sina kemikalieträsk med. Allt som läggs på huden går även in i kroppen. Olivolja till huden är suveränt.

Förresten kan jag ju passa på att korsbefrukta sajterna här då med att ni är välkomna in på www.alternativbehandlingar.ifokus.se där vi har en del om hudvård och jag har en frågelåda om ni undrar över hudproblem, hudvård och produkter.

/Karin

Haraaz
0

#19, påhoppad eller psykad av ringblommeschampoo? jag fattar inte vad du försöker komma till? Ringblommeschampoo (calendula) luktar underbart och är väldigt nyttigt för kroppen. Använder det faktiskt till min son. Glad

#20, Ja jag hört hört om Dermanord men aldrig kollat upp det ytterligare, tack för tipset Flört

#21, hehe så denna LCHF kosten gör även att kroppen slutar utsöndra svett? Wow…

#24, Oh, tack för länken. Ska definitivt kollas in.

buttercup
0

väldans många (jag har inga exakta siffror framför mig, men kanske 40 %?) av folk i västvärlden har känslig hy… många produkter säljs åt dessa med argumenten att de skyddar känslig hy…

…den största anledningen till att folk har känslig hy är för att de är skadade av produkter.

Jag märker jättestor skillnad i hyn sen jag började käka LCHF, och så småningom kanske jag märker skillnad på håret också :P (det är väldigt torrt, men långt, så det tar ju ett tag innan det växer ut), även naglarna har blivit starkare…. jag har slutat tvätta ansiktet på morgonen helt, då jag tror att ens eget fett som man producerat under natten skyddar bäst. Men jag tvättar mig gärna på kvällen… smörjer i övrigt inte ALLS in min lika mycket som jag gjorde förut. letar faktiskt efter alternativ att smörja mig med, kanske får börja köra med kokosfett :P (haha, snart kommer halva jag bestå av kokosfett, innifrån och ut!)

korseett
0

#26 du gör helt rätt i att tvätta dig på kvällen men låta bli morgonen, eget fett är bäst och det är bara när det är fråga om ren acnehud som det egna fettet är av dålig kvalitet. Acne hänger oftast ihop med det man äter.

Magica1970
0

#0 Varför tror du att vi inte värnar om utsidan?

Jag har varit schampofri i över ett år och tvättar håret var 3-4 dag med balsam utan skit i och har en rejäl klick honung i längderna. Jag tvättar mig inte med tvål, skrubbar kroppen med borste istället då och då. Använder jag ansiktskräm så är den utan en massa ingredienser som är skadliga. :)

buttercup
0

#27 jag hade svår acne för ca 1 år sen, men blev av med det raskt med hjälp av roaccutan (s*tans gift, men jaja det funkade…)

är nu lite nyfiken på hur det hade gått om jag känt till LCHF då!

Min hy repar sig väldigt fint i alla fall :) kommer inte få några bestående ärr (idag ser det bara lite rödflammigt ut)

wooster
0

Haraaz, det är inte alls dubbelmoral. Kroppen tar upp ämnen mycket lättare från insidan än från utsidan, alltså är det självklart viktigare att tänka på vad man stoppar i den än vad man kletar på den! Därmed inte sagt att det inte spelar någon roll alls vad man använder för produkter.

För mig är en av fördelarna med lchf att mitt behov av hud- och hårprodukter har minskat drastiskt. Jag luktar mest bara gott hela tiden och håret blir inte sunkigt på lika fort som tidigare. Huden sköter sig exemplariskt > jag behöver inte sminka mig > jag behöver inte använda produkter för att ta bort sminket > alltså räcker det med vatten. Idel fördelar alltså!

#20: Vad är kristallstensdeodorant, och var kan man köpa den? Det lät intressant, och jo, jag använder faktiskt deo :-)

Medlem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder naturlig deo, muskblock som jag river och smetar in under armarna. Jag blandar den också med mandelolja för att använda som lotion. Den använder jag också som naturlig doft i garderoben, river lite av den i ett litet genomskinligt tyg och binder ihop det och hänger i garderoben.

spkn1
0

Jag använder varken schampoo, dushkräm eller dylikt. Varför skulle jag behöva kemikalier för att sköta hygienen? Vatten räcker gott och väl. Efter vissa toabesök (ni kanske kan gissa vilka) brukar jag dock använda minimalt med tvål, för hygienens skull på händerna.

Fjaellmor
0

Hej!

Mina allergiker/eksembarn reagerar på Dermanord, och ringblommeprodukter, men vi har äntligen hittat ett alternativ som fungerar och det är Urtekrams no perfum-serie

Inga konstigheter däri och det är viktigt för oss.

Skrattande

/Fjällmor

missaz
0

#7 Fast jag tycker inte att det är att agera Gestapo för att man informerar andra om saker som inte är bra. Har aldrig sett någon här som "förkastat" de som väljer att använda olivolja. Alla väljer ju själva hur de gör med sin egen kropp!

Som med allt annat är det väl så att det man inte vet kan man inte klandras för. Själv har jag faktiskt aldrig funderat över farligheten i hygienprodukter! Det är ju bra då att du informerar om dåliga ämnen i dessa.

Innan jag hörde om, och läste näringslära samt började med LCHF var jag själv övertygad om att t.ex. fibrer var det rätta för min knasiga mage. När jag började med denna kost blev magen bra; se där! Jag lärde mig något nytt; fibrer är inte bra för magen i för hög mängd. Visste inte heller att omega-6 var inflammationshöjande och att jag därför som reumatiker bör undvika ett stort intag av detta. Mår mycket bättre i lederna nu, utan vegetabiliska oljor, nötter och annat med hög mängd omega-6!

Jag tycker att det känns som om du går på lite hårt i dina inlägg, ge gärna information om sådant DU vet är dåligt för kroppen, det tänker jag fortsätta göra om sådant JAG vet är dåligt för kroppen. Sedan är det ju upp till var och en vilka råd man tar till sig och tror på, man kan ju inte anse att människor är Gestapo och har dubbelmoral för det!

mumsa
0

jag tycker det är bra att kunna diskutera så här! men tycker att jag nyligen fått rekomenderat att fortsätta använda typ Apotekets varor iställetför hälsokost pga att de kan ställa till mindre problem!? det handlade om eksem på barnen, men nu läser man igen om alla farliga kemiska tillsatser!? -fast vi är väl olikaFlört

och jag vill bara säga att en kompis som haft MYCKET underlivs besvär  har blivit rek av kvinno hälsan att använda olivolja-förr! nu har dom ändrat till ekologisk rapsolja!! pga att det kan finnas ämnen i oliv oljan som man reagerar negativ på därför skulle raps vara bättre, ville bara skriva det ,jag själv kan inte tala för någon men det kanske kan vara värt att känna tillGlad

magma
0

#0:Välkommen hit för det första!

Personligen så tycker jag nog att det är ganska naturligt att ett forum där man diskuterar kost innehåller mest kostdiskussioner, och sparsamt med trådar där hudkrämer, shampon osv diskuteras. Det finns ett utmärkt forum som korseett är Sajtvärd för där sådant avhandlas, som hon tipsar om i #24.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra heller, med det menar jag att om man här ger råden att inte äta upphettad olivolja så behöver det inte innebära några som helst slutsatser vad gäller vad man tvättar/smörjer sig med? Dessutom så ges här titt som tätt råd om att man kan smörja in sig med både olivolja och cocosfett, istället för industritillverkade salvor och cremer. Jag tror att många här är mer intresserade av tillsatser och kemikalier både i mat, kläder och hudprodukter än folk i allmänhet, även om jag inte har gjort någon undersökning eller forskat närmare i saken:) Det är bara en känsla jag får när jag läser i forumet.

För egen del så läser jag numera alla innehållsförteckningar, och inte bara i mataffären utan även på shampooflaskor, krämer, tvålar, salvor etc både till mig själv och det som mina barn använder. Själv använder jag just nu hudkräm från Rosagården, jag har försökt med olivolja och att vara helt utan men jag får antingen finnar, röda utslag eller blir torr som en stram mask i ansiktet om jag inte smörjer med hudkräm.

Gör också egen creme till extra torra partier för att vara helt säker på vad jag smörjer mig med, och denna använder jag även till barnens läppar och fötter. Råvarorna köper jag från Crearome, och jag gör cremer/salvor av olika oljor samt bivax och eteriska, ekologiska oljor.

Alltså- jag ger här på forumet råd och förslag efter bästa förmåga vad gället mat och kost, och är intresserad och aktiv vad gäller utsidan. Men det skriver jag inte om här så värst mycket, eftersom detta är ett forum för just kostFlört Annars kan ju forumet bli hur brett och stort som helst och så småningom förlora sin funktion som LCHF-forum?

mammaru
0

Uppriktigt sagt: Äsch.

Jag äter LCHF av rationella skäl - det är enkelt och jag går ner  vikt. Av rationella skäl tar jag mig inte tid att fundera så värst mycket på tvålar och sånt. Jag köper det som funkar.

Jag har inga ambitioner att bli ett perfekt levande exempel på bästa, mest giftfria, superekologiska människan.

Jag är nöjd med att jag mår bra.

magma
0

Precis, det är inget krav att tänka på gifter och kemikalier, alla här har sina egna orsaker att äta LCHF. Om man vill strunta i shampon, krämer etc så innebär inte det att man har en dubbelmoral. Och vill man engagera sig i även den biten så är man inte mer "genuin" (= har mindre dubbelmoral) bara av den anledningen.

Margareta
0

Som redan är sagt - det här forumet fokuserar på mat och inte på hudvård. Så enkelt är det.

Numer pensionär i Nynäshamn

mammaru
0

Om man ska dra det ett varv till: för att bli en supermänniska är det mycket man ska göra. Kolla upp varje plagg man köper så att det inte i något led orsakat miljöförstöring, barnarbete eller något annat. Miljösanera sitt hus. Cykla till jobbet - om man bor på landet och jobbar i stan, flytta in till stan så man inte sprider avgaser med sin transport. Skaffa eget vindkraftverk. Köpa miljövänlig el. Odla sina egna giftfria grönsaker (som då i många fall kommer att producera mer av sitt eget gift för att skydda sig mot insekter). Skaffa fadderbarn. Engagera sig i lokala idrottsföreningen. Vara fackligt aktiv. Stödja de hemlösa. Adoptera en orangutang. Meditera. Osv.

Jag har haft ganska mycket annat att kämpa med. Jag väljer ut några grejor som jag tycker funkar att engagera mig i. Dit hör inte hygienprodukter. Jag tänker inte vara med i tävlingen om att bli supermänniska. Jag har fullt upp med att vara jag.

Och härmed tänker jag inte skriva något mer om detta.

Caena
0

jag kör faktistk helt utan shampoo och har gjort det sedan slutet av februari i år.. håret mår mycket bättre jag har inga problem med att vara utan de kemikalier och uttorkande ämnen som fanns i shampoot.. ! No'Poo . go conditioner!.. =)

men jag tänkte precis på det när jag läste att osezza inte använde deo överhuvutaget att jag faktiskt inte behövt använda lika ofta/mycket längre..

"Varför innehållsförteckningen för schampoot står på engelska när produktern är svensk, är dock ett mysterium…. "

hade någon frågat, det är för att det är inte på engelska, utan det är en INCI lista- en internationell lista över ingredigenserna så att alla kan veta vad det är för nått i flaskan.

Josp
0

Man kan nog hitta kristallstensdeon i en del hälsokostbutiker. Jag köpte min i en butik som säljer ekologiska matvaror & naturliga hud- och hårdvårdsprodukter.

monolla
0

Kyss Hej!

Jag håller med, i vår stad har vi tex en frissa som använder ekologiska produkter såsom schampo och vissa färgmedel,

men svart färg, går inte att färga håret i ekologiskt stod det i tidningen. Det kommer nog att bli fler och fler som kör ekologiskt så småningom tror jag. monollaGlad

Raring
0

#23 Skrattande

Tack för dagens första skratt.

wooster
0

Tack för tipset, Josp! Jag ska prova.

korseett
0

nja jag är inte Sajtvärd utan Medarbetare på alternativbehandlingar.ifokus men välkommen in dit för att diskutera naturlig hudvård fri från tillsatser.

[Anega]
0

Dubbelmoral, jomenvisst. På samma sätt som det är dubbelmoral att man köper rättvisemärkta bananer på ica och sen köper en t-shirt på Åhlens som ett barn i bangladesh har sytt. Eller att man har ett fadderbarn i ghana men tjänar 20 000:- i månaden och därigenom konsumerar mer än ens beskärda del av jordens tillgångar.

Allt är inte svart eller vitt och engagemang måste komma inifrån, från hjärtat. Och man orkar/kan inte bry sig om allt.

För övrigt är jag väldigt medveten om vad jag har i håret och på huden. Inga petroleumprodukter eller starka tensider här inte.

anki1
0

Jag har inte läst hela tråden men jag har ett förslag på en kedja som enbart säljer hygienprod som är baserade på naturliga produkter samt eteriska oljor. Den heter Lush och har 14 butiker i landet och en internetbutik. Jag arbetstränar fn på deras huvudkontor lager och ordermottagningen.  Där finns tvålar, schampoon, duschcremer deodoranter badbomber, och ja det finns så mycket. De tillverkar själva alla produkter. Ingenting är testat på djur. www.lush.se är adressen. där kan ni beställa, och se om det finns en butik i er närhet.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk