Yrsel
I morse vaknade jag och när jag klev ur sängen så snurrade hela världen. Det kändes som om jag hade världens fylla, inte kul. Har inte ens kunnat ta mig till jobbet. Så nu ligger jag raklång i sängen (känns lite bättre att ligga ner) och känner mig eländig och har lite svårt att få i mig någon mat. Har dock tvingat i mig lite mat med lite kolhydrater i hopp om att det skall hjälpa.
Jag förmodar att detta är de kända biverkningarna som man tydligen kan få. Och i samma veva satte magen igång med en väldig fart (men det gör ju inte så mycket, tror inte det har något samband.)
En kort historik. Började i slutet av sept och körde på i ca 2,5 v och allt funkade klockrent (gick ner i vikt, mådde kanon och magen funkade som en klocka), sen blev det 2 dgr avbrott med mycket kolhydrater pga olika omständigheter och sen var jag på banan igen. Nu har det gått ca 11 dgr sedan avbrottet och jag går upp i vikt, magen har inte varit lika pålitlig och nu denna förskräckliga yrsel.
Kan det vara så att de första 2,5 v åt jag nog mer kolhydrater än jag gör nu, för då kollade jag bara hur jag låg till i E%, typ 20%p, 75%f och 5%k och inte hur mycket gram det blev. Eftersom mitt totala intag ofta låg mellan 3000-3800 kcal varje dag så inbillar jag mig att det blev en del gram kolhydrater. Men jag mådde perfekt och tappade ca 2,5 kg (vilka har kommit tillbaka med råge + några cm på midjemåttet). Den senaste veckan har jag försökt vara ganska strikt med mina kolisar och legat på ca 0-3 gr. Kan det vara anledningen till att jag nu fått denna yrsel helt plötsligt? Kan det vara så att jag kanske behöver äta mer kolhydrater för att min kropp skall må bra, för det måste ju vara olika för alla eller? Eller klarar alla av att äta under 3 gr kolisar? Samtidigt kanske det inte finns någon egentlig anledning att ligga så lågt eftersom gränsen ju verkar vara vid 20 gr och om man känner att man klarar att ligga runt där utan att få sockernoja? Tyärr så blir man ju lite påverkad när man läser om alla som ligger runt 0-5gr kolisar så här i början innan man har hittat sin egen stil.
Så det enda jag kan göra nu är att ligga här och vänta på att världen skall sluta snurra eller börja trycka i mig lite mera kolhydrater för att det skall gå över fortare eller? Hoppas att detta inte fortsätter fler dagar.
Vad har ni andra för erfarenheter av denna yrsel? Vanlig yrsel kan man ju ha då det snurrar till ibland, men detta är något annat då jag tar snesteg när jag försöker gå.
Rätt jobbigt att ligga ner och skriva på laptopen!

Usch vad jobbigt! När jag var i vecka 3 (hmm låter som om jag var gravid..
) av mitt lchf ätande så var jag konstigt yr i huvudet. Inte alls lika illa som du men vi höll på att lägga om tak och ibland fick jag stå och hålla mig i skorstenen och vänta på att världen skulle sluta snurra.
Hoppas det går över för dig! Har inga tips att ge men du får min sympati. 
"You just have to belive…"
Tack flikkan77. Det har känts jätte konstig hela dagen. Precis som om jag vore full utan att ha druckit någon alkohol ;-). Ingen kan ju klandra mig för att vara dyr i drift.
Det känns lite bättre, världen snurrar inte riktigt lika mycket som i morse, men känslan finns fortfarande kvar. Det kändes ungefär som om jag hade klivit av virvelvinden på ett tivoli. Jag hade en illamående känsla, fast ändå inte. Mysko. Men jag har i alla fall lyckats få i mig lite kolisar och jag tror att det hjälper. Tror nog inte att jag skall lägga mig så lågt på kolisarna som jag gjort den senaste veckan utan öka lite och ligga mellan 10-20 gr. Tror nog att det kan vara en bra ide plus att det ger mycket mer utrymme när man skall välja mat. Men det är väl så här som man lär känna sin kropp och så småningom så hittar man väl sin nivå som man mår bra av. Jag är ju trots allt bara nybörjare. Men annars har jag ju mått himla bra.
Jag har läst dina inlägg och jag hoppas att det går bra för dig i dina tappra försöka att äta kyckling och bacon och allt vad det var :-). Inte lätt att vara vegetarian i LCHF, kan jag tänka mig.

Jag tycker det låter som en infektion på innerörat (balansorganet)
Har du varit förkyld nyligen ?
Om det är det så är det ofarligt och läker oftast ut på en vecka..
Dufva: Jag tror nog att det är kroppen som har fått en reaktion på att den har varit van med allt socker jämt och ständigt och helt plötsligt inget. Jag är nästan aldrig förkyld och jag vet inte när jag var det senast plus att jag aldrig i hela mitt liv har haft problem med öronen. Jag tror att det är LCHF som spökar så här i början.
Inke: Blodtrycket vet jag inte så mycket om. Har alltid haft normalt, men det kan ju vara en tanke. Yrsel har jag väl haft någon gång förut, men inte på det här sättet. Då brukar det mest hålla i sig i några sekunder åt gången, men nu har det varit hela dagen. Det känns ganska lugnt nu när jag ligger ner så det tänker jag fortsätta med resten av dagen. Det känns som om det går åt rätt håll i alla fall.
Jag räknar med att jag skall vara återställd imorgon. Då jag bor i Bryssel så vet jag inte om det finns någon sjukvårdsupplysning här.
Men tack i alla fall för era förslag och tankar.