Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Leilin
0

Funderar över sillen…

Förstår Omega3 och viltfångade-biten, men kolhydraterna då? Har letat i affären men alla sorter jag sett har alldeles för mkt för min del. Är det bara egeninlagd utan socker som menas för oss? Eller finns det nån särskild köpesort som jag missat?

Sill är görgott och enkelt, det vore toppen om det inte var för alla de dära små kolisarna!

mikaelj
0

Sill hos fiskhandlarn kostar 39 kr/kg.

Dicken
0

#1 Kanske inte är inlagd sill dom menar…

Här på norra ostkanten kallas dom små rackarna för strömming. Borde funka lika bra även fast dom är mindre.

nobban7
0

Skillnaden är att strömmingen har levt i Östersjön och inte är att betrakta som människoföda. Utom i SverigeRynkar på näsan

Lisabet
0

#4 Är inte strömming människoföda i Finland? Andra länder är väl inte aktuella, eftersom de inte har strömming (undatagna då ryssarna vid Finska viken, och Baltikum vet jag inget om). Strömming är ju per definition namnet på sill norr om Kalmar sund.

Strömming finns med i fineli.

Inkanyezi
0

I Blekinge kallade vi den sill, och det stämmer ju bra med det där om Kalmar Sund. Strömming är nog bland det godaste jag vet i fiskväg, och nog är den människoföda runt hela vårt lilla hav.

mikaelj
0

Det som syftas på är anrikningen av miljögifter i Östersjöfisk.

Kefa
0

Hur är det med sockret i inlgd sill. Skall man använda Stevia i stället? Vart bjuden på inlagd sill i helgen men "vågade" bara ta tvenne bitar. Tidigare hade det vart minst tjugo ;)

nobban7
0

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11489&epslanguage=SV

Sverige och Finland har fram till 2011 ett temporärt undantag från gränsvärdet för fisk. Detta möjliggör saluförande av fet Östersjöfisk på den egna (nationella) marknaden, oavsett om fisken klarar gränsvärdet eller inte.

[Sias]
0

HEL FÄRSK SILL - helstekt i smör. Det måste vara LCHF-smaskens. Men - finns sån numera i fiskaffär/fiskbil? Om inte, får vi väl börja fråga efter sån. Uppmuntra till att ta hem!

mikaelj
0

…. 39 kr/kg i fiskbilen, se #2.

iaf i göteborg vid ica kvantum.

Leilin
0

Ja, alltså, färsk/frusen sill har vi redan ätit, så mkt koll har jag att jag vet att råvaran är bra;) Var otydlig i mitt förra inlägg, jag menar alltså inlagd sill, sorry.

Tänkte ex på Dessi101 också som kört ägg och silldeff, eller har det varit färsk stekt också?

Letar alltid nya snabbalternativ man kan ha hemma när det kör ihop sig mellan dagis och middagsdags…

Josp
0

Har någon provat att göra inlagd sill med Stevia? Jag mår jätteilla av Stevians bismak, men jag tänkte att ättikan kanske "trollar bort" den?

Ett tips är att köpa inläggninssill på burk (är bara salt, vatten & ättika i den) och sedan göra t ex en god pepparrottssill med creme fraiche (eller någon annan smakvariant som senap, curry m m.).

Leilin
0

Åh tack Josp! DET ska jag prova!

Pasi
0

#13 Stevians "bismak" passar riktigt bra ihop med just inlagd sill….blir kanongott. Gjorde löksill i vintras.Tungan ute

sussie
0

Pasi, hur gjorde du din löksill med stevia??

kolis
0

Hej!

Jag gjorde en rätt god sill med stevia.

Recept finns i min tidigare matblogg:

Sillrecept med Stevia

Lycka till!

Anna *:o)

Jennix
0

#17  Kolis, vågar man be dig om du vill lägga in receptet här på I Fokus? Jag tror många skulle hitta det lättare och få nytta av ett så bra recept om det låg här. Glad

Med all respekt för om du inte vill, så klart.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kolis
0

Jennix - Har lagt upp det under fiskrecepten. :)

Josp
0

Tack för infon! Då ska jag definitivt testa att göra Stevia-inlagd sill.  Min Stevia-flaska står ju ändå bara och ruttnar bort i kylskåpet… Skrattande

Pasi
0

16 Ättika, vatten, stevia….efter smak, sedan massor av gul lök och sill.Glad