Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1721 ggr
lizaohman
0

Lever

Ja, fy tusan, mitt hatobjekt när jag var barn! Här på forum har jag lärt mig att jag bör få i mig lite varje vecka för att må riktigt bra. Jag lyssnar (läser) och lär. Problemet är att jag inte kan hitta något sätt att få i mig sk-n. Igår hittade jag i alla fall Gräddpastej (Scan) med 6% kolhydrater, men den är inte god (=smakar lever). Nu ber jag om tips på mat som är utan kolhydrater, med lever men som smakar nåt annat - helst GOTT Flört

molana
0

Har du kollat Margaretas kycklinglever? Receptet finns om du söker på det.   Skrattande

lizaohman
0

Jag har just skrivit ner receptet på Kycklinglevergryta med bacon och svamp, men om det var just Margaretas vet jag inte. Författaren lockade med att det var en fin smak av levern, fast hon/han vanligtvis inte gillar lever, så jag tänkte att det kan ju vara värt att prova. Just nu sitter jag och kämpar mot illamåendet efter att ha ätit en finncrisp med massor av leverpastej, så ingenting lockar ju egentligen. Mammas leverbiffar var goda, kom jag just på, så jag ska försöka se om jag kan hitta ett recept, men jag gissar att de är omöjliga att göra utan rejält med kolhydrater (har för mig att hon hade potatis i). Har hittat pannbiff med kycklinglever, som också "skryter" med att receptet är lämpligt för den som inte gillar lever, så pennan går varm Skrattande

nobban7
0

Jag "gömmer" levern i köttfärsbiffar. Lättlagad och smaskig leverbiff

raphanus
0

Lever från unga djur är mjällare i smaken, så orsaken till vämjelsen kan ju ligga i för gamla levrar. Misstaget många gör när de steker lever är att de steker den för länge, och då blir den torr och tråkig. Två minuter på hög värme brukar räcka. Med mycket kryddor kan man också få till god smak på levern. Jag brukar tärna min lever fint och rulla den i chili, och sen öser jag upp den på en bädd av rå lök, sumak, timjan och basilika, och det både smakar och mättar gott.

lizaohman
0

Tack för tips - åh, fy, har den senor också!!!!! - men på't igen, era recept gör ju så jag nästan vill äta nu, tusen tack! Raphanus, jag vet inte om jag vågar ge mig på ren lever ännu, men jag infogar ditt tips i receptsamlingen, så kommer den säkert till användning så småningom - jag älskar kryddad mat!

Isatis
0

Margaretas kycklingmousse är syndigt god, tycker jag som i vanliga fall inte gillar inälvsmat.

raphanus
0

#5 - Jo, du kanske inte vågar. Ingen kost är ju bra om den går ut på att man måste äta saker man tycker är vämjeliga. Om det är järnet och vitaminerna i levern du vill åt, så kan du väl äta lite mer broccoli i stället? Man måste ju inte äta lever bara för att man äter LCHF.

lizaohman
0

Isatis: har sökt på sajten men inte hittat kycklingmoussen. Kan du ge mig länken eller tips på vad jag ska söka på?

Raphanus: har förstått att det finns något extra i lever som är hälsobringande, utöver järn och vitaminer?

spkn1
0

lever innehåller mycket vitamin A. Det är väl den främsta "hälso"-orsaken.

Misstänker du att du/ni får i er för lite a-vitamin är en liten bit lever på oregelbunden basis ett  bra sätt att gardera sig. Kroppen är väldigt bra på att lagra och hushålla med fettlösliga vitaminer.

Lever bör absolut inte överkonsumeras, för mycket vit.a kan vara skadligt (t.om dödligt vid väldigt hög konsumtion) och tycker du dessutom inte att det smakar gott finns ingen anledning att "tvinga" i sig. Dessutom innehåller lever en hel del kolhydrater (glukos).

#7,

broccoli (och ingen annan vegetabil heller för den delen) innehåller fullvärdigt Vit.A. Inget bra substitut i mina ögon.

Caena
0

airam har väl ett recept på hackebiff eller var den någon härifrån?
blanda fläskfärs med hackad lever till en röra  med lämpliga kryddor och stek i stekpanna som små biffar- de gör jag, supergott och med en löksås till.. gör iordning på ca 0,5 kg lever och en tredje del av de med fläskfärs . det blir många måltider som stoppas i frysen och tas fram ca 1 gång i veckan..

molana
0

Försöker skriva länken här på Margaretas recept. http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=74f474b9-332d-4bfe-a9d2-585bd3b557ad

Den heter Kycklinglevermousse.

Det lyckades.Hoppas det ska smaka.  Skrattande