Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 32428 ggr
Aiza
0

Varning för nötter!

Jag har i en stilla tro fått för mig att nötter är ok. Att de är feta och fina och innehåller sådär med kolhydrater. Har därför tillåtit mig nötter ett par gånger i veckan när "suget" tagit grepp om mig.

Dock har jag märkt att mina frossartendenser, som jag blivit av med iochmed LCHF, vaknar till liv. jag får det där frenetiska tugget, som jag brukar få med bullar och godis (och mackor) tidigare.

Till min fasa upptäcker jag nu att cashewnötter innehåller herrans mycket kolhydrater! Låååångt över tillåtna 5g/100g som jag annars stenhårt följer.

Kanske har jag därför svaret på att jag gått ur ketosen och inte minskat vikt på två veckor…nötter, en näve, två gånger per vecka…

Wildrat
1

Mycket möjligt. Det gäller att välja nötter med omsorg. Valnötter, paranötter, pecannötter och macademianötter är väl de minst dåliga nötterna. Macademia är bäst ur omega 6 synvinkel.

Aiza
1

fast alla nötter innehåller minst 10g/100g kolisar

kaisakavat
0

Aiza - jag har samma bekymmer, nötterna ger mig tuggmani. Inte bra. Därför köper jag nästan aldrig nötter numera. Ska det va nåt så tar jag sötmandel, nån enstaka hasselnöt. Ibland gör jag nötbröd, men det blir också rätt sällan, för jag vill inte få igång min tidigare brödmani.

Inke
1

Har för några dar sedan köpt 400 g cashewnötter. Och har ätit bra mycket mer än 2 nävar i veckan. Men det drar igång suget och jag har sprungit i skytteltrafik mellan skafferiet och soffan. De är lite salta. Så nu blir det inget mer köp på ett bra tag. Kollade just på minmat. 25 g kh/100gr. Det hade jag ingen aning om. Det  är kanske därför suget så lätt drar igång.

MimLan
0

#2 Det är inte sant. Finns ner till 3 g kh.

#0 Bortsett från kolhydratmängd som kan trigga igång, vet ju inte hur mycket du åt, så hör nötter till det som det varnas för här. En del reagerar negativt på dem med sug eller att det leder till stopp i viktminskningen. Sådant som skapar sug och frossande hos oss är bara att lägga av med om man inte vet med sig att man kan kontrollera intaget.

Här är en länk till Johannas blogg som förklarar ytterligare om vad som skapar sug.

Maia
0

Många håller med om det här med att just nötter utlöser en snacks-känsla och gör att man överäter. Men som krydda i en gryta, eller nån matsked hackade och rostade nötter på yoghurt fungerar det.

Det kan dock vara så att man kan behöva undvika att ha nötter hemma under en period om man har en tendens att belöna sig med dem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

glitterfisk
0

Även för mig blir det lätt för mycket nötter. Nu när jag äter lchf både för att må bra och för att minska i vikt äter jag inte nötter. Däremot ska jag testa igen när jag är nöjd med vikten och ska fortsätta äta lchf för att må bra och hålla vikten konstant. Ska då testa vad jag tål, nötter vore trevligt att kunna äta ibland då, och jordnötssmör är jag väldigt förtjust i.

Börjar jag tillåta mig nöter blir det lätt så att jag på hemvägen från affären sätter i mig en påse på 100 gram som innehåller 600-700 kcal och kanske 10-20 g kolhydrat. Sen äter jag ändå middag som vanligt. Tror inte att jag upplever så stor mättnad på nötter.

Jennix
0

Så är det för många, nötter triggar till sockersug. Det gäller inte för alla utan man får hålla lite koll själv på det.

Själv får jag ont i mage/tarmar av för mycket, så jag kan inte äta mycket av den anledningen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

D-ribose
1

Men är det ok att äta massor med paranötter för en smal kille. Jag menar så länge jag håller mig inom LCHF är jag nöjd. Och jag vill inte gå ner i vikt i början därför har jag tänkt trycka i mig massvis under några veckor för att sedan avta helt.

MimLan
0

#9 Du kan vara liberal när det gäller kolhydraterna, trots allt är du ung och verkar inte vara skadad av den tidigare kosten.

D-ribose
0

Jag är skadad av den kosten. Magen är svullen och fet. Jag är svullen under ögonen. Nånting tål inte min mage.

MimLan
0

#11 Då är det bara du som kan svara på om nötter är något du tål eller inte.

Vanligast är att spannmål och fiber sabbar en hel del. Och för lite fett.

D-ribose
0

Allright. Jepp blir intressant att labba!

Aiza
0

>Vilka nötter ligger på 2g kallisar?

[Pennylane1]
0

inga antar jag?  i #5 står det ner till 3…

på fineli står det att valnötter innehåller 3,3  gram (står 13 på SVL så man blir förvirrad!) Paranötter har 3,4 enl SLV men står inte med på fineli …

Will
0

Har inte ätit nötter på flera månader. Åt en del i början av min LCHF-resa, och blev svullen. För mycket kolhydrater kombinerat med fett..?

Caena
0

för mig blir nötter direkt en sak jag måste äta upp.. snackvarning a la tusen!… "bara en till bara en till" snurrar i huvvet och innan jag märkt det egentligen e det bara borta..