Thaimat ?
Är Thaimat bra LCHF mat om man skippar riset ?
Vi har en toppenbra Thai-resturang nära jobbet och det är min favoritlunch.
Tex kyckling med grön curry och kokosmjölk. Det är så rysligt gott -jag skulle kunna äta det varje dag ;-)
Det är ofta väldigt mycket MSG – (monosodium) glutamat – i thaimat. Det gör ofta att det samlas mycket vatten i kroppen (upp i vikt morgonen efter är ju inte så kul) och det är en möjlig orsak till migrän, tydligen. Jag tycker att du ska fråga om de har MSG i maten och sedan kan du besluta om du ska äta det eller inte.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det kan också vara socker i maten. Enligt en thailändska jag känner har de ofta det i. Dessuom är det fettsnålt som attan.
Thaimat är utmärkt LCHF-mat, t ex olika kokossoppor som Tom ka gai. Visst finns det en risk för att det kan förekomma natriumglutamat hos thai-resturanger precis som det finns hos svenska restauranger. Men någanstans måste man leva också och ibland kunna koppla av och njuta av med en god måltid utan att oroa sig för precis varenda molekyl tillsatser som kan tänkas finnas i den. :-)
Per Wikholm
"Dessutom är det fettsnålt som attan". Que??? Hur kan någon rätt som baseras på kokosmjölk någonsin bli fettsnål??????????
Kokosmjölk är inte jättefett. Inte snålt kanske, men ändå ganska lite.
Enligt min erfarenhet är maten ofta redd med maizena. Kanske ingen katastrof då det ju behövs väldigt lite, men ändå - själv vill jag undvika det.
Det främsta problemet tycker jag är att maten ofta är sockrad och innehåller glutamat, som jag inte alls mår bra av.
Men man gör som man vill! 
Jag håller som sagt med #6 till 100%. Per_W skriver i #3 att "nånstans måste man leva" och det håller jag till 100% med om. Om det handlade om att äta thai nån gång i månaden skulle jag definitivt inte tveka. Men att äta det var och varannan dag skulle aldrig fungera för mig i alla fall.
Så det handlar alltså om vad man menar med att "leva". Jag själv vill må bra och det gör just jag inte om jag får i mig stora mängder av MSG. Så jag väljer mitt "leva" på annat sätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag tror att de flesta i denna tråd av okunskap helt blandar ihop kinamat med thaimat. Kinamat är ofta sockrat, redd med maizena och kolhydratsrik. En klassisk thaisoppa baserad på tjockflytande, fet kokosmjölk är det inte. Tillsatt glutamat ingår inte i det ursprungliga receptet men likväl som svenska restauranger tillsätter det så kan man inte utesluta att thai-restauranger gör det heller.

Thaimat fettsnål *skattar*
Min svärmor är thailändska och hon lagar då allt annat än fettsnål mat. Tror ofta att vi svenskar förknippar fett med något som är fast eller krämigt till konsistensen, smör, grädde, ost. Nej,det är inte för inte som det brukar kännas som jag har lipsyl på läpparna när jag har ätit thaimat.
Sedan till glutamaten - äter man på lunchresturanger,svenska eller thailändska - så ÄR det glutamat imaten,räkna med´det helt enkelt.
Skillnadenmed Th och Sv mat är att Th maten innehåller naturlig glutamat,vilket inte är lika farligt som den tillsatta
naturligt glutamat - mg glutamat /100 gram
sojasås 1090
torkad shiitakesvamp 1060
kelp (kombu), sjögräs ca. 1000
Nam pla (Thailändsk fisksås) 950
ostronsås 900
Om du mår dåligt av glutamat så kan du be dom utesluta glutamat, på thaländska heter det "phong churot". Men de lesta thailändarna har koll på glutamatendå det ärförbjudet i thailändska skolor