Salt bacon
Jag har länge tyckt att bacon är för salt. Jag köpte Coops ekologiska Änglamark-bacon och den var inte så salt. Så glad jag blev när jag kunde äta bacon till frukost. Sedan köpte jag nya paket. Och gissa om jag blev sur. Dessa var salta så jag har inte kunnat äta dem.
Jag skrev till Coop och undra varför??? Att det kan skilja så mycket mellan olika omgångar. Nu har jag fått svar att de undesöker saken.
Hoppas att detta kan göra att vi kan få bacon med mindre salt. Jag återkommer så fort de svarat igen. Jag fick komplettera min fråga lite.

När jag började med den här kosten, våren 2002, så var ingen mat för salt. Då kunde det hända att jag saltade på bacon.
Idag är lätt rimmat sidfläsk salt nog för mig. Färskt sidfläsk, utan salt(!), går ner alldeles utmärkt. Smakpreferenserna förändras när man äter naturlig mat. Det enda jag saltar på idag är nog svamp.
Sten Sture
Det enda salt jag använder är Herbamare örtsalt och ibland lite Seltin, det räcker mer än väl.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag äter mer och mer rimmat sidfläsk oxå. Ett tips om du vill ha Bacon så lägg dom i blöt i kallt vatten en timma innan. Då försvinner saltet.