16åring mot transfetterStöd!
Artikel i Smålandstidningen 08.10.12.
" Ung Anebybo vill förbjuda transfetter"
Aneby kommun ligger i Småland, ca. fyra mil från Nässjö.
Har Nässjöföredraget påverkat?????
I denna kommun kan man lämna in Medborgarförslag.
Medborgarförslaget från ung Anebybo,citerat från tidningen.
" Jag vill att Aneby kommun gör som Södertälje kommun när det gäller transfetter".
Det 16-åringen syftar på är det förbud som miljö- och hälsoutskottet i Södertälje i våras beslutade införa. Det handlar om ett inköpsförbud av produkter som innehåller härdat fett för samtliga beställare inom kommunen. Förbudet i Södertälje började gälla 1 augusti i år.
Medborgarförslaget i Aneby-ärendet handläggs av Marianne Cederqvist. Enligt informationsansvarig Anneli Persson, Aneby, lär ärendet komma upp i kommunfullmäktige i slutet av november, i år.
Min önskan är att vi via mail håller oss underrättade om ärendet. Mao. Mail "Bomba" Aneby för att påverka kommunen och stödja 16-åringen.
Exempel på frågor, mm.
När kommer ärendet att få ett beslut
Jag vill ha svar på beslutet via mail!
Vilken politisk majoritet finns i Kommunfullmäktige idag?
( Personligen skiter jag i vilket parti det är, men frågan rör om).
Om någon röstade emot förslaget, vem och vilket parti, var det som isåfall röstade emot?
Om ärende bordlades, vad händer därefter.
Själv tar jag endast emot svar vi mail.= Svart på vitt.
Å du som majlar!!!!
Sänd mig en kopia:
Behöver en bunt mailutskrifter för att väcka media.
Mail till Aneby:
Fett åt Folket.
Vad bra att 16-åringen gör detta. Jag tror att om det var fler unga som tog den här typen av initiativ skulle politikerna lyssna. Just detta att det är en ung människa som reagerar gör att man kan få mer publicitet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Maia.
Va roligt att vi är två som tänker lika. Har Du mailat?
Jag för dialog med 16-åringen om att göra sig offentlig och på så vis smitta av sig på andra ungdomar i Sverige och utlandet.
Å andra sidan droppar det in ett tusental mail till Aneby kommun lär han bli känd och ett föredöme. Det vore härligt.
??????? Tråden är öppnad 90 ggr. men bara en kommentar.
Känns tråden oväsentlig för KiF medlemmar???????
Margareta.
Vänligen radera ut mig "goldinge" från den här bloggen.
Mina visioner stämmer inte överens med KiF.
mvh Inge
Oj, men vad arg du låter! Jag kanske har fattat dig fel, men vill du gå ur KiF för att ingen svarat på ditt inlägg??? Det låter onödigt, tycker jag.
Jag tror att det kan vara så att det är många som – liksom jag – tycker att detta är bra, men inte vill mejlbomba en kommun som de inte bor i. Och det finns många som inte tycker att mejlbombning är rätta sättet att påverkar. Det får vi ju ha respekt för, eller vad tycker du?
För min del tror jag att det skulle göra större verkan om fler gjorde medborgarmotioner till sina egna kommuner istället. Vore inte det en bra idé!?
Ärligt talat så har jag läst ditt inlägg Goldinge ett par gånger, och tyckt det är ett utmärkt intiativ! Men att jag faktiskt inte kan/orkar/hinner engagera mig i att skriva mail till en kommun där jag inte är bosatt. Det finns mycket att engagera sig i, så var ska man dra gränsen? Någonstans måste den finnas.
Förhoppningsvis så känner sig kommuninnevånarna i Aneby kommun personligt berörda och engagerade, och därmed tillräckligt motiverade att stötta 16-åringen.
#2 #3 Du lär inte få mer hjälp när du skriver så där otrevligt. Man lockar fler flugor med honung än med ättika. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#3 - jag håller helt med #4, 5 o 6!
Initiativet är lysande, men vi som inte bor där har väl mera näraliggande saker att ta itu med…
Lycka till i alla fall!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Maia.
Jag är inte arg. Från min sida är det fakta. Vill Du inte verka utanför Din egen kommun för att nationellt påverka fördelarna med LCHF, kan jag inget göra åt det.
Magma.
Om Du inte orkar skriva ett mail till Aneby förstår jag inte hur Du orkar svara mig????
Jennix.
Hur mycket honung tror Du att Dr. Annika Dahlqvist har bjudit på och hur mycket " ättika" tror Du att hon har fått svälja?
Och Jennix!!!!! Jag söker inte hjälp, jag utmanar och uppmanar!!!!!!
Har Du arrangerat något föredrag med Dr. Dahlqvist ????????
Babz.
Det är hur man väljer. Lokalt och eller nationellt.
Jag trodde i min enfald att denna blogg var ett påverkansverktyg uti svenska samhället. Nja så var det icke.
Jag är inte arg, jag är inte sur jag är optimist.
goldinge,
Det var nog inte så mycket enfald som att du glömt av att läsa beskrivningen av kolhydrater.ifokus.se -- siten för dig som äter mindre kolhydrater. Inte ett verktyg för att tvinga på andra sin religion.
Visst får man ägna sig åt politik om man vill. Likaså får man avstå.
#8:"Om Du inte orkar skriva ett mail till Aneby förstår jag inte hur Du orkar svara mig????"
Det behöver du inte förstå. Jag väljer själv vad jag vill lägga ned tid på, och jag har inget behov av att förklara det för dig. Du skriver "nationellt", men nu var det ju faktiskt en kommun i Småland och inget som ska tas upp i regeringen gällande hela riket. Dessutom så existerar det inte en allmän, uttalad "vision" på kif som alla antas följa, här är alla individer med spretande viljor- dock med många gemensamma nämnare.
mikaelj och magma.
Nu har jag läst på beskrivningen av kolhydrater i fokus. Helt klar har jag
missat ändamålet med den här bloggen. Men politik och religion?????
Får nog slå upp det i SAOL.
Nu står det ännu klarare för mig att den här bloggen är inget för mina visioner.
Detta har jag uttalat tidigare om Ni nu missat det.
Nejdå, det har vi inte missat.
Men det kan bara du själv göra åt dig, inte Margareta eller någon annan.
Som sagt tidigare, här finns lika många viljor och avsikter som medlemmar, och likväl som alla andra så är förstås också du välkommen här! Det är dock synd att du hade en uppfattning om vad forumet var (eller borde vara) till för och att du känner dig tvungen att "hoppa av" bara för att dess målsättning inte stämmer överens med din. Det blir vad man gör det till! Du har ju gjort vad du kan i en sak som du är engagerad i, och på så vis så har du medverkat i kif:s "inriktning".
Andra väljer andra sätt att engagera sig, alla kanske inte vill eller har möjlighet att ordna föredrag? Det är bra att du har ett starkt engagemang! Det är inte alla som skulle skriva ut och posta foldrar som du gjorde till mig, och de har också blivit uppsatta varenda en på diverse ställen här i trakten där jag bor. Däremellan tar dubbla skiftarbeten, husrust, småbarn och en snart hundraårig mormor resten av min energi.
Trots allt så är det ju de saker man själv känner ger en något och som man själv valt att göra, som ger en mer energi istället för att dränera en på ork. Du har hittat "det" för din del, grattis!
Och nu har jag alltså "orkat" skriva ett svar till dig- igen!
Men snälla rara #8, #11! Om du inte tycker att du är arg i dina inlägg, så OK. Men jag uppfattar det som att du är riktigt arg på mig och alla andra här på sajten.
Jag känner mycket för att vi ska ha en trevlig ton här och jag blev verkligen ledsen av inläggen i #2 (nedre delen) och #3. Du måste nog lyssna på när folks säger att de uppfattar dig som arg. Om någon säger till mig att jag låter arg, sträv eller irriterad i ett inlägg, ja, du försöker jag att rannsaka mig själv och ber hellre om ursäkt en gång för mycket än en för lite.
Och jag ville bara gjuta olja på vågorna i mitt inlägg. Hör du… vi är ju på samma sida här! Finns ingen orsak att du ska dra! Men du kan ju inte kräva att folk här ska hänga på dina visioner om de inte vill. Och om du uttrycker detta så att de (vi) uppfattar det som att du skäller på dem (oss) så blir det ju inte bättre. Eller hur?