Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1485 ggr
missaz
0

Becel testar kolesterolet

Var just och handlade och såg då att Becel var på besök på affären och testade kolesterol på de som ville. Jag blev nyfiken på att testa och frågade därför om det bara var totalkolesterolet de kollade. Svaret var ja.

Jag menade att då var det ju ingen mening eftersom totalkolesterolet inte säger något om hälsan. Kvinnan från Becel menade då att, jo, om totalkolesterolet var under 5 så var det bra. Jag argumenterade emot och hon höll med om mina argument…

Det störande var att hon hela tiden upprepade "man säger att både LDL, HDL och apo-kvoten är bra om totalen ligger under 5"

Jag menade på att "man säger" inte innebär att det är rätt, hon höll ju själv med om att totalen inte visade på nivåerna, men hon gav sig ändå inte…

Jag testade aldrig mitt totalkolesterol, informerade henne och alla som lyssnade bredvid att totalkolesterolen inte var någon mening att kolla eftersom det inte alls säger något om hälsan…

mikaelj
0

Vilken affär & stad? Om jag har ork nå'n dag tar jag med mig en artikel från fass.se eller liknande med diagram över riskmarkörer.

missaz
0

#1 Coop forum, Östersund. Har för mig att du bor ganska långt härifrån, så det kke blir svårt. Vore ju fint åt dem annars!

mikaelj
0

Ja, det är lite för långt bort. Jag har för mig att de hade något på ICA Maxi också. Kanske är kvar.

Dessi101
0

Läste precis om detta hos Kostdoktorn. Helt sjukt!

Doc
0

"man säger att både LDL, HDL och apo-kvoten är bra om totalen ligger under 5"

Vem säger? Becel säger? Helsjukt… möjligen stämmer det i i drygt hälften av fallen. Men ännu mer fel är att påstå att de värdena skulle ligga dåligt vid kolesterol >5, då kan det vara precis hur som helst.

Mer här.

missaz
0

#5 Precis; vilken "man"?? Det var ju så märkligt, för jag sa till henne att det kan ligga under 5 och inte vara bra och över 5 och vara jättebra! Hon höll med, men så var det ju denna "man" som hela tiden sa att…

Det satt en stackars gammal man där och smuttade på en av Becels "hälsodrycker" *ryser* och fick information om vad han skulle göra åt sitt kolesterol som tydligen inte alls var bra enligt dem… Usch säger jag! Att de bara kan hålla på så där!

kaisakavat
0

missaz - Detta låter bekant. Tror becel far runt och gör sånt här lite överallt, både i butiker och på arbetsplatser. Grrr..Skrikandes

Bra att du orkar diskutera med dem!! Glad

missaz
0

kaisakavat; Kan tänka mig att det är så, såg deras "turnébuss" på parkeringen utanför Coop. Gillar det verkligen inte! De lurar ju människor!

Sedan när jag sa till dem att jag inte ville ta deras test för att det var värdelöst och att jag istället fick kolla det riktigt hos läkare sa hon;

"Ja, fast det görs inte på vanliga hälsocentraler, så då får du väl gå ovetande då om du inte gör det här"

Jasså? Då får jag väl gå till en privatläkare då, sa jag.

"visst, och betala flera hundra" sa hon.

Japp, bättre det om man verkligen vill veta, för ert test är värdelöst, mitt totalkolesterol skiter jag faktiskt i, var mitt svar.

Alltså; det lät ju på henne som om hon försökte avskräcka mig att testa kolesterolet när nu inte deras test dög för mig. Antar att hon blev sur över att jag (som de flesta antagligen gör) satte mig snällt ner och lät dem tala om för mig att högt kolesterol är faaaarligt och att jag genast måste bre mig en macka med Becel och ta en Becel-shot till för att inte dö en smärtsam död redan ikväll!

kaisakavat
0

Nog testar väl vårdcentralerna sådant om det finns nåt skäl..?? Eller är jag helt felinformerad? Många går ju även på hälsokontroller genom sina "företagshälsovårder" och de testas ju också…

Tror hon drar på, för att framstå som otroligt generös själv, som tillhanda håller detta "fantastiska" test helt gratis..Tungan ute

missaz
0

#9 Antagligen! Flört De blev väl sura för att jag inte tyckte att deras underbara välgärning var något att ha…

Har för mig att jag läst här på kif om flera som testat kolesterolet på sin HC….

Aniara4
0

Jag har haft flera olika läkare som kollat det alldeles gratis och självmant, men det beror väl på att jag är överviktig antar jag.  Usch, vilka dumma människor!

missaz
0

#11 Där ser man! Ja, kvinnan från Becel var väl bara sur över att hon fick mothugg, dessutom inför flera potentiella kunder som kunde skrämmas till Becel-användning…