Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1554 ggr
Annamalin
0

äppelkaka

Har som många andra undrat vad jag ska göra med årets äpplen, förutom attt ge bort.

Har några gånger gjort en enkel äppelkaka där man som lchf-are kan äta bara *lite* äpple:

Jag blandar smör, kokosflingor och grovhackad mandel eller hasselnötter. Har inte mätt, men kanske 50 g smör och en dl var av det andra, till 2-3 äpplen. Blir som en fet smulpajsdeg.

Skär äpplen med skal i klyftor och lägger i ett enkelt lager i smord form, duttar smeten över. Så in i ugnen i 10-15 minuter.

I går hade jag lite kanel i smeten också, blev gott. Vispgrädde till är förstås också gott, fanns ingen i går så jag tog lite turkisk yoghurt.

Jag brukar ta två klyftor och skrapa ihop mycket smet till. Även familjens kolhydratätare tycker att kakan är god som den är, utan socker.

ernie
0

Mm låter gott :) Fast jag vågar inte äta äpplen och tror att själva smulpajen får igång mitt sockermonster även om det inte är socker i..

Magica1970
0

Nässlor är också ätligt, men det är ingen som har dåligt samvete för att de klipper ner skiten istället för att äta den ;)

SaJo123
0

Äpplen har ganska låg Glykemisk Beslastning tror jag. Så det kan man äta ibland…Skäms

nobban7
0

#2Skrattande

Matmamma
0

Tack för receptet! Ska prova på en gång. Funderade just på om jag skulle göra något med äpplena innan fåglarna hackar sönder alla.

olandsfamiljen
0

Tror "tillagade" äpplen är snällare mot magen?!

monika71
0

Låter ju betydligt nyttigare än vanlig äppelpaj. Kul att kolhydratätarna gillar den. Det hade nog mina barn också gjort (de kör inte LCHF).

Tips! Gör sådan paj och ta med och bjud på jobbet eller i skolan eller i någon förening du är med i.

Medlem
0

Jag vågar inte heller äta äpple, men receptet är bra att ha när familjen_  som normalt äter GI_ blir sugna på äppelkaka. Tack!