Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 2049 ggr
Anterrabae
0

Räkgryta med sting

I brist på skaldjursrubrik får det bli en fiskrätt.

Till fyra port. tid ca 45 min

• 1kg oskalade räkor
  • 2 st paprikor gärna gröna
  • 1 burk hela tomater
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk chillisås
  • 200 g färska champinjoner
  • 2 dl vispgrädde
  • ca 150 g Smör
  • curry
  • paprikapulver
  • Tabasco

Rensa räkorna och fräs dem snabbt i ganska mycket smör (kanske 50g) och rikligt med curry. Ställ åt sidan.

Smörstek champinjonerna i mycket smör (runt 100g) krydda med rikligt med curry och paprikapulver. När champinjonerna är genomstekta tillsätts paprikan, delad i stora bitar, pressad vitlök, tomaterna utan spad samt chillisås. Låt koka i 10 min under lock.

Tillsätt vispgrädden och låt koka ihop ytterligare 20 min utan lock.

Häll i räkorna. Obs! Får ej koka!!

Smaka av med tabasco och ev salt.

Personligen så uteslöt jag tomater och chilisås eftersom jag är allergisk mot tomat. Samt att jag inte lät det koka så länge. Ville ha paprikan lite krispig. Den borde gå att göra med Creme Fraiche istället för grädde om man hellre vill det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Babz
0

Tack för tipset!

Härligt med all smarriga recept här! Åsså finns det dom som tycker att vi äter så tråkigt… Skrattande

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Anterrabae
0

Ja visst är det löjligt. Vi har ju hur mycket som helst! Och dessutom med "rätt" smak på maten.. Inget lågfett som smakar syntet… *ler*

//Ida

Sara40
0

Låter jätte gott, måste testa detta! Glad

zeretki
0

När jag hör "sting" så tänker jag bara på artisten… *skratt*

Anterrabae
0

Freja.. *skrattar* det gjorde inte jag.. Men i forts kommer det helt klart bli så

//Ida

me_minie
0

*mumms* Jag å sambon har precis ätit denna GODA Gryta ;)

Marylojs
0

Supergott!!

Jag modifierade dock det hela då jag är ett stort fan av lättlagad mat. :-)

Jag tog två burkar räkor i spad och använde krossade tomater med chili (willys, 5 % kolhydrater). Hade heller ingen färsk vitlök hemma så jag använde vitlökspulver istället. Chilisåsen uteslöt jag helt.

Vansinnigt gott, åt det till middag igår och lunch på jobbet idag. Det ser ju dessutom helt normalt ut inför andras ögon.

Marylojs
0

Puffar för denna lite, den är supergod och har blivit en favorit även för mina vänner som äter blandkost. Det händer ofta att de ber mig laga "den där goda räkgrytan" när vi ska äta middag. :-)

MaMaMade
0

Fick den hos bekanta för ngt år sedan o den är urgod! Rekas!

Besika
0

Gjorde den här igår och mmmmmmm så gott det var!!!!

Besika
0

fredagsmyset för fjärde gången i rad.. ;)

Tussilagon60
0

Ja detta var mumsit

Lithia
0

Hmm det låter jättegott!
Nån som har förslag på vad man kan byta ut paprikan mot?
Jag är allergisk mot det nämligen?

Anterrabae
0

borde smakmässigt funka med tomater..  men det är det ju endel kolisar i..  eller zucchini kanske.

Testa med något du gillar, Paprikan har ju ingen annan uppgift än färg och lite utfyllnad (viss smak, men inte så mycket), kniper det så går den säkert att utesluta.

//Ida

Autoimmun
0

I går hade vi gäster, och jag prövade detta recept. Det blev jättegott! Jag är inte duktig på att laga mat, men detta var inte svårt att göra. Tack, för ett bra recept! Det ska användas fler gånger!