Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3205 ggr
Zzzq
0

om att dra ner på mejeriprodukter

Jag misstänker att jag lider av Candida och tänkte prova att anpassa min kost efter det för att se om det får någon effekt.

Började med LCHF-kost i slutet av April, och magen har blivit lite bättre därefter (men är fortfarande rätt dålig), men tydligen, enligt diverse källor på internet, så är mejeriprodukter något man vid Candida bör dra ner på också.

Så det första jag undrar är om det stämmer, eller om det bara är något missförstånd där folk citerar varandra kors och tvärs men ingen egentligen vet vad de pratar om.

Och så undrar jag om det finns några näringsämnen i mejeriprodukter som man inte så lätt får tillräckligt av i annan LCHF-mat. Särskilt mjölk tänkte jag dra ner på eller sluta med, men jag fortsätter nog tills vidare med creme fraiche och gräddfil.

Mjölk är rätt näringsspäckat, men jag äter ju ägg och annat nyttigt så att sluta med det borde väl inte vara så kritiskt?

MimLan
0

Skulle snarare rekommendera att du kör helt utan mjölkprodukter i två veckor och ser hur magen mår av det. Och därefter börja med enstaka produkter.

Det spelar egentligen inte så stor roll om du har candida eller inte, mejeriprodukter är det många som inte tål, så det är något du bör utesluta för att se om det gör någon skillnad.

Och nej, näringsbiten är inget du behöver bekymra dig om. Mejerier är inte essentiella.

Zzzq
0

Jo, att sluta helt vore väl bäst i den meningen att det ger tydligast effekt om man nu skulle råka vara känslig. Samtidigt så är det lite krångligare med större ändringar och jag vet av erfarenhet att det är mer realistiskt (större chans att jag genomför det) att börja i mindre skala.

Inte essentiella, men finns det något ämne som inte är vanligt förekommande i annan LCHF-kost? (Förmodligen inte.)

Aniara4
0

Tja… mjölksocker? Flört

Förresten, kalcium kan vara en grej som det inte finns lika mycket i i annan mat.

MimLan
0

#3 Hon äter ju ägg. Sen finns det vitkål, gröna bönor, räkor, sardiner, etc, att plocka av.

Zzzq
0

Hm, kalcium? Jag äter inte vitkål, gröna bönor eller räkor. Däremot dagligen sardiner, broccoli, ägg, och annat. Kanske borde börja med räkor också, som trots allt är gott.

Finns det någon hemsida där man enkelt att kolla upp näringsinnehåll i olika livsmedel? Livsmedelsverket har ju sin sida, men den är dåligt ihopsatt, helt oöverskådlig och jobbig att använda.

Bättre är i så fall följande:

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

Men den visar bara värden över frukt och grönsaker. Jag vill ha en lika smidig tabell över fler livsmedel.

finntroll
0

Kött, fågel och fisk innehåller också kalcium. Googla så hittar du mera exakt info.

ebet
0

fineli är bra tycker jag

tamari
0

www.fineli.fi

så väljer du språk och  så går resten som en dans!

Wildrat
0

Fineli är bra. Ingen lista men det är lätt att söka. Det är bara nån gång ibland som det kan bli lite problem, en del saker heter lite annorlunda på finlandssvenska…

mikaelj
0

Livsmedelsverket har en fullt sökbar databas. Den är ypperlig.

Zzzq
0

Jag tycker om fineli, tack.

Zzzq
0

Angående Candida och mejeriprodukter: Det är väl främst laktosen som gör att dessa produkter är dåliga om man lider av det? Så om jag alltså konsumerar laktosfria mejerier så bidrar inte det till den eventuella Candidan? (Sedan kan det kanske finnas andra skäl att helt undvika dessa produkter, men det är en annan fråga.)

Wildrat
0

#12 Laktosfria produkter är inte sockerfria. Laktosen är bara nerbruten i enklare sockerarter, precis det som annars görs i tarmen. Alltså är laktosfritt precis lika illa att äta.

Zzzq
0

Okej, jag förstår. (Skrev det tidigare men inlägget blev tydligen inte publicerat.)