Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3434 ggr
mjao
0

Skolarbete om hälsa

Hej!

Vi har fått i uppgift i skolan att skriva en uppsats om hur man bör äta, motionera etc för att uppnå så bra hälsa som möjligt. Samma lektion vi fick uppgiften fick vi se en film där dom snackade om hur farligt det är med fett, speciellt mättat fett och det vanliga yada-yada't.

Nu vet jag inte hur jag ska skriva. Antingen så som läraren vill att jag ska skriva, eller så som det faktiskt är, och riskera att få underkänt.

Självklart vill jag skriva hur det är men samtidigt är det viktigt få bra betyg.

Hur hade ni gjort?

pitch
0

Skit i betygen!

Skaka om lite med "vår" sanning.
Berätta om insuliner och hur de påverkar kroppen.

Lycka Till!

Har du eller din lärare frågor så återkom till oss så ger vi självklart svar på era frågor.

mjao
0

Jag vill, men det är rätt viktigt att inte faila på det här. :/

Funderar på att först skriva hur livsmedelsverket tycker, och sen motbevisa allting. Det kan väl funka?

pitch
0

Faila? Vad finns att faila på?
Det finns bra bevis på att SLV driver befolkningen til döds.

Din tanke med att motbevisa Livsmedelverket funkat helt…tyvärr funkar inte alla lärare på samma sätt…Jag vet av egen erfarenhet sedan typ 80-tal.

mjao
0

Kursen.

Får väl bara hoppas på att läraren har lite vett i skallen (vilket iof är ganska sällsynt). :)

pitch
0

Lycka till ivf!
Behöver du hjälp med arbetetr kan du ju alltid hojta till här så fixas det ;-)

mjao
0

Tack!

Min bästa vän (google) brukar kunna svara på det mesta, men nån fråga kan ju komma upp :>

Wildrat
0

Kostdoktorn har massor med bra info om allt möjligt, kolla runt där så lär du dig massor.

WilliamJ
0

Ungefär så här kanskeGlad 

Detta handlar om mat och hälsa

Äter du inte mat kan du sluta läsa här.

Vi börjar med en liten historia. Det fanns en gång ett djur som levde gott i över en miljon år på vår jord och under denna tid åt djuret alltid ätit gräs. Under de sista hundra åren djuret levde började det äta något annat tillsammans med gräset, något onaturligt och processat. Nu började det tidigare så friska djuret helt plösligt dö i förtid av en sjukdom som den inte drabbats av tidigare. Samtidigt under denna tid levde det en berömd forskare. Han fick en fin dag en brilliant ide att denna nya sjukdom måste bero på att djuret äter för mycket gräs, det vill säga det som djuret levt av i nästan en miljon år. Forskaren kunde inte bevisa att så var fallet, så han manipulerade ganska mycket i sina siffror. En dag hade han till slut fått ihop en fin kurva i diagrammet att presentera för skaran av oroliga politiker. Dessa var i sin tur tvungna att göra något snabbt för att få bukt på denna nya sjukdom. Politikerna köpte resultatet av fuskforskningen och började genast sprida budskapet om att detta djur måste minska sitt gräsintag och samtidigt äta mer av den nya onaturliga processade födan. Trots att djuret började anamma dessa råd så blev djuret inte alls av med denna nya sjukdom. Djuret blev faktiskt bara sjukare och drabbades av flera helt nya sjukdomar. Till slut så dog detta stackars djur ut.

Tror du att samma sak som hände i denna historia skulle kunna hända i verkligheten? Det har faktiskt hänt. En precis likadan historia som denna finns i vår nutid. Den gäller det naturliga mättade animaliska fettet. I stort sett hela den tid människan funnits har den livnärt sig på en föda med mycket mättat animaliskt fett. Naturligt har människan alltid föredragit de fetaste bitarna och de fetaste bytesdjuren. Människan är också till stora delar uppbyggd av mättat fett. För ca 100 år sen började vi äta onaturliga fetter i form av margariner och matoljor. Vi har efter detta sett en linjär ökning av hjärtinfarkter med margarinintaget. Forskaren som friserade siffrorna finns på riktigt och heter Ancel Keys. Det finns alltså inget belägg för att människans naturliga föda är farlig för just människan. Precis lika farligt som gräs är för en ko.

Idag finns det några få som insett att en art i stort sett inte kan bli sjuk av den föda som arten är avsedd att äta. Detta har inte Statens Livsmedelsverk insett ännu. SLV ger fortfarande rådet att vi ska äta mer av de onaturligt processade fetterna och minska på de naturliga. Detta beror ibland på att vissa av experterna på SLV faktiskt också fått lön från de som tillverkar de onaturliga fetterna. Hursomhelst så blir de människor som vågar trotsa SLV:s råd smalare, friskare och ibland lite förbannade!

pitch
0

Men gör inte jobbet åt mjao!

I den åldern måste  man få "svettas" lite.

mjao
0

#8 Tack, grymt bra!

#9 Lite inspiration är väl alltid bra! Kommer ju självklart inte kopiera rakt av..

pitch
0

#10 Lovar du?

mjao
0

#11, Yup. :-)

lizaohman
0

Haha, jo det var en bra uppsats. Saknar modersmjölkens mättade fett, annars peffe! Jag är lärare och du får MVG !

MimLan
0

Du kan absolut klara dig igenom det här även om läraren anser att betyget beror på om man skriver "rätt". Det handlar mest om att vinkla det så att man skapar en frågeställning istället för att dänga LCHF i huvudet på läraren.

Dina klasskompisar kommer att skriva "så här tycker SLV", medan du kan säga "så här säger SLV, men deras råd grundar sig på en forskare som vi nu vet ljög om sina forskningsresultat".

Lycka till!

PS. Och så kan du låta oss korrläsa! :)

magma
0

mjao: Du skulle kunna flytta fokus från "äta fettsnålt och fiberrikt och träna" till att handla mer om tillsatser och kemikalier i maten och om artriktig, ursprunglig kost. Passa på att läsa "Den hemliga kocken".

magma
0

PS: Vad läser du, till dietist?

Självklart vore det ypperligt om nya dietister kunde komma ut på arbetsmarknaden med hälsosammare, fetare och mer kolhydratsnåla kostråd. Men samtidigt misstänker jag att personer med sådana farliga tendenser har mycket svårt att komma igenom utbildningarnas nålsöga, och att offras på "etablissemangets altare" enbart för att man är en idealist vore inte kul…

Mitt råd är: försök vara så ärlig som möjligt mot dina egna ideal, utan att för den delen sätta snubbelben för dig själv.

ernie
0

Jag tror du får kanonbetyg om du gör som du skrev i #2, det visar ju att du lyssnat och till viss del tagit till dig det dom sa ju filmen ni såg OCH det visar att du tänker själv, att du kan dra egna slutsatser!

Triffix
0

Jag tycke absolut att du kan skriva rakt av om hur man bör äta, se bara till att du har källor som backar upp det du skriver. Om du har svårt att hitta vetenskapliga källor till allt du skriver så bör du vara lite kritisk till dina källor i diskussionsdelen.

mjao
0

Tack alla!

Gymnasiet. Inte helt omöjligt att jag läser till dietist sen dock :)

matsmurfen
0

Hoppas du väljer LCHF, men oavsett så får du inte glömma bort att meddela oss vilket betyg du fick!

SaJo123
0

Lycka till! Jag önskar att jag hade lärt mig mer om BRA mat i skolan istället för att som nu ha ätit fel i 40 år innan jag insett hur viktigt det är att ära RIKTIG, BRA och NÄRINGSRIK mat! Heja, heja på dig!!

kaisakavat
0

Åååå sånt här är ju så roligt!! Skrattande

Några spontana förslag: 

- Kanske börja med en beskrivning av insulinets funktion i kroppen och sedan resonera dig vidare till LCHF..

eller

- "Det var en gång.." och berätta historien om han som fuskade med studien om "det fetmabildande fettet" (var det på 1950-talet?) och tog bort allt material som inte stämde med vad han ville visa..  Bland länkarna ovan finns Corpus Livlinan, Frank Nilsson, har har nog material om detta på hemsidan, eller också leta på Annika Dahlqvists blogg. Finns säkert fler källor..

eller

- Du kan också t ex utgå från Livsmedelsverkets kostråd och vad du nyss "fått lära dig i skolan" och sedan intervjua några LCHF:are om deras hälsovinster. Sedan kan du i din studie helt enkelt ställa dessa "sanningar" mot varann, så att din studie slutar i ett ifrågasättande. Inte att du själv kommer med svaren/sanningen, utan ditt arbete kan lyfta fram konflikten mellan "sanningen" och "verkligheten"..

eller?

Hursomhelst - Hoppas du vågar och Lycka till vad du än bestämmer dig för!Skrattande

Airam1
0

mjao - Ditt skolarbete ska inte bedömas utifrån vad Din lärare "vill" läsa. En uppsats ska grunda sig på vad Du hittar i litteraturen. Det finns gott om artiklar och även lite forskning som Du refererar till. Det är inga fel ifall Du skriver om både mer traditionella råd för icke insulinresistenta och nya rön för vår målgrupp. Jag har själv ganska nyss gjort det - med fokus på diabetes - på högskola och fick tiptopomdöme ;-) Lycka till - sopa banan ren nu!

Maia
0

Håller med Airam 1!

Var riktigt noga med att göra uppsatsen grundad i litteraturen. Att, som du själv skriver, ställa livsmedelsverkets rekommendationer mot nya rön är en utmärkt idé och kommer att göra din lärare glad. Jag vet själv hur träligt det är för en lärare att sitta med 60 likadana uppsatser, oavsett ämne.

Tips:

Försök att hålla en bra röd tråd. Välj till att börja med t.ex. tre saker från den där filmen, eller livsmedelsverkets hemsida, som du inte tycker stämmer. Ställ sedan dessa tre saker mot annan information som motsäger. Gör mellanrubriker så att det hela blir tydligt. T.ex. "Är mättat fett farligt för hjärtat?" "Ska diabetiker äta lågfettkost?" "Behövs kolhydrater för att man ska kunna träna?"

När du gjort dessa tre stycken skriver du en bra inledning där du skriver att du vill ta din utgångspunkt i den information som presenterats i filmen (eller på livsmedelsverkets hemsida) och att du ställer den mot nyare forskning, som egentligen inte bygger på helt nya rön, utan också på rön som varit förhärskande tidigare (innan lågfettkosten). Formulera dig som att du vill se om det är fakta eller myter som presenteras i filmen.

I diskussionen som kommer efter de tre styckena kan du ta upp livsmedelsindustrins inblandning.

I sammanfattningen har du sedan råd att vara vidsynt och säga att "det behövs mer forskning", men också inflika något om att det är svårt att få fram forskning om livsmedelsindustrin är med och finansierar.

En bra disposition med Inledning, de tre frågorna, Diskussion och Sammanfattning + referenslista gör dig extra trovärdig och lättläst. Ett tips till… undvik "brösttoner" och linda istället in de beska pillren i mjuka ord. Om du tänker "lågfettpropaganda" så skriv hellre att "de rekommendationer som går ut om lågfettkost liknar nästan propaganda". Ett klassiskt retoriskt knep. Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

finntroll
0

En källa som du också kan nämna är Gary Taubes bok Good calories, bad calories, den gör nog varje tvivlare mållös.  Det finns ett referat på Annika Dahlqvista blogg, http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/referat_av_gary_taubes_bok

Lycka till med ditt arbete!

raphanus
0

Syftet med skoluppsatser är ju inte, vilket det ofta tyvärr dock är lätt att tro, att göra läraren nöjd, utan att kunna presentera en text baserad på hävdvunnet källmaterial. Läraren har ingen egentlig rätt att ge dig underkänt så länge du kan styrka det du skriver med hänvisningar till hävdvunnen litteratur. Läs Litsfeldt, Dahlqvist och Ravnskov och lycka till!