Jag kan inte handla mat längre
Jag går runt i dessa enorma matmarknader som ICA Maxi, Coop Forum, Willys. Hylla upp och hylla ner men kommer inte ut med mer än vad som ryms i en plastpåse. Om ens det. Jag vill ha gammeldags ekologisk mjölk. Om de mot förmodan har gammeldags mjölk så är den inte ekologisk längre. Jag vill ha fläskfärs men om de mot förmodan har fläskfärs så är det pyttesmå paket som är dyra och antagligen inte av svenskt ursprung och definitivt inte ekologiskt. Gräsbeteskött - ibland, i vissa affärer. Smör, ja i de flesta affärer men sällan ekologiskt och sällan stora paket. Mat utan e-nummer får jag leta länge efter. Mat med hög fetthalt får jag leta länge efter, ekologisk mat får jag leta länge efter. Om jag ens hittar sån mat. Och om jag hittar ekologisk mat så är den oftast skrumpen (grönsaker) och/eller skitdyr.
Jag har frågat i affärer och bett dem ta hem vissa varor men efter ett litet tag så tar de inte hem längre.
Jag blir så trött. Ska det inte gå att köpa riktig mat i en affär full med livsmedel?
Då är det inte en affär med livsmedel utan snarare dödsmedel. Du får söka dig till de mindre affärerna och invänta tills vår tid kommer och hyllorna kommer att digna av flottdrypande, ekologiska produkter. Då får de sista kvarvarande kolhydratätarna leta sig förgäves efter minsta skorpsmula!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Visst är det tröttsamt!
Jag har förmånen att bo i närheten av några av Stockholms bästa butiker, så jag kan i princip alltid få tag på gräsuppfött kött, "rena" charkuterier, fräscha ekologiska grönsaker, opastöriserat smör och en massa små intressanta saker i matväg!
MEN om jag råkar befinna mig någon annanstans är det ju kört… Då blir det ekologiska ägg eller ingen mat alls.
Håller med dig. Det är svårt att handla numer. Ibland har Coop Forum nötfärs med högre fetthalt, sist de hade sån var det ett köpkrav på 300kr annars var den svindyr! Veckan före lön!? Hur många av oss köper andra grejjer för 300kr, särskilt veckan före lön?
Ingen affär har ekologiskt smör i 1kgs paket och jag har sett att Lindsahls turkiska yoghurt finns i en ekologisk variant men inte här, inte ens i de affärer som skryter över att de har så mycket ekologiska varor…
AnnaCathrina, om du har vägarna förbi Eskilstuna så åk in på Ica Ekängen. De har fläskfärs som de maler i butik som faktiskt inte kostar skjortan. Vet tyvärr inget om var grisarna kommer ifrån dock. Allt annat i butiken är däremot ganska dyrt…

Maxiq - det ser jag fram emot 
Ulf-S - vilken tur du har. Det låter ju alldeles underbart.

Wildrat - jag var på Ica ekängen i dag och då hade den ingen fläskfärs 
#5 Åhå, trodde de hade sånt jämt. Det var ju synd.

Ett litet tips approå Coop Forum och köpgränser. Jag har upptäckt att det är en mer symbolisk skyltning. Har handlat med min scanner där flera ggr och har inte kommit upp till gränsen utan har legat några 10:or under.Men det går alltid in för det billigare priset iaf. Tror att det är mest för att förhindra att människor går in flera ggr utan att köpa något, för att t.ex. ta det till sin egen affär och sälja det för det tredubbla…
Hoppas nu att det inte finns någon coop Medarbetare här som hoppar på mig utanför kassan nästa gång. 

Försöker få min lokala ica-handlare att ta hem ekologiska ägg men han får det inte levererat, säger han
Kolesterolmaffian skär väl sönder däcken på lastbilen. :-(
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Varför skulle jag göra det?
(kolesterolmaffian borde väl vara de som äter kolesterol, eller? man får i sig en hel del på 20 ägg om da'n!)
Jaa… Kolesterolmaffian vill ju ha alla ägg för sig själva! ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
På vår Coop har de faktiskt numera ekologiskt smör i 1 kg paket! Och en hel del ekologiska varor - även om ajg naturligtv is önskar mig mycket, mycket mera. På lokala ICAn och Hemköp är de däremot bedrövliga. Inte ens ekologisk grädde ingår i deras sortiment, inte heller ekologiska ägg… Skräpaffärer!
Jag fick faktiskt frågan häromdagen av min chef: "Vad handlar du egentligen i mataffären? Hur ser din kundvagn ut?" För hon förstår liksom inte vad man skall äta om man vägrar köpa en massa saker med en massa tillsatser, vill handla ekologiskt och dessutom försöker hålla nere kolhydraterna. Jag bara log, för som jag ser det köper jag ju bara allt det goda och skippar resten! :-)
Jag bor på landet och nu när man har börjat läsa innehållsdeklarationer blir det inga jättematkassar för mig heller. Har en ICA affär och en Konsum i samhället och det svåraste tycker jag är med köttet. Köttfärsen och det mesta av "färsk" kött ligger ingasade, smakar inte alls naturligt. Lammkottletter av naturkött finns frysta, så det blir en del av dessa.
Kanske skall man vara glad - kan inte säga att LCHF mat blir dyrare, ägg och grädde är billigt mat…
#12 Är det inte Hemköp som går ut i reklamen och säjer att de är så bra på ekologiskt? Din lokala handlare verkar ha fått nåt om bakfoten…

Besökte Focus mittemot Liseberg i våras och hittade troligen Göteborgs mest välsorterade livsmedelsbutik med 31.000 produkter. Smakfullt ordnat, nästan som en konstutställning, rent och fint. Vandrade runt nästan en timme och bara njöt av att det var vackert och roligt att hitta olika delikatesser. Kom därifrån med några skivor lever och ett halvkilo salami. Jag köper numera sammanlagt 25-30 olika varor under en månad. Det är mindre än 1 promille av Focus-sortimentet. 999 promille av sortimentet var sådant jag inte äter/köper.
Tack för tipset! Jag har helt och hållet glömt av att Focus har ett sånt stort utbud mat, bor ju i närheten!
Vilken är Stockholms bästa affär undrar jag…
1-kilos smörpaket! Oj ! Det har jag aldrig sett ens , vare sig ekologiskt eller annat!

Jag tänkte på detta idag.. jag är förskräckligt fattig och har inte råd med de allra bästa produkterna, såsom ekologiskt svenskt kött.
Men jag försöker att inte handla hem kött och mat med tillsattser, E-medel och druvsocker.. Och bara det 'förbjudet' gör att man får lägga tillbaka massvis med saker på hyllorna igen. Ta upp, titta på innehållet, lägga tillbaka..
och jag tycker inte det är så jäkla mycket begärt, att försöka få hem någon mat som inte har fått en massa kemiska gifter insprutat :(
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#15: Ica Focus i Göteborg är fantastiskt!
Själv bor jag i Oslo och det mesta av ekologisk mat (även kött) får köpas i hälsokostbutiker. Ett ord: Svindyrt!
Har dock unnat mig ekologisk kyckling och kotletter från vild-får ibland, bara för att det är så gott. 
Kött i vanliga affärer är också dyrt, men det är överkommligt, jämfört med det ekologiska… Om jag bara skulle köpa mat utan tillsatser, skulle jag få svälta.
Gör mitt bästa för att åtminstone undvika glutamat och nitrit och det går hyfsat. Oftast är det lågprismärkena som är bäst, av nån anledning.

Jag funderar på att skriva ett brev till de olika affärerna i mitt område och påpeka problemet. Kanske hjälper det inte alls. Men åtminstone har jag gjort ett försök.

Så här skrev jag. Tror ni det funkar? Nåt jag behöver lägga till i matväg?
Tillägg om min lokala Coop-butik (Sisjön i Göteborg): när jag handlade härom dagen hade de (trumvirvel!) fått in Bosarps Ekologiska Kyckling! Inte hel fågel dock utan bara som styckningsdetaljer, som dessutom var sjukt dyra, men ändå! *glad* Jag köpte faktiskt de tokdyra kycklingfileerna som en markering för min glädje och uppskattning!

En smart sak de har i Danmark är att all köttfärs är märkt med fetthalten. 6-8%, 8-12% och 12-16%. Den med minst fett är den dyraste.
Det kommer då och då upp en diskussion om att den med mist fett är dyrare, och det är dåligt, för då köper folk den feta, och det är ju farligt, osunt och skadligt….
Tycker det är bra, jag.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Bra skrivet brev AnnaCathrina! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

AnnaCathrina! Jättebra skrivet. Hoppas att Du får svar. Min man skrev till ICAs Huvudkontor i slutet på förra veckan och frågade varför så många giftiga tillsatser finns i deras mat. Han undrade om maten var så dålig att de behövde gömma sig bakom smakförstärkare bl.a. Han har inte fått något svar ännu. Håller tummarna för Dej.

Bra skrivet AnnaCathrina!
Det där brevet vill säkert fler kopiera och ge till sina mataffärer..

#22: Det enda var att du stavat fel på margarinet. Annars var det klockrent! Tack för bra initiativ!

Tack alla!
#28 - vad bra att du såg det, ska ändra.
Självklart får vem som helst använda sig av brevet.
Jag tror jag ska kopiera och skicka det till ett par affärer…

#29 såg att du varit på Ekängen men inte fått tag på fläskfärs. Men, frågade du om de kunde mala färs åt dig. Det har en egen styckningsavdelning så där kan man alltid fråga efter färs eller styckningsdetaljer.
Men betr brevet så tyckte jag att det var jättebra skrivet. Jag handlar alltid på Ekängen när jag passerar för de har mycket bra alternativ, t ex korv med 95% kötthalteller Mälarcharks falukorv som är jättegod. Annars är Willys i Solberga jättebra på ekologiskt kött, det finns alltid något att välja på.
Jag vill inte på något sätt förringa känslan av att det är synd om er. Men, tänk oss stackars småstadsbor som inte har mycket alls, och mycket mindre utbud än vad många här har… Nu ska ni gärna inte tycka synd om mig, men tänk bara så bra ni har det ändå som har t.ex. affärer med helekologiskt utbud!

Håller med Dej. Jag bor själv på en ö och i ett litet samhälle, där vi bara har en ICA-affär. Dessutom är orten en semesterort, så juni-juli- augusti, är priserna skyhöga. Jag har i allafall påverkat den att ta hem KRAV-ägg. Hoppas att jag kan påverka mer.
Anna-Chatrin, du kan ju trycka på det där med att rekommendera för 5000 människor genom att ge länken till detta forum, eller på något sätt få dem att förstå att du faktiskt har den styrkan att kunna rekommendera till så många. Och så är det väl några tusen fler än 5000 som läser på detta forum??

#31 Nej jag frågade inte men ska göra det nästa gång om det inte finns.
#32 Jag bor långt ute på landet så när jag väl tar mig till stan och handlar så vill jag gärna hitta något att köpa 
#35 Bra tips!

#22 - suveränt skrivet!
Apropå ICA Ekängen så köper jag nästan alltid mina ägg där. De har Extra stora ekologiska ägg från Båsbo gård i närheten av Julita (dvs inte så lång transport). Jag tycker att deras köttdisk är suverän! Har till och med hittat fläskkotletter med rejäl fettkappa och svålen kvar!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk