Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2111 ggr
AnnaCathrina
0

Vad kan trötthetskänslan bero på?

Jag har ätit LCHF ganska strikt i snart ett år. Har mått toppen på kosten hela tiden och blivit mycket piggare och orkar mer. Men sedan en tid tillbaka så känner jag någon slags trötthet. Jag känner mig egentligen pigg men har samtidigt som en slags tung trötthetskänsla över pannan och ögonen. Har börjat äta D-vitamin men inte märkt någon större skillnad.

Jag äter bra, ganska strikt LCHF utan att det är fakir. Jag sover bra. Oftast ca 8 timmar per natt. Jag försöker vara ute och röra på mig även om det kunde vara mer.

Vad kan det bero på?

Will
0

Jag upplever samma sak. Har ätit LCHF i drygt 7 månader, ganska strikt. Jag tränar och rör på mig varje dag, har ingen övervikt, men ändå är jag skittrött mest hela tiden. Kanske är det hösten med mörker och kyla som tar sin del av energin..?

Will
0

..eller så kan det bero på att man (läs jag) har ett ruttet jobb som suger all livslust ur en..

mikaelj
0

+1 på höst. Kroppen kanske följer vädret bättre utan socker som håller uppe blodsockret konstant?

shin
0

En till som är jätte trött, ätit LCHF ca 1år . Funderar på prestationshöjande från hälsokost, typ ginsing, rosenrot, tror ni att det funkar med sådant tillskott? Ätit koffein tabl. men dom har varit slut på apoteken i Sthlm nu i flera veckor , problem med magen då jag dricker kaffe.

AnnaCathrina
0

Om det är hösten och kylan så kanske man borde gå i ide Glad

Eller kan det vara brist på något? Vi kanske har ätit lite för lite blåbär inför vintern?

fetknopp
0

Jag är också jättetrött och huvudet känns luddigt och dimmigt. Jag sover ordentligt, äter bra, en del ovanjordsgrönsaker men aldrig bröd, pasta, ris, rotfrukter eller sötsaker. Mina värsta synder är lite 85% choklad och ett och annat glas rött. Så har jag ätit i ganska exakt ett år men har inte upplevt denna dimma förrän nu. Fram till sommaren gick jag ner nästan 10 kg och har stått still sedan dess, vilket jag är nöjd med. Jag kan inte se att några andra yttre faktorer påverkar mig. Trivs på jobbet osv. Har följt diskussionerna om D-vitamin och Kaliumbrist. Vad tror ni om det?

missaz
0

En till tröttis här. har ätit lchf i 6 månader och har varit piggare än på flera år, nu är dock tröttheten enorm… Tror helt klart det är årstidsrelaterat! Har börjat med Holistics D-vitamin för några dagar sedan och hoppas det kan ha lite effekt…

shin; rosenrot har jag provat, hade ingen effekt alls på mig! Ginseng är ju iofs uppiggande pga koffeinet, men då dricker jag hellre en kopp kaffe extra…

dotto
0

Ni kanske har behov av mer vila. Många tutar på fast de borde ta det lugnt och slutar utbrända.

Man kan ju undra om en del av problemet med ett alltför stort intag av kolhydrater gör att man rusar påför mycket. Att man helt enkelt misssar kroppens signaler på gund av att man är sockerspeedad.

LatMask
0

D-vitamin, D-vitamin, D-vitamin…hälsningar från Duracellkaninen! (OK, förra hösten provade jag rosenrot, och det funkade också rätt så bra).

dotto
0

Rosenrot har jag också provat men slutade när jag insåg att den verksamma substansen rhodiolosid har centralsimulerande verkan och har ingått i numera utgången psykofarmaka.

clajo
0

En begynnande höst kan definitivt påverka trötthet! Färre soltimmar och därigenom också färre timmar med dagsljus. Påverkar både D-vitamin och serotonin.

Säger som LatMask: D-vitamin!! Glad

Inke
0

Jag tycker att jag blivit piggare sen jag började med  Hollistic-D-vit

AnnaCathrina
0

Är det bara att köra på med D-vitaminet då, en kapsel om dagen eller ska jag kanske öka? Jag har ätit det ca en månad nu. Hollistics.

Vila mer låter bra. Att gå ner i varv så här på hösten är säkert inte fel alls. Och även att gå ut och få dagsljus på sig.

LatMask
0

Jag åt en tabl per dag under augusti, men i september ökade jag till två per dag, och det känns som om det var då jag "satte fart"! Men sånt där är säkert individuellt, prova dig fram!

spraklin
0

jag har ätit mindre kolhydrater i ett år (ingen pasta, potatis, ris, bröd men en hel del grönsaker, lite mejeri och frukt) och har under hela sommaren och hösten upplevt en otrolig trötthet. Vet inte vad jag ska ta mig till, sover minst 8 timmar varje natt men är jättetrött vid lunchtid igen :(

lale
0

Jag kännde mig väldigt trött och hade ont i kroppen. Började för knappt en vecka sedan att äta både Magnesium och Holistics D-vitamin. Känner mig nu betydligt piggare och har inte ont i kroppen. Provade först D-Pearls men jag mår inte bra utav dom.

LatMask
0

Stopp, stopp! Glöm allt jag och andra sagt om D-vitaminets fördelar! Helt fel, alltsammans! Bara ljug!Ni får säkert lämna tillbaka den oöppnade burken på hälsokosten Oskyldig

Jag irrade nämligen runt till FYRA hälsokostbutiker här i Stockholm idag innan jag äntligen fick tag i sista burken D-vitamin! Det har blivit så poppis att det är slutsålt! Det ni!

mikaelj
0

Hormonrubbning är en annan möjlig orsak.

Eller att LCHF bara gör en trött. Vad vet jag.

D-ribose
0

Hmmm detta lät ju inte lovande. Jag som läst att 5 gram röd paprika räckte för att få i sig tillräckligt med vitaminer Skrattande

Teus
0

En tröttis till. Jag måste dra i mig själv för att nåt ska hända. Såhär trött har jag inte varit på länge när jag ska upp på morgonen. Sover som en gris hur länge som helst… Gärna 8-9 timmar. Drömmer iofs ganska mycket som tar lite energi ibland.

Har ätit LCHF i ca 5 månader och känt mig piggare men jag tror det är höst och väderomslag. Dessutom har det precis varit fullmåne för dem som det påverkar =)

AnnaCathrina
0

#20 Fullmåne ja… usch vad illa jag har sovit några nätter. Jag kanske är en varulv Förvånad

Glennart
0

En del mår bättre med lite mer kolhydrater i kosten. Jag tror inte det skadar inte att testa en period. Flört

sarag
0

Efter ca ett års LCHF-ätande blev jag också just så trött. Jag tror jag fick i mig för lite c-vitamin. När jag såg till att få i mig c-vitamin försvann tröttheten.

LottaO
0

En fråga man kan ställa sig är också om man äter tillräckligt. Jag märker att suget har försvunnit nästan helt och ibland glömmer man bort att äta.

Och att inte få tillräckligt med energi kan ju visst göra en trött har jag hört Flört

/LO

Dansa kan man alltid göra!

AnnaCathrina
0

Hur får man i sig C-vitamin på bästa sätt? De där brustabletterna innehåller ju en massa annat jox.

Babz
0

#25 och andra - Paprika är relativt rik på vitamin C. Svarta vinbär och citrusfrukter är ordentligt C-vitaminrika och likaså kiwi. Tror för egen del att C-vitamin från naturliga källor är bättre än tabletter.

Vintertid brukar jag äta ginseng (oftast Gerimax, med ginseng och vitaminer/mineraler) för att minska tröttheten lite. Jag är väldigt "väderberoende", när det är regnigt och dimmigt orkar jag knappt upp på mornarna - när det är soligt studsar jag upp….

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk