Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3060 ggr
elin83
0

c-vitamin

Har letat men jag hittar inget… 

Jag undrar över c-vitaminbrist.

Har ätit lchf i över tre månader och jag har inte ens petat på en grönsak. Härom dagen blev min syster förskräckt när hon upptäckte det (biokemisk analytiker) och sa att jag skulle drabbas av skörbjugg…!

Finns det verkligen inget annat livsmedel förutom frukt och grönt som innehåller c-vitamin?

Tacksam  för alla svar jag kan få!

Wildrat
0

Lever innehåller c-vitamin.

sarag
0

Paprika har jättemycket c-vitam. Jag brukar också göra citonvatten och ibland även äta upp citronskivan när vattnet är slut.

mikaelj
0

Specifikt, röd paprika innehåller 200mg/100g. Gränsen för skörbjugg uppgår till ~10mg/dygn. Ät 5g röd paprika till lite ost, så..

elin83
0

Ledsen men lever går bara inte! Kanske leverpastej men den innehåller ju så mycket kolhydraterRynkar på näsan

missaz
0

Det är många som ätit strikt lchf kost i flera år utan att drabbas av skörbjugg. Äter vi bra mat (naturligt mättat fett och kött, fisk) har vi inte samma behov av antioxidanter eftersom vi inte har samma oxidation i kroppen. Är du orolig kan du ju alltid äta en bit paprika om dagen. Det ger iinte så mkt kolhydrater, men massor av c-vitamin. (askorbinsyra tar jag när jag känner att förkylning är på g, vissa hävdar att c-vitaminen måste komma från naturliga livsmedel för att ha verkan, jag håller inte med. Askorbinsyra funkar för mig).

mikaelj
0

elin83

Ugglarps leverpastej innehåller bara 5g/100.  20 kr/400g på ICA Kvantum (just nu 3 kr rabatt/st. :)

MimLan
0

PS. Du poängterar att din syster är biokemisk analytiker. Jag hoppas du inte faller för en sådan titel, det finns faktiskt professorer som inte ens klarar av att läsa forskningsrapporter sakligt.

Din syster kan ju läsa på om vilket underlag som finns för RDI, t.ex., hon kommer att finna att det är gissningsleken om hon gräver lite.

Skulle du verkligen, mot alla odds, drabbas av skörbjugg är det väldigt enkelt att häva det med lime, citron, paprika, etc.

D-ribose
0

Drick några koppar grönt thé, finfina antioxidanter.

elin83
0

6* Har ingen ica kvantum…:-(

Just nu har jag satt in en  kalvdans i ugnen, det vorde väl innehålla vitaminer om något… Min sambo jobbar på gård, så det var bara att skicka med en beställning på råmjölk. Får se om jag gillar det!

Jag har hört att paprika innehåller mest bekämpningsmedel av alla grönsaker?!

mikaelj
0

Bra att du inte behöver så mycket då!

elin83
0

Sant men om jag förösker undvika alla andra gifter såsom tillsatser tex e-621 mm så skulle det inte kännas ok att käka paprika…

Kanske skulle skaffa ett växthusFlört

Wildrat
0

#11 Köp ekologisk paprika då, eller ät nånting annat med c-vitamin. Ta en tablett, vad som helst. Jämför bara inte paprika med glutamat, kanske inte riktigt samma sak va?

missaz
0

#11 Köp ekologiskt då! Det får ju i nte innehålla bekämpningsmedel… Och så lite paprika som man behöver(?) varje dag blir det nog inte så dyrt.

Pasi
0

Många charkuterier har c-vitamin tillsatt som antioxidant….så man kan säga att korv ibland innehåller mer C-vitamin än de flesta frukter!Flört
I övrigt innehåller även grädde C-vitamin, något som ofta glöms bort.

MimLan
0

#14 0,7 mg är inte mycket att hurra för hörru. :)

Pasi
0

MimLan - Jasså!? Hur mycket behöver man när man käkar LCHF anser du?Glad

Pasi
0

Kan tillägga att det rökta sidfläsket jag åt idag hade tillsatt e301, natriumaskorbat. Nyttiga grejer! Tungan ute

MimLan
0

#16 Det är en helt annan fråga. :) Grädde som c-vitaminkälla är lite klent i jämförelse med mycket annat.

Jag vet bara att mitt tandkött aldrig blöder numera. Och jag åt ändå frukter och grönisar så det stod härliga till förut. Paprika är gott. Broccoli oxå Därför äter jag det.

Bonzar
0

Jag har under de sista 10 åren, om det inte är ännu längreSkrattandeätit 2 gram c-vitamin.

Inte för att jag är direkt är rädd för skörbjugg,Cool men för att det håller mej frisk.

Jag har inte haft en ordentlig förkylning på 12 år.

C-vitamin är en mycket effekt vitamin för att förhindra bl.a. cancer i magsäcken.

Man kan inte överdosera denna vitamin, allt som inte kroppen tar upp kissar man ut, mycket praktiskt.

Jag läste för många år sedan en artikel om en då 90-årig professor som dagliggen åt 13 gram c-vitamin och han hade gjort det i så gott som hela sitt vuxna liv och var vid utmärkt vigör trots sin höga ålder. 

Jag tar den i form av pulver, neutraliserat i kalk som jag köper genom uppfinnarklubben som min man är medlem i, det är helt smaklöst och man kan blanda ut det i ett glas vatten, det gör jag, medan min man alltid tar färskpressade apelsiner.

Apotekets tabletter gillar jag inte, men i hälsokosten finns det en bra sort som är buffrad. Den heter C-1000, syraneutral C-vitamin från kalsiumaskobat. Det är WNT som gör den. Den är fri från socker, salt, artificiella färg och smakämnen och inget konserveringsmedel tillsatt. i tablett= 1000 mg=1 gram= dagsbehovet.

C-vitamin är BRA för mycketKyss som barn fick jag Solesan, fiskleverolja och kalktabletter…..det fanns inte A-D-vitamindroppar på den tiden.

Jag har vid 63 års ålder ett starkt skelett och jättefina tänder så någon nytta gjorde det allt, det är jag övertygad omTungan ute

Jennix
0

#19  Syraneutral, betyder det att man kanske kan använda den om man brukar få sur mage av sånt där? Jag får lätt sur mage av frukt och brustabletter…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bonzar
0

Ja, det är inga problem för magen alls…..

Dessa tabletter ska man svälja  med ett glas vatten, i samband med mat.

Pasi
0

Lite negativ info om bla C-vitamin:
Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance performance

Det kanske inte är så himla bra att proppa i sig onaturliga mängder!

elin83
0

12  Jag jämför inte paprika med glutamat, jag jämställer giftet som sitter på paprikan med glutamat som inte är bra för iaf mig alltså också ett gift! I min mening, tvingar ingen annan att tycka så!

14  Jasså säger du att grädde innehåller c-vitamin.BRA, ´det är något som går åt… Hur kommer det sig att det inte står, är et bara för att det är sån liten mängd? (har ingen kunskap om livsmedelsinnehållsförteckning oj oj långt ord finns det ens ;-)

Pasi
0

#23 Ja, det är bara 0,7mg/hg, men det hjälper säkert till lite så man undviker bristsymptom.
Om vissa på LCHF kanske klarar sig på, låt säg 1-2 mg/dag, så behövs ju inga stora mängder grädde för att tillfredställa det.
Nu vet inte jag alls hur stort behovet är, utan det blir gissningar då forskningen på detta är väldigt sparsam.

elin83
0

GladTackGlad