FROSSARDAG!
Idag har jag ätit som en galning
Jag har räknat ut att fettintaget är 200gram, minst, proteinet säkert nästan lika mycket, MEN kolhydraterna ligger på under 20 gram…..enormt mycket för att vara jag som snällt alltid i 7 veckor legat på max 1.300 kalorier/dag……oftast 1.200 med fördelning 80-80-20. (har ändå inte gått ner mer än 1 kg på 7 veckor, men mår förträffligt, med ett ljämt blodsocker)
Jag är verkligen proppmätt och känner mej ändå mycket lycklig trots frosseriet, för jag har INTE ätit något sött eller kolhydratrikt, bara en massa fet god mat,
Jag kommer förmodligen att må illa, men det får jag ta då, just nu så njuter jag bara.
inte säkert du kommer må illa heller om du har ätit det som är lov :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Nä, kanske inte, för jag är ju van vid mycket fett genom kokosoljan som jag alltid tar till mitt gröna te
men jag är FÖR mätt.
Kollad just mitt blodsocker och det ligger stadigt som en klippa under 6, UTAN min Metformintablett, snacka om att detta är rätt kost för diabetiker…..idag övertygade jag ( nästan) en av diabetesköterskorna på mitt jobb om att hon ska börja låta patienterna prova LCHF kost, få se om hon vågar, jag är ju ett lysande exempel på att det funkar.
När jag startade med denna kost så åt jag 3 tabletter/dag,…idag är det noll tabletter för första gången och trots mitt stora kostintag så är allt okej.
Jag är otroligt glad över detta!
Grattis
jag var på buffé häromdagen där jag tyckte jag fullkomligen frossade i god (LCHF-riktig) mat, och blev sådär äckligt mätt… fick nästan lite dåligt samvete (gammal vana) tills jag tittade ner på tallrikarna (ja, pluralis) och insåg att jag inte hade ätit så mycket alls!
Jag har alltid varit "värstingen" på bufféer, den som ätit mest, men det var ju när jag åt kolhydrater! Nu KUNDE jag bara inte få i mig så mycket, trots att jag helt klart kände att det var FÖR mycket :P
tänk dig om du hade ätit samma kcal-mängd i kolhydrater, då hade du spruckit (samt lagt på dig några kg haha!)
:) det är gott att frossa ibland.
*asg* Ja, jag hade säkert haft dåligt samvete i en månad och dessutom fått ta dubbla doser Metformin…
Jag jobbar på en vårdcentral och jag föröker verkligen vara en god ambassadör för LCHF kosten.
Vi är 4 st som har ålderdiabetes (snart pensionärer alla 4) och jag svarar på frågor när jag blir tillfrågad, annars så äter jag min mat i stillhet, avstår från allt vad fikabröd heter, har alltid skivor av Jalsbergost som har 0 kolhydrater till em- fikat och har med mej vispgrädde till mitt kaffe:)
De 3 andra, varav en är läkare, är intresserade, men de är ordentligt fettskrämda, så det är inte det lättaste att få dem "frälsta"
Vi får väl se hur det går nu när jag talar om att jag trappat ner min medicin under 7 veckor från 3 till 0 tab/dag.
Min diabetesläkare är väl insatt i denna kost, så hon stödjer mej i mitt beslut, men jag tror inte att hon för ut kosten bland andra patienter, men det kanske kommer, vi får ha tålamod med vår fettskrämda omgivning
#0 Ja, se det kallar jag en frossardag! Grattis!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Underbart att få ett GRATTIS när man frossat
det är man inte van vid och det utav flera medlemmar. TACK! TACK!