Äggets dag!
I fjor kom vi ut lite för sent, samma dag som händelsen, men i år ska vi vara förberedda på:
Äggets dag!
Andra fredagen i oktober är alltså den officiella dagen för ägget, i år infaller det den 10 oktober. Detta enligt "Svenska Ägg"
Vad ska vi då göra för speciellt på den här dagen? Någon som har roliga förslag?
itt förslag är att vi utmanar varandra att BARA äta ägg denna dag, som en liten happening för oss själva… Någon som är med?
Andra förslag?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Ifall jag kan acceptera att ha en riktigt dålig lördag så kan jag tänka mig att bara dricka äggtoddy hela dagen
(fast utan socker då såklart!)
Får lagra upp med ägg, behöver äta 30 om det är det enda jag äter.
Kan ju göra goda äggrätter och sen publicera bilder + recept här 
usch vad hemskt att bara äta ägg på en dag, vi skulle fisa härligt sen då.
kan inte vara bra för miljön.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
jag har inga problem alls med det. överlag finns det oerhört lite i min kost som överhuvudtaget kan jäsa, eftersom jag äter så lite socker.

Gå in på tävlingen. Rösta på Omelett a la Sofia och skriv att det är perfekt HFLC-mat!!! :-)
#4 Problem med gaser har kolhydratätarna, inte LCHF:are.
#4 Nu drar jag en snabb slutsats här, som kanske inte alls stämmer, men om det är så att du fiser av ägg så kanske du liksom jag är känslig för ägg? Jag är inte helt säker, för jag har inte testat många gånger, men jag tror att jag reagerar på ägg - med just lite gaser i magen och blir rätt lös i magen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 På den sidan slår de också hål på kolesterolmyten. Inte illa!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#9 Var just inne på SLV och försökte hitta lite siffror, råkade bl.a. läsa om ägg, där de poängterar kolesterolet. :) Det var ju flera år sedan dietärt kolesterol avfärdades!
Jag skulle lätt kunna leva på ägg en hel dag, älskar ägg och kan bara inte lessna på det! Går ju att variera hur mkt man vill! Bara fantasin sätter gränsen.

Det får kanske bli en äggdag då - men jag kommer nog att peta i mig smör och kaffe också
#12 Ja, smör och kaffe med grädde och kokosfett är ju faktiskt ett måste!

Kanske skulle bjuda hem några kamrater på äggsexa…
…kaviar är väl också ägg…
…då måste rom också vara det…
bruna ägg och mörk rom - blir nog en bra äggtoddy det
PÅSKEN!!!!!!Måste väl vara LCHF:s JULAFTON bättre än 10 oktober.eller????

Har nu varit och röstat på Omellet a la Sofia! Skrev att denna passar min mathollning, LCHF, utmärkt

Fanns faktiskt en del användbara recept på den sidan. Kolla även länken till tidningen "Fjäderfä", som också innehåller recept.

Den ska jag och min fru fira på något "äggstraodinärt" sätt…

Japp! Imorgon blir det ägg. Kokta frukostägg som vanligt och i matdosan äggröra. Middagen är inte bestämd än men jag tror nog det blir nåt med ägg

Men vad kom först? Hönan eller ägget? :)
#20 Det är ett vetenskapligt problem det där… Jag gör det enkelt för mig och tror på skapelseberättelsen vilket borde innebära att hönan kom först…
Annars kunde man ju fråga sig; vem kom först; Adam eller spermien som skulle BLI Adam. 

Har ni laddat upp med ägg nu?
Förrådet på jobbet börjar sina, men jag har åtminstone 50 ägg kvar!
Asch, jag visste ju inte om det. Jag har redan sabbat alltihop med bacon, och dessutom har jag med mig bantarbiffar till unch.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Läste i tidningen att svensken äter 200 ägg om året! Då är jag kanske inte svensk då, för mig blir det minst 730 om året (två om dan till frukost, till att börja med) och vid senaste hälsokollen var mitt kolestorol väldigt lågt, så var det med myten att man får högt kolestorol av att äta ägg!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Här startade dagen med ägg och smör. Gott! Äter ju oftast inte frukost, men i morse ville dottern ha kokt ägg och då blev jag sugen…
Räknade ut att om jag nu fortsätter med LCHF och ungefär nuvarande kost så hamnar jag runt 1.800 ägg om året. Kanske borde skaffa egna höns??
Vet inte hur jag ska fira den här dan? Tycker liksom att jag firar den 365 dagar om året redan.. :-)
nu har jag firar äggets dag med
frukost 2 kokta ägg och en kopp kaffe och 1msk cocosfett

knäck ett ägg ;)
#27 om man tittar på vad som står i matfrisks blogg, äter du ägg som motsvarar 6 personer,

Det måste vara många som inte äter ägg överhuvudtaget. Min egen konumtion ligger på minimum 1100 ägg om året
Hurra för ägg! (även om jag tror att jag inte tål dom
)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Firade ägggets dag genom att göra en omgång äggmjölk. Ena halvan av den blev frukost tillsammas med lite kakao och så åt jag ett kokt ägg till.
Den andra halvan av äggmjöken blev en "milkshake" med hallon och grädde i (hade en slatt i kylen som inte räckte till såsmaterial :P) som jag har druckit till lunch. Håller på och återhämtar mig från en migrän attack så kroppen börjr ulka så fort jag ens tänker på stekt bacon eller kött , perfekt med äggmjölk då, man får i sig fett och näring :)

"Mitt förslag är att vi utmanar varandra att BARA äta ägg denna dag, som en liten happening för oss själva… Någon som är med?"
Nu är det för sent för mig att haka på detta eftersom jag läste om det här IDAG, men nästa år kommer jag garanterat bara äta ägg denna dag! :)
Mvh, T

Njae, det har ju blivit både kaffe, smör och lite grädde men än så länge är det mest bara ägg jag stoppat i mig.
Hur gör man äggmjölk? Är ny här håller på att bekanta mig med sidan.
#36 >>
1 ägg
2 rejäla klickar osaltat smör
nypa kanel och nypa muskot
c:a 1 krm stevia
3-4 dl kokande vatten
Ha alla ingredienser i en blender eller behållare som du kan använda stavmixer i. Häll på kokande vattnet och mixa till det kvickt. Färdigt!
Jag körde dock med vanligt smör (c.a 50 g) och slängde i en tesked cocosa också eftersom jag har det som kosttillskott. Sedan skippade jag sötning och smaksatte med 1/4 tesked vaniljpulver.
Jag tänker inte "ägga" upp mig allt för mycket idag, ska jobba i natt!! Äter ägg gör jag ju ändå var dag……….
Kanske lite sent det här, men jag har 30 nyvärpta ägg i mitt kylskåp. garanterat, för de kmmer ifrån dotterns höns. De har fullt sjå att bli av med äggen, det blir sådär 10 om dagen. och ett flak fylls ju fort då, och de hinner inte själva äta alla.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#39 - Kacklet bland hönorna kanske kunde tolkas så här då:
- Åhh … den nye tuppen alltså, han eggar mig så jag får pippi!
- Säger du det? Vad lustigt. Med mig gör han precis tvärtom.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#39 Ha, ha!