Min kostomläggning.
Jag tänkte jag skulle börja om med en lite mer "riktig" tråd istället. Min tråd "Händer ingenting…" under vi som vill gå ner i vikt, kändes som om den spårade ut lite
.
Jag är en två barns mor från Göteborgsområdet som har bantat i minst 20 år av mitt liv. Har väl provat det mesta. Klarat att gå ner en 8-9 kg två gånger med hjälp av hemgjord viktväktarvariant. Gått upp allt igen… Efter två graviditeter så har inte detta fungerat en tredje gång utan jag har i ett desperat försök även använt mig av Nutrilett. Detta utan något som helst resultat utom möjligtvis något kg i vatten.
Anledningen till att jag ramlade över Lchf var att jag hittade Anna Jacobssons blogg om hennes fantastika tårtor. Jag har även detta intresse. Där började jag läsa om hennes fantastiska viktnergång och tänkte att detta kanske var värt att prova.
Har nu varit igång i en månad och vikten har istället gått uppåt till mitt stora förtret. Första veckan gick bra. Mådde som en prinsessa och gick ner 0,5 kg, men sedan har det vänt och jag har haft besvär med vätska i kroppen och en hel del övergångsbesvär, såsom trötthet, influensakänningar mm. Ätit ibland upp till 4000kcal utan att känna mig nöjd. Dessutom så blev min mage platt första veckan, men nu har den svällt ut till hur den såg ut innan. Inte heller så spännande.
Har nu i alla fall kommit fram till att jag skall vara lite mer noga ett tag och väga maten bättre för att se om det är så att jag helt enkelt får i mig för mycket kolhydrater.
Andra positiva upplevelser jag dock ändå känt är att:
Huden är bättre, mindre eksem och ansiktet är renare.
Sover bättre, är inte uppe och springer på toa som tidigare.
Mindre stressad och får inte så många hysteriska anfall på barnen längre…. i alla fall betydligt mindre.
Och jag saknar inte blodsockersvängningarna….
Är betydligt lugnare och behöver inte tänka och planera för att äta lika ofta. Vilket är fantastiskt.
Jag hoppas bara att jag snart kan lägga till att viktminskningen eller cm-minskning har börjat också…
Jag skriver här framförallt för att man ibland behöver lite uppmuntran när man ibland undrar vad man håller på med
, då detta ändå känns lite annorlunda fortfarande!
Jag får också tacka för ett mycket bra forum för oss som ändå vill prova detta! Annars hade jag nog lagt ner för länge sedan.
Hej LN35! (LN låter som "Ellen")
Jag har ju också bantat i hur många år som helst och måste säga att det tar sin lilla tid för kroppen att bestämma sig för att släppa på vikten. Jag tror att kroppen måste vänja sig ett tag vid att det kommer in tillräckligt med mat.
Men jag personligen tror att det kan vara så att det just nu kommer in så mycket fett att din kropp inte behöver förbränna kroppsfettet. Och om det är så att du är så hungrig att du måste äta den mängen mat du skriver om kanske man behöver fundera på vad hungern beror på.
Om du vill skulle du kunna berätta vad och hur du äter under en sådan där dag då du äter och äter men ändå inte "känner dig nöjd". Berätta gärna också hur många kilon det är du dragit på dig. Om du vill 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag körde in gårdagens fördelning i min mat och då såg det ut såhär:
Frukost: 2 ägg och smör
Mellanmål: Några ostskivor
Lunch: Quorn-fileér i kokosmjölk med creme fraiche
Mellanmål: 1 ägg
Middag: Smör och getost, the med grädde och kokosfett.
Fördelningen ovan innebar: 72g protein och 26g kolhydrater. Detta var väl inte en sådan där "ätardag" som du Maia frågade efter, men det ser oftast ut ungefär som ovan fast att jag äter mer av allt på mina "ätardagar"… Oftast brukar det bli mer sojakorvar som har mindre kolisar… Jag är ju dessutom vegetarian så det finns en viss begränsning på vad jag kan äta. Skall försöka gå över till mer tofu som bara innehåller 1g kolhydrater per 100g.
Förmodligen känns det som om det var för mycket kolisar helt enkelt då magen idag känns större än igår…. Jag bör nog alltså försöka komma under 20g kolisar till en början och sedan se hur mycket mer jag behöver minska därefter.
Jag har dragit på mig en övervikt på c:a 12 kg. Väger idag med denna viktuppgång av förmodligen vatten drygt 72 kg. Jag vill alltså ner till c:a 60kg.
Ja, jag tror som Maia att det vore bra om du skriver en mat-dag.
Jag har hållt på i 6-7 veckor och inte gått ner så mycket, kanske 1 kg. Just nu har jag satt igång med en kick-start (enl Annika D bla kan man hoppa på en sådan om viktminskningen går trögt). Jag har gjort en modifierad sk "fakir" som har som syfte att kicka igång viktnedgången. ca 3 veckor tänker jag hålla på.
4000 kcal låter mycket och det kan nog bli en hel del från kolhydrater som smyger sig in i den mängden. Du kanske tränar mkt eller har ett väldigt krävande jobb?

4000 kcal är mycket för att bli mätt - jag skulle tro det beror på att din kropp nu vill ha en hel del näring för att "repareras" efter tidigare svält.
När väl det är klart (efter veckor-månader) kommer du troligen att bli mätt på betydligt mindre. Då kommer nog viktminskningen igång. Jag rekommenderar tålamod, om det går! 

Hej Johanna,
Ja, jag läste lite om er "fakir". Låter intressant. Jag har lite funderingar på detta också, bara för att se hur många kolhydrater det är jag klarar av egentligen.
Ja, visst kan det ta lite tid innan kroppen har fattat att den får mat och fett efter att blivit lurad i så många år.
Jag tror anledningen till att jag vissa dagar legat på mellan 3500 och 4000kcal är nog övergångsbesvär som inneburit konstant hunger. Har ingen "dokumentation" kvar från detta…. Det har nu lugnat ner sig något och jag verkar klara av lite mindre mat just nu. Min plan idag är att hålla mig strax ovanför 2000kcal vilket borde vara mer rimligt. Då blir det 12 g kolhydrater och 67 g protein, vilket borde vara ok. Får se om jag klarar detta eller behöver mer mat…
Välkommen hit.
Jag åt också ganska mycket i början men idag är mina portioner mycket mindre, de bara minskade automatiskt. Har ätit LCHF i över 3 år. Vikten minskar inte men jag håller den.
Lycka till1
Jag tror absolut att "under 20 kolhydrater" är första nyckeln precis som du säger.
Om jag äter mer kolhydrater blir jag automatiskt mer sugen och då är karusellen snart igång igen med sug och överätning och elände.
Det ska bli kul att se hur det går!
Låter bra! Fakir-metoden har hjälpt många vad jag förstått här på forumet. Fakir verkar också lämpligt för oss som bantat ihjäl våra naturliga funktioner.
När man ätit LCHF ett tag så är det inga problem att dra ner på kolhydraterna. Som tips kan jag ge dig att "fetta" till allt du äter och dricker, tex kokosfett i te. Fett mättar verkligen och de flesta av oss äter bara 2-3 ggr/dag.
Jag tror liksom Doc att detta är i övergången att du kan äta så mycket som 4000 kcal.

Gårdagens mat såg ut så här:
Frukost: 3 ägg och 40g majonäs
Mellanmål: 2 skivor ost med kaffe och kokosfett
Lunch: 2 quornfilér och svamp och grädde.
Mellanmål: 1 ägg, The med grädde och kokosfett.
Middag: 7 skivor ost med smör. The med grädde och kokosfett.
Vilket blev: 2 % kolhydrater, 13% protein, 85% fett. Alltså: 2048kcal, 67g protein och bara 12g kolhydrater.
Till detta drack jag en massa vatten. Ungeför 3-4 liter tror jag faktiskt … och ja jag bodde på toa igår! Denna kombination innebar nästan 1kg mindre på vågen i morsé…. Jippi! Därför kör jag idag en favorit i repris så kanske jag nästan kan bli av med de överfödiga vattenkilona som jag dragit på mig i förra veckan.
Nu börjar det faktiskt kännas som om jag börjar få kläm på det här. Det är också skönt att jag inte är så trött och seg som jag var i förra veckan, samt att kroppen verkar nöja sig med mindre mat nu och att jag inte behöver äta konstant.

Hur kommer det sig att du äter quornfiléer? Är du vegetarian? Annars är ju riktigt kött både nyttigare och billigare. Och godare, om du frågar mig! 

#10 Ja, jag är vegetarian och har varit det i över 20 år. Detta är alltså inget jag kommer kunna göra avkall på eftersom jag anser att man inte skall döda djur för att äta. D.v.s det är min uppfattning och jag försöker INTE omvända någon. Jag klarar inte av att äta andra levande varelser helt enkelt. Ytterligare en anledning till att jag slutade äta kött är att jag just INTE tyckte det var gott heller, så kött är inte aktuellt för mig i alla fall.
Äh, de är inte levande, de är stekta! ;)
(jag var vegetarian i ett år och började äta kött igen nyss. jag tror inte att dagens vegetariska kosthållning är särskilt mer miljövänlig än att äta kött, vilket var mitt huvudargument mot kött)
Givetvis förstår & respekterar jag ditt val.

#12 Tack för att du respekterar mitt val.
Jag tycker faktiskt att det går rätt bra med den här kosten trots att jag är vegetarian. Dock blir det rätt många ägg… kommer nog att börja värpa snart ..
Men eftersom jag är vegetarian så tar jag även en del vitaminer för att vara lite på den säkra sidan. Visserligen kan det kanske bli något enformigt i matväg och jag har en del funderingar på att eventuellt kanske …kanske prova att äta skaldjur. Det är nog det enda jag tror jag skulle kunna klara av. Det ända jag har saknat under mina 22 år som vegetarian är just att äta krabba! Men jag är inte säker på att jag rent mentalt skulle klara av att äta det nu. Vi får se, jag får grubbla lite på detta….

Jag provade på något spännande igår. Jag har ett tag funderat på att prova Beautytec. Dvs ut skönhetsperspektiv. Efter två graviditeter så ser inte magen så himla rolig ut och även om man kanske skulle klara av att gå ner en massa i vikt så är jag mycket tveksam till att skinnet skulle kunna hänga med. Därför sprang jag på detta och tyckte det var lite spännande att prova.
Det hela hur ut på (om jag nu fattat det rätt) att man får elektroinpulser in i kroppen för att starta kroppens egna läkningsprocess och ofta kan man se resultatet med en gång. Dock behövs det några behandlingar och man måsta upprepa detta sedan någon gång per år för att bibehålla effekten. Det känns ingenting och det är ungefär som att göra ett ultraljud. Jag skall dit igen på måndag, men jag kan väl konstatera att skinnet känns något fastare och jag har fått ett mindre bystlyft…
så jag skall prova några gånger till.
Det som var allra mest spännande var att innan man startade behandlingen så gjorde hon en mätning av mina energier. Detta för att se hur mottaglig kroppen var eller om man hade något annat som kroppen jobbade på som kanske kunde störa det hela. Jag hade inte berättat om LCHF för henne. Hon kunde i alla fall konstatera att kroppen var igång och hade något för sig helt enkelt. Hon frågade om jag möjligen kände någon förkylning på gång eller dyligt, men det gör jag inte. Jag tolkar detta som om kroppen nog jobbar med sin läkningsprocess och att det kanske inte var det optimala att börja med en sådan här behandling samtidigt, men jag kunde bara inte låta bli….
Hela tänket bakom detta är i alla fall att kroppen skall stimuleras till att läka sig själv och det är väldigt likt hela konceptet med LCHF-kost, tycker jag…. Förhoppningsvis jobbar de här två momenten med varandra. Kroppen fick sig nog en rejäl omgång igår och på kvällen var jag mycket trött, men idag är det bättre….

Nu har jag ett sådant vansinnigt sötsug….
Jag har inte haft detta problem alls sedan jag började med det är för en månad sedan, men nu….
Man undrar vad som händer.
Jag är ju inte direkt hungrig så det är inte därför. Men vi har en liten låda här som man får lägga en 5krona i och ta sötsaker själv i fikarummet och jag tror f-n alla andra på jobbet går och tuggar på något just nu… inte roligt!
Tror jag skall ta mig en kopp kaffe med kokosfett och grädde och trycka i mig ett par skivor ost. Det kanske hälper….
Det är bara att bita ihop, i värsta fall har jag faktiskt en bit 86% choklad i väskan kom jag just på….
#14:Vad nyfiken jag blir på beautytec vad kostar det ,tror det skulle vara något för mig
Har läst att lite äppelcider vinäger i ett glas vatten ska ta bort sockersug, men om du är på jobbet…

Jag vet inte om man har samma priser överallt i landet, men jag betalar 475:- vid första besöket och sedan 750:-. Sedan vet jag inte riktigt hur många gånger jag behöver gå.
Jag tog mig lite the med kokosfett och grädde och några ost-skivor och nu känns det faktiskt bättre. Vi får hoppas att det håller i sig. Tack för tipset!

Jag tror faktiskt att jag har fått kläm på det här nu. Eftersom jag inte bara är en f.d sockernarkoman utan även svårt våg-beroende, kollar jag nu vikten varje dag. Och till min stora glädje går det faktiskt stadigt neråt. Jag har snart blivit av med allt vatten jag samlat i kroppen, Jippi! Jag har de senaste dagarna legat runt 15g kolhydrater per dag och det är formodligen det som passar mig. Jag fattade inte att det var det som var problemet tidigare…
Dock blir det inte mycket till grönsaker som jag tyvärr börjar sakna en del nu, jag får väl studera Min Mat lite till och se hur jag skall kunna klämma in lite mer grönt.
Jag har ju varit vegetarian i över 22 år och är alltså helvegetarian. Igår provade jag dock räkor igen…. anledningen är att jag kanske skulle kunna tänka mig att äta skaldjur då det är krabba jag saknat mest som veg., samt att det känns mest trevligt att äta rent mentalt. Kan dock konstatera efter gårdagens försök att jag inte missat något under mina år som vegetarian. Hur i hela fridens namn kan man tycka att räkor är så fantastiskt? Jag försökte även dränka dem i aioli utan något bra resultat….
Gör en tabell (eller ännu hellre, en graf) över din vikt så att du ser trender. Då kan du korrelatera t.ex. mens, snedsteg i kosten med viktkurvan och se hur mycket och länge den påverkas.
Att få reda på vad du väger varje dag utan att kunna skönja en trend är totalt meningslöst.

LN35 - GRATTIS!!! Vad roligt att du ser resultat
.
#21 Att få reda på vad du väger varje dag utan att kunna skönja en trend är totalt meningslöst.
Men varför så kategorisk?? Jag väger mig varje dag utan att göra tabeller eller grafer och det ger en bra mental vägledning varje morgon. Funkar super för mig! Trenden ser man ändå utan att behöva rita grafer.
#20 Grattis till att du känner att du har koll på läget!
Det där som Mikaelj skriver om att stoppa in vikten i ett kalkylprogram är en riktigt bra idé för då kan man hålla sig lugn om det vippar lite ibland, t.ex. vid mens. Eller räkor, men det lär det ju inte bli för dig igen…;-)
Man blir nervös/orolig av att se vikten öka en dag från den andra. Även om du inte märker det medvetet så tror jag säkert att stresshormon utsöndras.
I samma graf bör du dessutom plotta olika kroppsmått, eftersom viktkurvan mycket väl kan tänkas var konstant men att andra värden förbättras.
Räkor är ganska salta och det kan binda vatten. De är dessutom magra så de kräver en del extra fett.
15g kolhydrater tycks vara en bra gräns för många. Jag är själv där.
En lista grönsaker med upp till ca 3% kolhydratinnehåll är vad du behöver. Då klarar du dig ganska bra. Så tänker jag och jag behöver aldrig räkna.
Numer pensionär i Nynäshamn

#24 Nja jag får konstatera att här tycker vi olika
.

Tack för alla gratualationer…
#20 Jo, jag gör en litet diagram bara för skoj skull. Dock inte för att se trender. Jag tillhör ju dem som resonerar som Kaifas, att man vill ha lite koll helt enkelt och nöjer mig bra med det.
#25 Räkor innehåller inte mycket fett det är jag medveten om det var därför jag försökte tillföra lite aioli, vilket jag visserligen inte tyckte var någon hit. Dock övervåger jag att prova krabba, kräftor eller hummer… kanske det smakar bättre. Men det får vi se när det blir!
Hej,
i samma veva som jag gick över till LCHF så investerade jag i en våg med vikt, beräknad andel kroppsfett, vatten och muskelmassa. Det har hjälpt mig mycket på min resa. Dels ser jag att jag går ner i vikt utan att förlora vatten och muskelmassa, dels ser jag också att de dagar jag väger mer så är det just ingen skillnad på resten. Det vill säga, normala fluktuationer. Jag måste säga att ökningen av muskelmassa utan att jag rör på mig ett dugg mer (snarare mindre pga hälsporre) har förvånat mig. Fast vågen ståll still några månader nu, så har jag minskat nästan 2 nummer i SKOstorlek !!! Mina fingrar är så magra (jaja, det var väl att ta i) att jag fått på mig min vigselring. Kläder drar jag en dubbelstorlek mindre än när jag började. Det där med ringen är märkligt. Jag har totalt gått ner 10 kilo men inte kunde jag ha min vigselring för 10 kilo sen! Nej, det är så att jag lagt på muskelmassa som väger mer än fett, förstås. Hälsovinsterna är otroliga, skulle behöva en egen blogg för dem, men här handlade det om viktnedgång. Slutkläm: att väga sig är spännande, men kan vara missvisande. Någon förslog måttbandsmetoden och den är nog banne mig bättre! Kämpa på!

#28 Mycket intressanta iaktagelser måste jag säga. Kanske man skulls köpa sig en sådan våg.
Helgen har i alla fall avlöpt ganska bra. Har undvikigt alkohol helt och hållet, dock har det kanske slunkigt ner en och annan nöt mer än vad jag tänkt mig. Men jag har nog inte ätit så hemskt många mer kolhydrater, kanske lite för lite fett. Har inte kollat maten i Min Mat under helgen så jag har inte någon aning om hur det står till. Dock visade vågen något mer än i fredags, men det var bara markant så det bryr jag mig inte så mycket om. Jag skall nog ta hjälp av måttbandet också eftersom det känns som om jag kan ha minskat i omfång.
Jag känner nu i alla fall att jag inte längre behöver så mycket mat och det är jätteskönt. Jag klarar mig på att äta frukost, lunch och middag och väldigt sällan något mellan. I alla fall om man har fullt upp att göra, då slipper man även alla tänkbara sug.
Dock tycker jag att jag fryser ganska mycket just nu, men det är ju ett mindre problem.
Såna vågar är lite märkliga. Enligt den har jag haft 20-21% kroppsfetthalt i något år nu, när jag vägt 76 som 72 som 69. Jag trodde att man kunde använda den i jämförande syfte, men det verkar inte som att den funkar för det heller. :/
(bara en allmän grej)
Om man fryser så brukar det vara ett tecken på att man får i sej för lite kalorier har jag läst…
Kolla i Minmat.net om du äter tillräckligt, för att frysa är inte så vanligt, de flesta känner sej varmare.
lycka till 

#31 Ja, jag läste också det efter att jag skrivit det i morsé. I alla fall misstänkte jag redan innan att jag fått i mig för lite fett under helgen, men det är inte alltid man har så mycket fokus på sig själv när man har två barn som kräver all ens uppmärksamhet. Men nu är man ju tillbaka till jobbet igen och har större möjlighet att äta som man skall. Kokosfett …. here I come!

Jag provade att göra äggmjölk idag och tog med mig det i en termos. Jag smaksatte med kanel och det var faktiskt väldigt gott. Tycker det kan vara ett bra alternativ till kaffe och thé.
När det gäller vikten händer absolut inte något roligt. Jag trodde i min enfalld att jag hade koll på det här, men det hade jag tydligen inte. Nu har jag gått upp det där kilot jag gick ner i vätska i förra veckan. Nu känns det inte som om det är vätska i kroppen heller, så jag har inte ens det att skylla på. Jag fattar inte det här. Så nu står jag på 2 kg plus igen sedan jag började med det här. Inte roligt alls. Mätte mig även i midjan i går kväll och där händer absolut ingenting heller, så det var inte roligt…
Så idag är en deppig dag.

Har upptäckt att jag blivit hungrigare igen och försöker stoppa i mig så mycket fett jag bara kan.
Fram till och med lunch ser det ut såhär för mig:
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
1978,04
Energi kJ:
8271,14
Proteiner:
53,12
Fiber:
6,24
Kolhydrater:
7,92
Vatten:
365,32
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
194,16
Kolesterol:
1307,70
E-mättade:
43,84
Mättade:
77,55
F-mättade:
54,89
Vitaminer:
A:
1199,60
B1:
0,30
B2:
1,33
B3:
0,88
B6:
0,45
B9:
182,70
B12:
4,93
C:
34,08
D:
3,80
E:
16,02
Mineraler:
Fosfor:
803,98
Järn:
5,95
Kalcium:
484,42
Kalium:
743,12
Magnesium:
81,12
Natrium:
1394,64
Selen:
74,22
Zink:
2,77
140Gram Ägg kokt
40Gram Majonnäs 80% fett
50Gram Ägg rått
30Gram Smör 80% fett
20Gram Kokosfett
66Gram Sojakorv
100Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Majonnäs 80% fett
58Gram Vitkål
50Gram Ägg kokt
30Gram Ost hårdost 31% fett
Jag försöker ibland göra en koll för att se hur man kan äta resten av dagen för att ligga ok. Just nu tycker jag antalet Kolhydrater är kanska ok, men som sagt jag behöver många kalorier för att hålla mig nöjd.
Jag kan inte själv så mycket, men att alla fungerar helt olika är fakta.
Du har ju bantat förut så din kropp litar väl inte riktigt på att denna goda feta mat inte kommer att ta slut…Så försök ge din kropp den tid den behöver för att kunna slappna av.
Så fast det är svårt, försök att njuta av god mat i lugn och ro 
Pepp

Dagens matintag ser ut såhär än så länge t o m lunch:
Energi kcal:
1586,88
Energi kJ:
6639,19
Proteiner:
67,18
Fiber:
7,70
Kolhydrater:
2,90
Vatten:
247,35
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
145,59
Kolesterol:
1078,12
E-mättade:
43,23
Mättade:
72,42
F-mättade:
16,30
Vitaminer:
A:
1312,67
B1:
0,19
B2:
1,30
B3:
0,93
B6:
0,32
B9:
153,91
B12:
4,09
C:
20,00
D:
4,78
E:
18,04
Mineraler:
Fosfor:
1006,10
Järn:
5,06
Kalcium:
918,30
Kalium:
546,93
Magnesium:
87,99
Natrium:
2982,46
Selen:
69,56
Zink:
4,57
140Gram Ägg stekt
75Gram Smör 80% fett
30Gram Ost hårdost 26% fett
48Gram Ägg rått
100Gram Sojakorv
20Gram Bordsmargarin Bregott mellan 60% fett berik
70Gram Ost hårdost 28% fett
Dock tror jag inte att antalet kolhydrater stämmer i MinMat när det gäller sojakorvarna. Det är nog ett par gram till där.

#35 Jättetack för pepp! Man behöver det ibland.
Jag försöker att vräka i mig mycket fett och minskar på kolhydraterna så mycket det bara går så får vi se om kroppen vill lita på mig snart…
Det är lite surt att gå upp i vikt när man vill gå ner, om jag ändå stod stilla hade det varit en sak…
#36 Alla siffror som finns i livsmedelsverkens tabeller är medelvärden eller uträknade efter en speciell sort. Det som står på förpackningen är de siffror som gäller. Vill du vara extra noggrann lägger du in det som egen vara. Eller jämkar genom att skriva in det antal gram kolhydrater från någon vara som saknas, som socker. Det är en enkel fix om man verkligen är nitisk med att ha koll på siffrorna.
För mig är det ofta för lite protein som gör att min kropp blir sådär gluphungrig. Och då talar jag inte om proportioner hit eller dit, utan att jag blir mätt om jag får en bit kött – men det är ju problematiskt för dig, förstås…

Jag är kanske inte så "gluphungrig" längre utan det är snarare så att jag känner mig lite småhungrig lite då och då eller i alla fall tror jag det.
Jag har även lite svårt att känna ifall det verkligen är hunger jag känner. Förr var det lättare då man åt kolhydrater får då ingick det en känsla av att nästan svimma om man inte fick mat inom en VÄLDIGT kort tid… Men nu kan man gå i flera timmar utan att bli svimfärdig vilket jag nog inte ännu är van vid. Jag känner något jag tror är hunger, men ibland när jag väl skall äta så känner jag mig plötsligt som om jag inte riktigt orkar äta ändå! Väldigt skumt det där! Fast jag frös ju en del för några dagar sedan och det tyder väl på att jag åt för lite! Men jag tycker ändå att mina propoptioner ligger ganska bra.
Tyvärr är helgerna en stor bov i dramat för mig, eftersom jag har problem att ha jättekoll på mitt matintag med två små barn snurrandes runt sig i två dagar… Det har alltid varit ett stort problem med all form av bantningsförsök tidigare, jag klarar veckorna men faller dit på helgen så på måndagen så står man på ruta ett igen… om och om igen! Det slutar oftast med viktuppgång i slutänden, tyvärr! Verkar även vara så med detta kost… Vet inte hur jag skall lösa detta problem och snart är det helg igen!
Har Du prövat att äta mer ost? Det borde ju passa om man är vegetarian. Då menar jag alltså TJOCKA ostskivor. Kanske 100-150 g per måltid. Strunta i kalorierna, tycker jag. Kolhydrater har större effekt enligt min erfarenhet. (Har hållit på i snart ett år. Pga kalorikommentarer här, har jag räknat efteråt och kommit fram till att jag i stort sett konstant ligger på 2500 - 3000 per dag.)

Vad duktig du är som kommer ner så låg i kolhydraterna! Just nu känner jag mig rätt hopplös på det.
"You just have to belive…"

Jovisst, men trots detta går jag bara upp i vikt… 
Jag vet inte vad jag gör för fel????????
Min gissning:
Du kanske är stressad över vikten, då lär du inte gå ner. Låtsas som att det regnar, håll nere kolhydratmängden och bara lev & ät. Gör saker du tycker är roligt. Ät god mat.
Att hela tiden tänka på att du skall gå ner är kontraproduktivt.

Jovisst, har jag även funderat i dessa banor. Dock har jag svårt att "släppa controllen" och fullt och fast lita på det här. Eftersom jag ännu inte börjat gå ner något i vikt så är jag inte övertygad om att denna kost fungerar på mig… Tyvärr, men så är det!
Jag vill liksom inte sluta väga mig varje dag är rädd att jag sedan när jag om några veckor skulle göra det och upptäcka att jag gått upp 10kg… då vet jag nog inte vad jag gör…
Vad menar du med släppa kontrollen? Att inte räkna kcal?
Jag tror att det är just att släppa kontrollen du behöver göra. Tänk inte på mat, ät bara tills du är nöjd, sedan slutar du äta. Det fina förresten med LCHF är att du kan äta mer mat och hålla dig mätt längre, någon som inte funkade med kolhydratbaserad kost…. så om du äter väldigt mycket till frukost, blir du helt enkelt hungrig senare! Bra va?

Jo, jag har svårt för att inte ha kontroll på mängden mat jag stoppar i mig eftersom jag trots allt fortfarande går stadigt upp i vikt. Jag har läst att andra går NER i trappsteg…. jag går UPP i trappsteg!!!!

LN35
Jag känner igen mig så mycket i ditt tänk! Jag är också stressad över min vikt och har börjat väga varenda gnutta mat som ska in i min mun. Ofta räknar jag på MinMat innan jag äter för att se vad jag "får" äta, kan ta upp till en halvtimme innan jag kan äta något. Och inte katten blir det bättre för det. Helst skulle jag vilja väga och mäta mig både morgon och kväll, men min man har gömt vågen och mitt snöre.
Hoppas du kan slappna av med maten och att det kommer att fungera för dig! Kämpa på!! … så ska jag göra det samma. 

Den här hungern, som inte riktigt är hunger, kan det inte vara så enkelt att du bara är törstig? Det hände mig, för jag är en sån som glömmer att dricka. Jag har också märkt att jag dricker mer med den här dieten.
Ln35 och Flikkan,
Det är precis sånt beteende jag tror hämmar er vitknedgång. Det har påpekats otaliga gånger att stress är en till hög grad bidragande faktor till utebliven viktminskning på grund av höga kortisolnivåer.
Att väga allt man äter och sig själv morgon och kväll är garanterat inte nyttigt för er.

#48 Jättetack för uppmuntran!
Hade jag bara börjat att gå ner något kg eller något så kunde man ju slappna av och förlita sig på att man är på rätt spår, men när hela tiden min trappa går uppåt så är det lite svårt om man säger så…
Jag trodde det var antalet kolhydrater som var problemet, men nu har jag dragit ner det så långt jag tror jag kan klara av och ändå går jag upp. Jag blir inte klok på det här!
Hade tänkt att kanske prova någon form av fakir, men jag tror inte jag klarar mig på så lite mat helt enkelt. Tror kanske det inte är så bra att gå hungrig hela tiden.

Jag har även koll på vattenintaget. Dricker minst 2 liter per dag, vissa dagar ligger jag på 3-4 liter ungefär…
Visst har vatten en mättade effekt. Dock tror jag att mitt mättnads-system är ur spel och jag har inte koll på vanligt hunger, sug eller eventuellt magkatarr…
Jag har visserligen märkt att kosten medfört ett ökat vattenintag jämfört med tidigare, men vad jag läst så verkar 3-4 liter vara väldigt i överkant, till och med skadligt. För inte så länge sedan rekommenderades man att dricka mycket vatten, skulle hjälpa njurarna sades det, men nu läser man om att ungdomar dricker för mycket vatten. Man har gjort en helomvändning helt enkelt.

#53 Oftast blir det c:a 2 liter, men ifall man skall iväg och träna så känns det bättre om man druckigt ganska mycket innan…

Så här ser det i alla fall ut idag t o m lunch:
Energi kcal:
1649,20
Energi kJ:
6897,80
Proteiner:
59,50
Fiber:
9,70
Kolhydrater:
8,74
Vatten:
318,91
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
153,00
Kolesterol:
729,70
E-mättade:
35,99
Mättade:
65,52
F-mättade:
35,70
Vitaminer:
A:
1023,20
B1:
0,20
B2:
1,04
B3:
1,31
B6:
0,38
B9:
189,10
B12:
3,88
C:
56,00
D:
2,04
E:
14,97
Mineraler:
Fosfor:
963,30
Järn:
3,84
Kalcium:
1043,40
Kalium:
774,10
Magnesium:
97,00
Natrium:
1755,00
Selen:
52,63
Zink:
4,78
100Gram Ägg kokt
30Gram Smör 80% fett
30Gram Ost hårdost 26% fett
50Gram Ost hårdost 38% fett
100Gram Sojakorv
100Gram Vitkål
50Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Majonnäs 80% fett
50Gram Ost hårdost 38% fett
Detta är alltså fördelat enligt nedan:
Frukost: Äggröra på två ägg och ost.
Mellanmål: 50g ost
Lunch: Sojakorvar med hemmagjord cole slaw och ost.
Känner att det kanske är lite dåligt med fett än så länge, så det är något jag behöver kompensera upp under eftermiddagen/kvällen. Förmodligen blir det lite ost och smörrullar. Köpte igår även osaltat smör som man kanske kan "krydda" med kanel, ingefära och kardemumma… Annars får jag ta till äggmjölken som jag druckigt i några dagar.
Tack för tipset att krydda det osaltade smöret!

Gårdagens intag blev ungefär såhär:
Energi kcal:
2530,40
Energi kJ:
10586,35
Proteiner:
56,70
Fiber:
4,67
Kolhydrater:
14,74
Vatten:
331,79
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
252,31
Kolesterol:
632,36
E-mättade:
48,19
Mättade:
163,93
F-mättade:
24,52
Vitaminer:
A:
1260,90
B1:
0,27
B2:
1,07
B3:
0,72
B6:
0,35
B9:
101,10
B12:
3,82
C:
3,90
D:
1,78
E:
7,07
Mineraler:
Fosfor:
1205,70
Järn:
2,63
Kalcium:
1421,80
Kalium:
795,25
Magnesium:
160,75
Natrium:
1254,70
Selen:
43,50
Zink:
6,44
Jag startade igår med en rejäl frukost:
1 ägg med majonäs. The med kokosfett och vispad grädde. Turkisk yoghurt ned kokosfett och lite kokosflingor… C:a 1300kcal.
Och gud vad mätt jag var… Detta åt jag vid halv nio-tiden och var mätt fram tills 4-tiden. Då jag åt lite dessertost. Därefter gjorde jag ost-chips och avslutade dagen med the, kokosfett och grädde.
Kanske lite lite protein, men jag var mätt och nöjd hela dagen och inga tendenser till att frysa pg a för lite mat.. Snarare tvärtom!
Nyfiken på vad du ska använda det osaltade kryddade smöret till? Låter väldigt spännande!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Jag har vissa dagar när jag inte tycker jag fått i mig tillräckligt med fett försökt äta smör "rent" med kryddor. Dock är ju "vanligt" smör normalt lite salt. Det blir ju lite konstig smak när man vill blanda smöret med kanel och kardemumma…. Har även köpt stevia så jag tänkte smaksätta smöret med det så kanske det blir som en smörkräm man kan ha till en dessert eller något sådant. Det var i alla fall min plan, dock har jag inte kommit så långt med detta experiment ännu.
Då blir det spännande att höra om resultatet när du har kommit så långt 
Det låter i alla fall gott!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Jag måste verkligen rekommendera ostchips som jag hittade tips om här på nätet. Just nu känns det som om jag skulle kunna leva på det… Jag gjorde det jättenkelt för mig och har köpt färdigriven ost på Willy´s (dock endast 26% fett) och la ut små högar på en plåt, drog några tag med pepperkvarnen över dem och in i ungen på 200gr tills de blir lite gyllenbruna i kanterna. Gud vad gott…
I Lördags provade jag även att göra en "dip" till chipsen i form av vitlökssmör. Dock drog jag i för mycket vitlök att jag inte riktigt orkade äta upp allt. Men chipsen går bra att äta som de är.

Energi kcal:
2542,90
Energi kJ:
10635,60
Proteiner:
68,99
Fiber:
12,45
Kolhydrater:
13,03
Vatten:
416,77
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
247,12
Kolesterol:
763,60
E-mättade:
41,53
Mättade:
151,94
F-mättade:
37,74
Vitaminer:
A:
1016,20
B1:
0,22
B2:
1,19
B3:
1,54
B6:
0,49
B9:
208,20
B12:
4,31
C:
59,00
D:
2,13
E:
15,20
Mineraler:
Fosfor:
1149,70
Järn:
4,46
Kalcium:
1248,50
Kalium:
994,10
Magnesium:
124,40
Natrium:
1827,40
Selen:
58,43
Zink:
5,97
70Gram Kokosfett
55Gram Ägg kokt
10Gram Kokosflingor torkade
30Gram Ost hårdost 31% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Vitkål
100Gram Sojakorv
100Gram Tzatziki
50Gram Majonnäs 80% fett
55Gram Ägg kokt
100Gram Ost hårdost 26% fett
30Gram Smör 80% fett
20Gram Kokosfett
Hejsan!
Tack för påminnelsen om att det går att göra ostchips!
Och en superfin fördelning av maten vill jag säga!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
#59 Jag brukar äta vitlökssmör om jag får sug. Det hjälper direkt. Iofs är det ganska sällan, men det är bra att ha till hands.
#62 Tjeena! Ny på denna site men tycker den är toppen.
Jag har nu käkat LCHF ett tag, är på min nionde vecka. Står still på måttbandet och vikten sedan tre veckor tb. Tar det lugnt och antar att min kropp behöver en paus. Innan det så har jag loosat 16 cm och 6 kg. Men har massor av ta av…så jag ger mig inte!!
DINA DIAGRAM…är de från minmat? Har varit inne och glott men inte gett mig på den biten än.
Höres/Ewa

Tack MillisB, jag försöker så gått jag kan… Och tack Maia för tipset.
Ja, EwaP, de diagram jag klistrat in här är från MinMat. Jag lägger in några då och då bl a för egen del för att få ett humm om hur jag äter.

Har läst lite i några andra trådar här och har troligtvis kommit på varför jag nu är helt förstoppad. Ost!! Jag har ökat på intaget av ost de senaste dagarna och nu har det fullständigt korkat igen!
Kokosfett hjälper inte alls, så det blir att ta sig till apoteket för att hitta något hjälpmedel nu på lunchen. Det känns fruktansvärt jobbigt och jag börjar få ömmande tarmar nu….

Nu har i alla fall magen satt igång igen efter lite produkter från apoteket. Känns skönt!
Jag har nu tvingat mig själv att inte väga mig varje dag längre, utan tänkte ha som väg-dag, fredag morgon istället. Så får vi se hur det går. Jag har då inte stått på en våg på en vecka ungefär! Jag mäter mig istället och jag kan väl konstatera att cm inte minskar, men de ökar i alla fall inte trots att jag lagt på mig några kg sedan start med LCHF-kost.
Alltid något!

Idag ser matplanen ut såhär:
Energi kcal:
2296,39
Energi kJ:
9604,02
Proteiner:
70,48
Fiber:
8,50
Kolhydrater:
13,22
Vatten:
390,43
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
219,30
Kolesterol:
1018,45
E-mättade:
55,43
Mättade:
113,17
F-mättade:
32,59
Vitaminer:
A:
1608,15
B1:
0,18
B2:
1,90
B3:
1,88
B6:
0,51
B9:
164,78
B12:
4,77
C:
34,40
D:
4,54
E:
19,66
Mineraler:
Fosfor:
1134,64
Järn:
4,87
Kalcium:
1286,16
Kalium:
829,75
Magnesium:
107,11
Natrium:
3778,63
Selen:
60,28
Zink:
6,48
140Gram Ägg stekt
95Gram Vispgrädde 40% fett
25Gram Smör 80% fett
20Gram Kokosfett
48Gram Mellanmjölk 1,5% fett berik
100Gram Fetaost 25% fett
100Gram Sojakorv
40Gram Vitkål
30Gram Majonnäs 80% fett
50Gram Ost hårdost 31% fett
20Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
50Gram Vispgrädde 40% fett
Jag försöker nu medvetet dra ner lite på antalet kcal för att se om detta kan kicka igång en eventuell viktnedgång eller om det snarare blir tvärtom. Jag tar det försiktigt och minskar endast med ett par hundra kcal för att se vad som händer….

Dagsformen idag är lite lätt illamående på ett sett som jag inte är van vid. Misstänker att det kan vara förstoppningsmedecinen jag tvingades att ta igår eftermiddag för att få igång systemet.
Dessutom känner jag mig något kall om fingrarna som jag dock tror beror på att jag försöker begränsa matintaget något i hop om att eventuellt kicka igång viktnedgången. Läste lite om detta i en annan tråd här ang. fakir etc. Jag har ju tillåtit mig helt obegränsat intag av mat nu i c:a 2 månader och nu när jag inte är hungrig så ofta längre så kan man kanske justera lite, tänkte jag.
Det brukar oftast bli så att jag äter en stor/större frukost och rejält till lunch sedan brukar jag inte vara så himla hungrig på kvällen och inte direkt sugen heller på något. Då tar jag mig oftast något litet i förbifarten och en kopp the med kokosfett och grädde.
Jag är dock ganska hungrig på morgonen, men det är inte värre än att jag står ut. Har börjat äta frukost hemma till skillnad från innan då jag i princip varit vaken nära 2 timmar innan jag åt någon frukost, trors att jag var svimfärdig av hunger… Det passar mig bättre att äta ganska snart efter att jag gått upp, samt att man slipper kommentarer på jobbet…

Jippi! Jag har nu som sagt som experiment att sakta sakta dra ner på kalori-intaget för att se om vikten tänker minska… Och de senaste dagarna har jag gått från c:a 2500kcal per dag till strax över 2000 kcal per dag. Jag trodde att jag skulle börja frysa då jag dessutom dragit ner kraftigt på kokosfettet, men jag måste säga att jag har inte blivit kallare. Idag känner jag mig riktigt varm, mätt och ganska pigg, trots att jag varit vaken flera gånger i natt pga lite sjuka barn, samt tidig start på morgonen! Jag var även ganska pigg igår kväll….
Mitt planerade matintag idag ser ut så här:
Energi kcal:
2102,60
Energi kJ:
8796,70
Proteiner:
81,93
Fiber:
5,55
Kolhydrater:
13,75
Vatten:
476,49
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
192,57
Kolesterol:
966,24
E-mättade:
50,52
Mättade:
112,90
F-mättade:
13,32
Vitaminer:
A:
1510,80
B1:
0,29
B2:
1,24
B3:
1,15
B6:
1,04
B9:
318,30
B12:
4,97
C:
3,50
D:
5,01
E:
11,72
Mineraler:
Fosfor:
1614,80
Järn:
7,63
Kalcium:
1775,75
Kalium:
872,00
Magnesium:
295,10
Natrium:
2410,85
Selen:
54,38
Zink:
9,68
140Gram Ägg stekt
20Gram Smör 80% fett
15Gram Vispgrädde 40% fett
25Gram Vispgrädde 40% fett
30Gram Ost hårdost 28% fett
150Gram Tofu sojabönsost
100Gram Kokosmjölk
25Gram Lök gul röd
50Gram Ost hårdost 28% fett
30Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
Va roligt att höra att de börjar hitta "din väg" i LCHF 
Så grattis och hoppas dagen blir bra (och barnet)!

Fredag morgon har jag nu bestämt skall vara min väg och mät dag…. så var det nu fredag och jag har inte ställt mig på vågen på en vecka… Ganska nervöst vill jag lova!
Vad blev då resultatet:
Midja: 80,5 cm
Stuss: 101 cm
Lår: 60,5 cm
Vad: 39 cm
Jag gick ju upp en del i vikt i början och för en vecka sedan vägde jag prick 73 kg. Jag skulle vilja ner till strax under 60 kg. Det är i alla fall målet just nu.
Idag stannade vågen på 72,6 kg. (Då får väl tilläggas att Tant Röd är på intågande, så detta resultat är helt OK.)

Jag har försökt att dra ner lite på antalet kcal i några dagar och det kanske resulterat i ovanstående resultat. Jag är ganska mätt och fryser inte och det tolkar jag som om jag får i mig tillräckligt. Om jag skall vara riktigt ärlig så har jag kännt mig som en vandrande bastu de senaste dagarna och detta utan att ha ätit kokosfett.

Min matplan idag ser ut såhär…
Energi kcal:
2182,65
Energi kJ:
9131,00
Proteiner:
87,86
Fiber:
6,57
Kolhydrater:
16,69
Vatten:
615,11
Alkohol:
14,85
Fetter:
Fett:
185,65
Kolesterol:
946,85
E-mättade:
49,16
Mättade:
109,57
F-mättade:
11,78
Vitaminer:
A:
1325,85
B1:
0,29
B2:
1,26
B3:
1,35
B6:
1,07
B9:
318,00
B12:
5,16
C:
3,80
D:
2,89
E:
9,94
Mineraler:
Fosfor:
1743,90
Järn:
9,28
Kalcium:
2036,90
Kalium:
971,65
Magnesium:
313,05
Natrium:
3594,50
Selen:
54,62
Zink:
10,12
140Gram Ägg stekt
40Gram Smör 80% fett
100Gram Vispgrädde 40% fett
150Gram Tofu sojabönsost
15Gram Parmesanost hårdost 30% fett riven
100Gram Kokosmjölk
30Gram Lök gul röd
80Gram Ost hårdost 28% fett
40Gram Oliver gröna inlagda
150Gram Vitt vin halvtorrt el halvsött 12,5 vol. %
Ja, jag tänkte kanske festa till med ett litet glas vin ikväll….med lite ostchips (som jag blivit smått beroende av) och några oliver…mums!

Känns som om det går bra för dig! Jättelite kolhydrater i alla fall, duktigt! Idag har jag en MinMat-fri dag. Glömde mäta frukosten… och sen blev det bara så. Nu har jag ätit kokospankakor. Var inte alls med på att bli så mätt så fort. Men nu har jag till imorgon med!

Hej flikkan77
Ja, det går ganska skapligt ändå… På helgerna så räknar jag inte pg a att jag inte har sådan möjlighet att sätta mig framför en dator när man har två små barn som behöver uppmärksamhet och service… men på veckorna försöker jag kolla lite då och då.
Nu i helgen blev det ett glas rödvin (fel färg…) på fredagen och en 86% chockladruta på lördagen och lite hallon med creme fraich på söndagen… som avsteg. Men det var ju ändå någorlunda tillåtna produkter så jag har inte samlat vatten vad jag känner i alla fall. Sedan försöker jag börja med en någorlunda stadig frukost och sedan blir det ganska mycket ost under eftermiddagarna, och kaffe eller the med grädde lite då och då. Men man behöver som sagt inte lika mycket mat som tidigare så det är skönt och det gör att man känner det som om man har ganska bra koll ändå! Jag har faktiskt inte behov av större avsteg än ovan och det är underbart!

Gudars vad jag blev sugen på rödvin nu! Fast vitt vin hade också gått bra… eller annat vin… 
Min man och lillasyster hade ätit upp min frukost idag, äggen, c.f., grädde och min ost var slut! Så nu väntar jag på att vi kan åka och handla. Annars hade jag kunnat tänka min hallon och c.f. till frukost. Känner annars som du, jag behöver inte större avsteg än så. Det är så skönt! (fast jag är sugen på en rostad smörgås med smör på, men det säger jag inte högt…
)
Kan tänka mig att det kan vara svårt att räkna med barn i huset. Min lillvovva på 10 månader har precis börjat löpa och vill ut och kissa så där en gång varje kvart, jag tycker att bara det är jobbigt när man vill sitta ner i lite lugn och ro. Hur gamla är dina barn?

#78 Jadu, hundar kan vara som barn dom med har jag förstått. Mina barn är 2 och 4 år så det är fullt ös mest hela tiden. Man kan inte riktigt prioritera sig själv om man säger så. Dock är det lite enklare nu när man inte har dem snurrandes runt sig samtidigt som man får blodsockerfall som tidigare… Livet blir lättare och lättare!
Har du inte fått frukost ännu, din stackare…. vitlöks eller kryddsmör då? Man får ta vad man har… Du blir mätt i alla fall. Eller potkäs eller vad det nu heter. Smällt lite smör i micron och blanda i lite kokosflingor…

#79 Kan tänka mig att det är full rulle på dina barn! Min mamma var dagmamma i 20 år så lite koll har jag även om jag inte vill ha egna barn. Älskar dock andras! Måste vara skönt att känna att du orkar med dem mer, jag har dåligt samvete för att jag inte ägnar mig mer åt mina kaniner (förutom att jag ger dem mat och vatten varje dag och ser till att de får röra lite på sig) och kaniner är ändå ganska mycket ensamdjur som trivs själv. Hade jag haft barn hade jag ju varit helt knäckt! 
Hittade lite frukost vi elvatiden, broccoligratäng som stod längst bak i kylskåpet. Fast det där med smör och kokosflingor låter ruskigt gott! Ska testa det i kväll. Nu har jag ätit mitt proteinpulver blandat med grädde. Hade det inte varit för att det innehåller lite väl mycket kolhydrater så hade jag kunnat leva på det. Det är såååå gott!

Godmorgon!
Jag har nu lite funderingar på att köra en liten fakir-variant. Jag läste om TV-kocken Nigellas man som hade gått ner i vikt genom att äta 9 ägg om dagen….
Jag satt igår eftermiddag och räknade på detta lite i min mat.
Jag kom fram till om jag äter ägg-röra 3 ggr om dagen så skulle jag hamna på c:a 1700kcal, 72g protein, 4,6g kolhydrater och 155g fett. Man kan ju alltid prova några dagar och se om vågen börjar röra på sig….
Tänkte då äta äggröra bestående av 3 ägg, 20g ost, 20g smör och en skvätt vispgrädde.
Mellanmål The eller kaffe med en skvätt grädde. Om det inte rör sig så får jag väl plocka bort grädden och lägga till lite smör eller något sådant. Men jag tänkte börja såhär. Blir jag för hungring så får jag väl slänga dit någon ostskiva som mellanmål…
Jag tänkte börja köra detta resten av veckan så får jag se om det hänt något på fredag när jag har väg-dag.

Läste också den tråden… och funderade på samma sak. Har vägdag på torsdagar och ska se vad som hänt tills dess men sen kanske jag testar en omelettvariant. Får kolla hur det går för dig i alla fall!

Jag har nu inne på min andra dag med min ägg-"fakir". Eftersom jag skall hem till en kompis ikväll och ändå tänkte ta med mig egen mat, så stod jag i morsé och gjorde äggröra på 9 ägg på ett bräde… Fick ta fram den stora stekpannan om man säger så!
Igår kväll hade jag dock lite ont i magen och jag vet inte riktigt varför. Det kan ju inte direkt vara mängden ägg eftersom jag ätit MÅNGA ägg om dagen tidigare. Men jag tror kanske det var lite för mycket kaffe i kombination med en aning stress. Dock var det en positiv stress då jag för första gången fått en beställning på en liten bröllopstårta….! Ja, jag är fast i sockerträsket inte bara på ett sett! 
Ja, ialla fal så fuskvägde jag mig i morsé då jag tycker att kläderna känns rymligare trots att Tant Röd nog snart är i antågande. Dock låg vikten på samma som förra veckan, men egentligen har jag två dagar kvar till den officiella vägningsdagen. Någon hg kanske släppt tills dess. Då jag tycker att magen får vila idag från alltför mycket kaffe så tog jag några skivor ost i stället för gräddskvätten i kaffet till mellanmålet.

Hej! Hur går det för dig? Du har inte skrivit här på några dagar och då börjar jag undra… och faktiskt sakna dig lite. Hoppas allt är bra! 

Hejsan flikkan77
Jag har haft lite mycket att göra de senaste dagarna, men jag har ändå gått in och läst lite då och då.
Det verkar som om det går ganska bra för dig i alla fall. Jag har för närvarande mens och känner mig lite kymig. En sak som jag denna gång har upptäckt är att min menstration verkar mycket lik den jag hade när jag var lite yngre och innan jag fick barn. Alltså lite mer rejäl om man säger så. Vilket dock innebär att jag känner mig mycket mer vissen med huvudvärk och magont… Inte det bästa men jag kanske blivit 20 år yngre i kroppen….
Annars försöker jag äta av rätt saker, så att säga, men jag har inte använt mig av Min Mat på över en vecka nu eftersom jag inte riktigt orkar det.
Jag har ju som sagt vägdag på fredag, så jag hoppas verkligen att det hänt något då så att jag kanske får upp gnistan lite igen! Detta är dock ändå rätt mat för mig men just nu orkar jag inte leva så strikt att jag räknar alla mängder.

Ja, mycket att göra kan man ju ha ibland. Min vovva har mycket att göra nu för hon jagar alla flugor som kommer in. 
Jag är glad att jag tar p-spruta och slipper mensen. Mådde riktigt dåligt när jag hade det, kunde nästan svimma när jag rörde på mig. Fast bli 20 år yngre i kroppen låter väl inte fel!
MinMat är både bra och dåligt. Ibland kan jag stirra mig bli på siffror och då kan det sluta med att jag knappt kan äta alls. Under 20 kolhydrater ska det vara.
Håller tummarna för dig att vågen visar bra siffror på fredag!! Den gnistan är bra att få.

Tyvärr går det inte så bra för mig och det verkar vara stört omöjligt att gå ner något i vikt. Har gått upp 0,8kg sedan i förra veckan och det konstiga är att jag verkligen kände det som jag hade gått ner… Jag fattar inte detta.
Jag mätte mig också och där har det inte hänt något … visserligen har jag inte heller ökat i omfång, men inte heller minskat.
Känns som sagt lite allmänt tråkigt bara! Men jag traskar väl på ändå. Får väl snart ta och göra en sådan där fett-mätning på gymmet igen och se om det har hänt något där, känns dock som om det nog inte gjort det då jag hela tiden går upp i vikt.
Nu har jag ökat 2,4 kg sedan jag började för två månader sedan med detta…

Usch vad jobbigt! Jag harde gått ner 0.2 kilo sen förra veckan och bara det hjälpte till för att hålla humöret uppe. Förstår att det känns tråkigt när det blir så där, men enligt "experterna" så kan ju vikt nedgången komma om ett halvår… eller nått… Tycker det känns som väldigt lång tid. Jag vill ha resultat nu, helst igår!
Hoppas du orkar kämpa på ändå!

Ja, motivationen är inte på topp kan man väl tyvärr säga… Dessutom verkar det inte ha gått fram att jag ändrat min kost till mina föräldrar… Mamma hade födelsedag i söndags och bjöd på middag. Jag trodde i min enfalld att hon hade koll på vad jag äter och inte, men det hade hon inte… Hon hade gjort en vegetarisk lasagne på röda linser bl a. Jättesnällt, men jag kunde ju inte med att rata den utan fick ta en pytteliten bit. Dessutom hade de både äppelpaj och tårta som jag tog små pyttebitar av.
Därför känner jag ju mig lite uppsvullen idag. Det värsta är att det sätter sig i armar och fingrar och det är riktigt jobbigt tycker jag. Har inte vägt mig eftersom jag förstår att det är illa.
Idag har jag försökt göra en extra utrensning. Drack en proteindrink till frukost, följt av äggmjölk med extra smör. Var dock ganska hungrig fram till lunch, men hann inte p g a arbetet att stoppa i mig något mer. Lunchen blev stekt tofu, gurka och majonäs.
Känner mig dock mindre mätt idag och har nu stoppat i mig ytterligare ett kokt ägg och ett par skivor ost.
Tänkte kanske dra i mig två omgångar proteindrink när jag kommer hem för att hålla nere kolhydraterna ytterligare. Eller så får jag ta en äggröra.
Känner att jag måste få bort vätskan ur armar och händer för att känna mig bättre. Det roliga är att jag ändå känner mig lite smalare, trots detta och trots att vikten ökar hela tiden! Dock tycker jag inte att det händer något på måttbandet heller, men det ökar inte i alla fall!
Jag känner mig givetvis frustrerad över att det inte händer något och funderar på hur man skall få igång kroppen, jag skulle så gärna vilja vara smalare….

Vad är det för proteindrink du dricker? Skulle behöva putta upp mitt proteinintag lite till. Tycker det är svårt att köpa sånt det för det jag köpte sist fick slänga efter att jag smakat på det. Smakade salt lera, vedervärdigt!
Det är svårt när man blir bjuden på mat som är fel. Jag kan inte säga nej heller utan biter ihop och äter. Dumt men sant.
Det är verkligen jobbigt när man blir bjuden på mat och folk har ansträngt sig… Vi kanske kan ge bort LCHF-kokböcker i julklapp till folk… "Vad som helst i den här, tack!"

#91 Det där låter som ett bra förslag! Undra vad släkten säger om att få samma allihop i så fall… 
Hemligheten är naturligtvis att ha en släkt som alla äter LCHF.

Nej, det är verkligen inte lätt att säga nej även om det är sin egen mamma….
Hon har alltid varit jätteduktig på att laga god vegetarisk mat, men hon har väl inte riktigt förstått att jag ändrat kosten igen… Det var ju trots allt över 20 år sedan jag blev vegetarian! Hon var dock då ganska snabb på att fatta det då, men vi får se om hon kan vara på hugget om ett tag även när det gäller detta.
En kokbok enligt Lchf kan vara en bra julklapp till henne, bra idé. Hon skulle även hon behöva lägga om kosten då hon äter tabletter mot sitt höga Blodtryck och har åldersdiabetes i släkten…. Jag har försökt att förklara det för henne, men hon tror på "vanlig" GI-mat och motion… tyvärr….
Jag fick tag på ett protein-pulver som är GI anpassat. Tror dock att det är vassleprotein i det och har förstått i efterhand att det inte är det bästa! Men jag har nu tagit det som "för-frukost" hemma och sedan kompletterat med äggmjölk och ägg eller ost under förmiddagen. En portion pulver innehåller 22g protein, 1,5 g fett och bara 0,7g kolhydrater vilket gör att det inte smaker speciellt gott… Jag som är van vid den söta nutriletten….