Färsk mjölk
Jo jag har ju en vännina som har gård o nu funderar jag på om färsk mjölk är bättre än köpes. Vet att det heter nått helt annat, men ni fattar………. hon har en ko som har extra fet mjölk det måste väl vara bättre för mig.
Help!!! 
Opastöriserad och garanterat ohomogeniserad. Klart den är bättre!
Det är bara att gratulera!

Fråga väninan om hon först skickar mjölken till mejeriet för att processas i olika steg innan hon själv dricker den.. eller om hon dricker den färska mjölken utan alla processteg??
Om hon gör det är det nog helt ofarligt… 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dom dricker den direkt, utan att passera något annat än en hink. Var just där idag o fick sån fin fet mjölk i kaffet, hahaha, var ju smarrigt. Men seg som jag är så kom jag på när jag kom hem att det kanse vore nått o satsa på.

Blir nästan lite avis. Drick lite för mig också!

Hur är det med eventuella bakterier i den färska mjölken som det varnas för? Finns dom?
Bor du långt från Småland. Detta är mumma drick och njuuuuuuuuuuuut 

Grattis till detta! Mina föräldrar gör likadant; de köper mjölken direkt av en lokal bonde. Såååå gott! Och sååå nyttigt! Min bror som har crohns blir jättesjuk av köp-mjölk men dricker denna utan problem. Jag har själv tänkt många gånger att mamma skulle få handla mjölk även till oss, men det känns lite långt att åka 4,5 mil för att handla mjölken…

Jag känner en mjölkbonde! Jag ska ringa henne och fråga om jag får köpa…

Ja jag bor lååååååååååååångt från småland. Men bakterier o bakterier, jag har för mig att man drack väl mjölk direkt från gården när man var barn o inte dog man av det. Skulle tro att hon syssar med normal hygien, typ. Måste jag fixa mig en mjölkspann, hahaha…………….. 

Ja köper mjölk av grannen de gånger vi dricker mjölk men bonden själv köper mellanmjölk.

Luccy. Ja en sån där stor i zink… och en mjölkpall och sjal runt huvudet. 
#12 Säg inte så då måste jag damma av Evert Ljusbergs travestering av Love my tender; "Lån me tänder, jeg ska ut å fri"

Någon som vet om man kan köpa förskmölk i Uppsala trakten?
Jag tror att privata kontakter är enda vägen. Det var en del diskussioner om detta för några år sedan. Och om jag minns rätt så var det förbjudet att sälja mjölken opastöriserad. Den måste in på mejeriet och förgiftas först.

Hahaha, inte tror jag min bonnmora skulle bli förvånad om jag kom med zinkhink o huckle. Men jag tror ändå att jag låter henne mjölka o så, hihi…………………
Hahaha nu har jag skrattat igen idag!
Fast jag tror att vi ska vara glada att de började pastörisera mjölken. Den blir inte förgiftad för det - man hettar upp den till 85 grader eller nåt sånt, och i och med det så dör eventuella tuberkelbakterier. Innan vi började pastörisera mjölken var TBC en vanlig sjukdom i Sverige.

#17: Visst, men det var andra tider då… Håller man en bra hygien är opastöriserad mjölk väldigt säkert att dricka.
"Sjukdomshotet" räcker inte, anser jag. Vi kanske kan jämföra med grönsaker som säljs råa: det har bl.a. spridits salmonella via spenat. Ska vi kräva att våra gröna blad bara får säljas pastöriserade…?

Opastöriserad mjölk och grädde smakar dessutom fräschare och godare, man slipper den kokta smaken…
Jag reagerade bara på att någon påstod att mjölken "förgiftas" när den pastöriseras.
Jag ser ingen nackdel med pastöriseringen. Även om hygienen säkerligen är mycket bättre i dag, så skadar det inte att vara försiktig.
Homogenisering av mjölken däremot, det är en annan femma. Det såg jag gärna att man slutade med!

Jag känner en mjölkbonde och hon säger att det är förbjudet att både sälja och ge bort opastöriserad mjölk till folk. Bönderna får använda mjölken för "personligt bruk", dock.
Det går att komma runt förbudet om man köper andel i en mjölkko.
Jag tycker också att den obehandlade mjölken både är nyttigare och godare. När jag har haft tillfälle att konsumera sån mjölk har min IBS-mage varit mycket bättre. Tyvärr bor min väninna för långt bort för att jag ska kunna ha daglig tillgång på mjölk.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Just ordet förbjudet kan få mig till vad som helst, fniss………….

Jag har någonstans i bakhuvudet att man kan bli väldigt dålig i magen om man inte är van att dricka "färsk"mjölk. Men det måste ju i så fall vara ett övergående problem för van blir man ju =)

Dålig i magen tar jag gärna om det ger ett nyttigare resultat. För det lär väl vara övergående i så fall.
Undrar om man kan kolla fetthalten i färsk mjölk 

Nu har jag pratat med två bönder (kände mig skitnervös och fånig) men dom var hur snälla som helst och sa att dom egentligen inte får sälja mjölk själva pga risken att bli sjuk.
MEN båda två sa att dom och deras familjer druckit sådan här mjölk i alla år och aldrig blivit sjuka.
Jag får besked i morgon om jag kan börja köpa.

Min bonnakärring kokar sin mjölk säger hon pg av bakteririsken o hon lovar vända bort skallen när jag "norpar" nån liter, hehehe.
#14 Jag vet inte om/var man kan köpa "ladugårdsfärsk" mjölk, men Eskesta mejeri söder om Tierp säljer den godaste fil och yoghurt jag ätit!
http://www.eskestagardsmejeri.se/index.html
Man kan köpa deras mjölk och ostar i den lilla affären Svenska Delikatesser, Styrbjörnsgatan 16 i Uppsala.
Bara hemsidan väcker ljuv musik, fjällkor får ögat att tåras hos en fusknorrlänning 
Vi kan köpa ekologisk färskmjölk från en gård i grannskapet - och enligt den lantbrukaren är det fullt tillåtet
.
Men däremot så får han inte "marknadsföra" sin mjölkförsäljning. Och han är noga med att informera om hygienen omkring hämtningen samt om risken med bakterier i den opastöriserade mjölken. Det finns alltså en viss risk för bakterieinfektion. Men jag personligen bedömer risken som så liten att den är värd att ta.

Jag har letat fram mjölkpallen, schalen o hinken, fniss, kommer jag inte tillbaka sitter jag väl inburad.
Kram Luccy

Det kan vara ett pitoreskt inslag i miljön om du kommer gående i den utstyrseln år 2008.