Festfisk
När jag flyttade hemifrån för ca 11 år sen fick jag en receptsamling som pappa och hans förra fru samlat på sig. Det är små foldrar, precis som Arlas idag, men detta är något annat. I den här samlingen finns en "kokbok" med SMÖR!!! Den informerar om hur man bäst steker i smör, ett kött-, ett fisk- och ett kycklingrecept samt ett gäng underbara kryddsmörsrecept bla. Alla recept innehåller dessutom smör och vispgrädde! Inget margarin eller matlagningsgrädde här inte!
Jag måste få dela med mig av ett fruktansvärt gott recept jag sprang på i det här häftet:
Festfisk!
2-3 filéer av flundra (vi gjorde på ett Hoki-block, men det blir nog bättre med flundra)
1-2 dl torrt vitt vin (jag tog Noilly Prat då jag tycker den ger mer smak)
ca 3 dl vatten
4 msk riven ost
4 msk smör
1 äggula
3-4 dl vispgrädde
salt, peppar
riven ost till garnering
Sjud filéerna i vattnet och vitt vin. Ta därefter upp filéerna och lägg dom i en välsmord ungsform. Salta och peppra på fisken efter önskemål. Koka ihop vätskan som blev kvar så att knappt hälften återstår.
Koka upp grädden och sjud den tills den tjocknat (gör detta parallellt med fisken).
Blanda smör, ost, och äggulan till en "kräm" som sedan breds/klickas på fisken. Lite pillrigt, men det går.
Slå i en del (jag tog nästan allt) av vin/vattenblandningen i grädden. Häll detta över fisken. Strö över riven ost. Ställ in fisken i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min. Höj värmen de sista 5 minutrarna för att få fin färg på ytan!
Njut med valfritt tillbehör!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tack Thea!
Nu är denna bokmärkt, jag tycker det låter jätte gott och enkelt!
Yummie!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna