Kokosfett
Hejsan!
Vet inte om jag är korkad eller nåt men jag har inte fattat detta med kokosfett. :)
Är relativt ny inom detta, har kört GI (alltså bara uteslutit snabba kolisar, vilket gjort att jag inte klarat det pga att jag inte kan äta kolisar alls utan att trilla dit) men inte LCHF…men är ganska så påläst. Har beställt Skaldemans GI-noll.
Men vill någon förklara detta med kokosfett…är det sånt man bakar med? Vad har det för verkan?
/Maria

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm
KOkosfettet du hittar i mejeriavdelningen är tillverkad av Unilever och processat på samma sätt som margarin.. varför vissa av oss mistänker att det inte är lika nyttigt som det du köper i hälsokostaffären vilket är kallpressat!
Om du skall steka eller hetta upp cocosfettet kan du lika gärna ta det i silverpaketet!
Annars så är det Laurinsyran som är det nyttiga i cocosoljan.. ingår som en vesäntlig del i vårt imunförsvar varför modersmjölk innhehåller hyfsat höga halter av sagda fettsyra.. likasså brikas all barnmat med Laurinsyra på grund av detta!
Seeeen så är det som så att de som har svårt att fetta upp kosten kan man ta cocosolja i teet och i kaffet.. lite konstigt i början men alls inte oangenämt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack :)
Verkligen utförlig info :)
/Maria
En liten varning. Vissa reagerar väldigt starkt på kokosfett med magont och illamående bla. Skulle detta inträffa så minska dosen ett tag, sen kan man testa att höja den igen. Stora mängder kokosfett har laxerande verkan, hur mycket som behövs vet jag inte men mer än ett par matskedar iaf. En del tycker de blir pigga av kokosfett så ta det inte för sent på kvällen.
Har varit inlagd en tid på Huddinge sjukhus för något som visade sig vara brusten blindtarm…
Där på sjukhuset fick jag tillbaka min astma som jag blev av med när jag började ta cocosfett i mitt te. Jag köper ett cocosfett i silverpaket som är tillverkat av ALBA DALBY och jag köper det på City Gross.
Jo vad hände när jag åter fick tillgång till mitt cocosfett. Jo min astma är borta igen och jag tar ca 15 till 20 g i mitt gröna te två till tre ggr om dagen…
Läste på Piltsons blogg att en av de som är med där hade samma erfarenhet om att avsaknad av cocosfett släpper fram astman igen.
Med LCHF hälsning
.

Hm.. min 30åriga kroniska astma försvann när jag började med denna kosten.. kan det vara så enkelt som cocosolja med Laurinsyra?
#5 Ja!
mlchfh
.
PS Men jag tror inte astmamedicintillverkarna är särskilt intresserade att göra någon studie på detta faktum… DS

Men då skulle ju både passienter och samhället tjäna en massa pengar ju.. ja just det ja vad skall dom stackars pillertrillarna leva av då..
#7 Dags att sälja aktier i läkemedelsindustrin när dett slår igenom…
Med LCHF hälsning
.

Hej igen och tack för alla svar
Jag gick först till hälsokost och där hade de inte kokosfett inne…men kunde dock beställa…dåligt tålamod som man har så knatade jag vidare…
Det hela slutade med att jag köpte "cocos" cocosfett, från ALBA DALBY…samma som hanveden tror jag?
Det är iallafall rent kokosfett…men finns denna Laurinsyra även i denna variant?
Ska i framtiden gå tillbaka till häslokost och beställa sånt där med kokossmak…mums…:)
Såååå…nu är det bara att börja äta då…hmm, eller ha i teét?
Ska visst vara försiktig med mängden i början?
Haha…hade någon sagt till mig för 1 år sedan att jag skulle äta kokosfett för hälsans skull hade jag ju idiotförklarat dem
/Maria
Laurinsyra i all kokos.
Jag äter silverpaketet. Har det att steka i. Köpte en cocosa kallpressad för senare syfte. Vad det nu blir, inte säker än..

Oki, vad bra…då kan jag snaska på silverpaketet i godan ro då…:)
Har även beställt den med smak nu, hittade fraktfritt på nätet.

VAR har du hittat fraktfri naturlig kokosolja??? Säg genast :)
Lifebutikerna brukar ha cocosa.
Har cocosflingor samma värden ? Alltså det man skrapar ur en cocosnöt ???
#14 Samma värden som vaddå? Det blir väl som kokosflingor då tror jag.
Kokosflingor är kokosnöt, kokosfett är pressad kokosnöt = rent fett.