Lammfärs och lammfärsbiffar
Jag har idag köpt 500 gram lammfärs som jag blandade ihop med ett ägg och lite kryddor och så stekte jag lammfärsbiffar.
När jag kollade i MinMat så ser jag att lammfärs naturligtvis inte innehåller några kolhydrater, men lammfärsbiffar innehåller 7,5 gram kolhydrater / 100 gram biffar! Var kommer kolhydratermna ifrån? Kan det det röra sig om någon sorts färdiglagade lammfärsbiffar med konstiga tillsatser?
Mina hemstekta lammfärsbiffar borde väl vara helt utan kolhydrater? Eller handlar det helt enkelt om ett feltryck i MInMat?
Det finns ingen anledning att gå på databasens färdiglagade mat. En lammfärsbiff kan innehålla exakt vad som helst i vilka proportioner som helst. Hur skall databasen veta att den skall ha dina proportioner och råvaror? Vem anger vad som är en standardiserad lammförsbiff?

På tal om lammfärsbiffar….hittade frysta sådana på willys. Minimalt med kollisar och billiga. Dock smakar de apa…eller ännu värre,
tyckte jag.
Nån annan som smakat?
När man gör vanlig pannbiff, och förmodligen även lammfärsbiffar, blandar man ofta ut smeten med lite skorpsmulor, havregryn eller kokt potatis. Där har du kolhydraterna.