Kolik
Man vet ju att ex LÖK,VITLÖK, KÅL RÄKOR och en del mediciner bla går över i Modersmjölken.
Min fråga, Fullkorns prudukter Linfrö kan detta orsaka kolik hos babyn?
En baby i min närhet har tyvärr kolik (otroligt jobbigt), hans mamma är mycket duktig och medveten om vad hon äter för kost, hon äter bla hembakat fullkornsbröd med linfrö i.
Mamman är GI intresserad.
Ett tidigare barn hade samma problem, när det blev tid med välling tålde det barnet inte fullkornsvälling.
En tanke har väkts hos mej, kan dessa i övrigt NYTTIGA prudukter vara av ondo för känsliga baby magar.
Det finns ju personer med olika tarmproblem som av vården blir rådda att öka sitt fiberintag, det går inte alls bra utan för att bli av med sitt onda skall slopa dessa fibrer.
Läste på MatFrisk blogg en fråga om detta, där berättades om en mamma som för att få igång sin mage skulle ära kartinplommon, detta blev förödande för babyn, ytterligare en prudukt som går över i modersmjölken.
Kan ni var snälla och berätta om era erfarenheter i detta ämne.
Allt som är gasbildande för vuxna kan orsaka gaser (kolik) hos ammande bebisar. Eftersom jag inte visste om LCHF när jag ammade mina barn kan jag inte uttala mig om detta hjälper mot kolik eller ej, men eftersom jag blivit gasfri och fin i magen av denna kost skulle jag tro att det även hjälper för bebis om mamman äter detta.
Alla mina tre barn hade en släng av kolik när de var nya, min yngsta var värst. Jag pysslade hit och dit med kosten för att det skulle bli bättre men kan meddela att inget egentligen hade effekt. Att byta ut mjöklprodukter mot rismjölk och sojamjölk hjälpte inte, att sluta med lök och annat "känt" gasbildande hjälpte inte. Jag åt mycket fullkorn och var själv dålig/gasig i min mage men kopplade ju inte att detta som var så "nyttigt" (grr..) skulle ha effekt på varken min mage eller barnets.

Kolik brukar uppträda när man introducerar välling till barnet.
Det är ingen slump och mystiskt över vad som är problemet…
Det finns inget NYTTIGT att hämta från fröer vad än GI-förespråkarna vill få oss att tro 
Fy, vad jag blir ledsen när jag tänker på hur min äldsta dotter måste ha lidit när hon hade kolik och vi fortsatte ge henne välling av oförstånd.
Dotter 2 slapp den kosten och har alltid haft en lugn och fin mage 
#2 Fast kolik brukar ju komma när barnet är jättelitet, alltså när det helammas… Därför är det nog mycket mammans mat som ger koliken. Håller dock med dig om att inget nyttigt kommer ur välling, mår inte bra över mig själv när jag tänker på hur mycket välling jag matat i mina barn! Fast jag visste ju inte bättre, fick ju veta att välling är jättebra mat och att det innehåller allt barnet behöver. 
Barnet fåt endast Modersmjölk, barnet är nu ca 2 mån, har haft kolik hela tiden.
#4 Jag skulle råda mamman att dra ner på kolhydrater; främst fullkorn, för att se om det hjälper. Hon kke kan äta en mer liberal typ av lchf om hon inte helt köper konceptet…? Lite mindre fett och lite mer grönsaker samt ta bort bröd, ris, pasta? Försök att visa på fördelarna detta skulle kunna göra för hennes barn, det är definitivt värt att prova tycker jag! (är SÅ jobbigt med kolikbarn, man mår dåligt för barnets skull OCH för en själv; det kroniska skrikandet är såååå utmattande!)

Fast kolik brukar ju komma när barnet är jättelitet
Jo, men tyvärr stödmatade vi med välling mycket tidigt
..
Visst måste det vara mammans GI-kost som är boven om han ännu inte smakat gluten.
#6 Aha… Ja, då förstår jag.