Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 1518 ggr
Anders-S
0

Köttet slängs

Varje år slängs runt nio miljoner kilo kött i svenska matbutiker. Det innebär att 30 000 kor slaktas i onödan enligt SR och TT.

Min närmaste ICA Kvantum-butik säljer kött med kort datum med 50% rabatt men de påstår att det är emot ICA:s regler som säger att det skall slängas.

missaz
0

Detta pratas det om i denna tråd.

Tycker det är ett problem att affärerna ofta är så snåla med att rea ut kött som har kort datum. I mina butiker sätter de ner kött som går ut samma dag, ibland det som har en dag kvar. Jag skulle gärna kött-fynda om inte affärerna var så snåla!

Alltså; kostar oxfilén 400kr/kg i normala fall vill jag ändå inte betala 200kr/kg för kött som går ut samma dag. Bättre kött-rea efterlyses! Tycker dessutom att de ska vara lite snabbare att rea köttet, ca 2 dgr innan utgångsdatum borde de sätta ner priset, REJÄLT! Bättre att få lite pengar än att behöva slänga det tycker man ju….

missaz
0

Måste berätta om ett föredömligt beteende från ÖoB här i Östersund. De hade ett parti senap och ett parti dressing som höll på att gå ut, istället för att kasta bort detta ställde de det vid utgången och de som ville fick plocka med sig frivilligt antal flaskor hem.

Mycket bra! Hellre ge bort än kasta är rätta takter!

dufva
0

Lite veganpropaganda över inlägget i SR Obestämd

Det som det slängs mest av är trots allt frukt och grönt..