Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9173 ggr
Skowne
0

Grisfett

Hej!

Har säkert skrivit om detta tidigare men då jag inte hittade något så startar jag en ny tråd.

Jag undrar hur det är med grisfett (bacon, fläskfärs mm), är det lika nyttigt som annat fett fastän grisarna växt upp på spannmål? Och hur påverkas köttets näringsvärde av det?

Förstår att köttet blir sämre av att djuren växer upp på spannmål, men hur mycket sämre? Ska man rentav undvika den typen av kött?

mikaelj
1

Det blir sämre omega 6-till-omega 3-fördelning. Skall vara 2:1, men är några hundra till ett snarare.

Samma problem med alla animaliska produkter, för övrigt. (kor, ägg, höns, …)

Bengt-Olov
0

Nämen nu överdriver du väl lite ändå!?

Bengt-Olov
0

Om mina beräkningar utifrån finska folkhälsoinstitutet Finell, stämmer, så har fettet i :

Gris c:a 9 ggr större andel Omega 6 än 3

Nöt c:a 4,5 ggr större

Lamm och älg c:a 2 ggr större

Hönsägg 1,5 - 6 ggr större, beroende på kvaliten på äggen (mat och levnadsförhållanden för hönsen)

Fet fisk som lax och strömming, som verkligen är att föredra att äta rikligt av för att själv få en tillfredsställande omegabalans i kroppen, har 2-7 ggr större andel av Omega 3 istället (beroende på fisk, om de är odlade eller vildfångade och om vi ska räkna på bara filér eller större delen av fisken)

Omegabalansen ter sig dock bättre för djur som är KRAV-uppfödda, om KRAV-bönderna verkligen begränsar utfordringen av sina djur med spannmål utifrån de regler som gäller… Bönder som föder upp dina djur utan att mata dem med kraftfoder ALLS (producenter av "gräskött"), får ju förstås en ännu bättre omegabalans. Kanske i bästa fall en nivå ända ner mot den viltlevande älgens - eller vad tror ni!? 

Jag har räknat in även de kortkedjade Omega 3-fettsyrorna, i min "statistik" här, är det bäst att tillägga…

http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=sv

Skowne
1

kan jag tolka svaren som att det är ok att äta gris, men vill man ha bra/bättre kött/fett kvalitet så bör man välja annat kött?

Det jag framförallt gillar med gris är just att det är så fett, nötfärs och dylikt har en förmåga att bli lite tort. Men är inte fettet av en bra kvalitet så gör det kanske mer skada än nytta?

mikaelj
0

De kortkedjade omega 3-syrorna kan man bara tillgodogöra sig i ytterst liten grad, omkring 1% har jag läst.

Bengt-Olov
0

# 4: Så kan man nog tolka det… Det kanske går att kompensera med en JÄDRA massa SMÖR!? :-) 250 gram smör om dan, går t.ex. åt för MIG… Skäms

# 5: Har förstått att det handlar om om något sådant också (om det nu stämmer, vilket det förstås mycket väl kan), så egentligen kanske man inte borde räkna som jag har gjort… Nåväl, det ger väl ändå en bra HINT om vad man bör försöka undvika resp. satsa på… Hm, det är ingen som funnit någon som gjort en bättre sammanställning på omegabalansen för olika köttslag m.m.!?

Anders-S
0

#4 Tja, det beror på din målsättning.  Är du bara ute efter att banta så att du blir ett vackert lik så fortsätt med omega-6 fett.

Strävar du efter god hälsa kan det vara bättre att eftersträva lägsta möjliga omega-6/omega-3 kvot.  Vore väldigt bra om man kunde räkna fram den med t.ex. minmat.net.

Du kan kompensera ditt omega-6 intag genom att komplettera med omega-3 genom att äta lite fet fisk vid varje måltid t.ex. sill som förrätt.  Det man gjorde ofta förr då en måltid bestod av soppa, förrätt/fisk, huvudrätt, sallad, ost, dessert och kaffe. 

#5 och #6 Tycker man skall beräkna omega-6/omega-3 kvoten som

linolsyra/(EPA+DPA)

Det är dietister och margarinindustrin som gärna räknar in alfa-linolensyra i kvoten.  Eventuellt skall man vara ännu striktare när man definierar nämnaren.

Jennix
0

#7 Men hallå vänta lite, menar du verkligen att det är livsfarligt att äta griskött? Det låter så på dig, och jag tycker du skrämmer upp folk i onödan…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Jennix,

Omega 6 är inte nyttigt, och gris innehåller mycket av just omega 6.

Anders-S
0

#8 Läs kapitlet om "den verkliga orsaken till åderförkalkning och hjärtinfarkt" i Fett och kolesterol är hälsosamt! av Uffe Ravnskov.

Uppskattar om kommentarer handlar om det jag verkligen skriver och inte någonting du påstår att jag skrivit.  Har jag skrivit att det är livsfarligt att äta griskött? Jag skriver om omega-6/omega-3 kvoten.

Jennix
0

Skowne frågade:

"kan jag tolka svaren som att det är ok att äta gris, men vill man ha bra/bättre kött/fett kvalitet så bör man välja annat kött?"

Svaret från AndersS blev: "Är du bara ute efter att banta så att du blir ett vackert lik så fortsätt med omega-6 fett."

Det tolkar jag som att du säger att det är farligt att äta griskött.

Är det så farligt så tycker jag det är konstigt att vare sig SSS, Litsfeldt, Dr. Dahlqvist, Dr. Andreas Eenfeldt eller någon annan har gått ut och varnat oss för det. Flört 

Vi har ju många experter härinne som väl själva äter mycket griskött.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

starhawk
0

#9: Hallå där för mycket Omega 6 är inte nyttigt, men man lär knappast hamna i farozonen genom att äta griskött då är dom vegetabiliska oljorna betydligt farligare, det var när jag slutade med dom som jag blev av med alla förkylningar som jag fick år efter år

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anders-S
0

#11  Tror inte att någon av SSS, Litsfeldt, Dr. Dahlqvist, Dr. Andreas Eenfeldt eller någon annan har rekommenderat att man äter fett med fel omega-6/omega-3 kvot.

Så här skriver Jenny Reimers:

"Dessutom exellerar Sten Sture inte i nötter och oljor med stora mängder linolsyra, vilket visar att han är medveten om skadorna omega6fetterna orsakar."

Själv äter jag gärna magert griskött, t.ex. en skinkstek eller bog. Det är en utmärkt proteinkälla.  Men ät mer fet fisk! Sill är gott, bra och billigt!

starhawk
0

#13: Det där är ju bara bludder, SSS stapelföda, bantarbiffarna består av en blandfärs bestående av två delar fläskfärs och en del nötfärs skulle SSS rekommendera den om den var onyttig?

Jennix
0

#13  Men har dom varnat för griskött? Det är ju det vi talar om, eller hur?

Jag vill veta tydligt: är det så att du tycker det är så dåligt att vi ska undvika griskött? Du behöver bara svara Ja eller Nej, så vet jag.

Anders-S
0

#15 Det beror på hur känslig för inflammationer du är och vilken annan kost du äter samtidigt.  Om man har en historik med diabetes, kärl- och hjärtproblem, högt blodtryck eller metabolt syndrom kan det vara lämpligt att vara mer strikt med omega-6/omega-3-kvoten.  

Det skulle som sagt vara bra om det gick att enkelt få fram den med t.ex. minmat.net.

mikaelj
0

En skala [bara gräs] …….. [bara kraftfoder] man kan kryssa i för varje djur man äter?  :-)

Anders-S
0

#15 Så här skriver Annika i sina kostråd:

"Det finns en stor risk, att det i vår normala kost blir en brist på den fleromättade fettsyran omega-3. Den finns i riklig mängd i fet fisk, samt i tillskott av fiskolja. Finns också i kött och mjölk från gräsbetande djur, samt i ägg från från hönor som fått vegetabiliskt omega-3-haltigt foder.

Avstå från (eller minsta möjliga): 

Korv och andra charkprodukter. Bör ätas bara vid enstaka tillfällen. Omega-6-rika matoljor (exv majsolja, solrosolja, sojaolja, jordnötsolja)"

Hon skriver också: "öka fettmängden genom att sätta till smör eller grädde."

Bengt-Olov
0

"Är det så farligt så tycker jag det är konstigt att vare sig SSS, Litsfeldt, Dr. Dahlqvist, Dr. Andreas Eenfeldt eller någon annan har gått ut och varnat oss för det. Flört"

Det har väl lite att göra med silning av mygg och sväljande av elefanter. Naturligtvis finns det farligare fetter, som Starhawk påpekar. Fast vill man gå vidare i sin kunskapsutveckling, tror jag inte att man ska nöja sig med vad som hittills gått att läsa i våra gurupionjärers rön (som väl i första hand siktat in sig på vad som är de allra FÖRSTA åtgärderna man bör vidta, sedan man förstått att vi är lurade av etablissemanget)… Om vi köper teorin att vi bör försöka få en så god balans mellan Omega 6 och 3 som möjligt, så är väl det här med att vara försiktig med grisfett, lämpligt att faktiskt ta till sig!?

dufva
0

Jag tror man får ta det stegvis med informationen om man är ny inom kosten..

Har man allvarliga krämpor som en rejäl övervikt, dålig blodsockerkontroll eller högt Blodtryck gäller det först och främst att komma till rätta med det.

Dom flesta av våra "gurus" har mest funderat på övervikt och diabetes när dom framgångsrikt har utarbetat sina metoder..

När man har ätit kosten ett tag och förhoppningsvis kommit till rätta med sina "stora" hälsoproblem kanske man vill gå ännu längre och börjar fundera kring sånt som optimal hälsa..

Som ett steg två kan man  börja lägga mer tankar  på o3/o6 balansen, onödiga tillsatser i vår mat eller eventuella tillskott av fettsyror och vitaminer, träningstips etc….

Jennix
0

#20  Jo, men om griskött är så farligt som man påstår, känns det rätt dumt att rekommendera folk att äta det, som vi ju gör härinne!

Jag skulle själv sluta med det, om det är så att det verkligen är onyttigt - jag äter nästan BARA griskött eftersom det är billigast. Ibland fryst kyckling, men det är ju (enligt vissa) onyttigt också, eftersom det kan vara fullt med penicillin och att kycklingarna inte mår bra.

Förstår inte hur jag skulle ha råd med nötkött, vilt och fisk istället för fläsk…

Jag kan knappast vara ensam om att bli orolig över sånt här, speciellt som det faktiskt är nyheter för mig att fläskkött skulle vara onyttigt. Skrikandes

Bengt-Olov
0

Måste ju säga att inte heller jag - även om jag tidigt fick upp medvetenheten för omegabalansen - varit medveten om att just griskött faktiskt är många ggr sämre än nötkött… Tror därför inte alls att vi är ensamma…

Tror att man kan se det här som ett resultat av att KiF blivit ett forum som lite VÄL mycket kommit att fokusera på det här med kroppfettreduktion…

En diskussion om huruvida stor andel kroppsfett verkligen har någon som helst negativ inverkan på oss*, vore väl välkommet här i forumet!?

*, tja, om vi bortser från att det utsätter övriga kropp för en stor fysisk belastning, och utsätter vår hjärna för en viss psykisk belastning med tanke på rådande kroppsideal, vilket man väl i.o.f.s. inte bör förringa…

Ja, kanske bör parallellt med detta en rekommenderad prioritetslista för "kostomläggare" utarbetas!? Det är verkligen MÅNGA olika aspekter att tänka på, när det gäller kosten. Tror att en pedagogisk hjälp här, kunde vara bra…

pellinora
0

Ja, har börjat tänka att det är bättre att t.ex. äta billiga bönor och rotfrukter än halvdåligt fett från icke-ekologiskt smör, grädde, ägg, kött, o.s.v…..

Uttelille
0

Jag håller med dig Jennix. Jag blir också orolig.

bertina
0

nu vill jag veta? det var inte jag, som var den som visste vad som var bra mat. hjälp mej och alla andra, som har trott på detta.

Pasi
0

#23 Så illa är det nog inte…bönor innehåller ännu mer omega6 och att ersätta fettet med kolhydrater ökar inflammationerna i kroppen mer än vad omega6fettet gör.

axelina
0

Just nu känns en del av diskutionerna i KiF som ett slag i ansiktet, har följt sajten i 10 månader och ätit ungefär 5-20-75. Har fungerat bra har gått ner 14 kilo, kunnat sluta med två blodtrycksmediciner har ett midje mått under 80 och mår bra MEN

om jag måste tänka i ytterligheter på allt så är den här livsstilen inte möjlig, jag hoppas att det ligger mycket i det #26 skriver.

Bengt-Olov
0

Det verkar verkligen som att flera känner det här beskedet som ett slag i ansiktet, men varför se det som DET!?

Ni har nu tagit steg 1. Varför inte se det POSITIVA i att ni precis blivit observanta på att det finns FLER steg att ta, för att utveckla* sin hälsa!? Är inte detta kanon!? :-)

Det finns naturligtvis ingen anledning att göra en för STOR sak av detta med grisfettet. De allra flesta har väl fått en god hälsoutveckling och ökat välbefinnande UTAN medvetenheten om Omegabalans och grisfett!?

Rimligen har ni väl fått denna positiva utveckling, genom att ni faktiskt redan bl.a. har FÖRBÄTTRAT er Omegabalans - det. ev. ökade intaget av griskött till TROTS: Uteslutandet av margariner, oljor, bröd, havregrynsgröt, müssli, ris och annan frömat och annat med mycket högre andel Omega 6 än griskött, har förstås gjort MERA GOTT, än vad den ökade andelen griskött medfört!? Ja, och sen har ni väl då fått inflammationerna minskat ytterligare, genom minimerandet av kolhydrater, transfetter m.m.!?

*, ja, eller snarare återta, efter att ni lurats av etablissemanget att halvvägs köra den i fördärvet (kan jag inte låta bli att tillägga…)

MimLan
0

#27 Om allt går bra för dig, och du mår fint, varför måste du tänka i ytterligheter då?

Hur man än ser på saken, så är ju LCHF uppenbarligen vida bättre för dig än din tidigare kost, eller hur? Är det verkligen negativt att det är så?

dufva
0

Att börja äta riktigt inflammationsframkallande kost igen är inget vettigt alternativ.

Jag äter en hel del gris men har ändå fått massor av hälsofördelar på kosten så "fläsket" är en liten detalj i det stora hela som antagligen inte har så stor betydelse om kosten i övrigt är hälsosam.

Förresten är det varken kostens fel (eller grisarnas hellerFlört) utan födan dom har blivit matade med.

Jag har lyckats få tag på griskött som inte blivit uppfött på kraftfoder ibland och måste säga att det är mycket godare, och där är antagligen balansen mellan fettsyrorna istället helt optimal..

Vi får "lobba" för att allt kött ska vara på det viset i framtiden..

starhawk
0

#30: Jag äter också en stor del griskött och det är nog ingen fara, trots att den har liten halt Omega 3 så är det ändå animalisk Omega 3 det är frågan om så att vi får i oss det till skillnad från vegetabiliskt Omega 3 som vi har problem med att tillgodogöra oss, och om man sedan klämmer i sig en rejäl bit lax per vecka så är det nog ingen fara.

Jag äter griskött på grund av smaken, jag tycker inte nötkött är lika gott

lizaohman
0

Tack, Bengt-Olov, för kloka inlägg. Jag blev också lite nedslagen av gris-varningarna, men du fick mig på rätt köl. Och jag håller med dig, ett steg i taget ger en bra hälsoutveckling - och det är nog faktiskt omöjligt att se helheten på en gång. Jag ska nu hjälpa svärmor som fått diabetes tillbaka till hälsan. Och jag börjar med det mest basala - inga kolisar, mera naturligt fett. Om jag skulle lasta allt på henne från början, så skulle hon nog bara slå ifrån sig och ge upp! Fast jag ska nog ta och sammanställa fler fiskrecept och färre fläskrecept än jag först tänkt mig (jag gör en liten personlig receptsamling åt henne, av sånt jag vet hon gillar).

Pasi
0

starhawk - Nu vill jag inte göra dig missmodig,Flört men eftersom grisar oftast föds upp på stora mängder omega6 så bildas i stort sätt inget animaliskt omega3….utan det omega3 som finns är i huvudsak vegetabiliskt. De drabbas nog av samma problem som vi mao, dvs att enzymerna för omvanlingen tryter.
I övrigt finns det en del studier på att vi inte behöver så mycket omega3 för god hälsa, och detta behov minskar troligen ytterligare då vi inte domineras av insulin (påverkar kroppens omvandling och användning av fetterna). Mao räcker säkert laxen du äter.

Bengt-Olov
0

# 32: Tillåt mig rekommendera Enghavs frysta strömming, 18 kr. för 300 g. god strömming på Coop! Oftast är inte färsk fisk att föredra - p.g.a. att den mycket SÄLLAN ÄR färsk, utan mer än en vecka gammal mellan fångst och förtäring. Ja, så därför är fryst fisk ofta bättre, förutsatt att den frysts in snabbt efter fångst. Kvaliteten på det känsliga Omega 3-fettet, påverkas även av tiden som fetterna exponerats för syre…

Anders-S
0

Många hävdar att balansen mellan omega-6 och omega-3 är viktigare än hur stort intaget är. 

Det extra fett man lägger till om man äter LCHF bör därför ha bra omega-3 innehåll.  Då väger det upp och då gör det inget att det är lite fettkant på skinkan eller att det är 20% fett i blandfärsen.

Det är så enkelt: Ät lite vildfångad fet fisk till varje måltid t.ex. som förrätt, sill, böckling, makrill, rökt makrill, färsk/frusen tonfisk, sardiner eller ål.  Det gjorde man förr. Det är inget nytt och inte konstigt.

axelina
0

#29 jag bor ju utomlands och har svårt att hitta ätbart kött därför blir det mycket griskött, för det mesta magert och trodde att gris var lika OK som nöt.

Jag anväder ju dessutom grädde med karragenan, det finns inget annat, jag hoppas att hälovinsterna jag gjort håller i längden trots "dåligt" intag av näringsämnena.

starhawk
0

#33: Tack Pasi, det låter mycket bra då kan jag med gott samvete hugga in på den benfria kotletten som väntar hemma, mmm med god bearnesås till!

chapp
0

Rökt fisk är 3-4 ggr så dyrt som griskött. Strömmingen kostar 60 kr/kg medan gris i låda kostar 40 kr/kg. Även med vetskapen om fettsyresammansättningen så svider det till i plånboken att prioritera fisk stället. Det beror väl på hur konsekvent man vill vara med sin kost. Och hur petitessig man är med sin hälsa. Många av oss är ju rätt noga med den. Jag är inte främmande för att omprioritera, jag har gjort det förut! Framförallt har jag lite funderingar på det bacon jag äter till frukost, som kostar skjortan dessutom och innehåller otrevlig kemi.

Man kanske skulle köpa sig ett fiskespö??

Anders-S
0

I min närmaste ICA Kvantum, som verkligen inte är den billigaste av alla butiker, kostar fryst strömmingsfilé, 300 g, 11:90 kr. Det blir 39.67 kr per kg.  Finns fem ställen att köpa färsk fisk på i närheten och de brukar ligga på ungefär samma kilopris om man köper två kg färsk sill- eller strömmingsfilé.  Barn och kvinnor i fertil ålder skall undvika att äta strömming från Östersjön oftare än 2-3 gånger per år enligt SLV p.g.a. föroreningarna i Östersjön.  Skriv ut och ta med  SLV:s råd och be handlaren att istället ta in sillfilé.  Fångstplatsen framgår på paketet eller lådan.

chapp
0

Kan man lita på SLV i det här fallet, jag menar när det gäller Östersjöfisk? Samma SLV som säger åt min svägerska att äta mera bröd under graviditeten??

Bengt-Olov
0

# 37, Öh, Starhawk, läste du Pasi rätt, eller skojar du lite!? Inte för att det säkert är så farligt med en del regelbundet grisfett, men det var väl ändå inte grisfettets lov han sjöng! :-)

Anders-S
0

# 37.  Kotlett är vanligtvis väldigt magert griskött. Gör du bearnaisesåsen på smör, gärna ekologiskt, och inte på olja så blir det väl en utmärkt kombination.

starhawk
0

#41: Som jag uppfattar det skrev han att det var okey för mig att äta griskött så länge jag klämmer i mig en rejäl portion lax varje vecka, förresten käkar jag räkor till lunch varje lördag är inte dom också rätt Omega 3-stinna?

#42: Njae, jag är lite slö, köper färdig bearnais, har hittat en med mindre än 0,5 g kolhydrat, men vilket fett det är i den har jag faktikt inte tänkt på, får kolla

Bengt-Olov
0

# 43: Nja, så uppfattar inte jag det. :-)

Jag uppfattar det att POÄNGEN med hans inlägg, är att han vill varna dig lite för att äta ALLT för mycket gris, då det Omega 3 som finns i dem (som du i inlägg # 31 menar på är av animaliskt slag), till största del är av vegetabilskt slag… Har själv förstått genom Anders-S uppmärksammande av problemet med gris, att griskött ter sig ÄN sämre än andra köttslag, om man räknar bort den vegetabiliska Omega 3-fettsyran som vi inte kan tillgodogöra oss så bra…

Det där med laxen var väl främst för att avsluta med något positivt, och det ÄR det ju också förstås, om du äter mycket lax (vilket kanske lite är ett måste, om man äter mycket gris)… Tror emellertid också att han i andra stycket med hänvisandet till de studier som kan tolkas som att högt intag av Omega 3 inte är något självändamål, tänker lite på att dessa rön samtidigt gör gällande att det är bättre att hålla jämna låga nivåer av de kontraherande fettsyrorna, än jämna höga… Å då kanske det är bättre att inte äta SÅ mycket gris och "kompenserande" lax, utan hellre istället öka på andelen bra nöt- och lammkött i kosten…

Även om vi naturligtvis inte ska måla griskött som fan på väggen här, och att vi fortfarande ta ett steg i taget, tror jag att det är bra om vi i alla fall förstår dessa "nyanser" rätt. Det är ju trots allt HÄLSAN vi pratar om…

Jag ville bara varna dig (i alla välmening) för att jag uppfattade att du missuppfattade honom… :-) Å kanske är det JAG som missuppfattat, men då blir det väl istället JAG som blir av med en villfarelse… :-)

Hoppas Pasi kommer in och bekräftar eller dementerar vad han menade, här… :-)

Pasi
0

#44 Spannmålsuppfött griskött är inte bra….men studier visar dels att inflammationerna går ner rejält i kroppen på LCHF även om omega6intaget ökar* och dels finns det studier som visar att tom en kolhydratätare får hälsoeffekterna redan vid ett intag av bara 250mg animaliskt omega3, trots stor obalans mellan omegafetterna.
En LCHFare behöver troligen ännu mindre beroende på att kroppens hantering av omegafetterna påverkas av insulin resp glukagon (se t ex Jenny Reimers bok).

Det optimala tror jag är att ligga på ett lågt intag av fleromättat fett och ha bra balans mellan omegafetterna….fast det verkar inte helt avgörande för en god hälsa.Glad
Det handlar alltså om myggor och elefanter i detta fallet….vill man fokusera på den optimala hälsan så ser man till omegabalansen, men om man tycker man uppnår fullgott resultat ändå kanske man kan nöja sig med det.

*Studier med olivolja etc, som innehåller lika hög andel av omega6 som grisfett, där man mätt inflammationsfaktorerna i kroppen.

Bengt-Olov
0

"studier visar dels att inflammationerna går ner rejält i kroppen på LCHF även om omega6intaget ökar"

Jo, men Pasi, en övergång till LCHF medför väl trots allt nästan per automatik att man intar mindre Omega 6!? (Den ev. ökade konsumtionen av gris, betyder väl oftast ingenting när det gäller Omega 6, jämfört med vad uteslutandet av frömat m.m. gör)!?

starhawk
0

Det ser inte alls ut som om jag missuppfattat Pasi se #45, dessutom, eftersom jag avskaffat alla vegetabiliska fetter så är mitt totala intag av Omega 6 inte särskilt stor, och jag tycker fortfarande att nötkött är ganska smaklöst, och lammkött ska man bara inte tala om, det tycker jag definitivt inte om

Pasi
0

#46 Oftast innebär det ett ökat intag av omega6 eftersom fettmängden ökar (gris, kyckling, majonäs, olivolja osv)….men det kan ju variera utifrån valet av födoämnen före resp efter kostbytet.

Tillägg - Har man inflammatoriska sjukdomar så bör man nog inte bara köra LCHF rakt upp och ner utan även hålla någorlunda koll på omegakvoten….då finns det säkert stora vinster att göra, tror iallafall jag.

#47 Nä, jag tror inte du missuppfattade nåt.
Men ren, älg och hjort är väl gott?Tungan ute

Bengt-Olov
0

Det där får han väl klargöra själv då (vara lite tydligare)… Helt klart (?) hade du ju missuppfattat att grisens Omega 3 till största del bestod av ANIMALISKT sådant… (Bara du är medven om detta nu, och att grisköttet ter sig ännu sämre i jämförelse med andra stora landlevande djurens om man utesluter veg. Omega 3 vid omegabalansberäkningen, så är jag nöjd… :-))

Som jag också är inne på hela tiden, så medför ju LCHF med automatik en förbättrad omegabalans, ÄVEN om man väljer att en stor del av ens köttkonsumtion består av gris. Naturligtvis har även DU då med ditt kostomlägg fått en mycket bättre omegabalans. Naturligtvis äter alla som de vill, och jag vill verkligen inte ta ifrån dig dina smakupplevelser… :-) Naturligtvis är det upp till var och en var man lägger ribban, beroende på ekonomi, smaklökar och allt möjligt… :-)

Anders-S
0

Tycker man skall skilja mellan griskött och grisfett.  Magert griskött, t.ex. kotlett, skinkstek, bog är en utmärkt proteinkälla, billigt att köpa och smakar gott! Det finns även mager fläskfärs att köpa i många butiker.  Men det finns ingen anledning att sträva efter att välja feta bitar när man köper griskött om det kommer från en vanlig industrigris. Det fettet smakar inte heller gott. Det är därför man använder en massa tillsatser i charkuterivarorna.

När det gäller nöt-, lamm och viltkött kan man mycket väl välja lite fetare bitar som ofta är lite billigare, t.ex. högrev.

Sedan är det ett moraliskt dilemma. Skall man kasta grisfettet? Man har ju tagit livet av grisen för att äta den.  Brukar nöja mig med att grisen inte skulle levt alls om inte jag hade velat äta den.  Jag hänger ut fettsvålen till fåglarna om jag köpt en julskinka.  Skall man göra diesel av det istället?

starhawk
0

#48: Tja ren tycker jag inte om heller men Älg är gott, men min förbaskade butik har bara renskav aldrig älgskav. Hjort har jag ingen erfarenhet av jag har ätit rådjurssadel någon/några gånger och det var väl okey. Struts är inte så dumt, men dyrt, jag har väl egentligen råd men det bär emot att köpa så dyrt. En grillad kyckling slinker väl ner nån gång också, hur är det förresten med räkornas Omegabalans

Pasi
0

#51 Räkor innehåller allt lite omega 3, 0,2-0,3g/hg.

starhawk
0

#52: Aj då, då kan jag inte ursäkta mig med dom, men dom två bitar lax med smält smör som jag klämde i mig till lunch fixar väl det hela.

Anders_S påpekande känns också lugnande, jag föredrar kotletter och bog och vad färsen beträffar så verkar det som om all fläskfärs nu för tiden är mager. Något moraliskt dilemma att jag äter grisen har jag inte Som SSS påpekar är vi en rovapa och då äter man kött, och genom att äta grisarna håller vi populationen nere så att naturen är i balans Glad

Bengt-Olov
0

Kan inte sin snällhet skapa lite missförstånd Pasi!? Jaja, strunt i det… (Ursäkta att jag ev. trampar folk på tårna, i min iver att skapa klarhet, och min tro på att detta är viktigare…)

För att ändå ytterligare skapa klarhet i allt detta runt Omega 6/3, låt mig göra ett antal grundläggande påståenden. Kom med nyanseringar till detta nu, ni som ser att så erfordras:

• En övergång till LCHF från "normal"kostens HCLF medför i de ALLRA flesta fall med automatik att ens Omegakvot förbättras (även om man i dagens samhälle - LCHF till trots - nästan aldrig kommer ner i de allra idealaste nivåerna)
  • Det är ofast bättre att ta ett steg i taget när det gäller kostomlägget (då det annars bara blir FÖR mycket att tänka på på samma gång), än att redan i första steget göra allt för stora fokuseringar på omegabalansen
  • När man tar det andra steget i kostomlägget, bör man vara införstådd i att det troligast är bättre att hålla en jämn låg nivå av Omega 6 och 3, än en jämn hög sådan
  • När man tar det andra steget i kostomlägget bör man vara observant på att genom det faktum att människan inte kan tillgodogöra sig vegetariska Omega 3-fettsyror särskilt väl, därför bör utesluta dessa i beräkningarna
  • När man tar det andra steget i kostomlägget bör man vara medveten om att kött från vissa djur har ett klart sämre omegaförhållande än andra (där förhållandet hos grisen är sämre än hos t.ex. nöt, lamm och vilt)
  • När man tar det andra steget, och man inte - av vilka skäl man naturligvtis än har - vill göra allt för stort avkall på griskött, så tjänar man "omega-poäng" om man i första hand håller sig till de magra delarna från detta djur, alternativt skär bort rena fettdelar (om man inte finner detta oetiskt)…
  • Vill man få ett bra omegavärde på ett så ekonomiskt effektivt sätt som möjligt, kan det vara bra att veta att strömming har en mycket bra kvot till förhållandevis låg kostnad, och att konventionellt nötkött så här års, är mycket bättre än under andra delar av året
  • Naturligtvis trampar man på i denna djungel, som genom den senaste tidens trådar förhoppningsvis har gallrats upp lite, helt och hållet som man själv vill…
Pasi
0

#54 Räknar jag på min egen kvot så är den ganska statisk.
Tidigare blev det ca 50g margarin och 50g rapsolja om dagen + naturligt fett från magert kött och fisk…vilket kanske motsvarar 20g omega6 per dag.
Idag blir det mer feta bitar från gris och kyckling…inte rapsolja så ofta, men de gånger jag äter majo, räksallad och fuskbea så blir det desto större mängder. I snitt 200g fett från smör och grädde, 50g från rapsolja och kanske 50g mer grisfett - ca 20g.
Omega3 hålls på liknande nivå som tidigare…kanske något mer eftersom medvetenheten gjort att man gör vissa justeringar i sina val av föda.
Fast detta har varierat över tid beroende på tillgången på bra kött resp pengar…vissa tider har jag varit en duktig kille och levt på i huvudsak kravsmör, lamm och nöt.Cool

Jag tror inte att jag skapat missförstånd…eller?Flört
Men självklart tycker jag att omegakvoten är viktig….det är ju en av orsakerna till köttbilenidén, vid sidan av smakfördelar och tanken på djurens bästa.

Zepp
0

Ni glömmer en sak.. det bildas goda Eikosanoider av Omega-6 oxå och det är insulinhalten som avgör hur mycket Arakidinsyra som skall tillverkas!

Lite insulin = goda eikosanoider av både Omega-3 och Omega-6!

Mycket insulin = mycket arakidonsyra som senare omvandlas till inflamatoriska Eikosanoider, dessutom hämmas omvandlingen till EPA!

"Vid en kolhydratfattig kost dominerar i stället glukagon, och det driver på omvandlingen av ALA till EPA och EPA till DHA. För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för kärl och hjärta t ex, ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder linolensyra (LA)."

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Varningen för grisfett är mest för kohydratätare.. fast ekologiskt gräskött e förstås ännubättre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#56 Tsssss! FlörtKlart vi inte glömde det…..var faktiskt det jag försökt antyda på ett lite mindre krångligt sätt i t ex #45.

Zepp
0

Det går lite fort när man ögnar igenom en så här lång tråd och man har redan halvvägs kommit fram till vad man vill säga.. men nu är  det även sagt på mitt sätt.. kan finnas fler sådana som mig.. därute!?

Iallafall så gäller Omega-6 skräcken mest för kolhydratare!

Antagligen är det som så att det som driver våra moderna livsstilsjukdommar är kombinationer av olika kost och livstilsfaktorer, vilka högt intag av Omega-6 och högt intag av snabba kolhydrater är en av de viktiga!

"Glukosstörning bakom merparten av alla hjärtinfarkter."

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

"Conclusion: This comprehensive meta-analysis of GI and GL and cancer risk suggested an overall direct association with colorectal and endometrial cancer."

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/6/1793

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#58 Jag förlåter dig!Flört
2 som säger samma sak ger större styrka till det som sagt jämfört med om man stått ensam.

Många av problemen man får vid metabolt syndrom kan mycket väl bero på att omega- och D-vitaminshanteringen störs som en sekundär effekt av högt insulin och eller kortisol. Jag tror benhårt på det!Glad