Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1746 ggr
Musiken
0

Kolhydrater + fett

Student-planboken borjar tunnas ut ratt rejalt med ovantade och ovanligt stora kostnader i samband med den nya terminen, sa nudlar, agg och vad man hittar i extra-prisdisken i kott- och fiskvag star pa menyn.

Vad jag undrar ar hur viktnedgangen paverkas av okade kolhydrater + fett.. Kanner att jag redan har borjat lagga pa mig lite, vilket ju inte var tanken.. Tankte att fettet skulle hjalpa mig att halla mig matt langre, men det kanske blir fel effekt om man ater kolhydrater ocksa?

Pasi
0

Man äter alltid en blandning av kolhydrater och fett….det är bara fördelningen som varierar. Större andel kolhydrater = större fettinlagring.

Menar du att nudlar är så mycket billigare än smör (per dagsbehov) så att du måste ersätta smöret med nudlar?

copia
0

Det känns väl inte riktigt "naturligt " med en skiva smör till lunch, då är ju nudlarna närmare till hands, jag kan faktiskt förstå det. Nu skulle inte en nudel komma över mina läppar, så då måste man hitta ett alternativ. Omelett är perfekt, där får du med fettet oxå, och vill du ha något nudelliknande, så strimla vitkål, slaka den i kokande vatten en minut, och ät med något krämigt på.

Maia
0

Vitkål är billigt, som #2 skriver. Gör i ordning äggmjölk och blanda ner lite stekt köttfärs och vitkål så har du en soppa som du står dig på riktigt länge.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

#2 Lika onaturligt med bara nudlar till lunch. Var finns de essentiella näringsämnena?
Jag anser inte att kött kan ersättas med något annat och skulle hellre leva på extraprisfärs och smör än på extraprisfärs och nudlar.

#3 Vitkål är ett otroligt dyrt sätt att bli mätt om nu inte Willys råkar ha det för 2:-/kg. Kolla vad 2000 kcal kostar!

mikaelj
0

Tonfisk! (om man inte är kräsen med tungmetaller)

Det levde jag på som student.

MimLan
0

Studenter brukar inte vara bra på att gå till stora affärer och kolla in extrapriser, så jag vill slå ett slag för det. Trots allt, kan du köpa fett kött som hel fläskkarré för 30:-/kg, så är det väldigt billigt, mättande och fullvärdigt som näring.

De flesta stora butiker har sina erbjudanden upplagda på internet, det kan vara en bra rutin att måndagarna börjar med att man kollar vad som är billigt den veckan i några affärer.

Det är något jag brukar tipsa generellt, så att man kan hejda reklamen som dräller ner i brevlådan. Man slipper böket med att hantera allt papper och sparar säkerligen något träd bara på det.

elize-l
0

Just nu har Lidl skinkstek (fet och fin) för 39.90 kg och stekfläsk för 29.90 kg =)

Musiken
0

Tack alla :)

Och jo, precis som copia sager sa kanns inte en skiva smor naturligt att ata :P Har fortfarande problem att ata smor om det inte ar "inbaddat" och smalt i maten.

Och jag vet inte alls vad mitt dagsbehov ar faktiskt, ater nar jag ar hungrig tills jag ar matt. Och den senaste veckan har det blivit i stil med; agg (och ibland bacon) till frukost, nudlar med smalt smor till lunch och antingen nudlar med smalt smor till middag eller fisk/kott.

Tack for alla tips pa billig mat :) Bor dock i England, sa jag kan inte ta mig till Lidl eller Willys :P

mikaelj
0

Vispgrädde, då?

Musiken
0

Vispgradde ar nagot jag inte kan ata alls tyvarr.. Gradde annat an i saser och grytor far mig att krakas kaskader :S

Pasi
0

Musiken - Det ser ut som om du ersätter köttet med nudlar….och äter nudlar med smör istället för "typ" kött med smör.
Nudlar saknar allt som just kött har - fullvärdigt protein, essensiella fetter, vitaminer och mineraler.

Varför inte göra gräddsåser då? Skitgott!Tungan ute

Musiken
0

Jo, men jag har svart att hitta kott som ar sa billigt. Nudlarna kostar 80ore/portion, och det billigaste jag hittat i kott- och fiskvag blir ca 10kr/portion.

Nu kan jag leva pa 10-20kr/dag (med undantag for helgerna da jag ater bra), sa att ga fran det till 30-40kr/dag blir ratt mycket pengar i slutandan.

Och graddsaser gor jag till kottbitarna :) Och graddiga fiskgrytor :)

Pasi
0

#12 Rent strösocker är kanske ännu billigare per portion!?Flört

2 burkar lågpristonfisk i vatten per dag ger proteiner etc….smör/grädde energi….närmare 1500 kcal för ca 20:-/dag. 2,5-4hg av lever/kyckling/fläskfärs/corned beef (stor burk om man hittar)/sill/ost med gräddsås eller smör, är andra billigt alternativ som man överlever på.

Finns säkert många fler alternativ om man söker!

Aniara4
0

Man blir MER hungrig när man äter kolhydrater eftersom insulinet snabbt jagar in det höjda blodsockret i (fett)cellerna så att man blir hungrig igen. Äggröra på ett par ägg och mycket smör står man sig på mycket längre!

mikaelj
0

15 pix för 340g corned beef på ÖB Backaplan nu, annars brukar Willy ha den något fetare varianten för 17 kr. 816 kcal och 50g protein, pang.

Jag håller med Aniara4 om att en måltid med extra energi i form av kolhydrater gör att man blir hungrigare snabbare än om man hade uteslutit kolhydraterna.  (såvida man inte går till extrema mängder, men säg någon skiva bröd)

Musiken
0

#13 Ja, det kanske det ar ;)

Ar det nagon som har recept pa lever- och hjarta? Har hittat billiga paket med lamm-, gris-, ox- och kycklinghjartan + lever och njure.

Sill finns inte har tyvarr om jag inte aker till IKEA :(

Tack for alla tips! :)

Pasi
0

#16 Finns det inga fiskaffärer där du bor (jag trodde man åt fisk i UK)?
Hjärta är utmärkt mat….fint att göra t ex gryta på.

WilliamJ
0

Ett paket leverpastej med minst tillsatser och minst kolhydrater..

Du får 200 gram för ca 10-14:-

Per 100g

6-8 g kolhydrater

9-12 g protein

23-26 g fett

Bra med näring och energi för en struntsumma. Ät med sked och ägna resten av dagen till något kulGlad

Creme Fraiche och makrill i tomatsås\tonfisk är en lite lyxigare variant-

Musiken
0

Nepps, inga fiskaffarer :( Bor ratt langt ifran kusten iofs. Morrisons ar basta affaren med fisk, men da ar det ratt dyrt, aven om de har "smafisk" (ngt strommingsliknande) pa erbjudande ibland, och aven hel fisk som man far rensa sjalv osv.

Och leverpastej finns inte heller vad jag har lyckats hitta :( Ar ju valdans gott..

Ska prova att hitta makrill i tomatsas, det borde ju finnas tycker jag!

MiaKia
0

Musiken: Har du något Waitrose i närheten? De har Abbas sill. den står i kosheravdelningen.

Musiken
0

Nej, har faktiskt aldrig ens hort talas om Waitrose :S Har Morrisons, Tesco och Spar i narheten. Aldi och Asda om jag tar bussen.