Kalvdans

Jag kallar det kalvost men kalvdans är ett annat namn. Det är råmjölk som man sätter in i en form i ugnen. Römjölk är den första mjölken från kon när hon har kalvat. Den ges till kalven och kan inte levereras med den andra mjölken till mejeriet.
Jag brukar äta den med vispgrädde och lite sylt, gärna hjortron.
Ät den du, om du inte har många kor som kalvar kan det inte ha så stor betydelse.

Skönt att höra för det var bland det godaste jag smakat på riktigt länge :D
… jag frågade för ett tag sedan om äggost; kan det här vara liknande kolhydratinnehåll? (fast då kanske man måste göra äggosten på grädde)

Attans vad jag saknar grannens kossor nu. Kalvdans är så gott! Fast det ska vara mamma som gjort den.
"You just have to belive…"

Hmmm var kan man köpa den, finns den i vanliga affärer?

#5 Jag hittade dem inne på Konsum :)

Ååå, Jag älskar kalvdans! Var åratal sedan sist! Ska köpa lite av en bonde snart!
hu kalvdans är det läbbigaste som finns! Men smaken är som baken! Jag hatade den när jag var barn och var tvungen att äta… en konstig hemsk bismak… nääää fy
har faktiskt aldrig någonsin sett det i någon affär! Visste inte att det fanns att köpa! Har för mig att mamma hade vetemjöl i mjölken , men det kan vara ett falskminne.
menade inte att kalvdansen smakade som baken.. hihi fast det vete sjutton förresten 

Kalvdans är gott vi får Råmjölk av grannen, bara råmjölk och kanel o så baka försiktigt i ugnen, ät med lingon.
Sonen jobbar i lagården så jag har råmjölk i frysen. De har 80 mjölkkor så det blir en hel del råmjölk under året. Kalvarna hinner inte äta allt.
Numer pensionär i Nynäshamn