Smör
Då jag bor utomlands har jag problem med att veta vad som är äkta smör eller inte. Jag har ju inte käkat smör el margarin sen jag var liten så jag har noll koll. Vad är det jag skall kolla efter? Har hittat et paket som har fett 82g, kol 0,6 och prot 0,6. Hur vet jag att detta är det "äkta".
Kanske dum fråga, men jag och smörpaket har aldrig gått skärskilt bra ihop, men jag tänkte att jagskulle testa, speciellt när jag skall baka.
Det paketet låter bra. Smör är åtminstone 80% fett.
Du kan ju annars räkna ingredienserna. Svenskt smör innehåller grädde, salt och mjölksyrakultur. Grädde och salt går nog att klura ut vad det heter på andra språk.

Köp osaltat om det finns. Då kan du salta själv med salt som inte innehåller cyanväte som klumpförebyggande medel om du vill ha det saltare.
Ekologiskt smör och smör från höglänta trakter smakar bäst! Omega-3 rika örter ger bättre och godare smör än omega-6 haltigt spannmål som foder.
Bor också i utlandet. Här finns många olika fabrikat att välja på, men vanligtvis köper jag ett irländskt smör och som ingredienser står det endast: pasteurised cream, salt.
Här är en till i utlandet, tycker att det är väldigt svårt att veta vilka produkter som är någorlunda vettiga, smöret som jag köper är tillverkat i frankrike och på det står det: 80% mat.gr. 16% humidite`, 2% sel., 2% non gras.
Är det någon som förstår vad det innehåller? jag gör det inte.
80% fett, 16% vatten, 2% humhum, 2% humhum.
graise = fett.
humidite = vätska
Det är bara proportionerna; kolla upp innehållsförteckningen. Det bör stå något med "creme" eller "lait".
Matière grasse = fettinnehåll, sel är salt, humidité är väl rimligen vatten i det här sammanhanget. Non gras bör vara ingredienser som inte är fett.
Men jag har ingen aning om hur reglerna är i olika länder för vad man får kalla smör, dvs vad som ska ingå i en produkt som säljs som "smör".
Hälsningar
lowcarbing
Humidité = fukt = vatten (vi skriver inte ut det normalt sett)
Sel = salt
gr. = gras = fett
Om du bor i utlandet är det väl rätt praktiskt att skaffa sig en ordbok så att man kan lära sig lite medan man är där? Eller googla på orden och gör en automatisk översättning, det kan man komma långt med.
Bor i Asien och produkterna som finns kommer från världens alla hörn vilket gör språkförbistringen total. Dom flesta från länder som inte har vårt alfabet.
På mina två smörpaket står inget ang innehåll endast kaloriförteckningen. Jag får räkna det som smör.
Ja det är inte alltid lätt att bo utomlands med alla annorlunda varor som finns. Det tog ett tag innan jag hittade creme fraiche, för det heter zure room här och hur skulle man kunna veta det :-).
PÅ mina "smör"förpackningar står bara innehållet i %, ingen innehållsförteckning alls, hoppas verkligen att det inte är margarin, ska läsa på fler sorter på affären och se om det står innehåll på någon.
Creme fraiche finns nästan aldrig att köpa här och grädden som också är svår att få tag på innehåller karragenan. 
#9 Jag trodde att man i alla fall i EU är skyldig att skriva innehållsförteckning på förpackningarna. Hos oss i Tyskland är allt noga uppräknat. Margarinerna har i flesta fall fina askar i vackra färger medan smör för det mesta kommer i plastat papper.
Fick mig en tankeställare - margariner i fina askar i vackra färger - det är precis så vi har låtit oss förföras! Enkelt, praktiskt, att bara ställa fram på matbordet.
Alltså - ju snyggare förpackning desto sämre innehåll.
#12 Så är det!
Det var ju himla bra att tänka på när man skall köpa smör. Hoppa över de snygga förpackningarna och köp de som är i plastat papper. Har aldrig tänkt på det. Då borde jag ha fått tag på smör, för det jag har är inte i några fina askar.
Innehållsförteckning finns inte på all mat här i Bryssel, men ganska mycket så man klarar sig ganska ok.