Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4423 ggr
fatsdomino
1

Krampanfall vad göra??

Har nu kört LCHF sen 18 aug 2008 och plötsligt har jag b örjat fått kramp i benmuskulaturen nattetid,har ni några tips förutom Magseium etc….Hur kommer man ur KRAMPANFALLEN???????Har börjat dricka grönt te med cocosmjölk!??

MimLan
0

Fungerar inte magnesium för dig, menar du? Vilken dos tar du?

fatsdomino
0

Jag äter en combitablett  Mag 300 Cal 600

andreas0
0

Testa en som inte har kalcium och bara magnesium. Ibland beror kramper på en obalans av kalcium/magnesium, och då är det knappast bra att äta mer kalcium. Testa att köpa en på 400mg enbart magnesium i samband med sista målet på dagen, det finns i hälskostaffärer. Hjälper inte det efter ett par dagar så testa att dubbla dosen till 800mg (men se upp om du får diarre, då har man tagit för mycket magnesium). Hjälper inte det heller efter efter ett par dagar så vågar jag tro på att det inte är magnesiumbrist som är orsaken, att du kanske får leta efter andra orsaker. Tungan ute

Du gör som du vill såklart, men kramper beroende på magnesiumbrist är väldigt vanligt speciellt i början på LCHF.

Wildrat
0

Hjälper inte magnesium (testa upp emot 500-750mg, mer gör dig lös i magen) så fundera på om du får i dig tillräckligt med järn. Får du det och du får i dig tillräckligt med kalcium (med borde du göra det) kan du testa kalium. Det finns som tabletter på Apoteket. Du får nog fråga efter dem och ev börjar personalen protestera men strunta i dem och följ rekommendationerna på burken. Nåt av detta borde funka mot kramperna…

Både magnesium och kalium följer med vattnet ut i början och har man lite dåliga reserver från början får man brist.

andreas0
0

En annan möjlig orsak är vätskebrist, att man dricker för lite vatten helt enkelt.

mikaelj
0

… och saltbrist, vanligt koksalt.

Jag måste salta maten hårt eller dricka saltvatten när jag utför fysiskt ansträngande arbete. (träning, cykla, flytta, …)

MiaKia
0

Jag skulle absolut säga Magnesium. Vi är många här inne som fått problem med det efter 6-8veckor.

Köp den som finns på hälsokosten, den har inga tillsatser i sig.

fatsdomino
0

Tackar för era rekommendationer,jag bor i Thailand och vet att jag bör dricka mycket vatten vilket jag också gör ,skall köpa upp mig på det ni föreslår så får jag se vad som händer.Vi ligger 5 timmar före sommartid så nu är det dags att sova.Godnatt

denno
0

Jag hade kramper under 2-3 månaders tid. Trots vad alla här verkar förespråka sket jag totalt i att ta tillskott, och idag är jag helt problemfri. Problemet avhjälpte sig  självt, så att säga.

Tror kroppen vant sig vid alldeles för höga doser av vissa mineraler (t.ex. magnesium och säkert fler) och blir väldigt dålig på att tillgodogöra sig de mängder som finns i naturlig kost.

Uppenbarligen kan kroppen reparera sig, min gjorde då med all säkerhet det. Från att vakna flera gånger per natt med vadkramper till att vara helt symptomfri åtminstone 2 månader nu.

Salt har jag inte ätit (mer än de spårmängder) som  man får i sig via kött, osaltat smör och ägg. Jag svettas inte salt (salt torkar ut huden så varför svettas man salt, helt uppenbart att det är kroppen som desperat försöker bli av med överskott). jag har inte ätit salt på säkert 8-9 månader och känner inte den minsta tillstymmelse till saltsmak i min svett (ja, jag har smakat Skäms). Inte så jag slickar mig själv i armhålan men när man tränar så hårt att dropparna bokstavligt ploppar upp på underarmarna har jag passat på i vetenskapligt syfte Skrattande. Jag har liksom mina icke-kustlevande förfäder hittills inte drabbats av "saltbrist".

Jag dricker för övrigt ganska stora mängder vatten (3-4l per dag).

Mikaelj, vad menar du med saltbrist? Vad får du för komplikationer när du inte "saltar maten hårt"?

Jag har för övrigt aldrig saltat maten, inte gillat smaken. Men antar att jag fått i mig ganska stora mängder ändå via nötter/chips/saltgodis/vegetabilier som innehåller gudvetvad / osv. Innan jag la om kosten.

Karen
0

Jag borjade ta Magnesium 500mg(med B6 i) och kramperna forsvann. Pa kvallen tar jag den.

Matmamma
0

Benkramp brukar i mitt fall hänga ihop med viktnedgång. Ingen kramp, ingen viktnedgång. Därför ser jag positivt på benkramp. Har inte provat med några kost-tillskott. Varma knästrumpor på natten kan lindra för mej.Glad
Ser just att du bor i Thailand…………   Har du luftkonditionering eller varmt i sovrummet?

evasch
0

Jag fick min första kramp i natt (det där lät skumt,men jag har väntat på den…) Men jag undrar mest VARFÖR man får kramper, nått säger mig att man inte får i sig något som man borde få.

MimLan
0

#12 Kroppen lakas ur lite på mineraler när vätskan går ur kroppen.

fatsdomino
0

# 11 Jag använder  air-conditon i sovrummet

Finns det något knep vid dessa krampanfall ????

evasch
0

# 14 vicka på tårna, går jättesnabbt över då.

# 11 & 13 Men jag har gått ner i vikt förrut utan att köra LCHF, och då har jag aldrig fått kramper

fatsdomino
0

# 15 tack för tipset,köpte magnesium igår ,får se vad som händer.

Någon som kan förklara krampanfallen,vad är det som händer ???

Bjorne
0

På fotbollsmatcher i TV kan man ibland se hur spelare faller ihop med kramp i slutet på matcherna. Det verkar vara väldigt plågsamt.
De brukar få hjälp av någon med eller motspelare som gör så här:
Kramparen ligger på rygg, benet lyfts upp och  foten pressas uppåt, alltså så att tårna pressas i riktning mot knät.
Lite svårt att beskriva men den här metoden har vi provat flera gånger hemma när någon fått vadkramp och det har  funkat omedelbart.
Efteråt kan man ju ha lite ont i muskeln, liksom träningsvärk några dagar.

kaffemoster
0

Jag har ätit LCHF sedan början av augusti och ganska snart började jag känna av kramp i vaderna och även sendrag i tårna, ffa stortån, som känns längs hela framsidan av benet, längs skenbenet. Det gör förbaskat ont och kommer oftast vid 4-5-tiden på morgonen. Jag har hittills ätit 400 mg magnesium, utan att jag tycker att det hjälper.

Idag köpte jag en ny burk och tog då en med kapslar om 500 mg, fast egentligen tycker jag inte om att äta kosttillskott. Jag tycker att man bör äta mat som täcker näringsbehovet! Min undran blir då följdaktligen om det kan vara så att man helt enkelt inte får i sig de näringsämnen man behöver när man äter enligt LCHF? Jag har lite svårt att tro på förklaringar som att "musklerna reparerar sig" eller att mineraler "följer med vattnet ur kroppen".

Några av er som hållit på ett tag säger att kramperna försvinner så småningom. Är det en allmän åsikt? Jag är beredd att komplettera maten med magnesium ett tag till, men om inte kramperna ger sig så är jag mycket tveksam till att fortsätta med LCHF. Eller rättare sagt så vill jag i så fall modifiera mitt matintag på något sätt, men jag vet inte hur.Obestämd

mikaelj
0

denno,

Kramp. Törstig, oerhört törstig.

LottS
0

Jag är lchf:are sedan… vad blir det? 20 månader. I början fick jag fruktansvärda vadkramper på nätterna. Det gick över efter ett par månader, men nu är det samma sak igen. Hoppa upp sovande till stående, inget kul alls!

För mej funkar det att dricka ett glas vatten under krampen, den går över på några sekunder. I mitt fall är det tydligt att det handlar om vätskebrist.

Anders-S
0

När man är fettbrännare, är i ketos, är man lätt odrägligt uthållig och euforisk.  Man får inte samma hunger- och utmattningssignaler som sockerbrännare.  I mitt fall kan det leda till att jag inte äter, glömmer att äta, inte har tid eller inte bryr mig. Då kan jag också missa att dricka tillräckligt med vatten.  Samtidigt kan jag fortsätta fysisk aktivitet i många timmar mer än lämpligt.  Kombinationen

• för mycket träning
  • för lite vatten
  • fasta

leder till att jag får kramp. Dessutom har det lett till att jag fått förstadie till hälsporre - plantarfasciepati/plantarfascit. Har haft turen att jag fick foten tejpad av en mycket erfaren fotbollstränare så att jag kunde röra mig igen. Sedan jag fick hjälp av en jätteduktig sjukgymnast som kunde reda ut begreppen så jag undviker att överträna.  Han visste faktiskt en hel del om ketos, kunde tejpa och dansade själv.

Slutsats:

• Ät, drick (vatten) och var glad, men överträna inte, vila! 
  • Skaffa lämpliga skor för olika aktiviteter.
  • Styrketräna vader och stretcha.
lizaohman
0

Anders-S, har du några bra tips/länkar till hur jag ska behandla hälsporre? Jag har läst vad som finns på nätet och där står ju i princip bara att man ska vila. Ska jag söka sjukgymnast för att få den tejpad på ett särskilt sätt, menar du? Jag tycker det låter som att det inte är alla sjukgymnaster som kan tejpa rätt, eller? Just nu är det kryckor som gäller, för när man har ont så haltar man ju och det ger svåra plågor i andra delar av kroppen (fibromyalgi).

sarag
0

Jag fick hälsporre i våras. Nu går jag på Radial Tryckvågsbehandling. Mycket bra. Är nästan borta efetr 4 behandlingar.

Jag googlade och fann detta, se länken här nedan. Fanns i Göteborg där jag bor.Det finns sökfuntion på sidan där man kan se nämaste ställe.

http://www.ergomove.no/index.php?cat=forside&lang=se

Anders-S
0

#22 Precis som du skriver så får man ont i andra foten eller andra delar av kroppen om man snedbelastar. Det finns flera olika sätt att tejpa på.  Vilket som är bäst har jag ingen aning om.  Viktigt dock att inte låta tejpen sitta kvar för länge, max till nästa morgon. Jag ringde och frågade vem som var bäst på att tejpa. Efter första besöket kan jag få komma tillbaka utan väntetid. Fråga i din sportaffär ifall du inte får tid hos en sjukgymnast med en gång.  Bäst är att ta med en anhörig eller vän som kan lära sig tejpa och som kan tejpa din fot hemma sedan.