C-vitamin?
Hej, jag är sprillans ny här på denna sajt. Jättespännande! Har följt diskussioner som böljat hit och dit. Jag har också "fuskat" med GI-mat i flera år med vissa avhopp av VV, pulver, detox och annat. Inget har hjälpt mot de förargliga 5-6 kilona som skvalpar kring mitten av kroppen! Har "kört" med LHCF några veckor med undantag av FRUKTEN! Det är så svårt att låta bli ett gott frestande svenskt äpple! Inga andra avhopp. Inget resultat på vågen (kanske inte så konstigt trots bara 1-2 frukter om dagen). Men nu är det allvar. Ingen frukt fr o m i måndags. Klarar jag det?
Apropå C-vitamin som det brukar diskuteras om här. Kan man inte ta en C-vitamin brus (1 g) om dagen, så är det problemet ur vägen?
Och kan man ta ett sockerfritt tuggummi ibland för att fräscha upp andedräkten utan att det hela äventyras?
Eller 5g röd paprika. (= 10mg, anges ofta som gränsen för skörbjugg). För att uppfylla SLVs rekommendationer kan du äta 30g istället. Gott ihop med ost!
Äpplen är väldigt sockerrikt och vitaminfattigt, så det är inte konstigt att vågen inte gett resultat. Tänk på att i fortsättningen mäta både midjemått och våg! Du kan nämligen bli mindre på samma vikt pga minskad mängd fett.
Lycka till!
#0 Det finns ingen anledning för dig att ta c-vitaminbrus alls.

Om man inte vågar lita på att man inte behöver extra c-vitamin så är det väldigt mycket bättre att köpa askorbinsyra i mataffären och ta ½-1 kryddmått i lite vatten, än att köpa dyra brustabletter med sötningsmedel och annat jox i. Askorbinsyra = C-vitamin.

C-vitamin är en av de vitaminer som är lättast att få i sig tillräckligt av via maten (se:#1). Det finns en hel del andra som man skulle kunna oroa sig över. Klart du klarar dig utan frukten! Lycka till med "skvalpet" :-)

C-vitamin är en bra antioxidant har jag förstått. Jag använder extra c-vitamin, vet ej om det är onödigt eller ej, i alla fall har det inte gjort någon skada. C-vitaminen lär ha en rätt kort halveringstid, därför har jag blivit rekommenderad att spjälka upp intaget på 2 eller 3 gånger.