Falukorv?
Jagade snabbmat i dag, tänkte att det inte var lönt att kolla på falukorven ens, men den hade bara 4g kolhydrater och något på 23g fett och 9g protein, någon som har någon erfarenhet?

Jag brukar äta falukorv ibland, med ungefär det innehållet du nämner.
Visst är det liiite potatismjöl i, men jag tror att jag tål det. Fast, när jag tänker efter så triggar faktiskt nästan falukorven mitt sug. Inte på sötsaker eller något, snarare att jag vill äta upp hela falukorven. Kan det var kolhydraterna som gör det?
*ser framför sig jättarnas kamp: falukorv mot människa*

Mooohahahahah
#2 Haha, nu spårar det ur
#1 Ja du, man kan ju spekulera! men var det inte du som var så "lack" över att du hade gått upp i vikt Uttelille? tror att jag sitter i samma båt nämligen, händer inte farligt mycket med min vikt, men när jag ställde mig på fettmätarvågen så visar den att jag har blivit fetare och fått mindre muskler (efter 3 mån), kan bara hoppas att vågen inte stämmer
Det blir ju ändå ganska hög ANDEL kolhydrat. Protein, fett o kolisar summerar ju inte upp till hundra tillsammans, tycker man kan bli lite lurad av det.
Med tanke på att man äter ganska mycket av korv så blir det nog mer än vad man tror. Jag vet inte hur ni andra tittar, om ni bara tittar på den faktiska mängden gram, eller om ni räknar ut procent också?
Sen kan man ju fråga sig vad korven mer innehåller… Jag gillar verkligen falukorv, men numera köper jag på Liedl i stället. Den är lika god om inte godare.

Ja, på min våg(om jag hade haft någon sådan) hade det nog bara visat att jag gått upp i fettmängd. Uff, vad jag inte trivs med mig själv nu! Totalt osexig.
Jo, det var jag som går upp i vikt.
Nu har jag tränat i 1,5 månader också - styrketräning, och tycker det borde hjälpa, men icke! Tvärtom snarare!

Jag brukar äta falukorv ibland, men märker också att det lätt blir för mycket kolhydrater och för lite protein de dagarna. Dessutom har jag börjat tycka att den är alldeles för salt! Fast en mumsig gräddig Korv Stroganoff vill jag nog inte vara utan då och då… och billigt är det!
Såna där vågar funkar bara kring arbetspunkten som är baserad på någon medelperson med visst ålder/längd/kön.
Rör du dig utanför den blir det väldigt inexakt pga olineariteten.
(för små vinklar kan man approximera sin(a)=a, men jag har hellre något riktigt verktyg för att räkna ut det ordentligt om jag vill lita på siffran…)
#8 oli..vaddå? shit man är ju inte smartast på guds gröna, men jag vill ju oxå ha det till att det är som du beskriver det
, jag är ju inte någon soffpotatis springer ibland och promenerar minst en timme per dag med min vovve, styrketränar (med egen kroppsvikt), ja kort sagt rör mig mest hela tiden.

Falukorven brukar vara bra men se upp för liknande korvar med fantasinamn som lantfalu mm. Sedan skiljer det mellan olika korvar både i fetthalt och mängd kolhydrater så det gäller att läsa det finstilta.
tjosan,
att vågen bara visar rätt siffror om du är Standardperson 1A. skiljer du dig något från mängden visar den helt fel.

Det är lätt att bli förförd av falukorvens prislapp. Om kötthalten ligger runt 50-60% så blir kilopriset för köttet i korven ganska dyrt. I något fall då jag räknade på det är det faktiskt billigare med blandfärs. Och eftersom falukorven till störst del består av griskött/fett så blir jämförelsen med ren fläskfärs än mer negativ till korven. Skönt att slippa E250 och att bära hem en massa dyrt vatten