Margarinreklam!?!?
Handlade på ICA Maxi i går. Innanför entrén hade Becel slagit upp en liten sjukstuga! Man fick ta blodprov och kolla sitt kolesterol direkt på plats. Vilken tur att dom bryr sig så mycket om vår hälsa så att dom åker ut för att informera oss på plats om hur sjuka vi är och hur farligt vi lever.
Det verkar inte vara nån måtta på vad dom kan ta till för att kränga sitt margarin!
Skulle vara kul att gå dit med utmärkta värden och sedan berätta att man äter massor av mättat fett… Men deras utrustning kanske är riggad 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag tog ett sådant prov för ca ett år sedan. Mitt värde var förhöjt, men jag oroade mig inte för det. Det var ju inte taget på fastande mage och jag tänkte att det kunde bero på vad jag ätit dagen innan. Det var kanske 10 år sedan jag fick en riktig analys och då var värdet OK. Jag köpte ingen Becel, det var väldigt dyrt tyckte jag.
Gick hem och läste på lite, hittade bl.a. Ravnskov om kolesterolmyten. Hittade så småningom mer om LCHF och började äta enligt det i mars-08. Tycker att jag slipper hungersug och vill gärna gå ner 7-10 kg, hittills gått ned kanske 3 kg och upp igen 1,5 kg. Min man äter vad jag äter men äter konventionellt på jobbet, han har gått ned 6 kg.
Enligt prover tagna i maj-08 var mina värden för kolesterol och triglycerider utmärkta, bad att få dessa prover tagna i samband med annan provtagning.
Jag kan kanske tacka Becels provtagning för att jag började med LCHF
.

Ingrima - Inget ont som inte har något… osv. 
Jag tog en bild och var sugen att gå dit och vara "besvärlig" en stund men suckade bara trött och konstaterade att det nog var ganska gagnlöst. Knuffade på frugan och pekade. Hon suckade också lite trött. Men inte åt Becel…

Jag skulle absolut ha slagit till på ett blodprov bara för att reta dem genom att sen berätta vad jag äter. Men vad är det där med att skänka 20kr - det skulle jag allt vilja veta vad det går till först! Om det ska gå till skrämselpropaganda i stil med att 10 av 10 människor DÖR men det kan undvikas genom att äta giftmargarin, då betalar jag hellre blodprovet själv.
Till vänster tycker jag mig ana loggan från Hjärt-Lungfonden. Det är säkert dit pengarna går.
Becel har fått utnyttja deras varumärke en längre period nu. Men läser man lite på hemsidan, ser man att Hjärt-Lungfonden faktiskt är öppna för nya rön kring fetter.
Till exempel här.
Och inte minst här.
Hur tillförlitliga kan de resultaten vara?
Min läkare säger att jag måste komma på fastande mage (och jag brukar äta lätt kvällen innan) då de är dags för prov. Fast det kanske är pga något annat han vill kolla? Det brukar bli fyra rör att skicka iväg till labbet.